939Dual-SATA2 HDD IDE of SATAII mode?

Pagina: 1
Acties:

• VonFoX
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05-2025

VonFoX

Las noches de Diciembre

Topicstarter
Ik heb een ASROCK 939Dual-SATA2 mobo.
http://www.asrock.com/product/939Dual-SATA2.htm
Nu is het mogelijk om een SATA2 schijf in 'IDE' mode aan te sluiten, dan zijn er geen aparte drivers nodig! Of aansluiten in SATA2 mode, dan heb je zoals altijd, een disk met SATA drivers nodig.

Zit hier nou snelheidsverschil in? Of is het gewoon een toffe mogelijkheid van Arock? :)

Yo.

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

heel makkelijk.
vraag 1 is nee
vraag 2 is hoeft niet persee windows herkend de drives wel
vraag 3 er worden wel drivers meegeleverd op de installatiecd.

computer voor alle werkzaamheden

• VonFoX

VonFoX

Las noches de Diciembre

Topicstarter
Geen snelheidsverschil dus? Maar waarom dan de keuzemogelijkheid?

Yo.

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

VonFoX schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 10:00:
Geen snelheidsverschil dus? Maar waarom dan de keuzemogelijkheid?
Dat sneheidsverschil hoor je mij niet zeggen en was ook niet gevraagd.
Natuurlijk zal het wel sneller zijn maar jouw vraag ging puur over hoe en wat aan te sluiten en de benodigde drivers :)
Ik heb op mijn bordje ook genoeg keuzemogelijkheden en gebruik voor mijn IDE poorten maar 1 poort en dat is voor mijn dvd brander.

De harde schijven heb ik aangesloten met SATA.
Het is een kwestie van dat de ontwikkelingen ook doorgaan.
Als je een trage schijf koopt zal je het minder merken dan wanneer je er een WD raptor op zet.
Wat betreft snelheden van harde schijven en dergelijke is genoeg over te vinden hier op het forum.

computer voor alle werkzaamheden

• VonFoX

VonFoX

Las noches de Diciembre

Topicstarter
Mijn vraag blijft: wat is sneller voor een SATA2 schijf: de 'IDE' mode of de SATAII mode.

Yo.

Verwijderd

sata2 natuurlijk, maar met maar een paar mb/s

• VonFoX

VonFoX

Las noches de Diciembre

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 11:31:
De aansluiting op het mobo is hetzelfde. Waar zit dat verschil hem dan in?

Yo.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:30
SATA2 zal de PCI-E interface gebruiken verwacht ik, terwijl de IDE mogelijk PCI gebruikt. Dit is echter puur speculatie.

Mijn maat heeft een Western Digital 250 GB (WD2500KS dacht ik, 16MB Cache) en ik heb een Samsung (type nummer weet ik niet, 8MB Cache). Beiden hebben wij het Asrock bordje, en beide schijven zijn SATA2, bij mijn maat draait hij op 60MB/s en ik zit op 70MB/s. Wat is het nut hiervan? Mijn maat heeft hem bij een winkel samengesteld en die heeft alles geïnstalleerd voor hem, deze heeft IDE als instelling. Ik heb alles zelf gedaan en heb SATA2 als instelling. Ik weet niet of dit verschil door de schijven komt, of door IDE/SATA2, maar je kunt het misschien wel meenemen (het is dus een verschil van ong. 16.7%)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:10
Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 11:31:
O, hoe weet je dat? Gemeten/gelezen? Bron?
Sp!tF!re schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 15:42:
SATA2 zal de PCI-E interface gebruiken verwacht ik, terwijl de IDE mogelijk PCI gebruikt. Dit is echter puur speculatie.
De TS vraagt niet of jij even gezellig komt speculeren, ofwel :?

Natuurlijk is dat onzin, het kost alleen maar meer datalijnen en ontwerp moeite op zowel PCI-e als PCI op de chip aan te sluiten. Bovendien ondersteunt die JMicron-controller niet eens PCI, zit gewoon op 1 PCI-e lijntje aangesloten.

Die IDE stand is gewoon een identificatietruuk die wel meer mobomakers gebruiken om te zorgen dat je met OS'en zonder SATA ondersteuning (<XPSP1) toch meteen kunt beginnen. In theorie zou het geen verschillen in snelheid moeten geven, hoewel het OS op de IDE stand bijvoorbeel geen NCQ zou kunnen gebruikeb als je schijf (en bord) da wel ondersteund).

Probeer het even uit zou ik zeggen, is een kwestie van een BIOS instelling ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• VonFoX

VonFoX

Las noches de Diciembre

Topicstarter
Breepee schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 16:01:
[...]

[...]
De TS vraagt niet of jij even gezellig komt speculeren, ofwel :?

Natuurlijk is dat onzin, het kost alleen maar meer datalijnen en ontwerp moeite op zowel PCI-e als PCI op de chip aan te sluiten. Bovendien ondersteunt die JMicron-controller niet eens PCI, zit gewoon op 1 PCI-e lijntje aangesloten.

Die IDE stand is gewoon een identificatietruuk die wel meer mobomakers gebruiken om te zorgen dat je met OS'en zonder SATA ondersteuning (<XPSP1) toch meteen kunt beginnen. In theorie zou het geen verschillen in snelheid moeten geven, hoewel het OS op de IDE stand bijvoorbeel geen NCQ zou kunnen gebruikeb als je schijf (en bord) da wel ondersteund).

Probeer het even uit zou ik zeggen, is een kwestie van een BIOS instelling ;)
Mijn SATA2 schijf is in bestelling,en dan probeer ik het idd even uit. Maar ik vroeg het me af, heb contact opgenomen met AsRock,kijken wat zij zeggen.

Yo.

• VonFoX

VonFoX

Las noches de Diciembre

Topicstarter
Antwoord AsRock:

Dear Sir,

just to make sure you have installed the SATA II driver in the Windows, it will runs at SATA II speed.

Thanks for the email.

Yours truly,

ASRock

ASRock zegt dus dat de snelheid hetzelfde is als je de driver maar installeert?

[ Voor 18% gewijzigd door VonFoX op 18-09-2006 19:30 ]

Yo.

Verwijderd

Breepee schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 16:01:
[...]

[...]
gemeten ;) met hdtune, me maxtor diamondmax10 was 4-6mb/s sneller dan de ide mode. en nee ik ga het niet nog eens proberen, ik heb nu raid0
Pagina: 1