PC blijft BSOD's en reboots geven...

Pagina: 1
Acties:

• frusciflea
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:58
Hey allemaal,

De pc van mijn vriendin is nogal een vreemde bak... Ze heeft die pc al ruim 2,5 jaar en het komt weinig voor dat ie maandenlang zonder problemen draait. Ik heb de pc nu niet bij de hand, maar wat ik voor me kan halen is de volgende configuratie:

Mobo: ASRock K7S8X
Processor: Athlon XP 2200+
Geheugen: Twinmos 512MB DDR400
Videokoort: Gigi Geforce 5200 (zoiets)
HD: Maxtor 80GB

Verder wordt er bij het geluid en netwerk gebruik gemaakt van de onboard onderdelen.

Nou waren er een tijd geleden problemen dat de pc óf een reboot gaf óf uitviel en niet meer aanging zonder eerst stekker 10 sec uit stopcontact te houden. Maar goed, na verloop van tijd kwam dit niet meer voor nadat ik alles nagekeken had.

Helaas enkele weken later kregen ze weer last van spontane reboots en hierbij had ik nu ingesteld dat de pc bij een BSOD niet gelijk reboot. Nu kon ik in ieder geval ook zien dat hem om verschillende STOP errors ging, volgens mij 0x0000007e/8e/50 e.d. (iets in die trend)

Nou dacht ik dus dat het misschien aan het geheugen kon liggen en plaatste de Twinmos 512MB erin (deze zat voorheen in mijn pc zonder problemen), voorheen was dit een VDATA 512MB... die wel prima in mijn pc draait.

Nou ging het weer een week top, even een fresh install van XP gedaan, alles leek goed... Maar helaas, nu viel de pc uit zonder nog een BSOD te geven! En hierbij gaat het om een spontane reboot of uitval waarbij stekker weer min. 10 sec. uit stopcontact moet.

Gek genoeg heb ik weer wat dingen in de BIOS gecheckt en driver voor het geluid veranderd. Verder weinig gedaan en de pc doet het nu alweer urenlang zonder probleem. Maar ik weet zeker dat ie straks weer gaat uitvallen om het een of ander omdat dit altijd wel zo voorkomt.

Om alles even kort samen te vatten: PC reboot spontaan of valt uit zonder BSOD (voorheen wel veel BSOD's). Heb RAM vervangen. Onderdelen getest. Enkel als ik wat controleer of pas een klein dingetje aan in de BIOS o.i.d. dan doet de pc het weer even, problemen blijven dan alsnog komen na verloop van tijd.

Wat zou volgens jullie nu het probleem kunnen zijn? Ik weet het nu zo 1 2 even niet meer... Heb nu mijn eigen pc even meegenomen om onderdelen te testen voor als haar pc weer raar doet... Maar na een kleine aanpassing in BIOS (terug naar default en AGP aperture size ofzo naar 16MB gezet) dat ding valt nu gewoon niet uit en valt er weinig te testen...

Zou het de PSU kunnen zijn vanwege uitval en spontane reboots? Zo ja, waarom dan wel weekje zonder problemen en dan weer opeens wel problemen?

Ik zou bijna een nieuwe pc voor haar willen aanschaffen om van al die ellende af te zijn :P

Maar enige tips of hulp waardeer ik zeker... Iemand enig idee?

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

gezien je leeftijd moet je de pc eens openmaken en de condensators even checken op lekkage.
Deze problemen gaan namenlijk gepaard met reboots,BSOD's en dergelijke.
Eventueel zou je een monitoringprogramma kunnen installeren om de voltlijnen van die pcvoeding eens in de gaten te houden.

Geeft hij grote verschillen zou dat ook de veroorzaker kunnen zijn maar ik vrees eerlijk gezegd voor het moederbord.

computer voor alle werkzaamheden

• SilencerNL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:53

SilencerNL

No remorse

Ik heb zelf ook wel eens meegemaakt dat ik de stekker van de voeding voor een aantal seconden eruit moest halen voordat de PC weer aan wilde.

Het bleek later dat die voeding defect was (lees: gigantische stank). Het kan ook zijn dat er ergens kortsluiting wordt gemaakt in het systeem. dat je de stekker eruit moet halen is namelijk een beveiligingsysteem van de voeding.

Don't dream your life, live your dreams!

• frusciflea
Ik ga er vanavond of morgen nog eens een nadere blik opwerpen. Al vast bedankt voor de 1e 2 tips :)

In ieder geval dacht ik ook aan het moederbord. Ik dacht dat het mobo vervangen de beste oplossing zou zijn, maar wilde toch eerst zeker weten of dit ook wel de juiste optie was. Ik ga in ieder geval vanavond even een lichtje werpen op het moederbord :)

Daarnaast blijf ik het wel vreemd vinden dat wanneer ik wat heb aangepast ofzo dat er dan even geen problemen zijn :S

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Wanneer je al een schone installatie hebt gedaan en alles goed geconfigureerd hebt lijkt mij dit eerlijk gezegd geen softwareprobleem.

Tevens vermeld je dat je al ander geheugen had geprobeerd en dat de problemen blijven bestaan.
Ik denk niet dat het beter zal draaien wanneer je softwarematig iets aanpast.
Het lijkt mij een puur hardwareprobleem al kan ik het natuurlijk ook mis hebben.

Je zou eventueel een avondje met dat systeem kunnen draaien met je eigen voeding of in ieder geval een andere voeding om te kijken of die de veroorzaker is.
Zoiets is in 5 minuten te realiseren en kan je meteen even een kieskeurige blik op je moederbord werpen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Had je Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al gezien :?
Ik zit (aangezien het spontane reboots / uitvallers zijn aan OF een voedingsprobleem, OF een warmteprobleem te denken. Wat zijn je temps :? En wat voor PSU heb je :?
Verder willen geheugentimings op sommige mobo's ook nog wel eens uitmaken. Alleen is dat hee lastig analyseren helaas :/

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Zelf heb ik dit ook eens meegemaakt met mijn eigen pc. Werd er helemaal gestoord van. Wat ik heb uitgevoerd is een andere voeding Aopen 400 Watt en ik heb de geheugen timings vast gezet in het BIOS. En dat heeft het probleem opgelost.

Oh ja, de pc die het probleem gaf is een:
A7V8X met een Athlon 2400+
1x 1Gb DDR 400 Mhz Corsair Value Select en 1x 512 Mb DDR 400 Mhz Dane Elec
2x 250 Gb WD SATA schijven
1x Matrox Milennium PCI video kaart

Deze pc wordt gebruikt voor server studie doeleinden.

• frusciflea
Dat het een hardwarematig probleem was leek me iig ook duidelijk ja :)

Maar in ieder geval was dat wel de bedoeling wat je zegt over die voeding. Avondje met mijn eigen goedwerkende voeding draaien. Enkel wacht ik nu op het moment totdat haar pc weer raar gaat doen, uitvallen krijgt e.d. Vanaf dat punt wil dan mijn voeding aansluiten... Maar moet haar pc wel even problemen geven! (en dat was gisteravond en vanochtend niet gebeurd... zucht :P)

Als haar pc problemen geeft en ik gooi mijn voeding erop en het werkt wel... dan weet ik iig dat het evt. daaraan ligt...

Maar goed, ik dacht dat het misschien wel slim zou zijn om hier voor nog meer tips te vragen zodat ik van het weekend even hard aan de slag ermee kan!

Toch vind ik het wel vreemd dat het de ene keer een week lang niet gebeurt en de andere keer om de haverklap. Moet er wel bij vertellen dat dat ze binnen een jaar van aankoop van die pc ook al problemen hadden met reboots/uitvallen en toen hebben ze bij de pc-zaak het moederbord kennelijk vervangen. In die tijd hadden ze dus ook al problemen, maar na vervanging deed de pc het weer een tijdje goed. Erg vreemd...

(in de tijd dat ze die pc kochten was ik nog niet in beeld en kon ze dus ook niet adviseren... mijn zelf samengestelde pc draait al 3 jaar zonder enkel probleem, dus nu heb ik ook zoiets van: ik zorg voor een nieuwe goedwerkende pc voor mijn vriendin en dan zijn ze ook blij... maar goed... is wel de duurste (maar snelste en beste) optie!)

EDIT: aangaande posts hierboven... Lijkt me toch wel iets met PSU... als er nog geen problemen zijn dit weekend met haar eigen PSU, misschien dan maar even mijn PSU in haar pc en de hare in de mijne? Als het de PSU dan is zou ik komende week problemen kunnen verwachten met haar PSU op mijn pc... (alsof ik daar blij mee ben :P, ach dan weet je zeker wat het probleem is)

In ieder geval al bedankt voor de tips!!!

[ Voor 12% gewijzigd door frusciflea op 15-09-2006 10:37 ]

Verwijderd

klinkt echt wel als een voedings- of warmteprobleem. Ik zou als eerste eens kijken of alle ventilatoren (cpu, VGA, voeding) nog wel draaien. Misschien is er eentje vastgelopen. Verder zou ik het eens met een andere voeding proberen voordat je het hele moederbord eruit gaat schroeven.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

is ie wel geaard?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• frusciflea
Is niet geaard nee... Had ik al naar gekeken en dat zal toch wel zeker moeten gebeuren!

Maar... had de pc pas meegenomen naar huis en wilde even thuis een fresh install uitvoeren en kreeg toen ook BSOD's, op dat moment had ik het geheugen uit mijn pc in haar pc gedaan en install verliep goed. Toch kwamen er weer BSOD's toen de pc weer bij haar stond. Maar omdat er ook BSOD's voor en tijdens install ontstonden dacht ik dat het niet zo snel aan de geaardheid kon liggen.

Stopcontact zal ik zeker wel laten aarden. Maar aangaande wat ik hierboven zei weet ik nou niet zo zeker of het daaraan écht lag.

@NoobUser: Direct met nieuwe voeding de timings ingesteld? Of eerst met nieuwe voeding gedraaid en pas later ingesteld? (misschien dat ik eerst PSU moet testen zonder eerst timings vast te stellen?)

[ Voor 14% gewijzigd door frusciflea op 15-09-2006 10:41 ]

Verwijderd

Ik heb de nieuwe voeding geplaatst, het systeem liep daardoor al stabieler, daar opvolgend de timings vastgezet.

• frusciflea
Thanks for the info :) Zoals ik al zei, van het weekend maar eens even uittesten :)

• frusciflea
Net even moederbord bekeken.

Als eerst even het stof bij de processor/koeling weg gehaald... Temp van processor was vrij hoog ook, dus die stof zat daar flink in de weg denk ik!

Maar goed, rechtsboven van processor zit er een condensator op het moederbord die open gesprongen leek te zijn. Alle condensatoren zitten netjes dicht, enkel deze leek open te zijn gegaan, er zat wat troep op die zeker weten uit de binnenkant kwam (zag er niet als roest uit ofzo). Ik zal nog wel even een foto plaatsen straks denk ik... Maar lijk me ook wel een boosdoener denk ik!

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

dat moederbord kan je weggooien vrees ik. :|

• frusciflea
Afbeeldingslocatie: http://img15.imgspot.com/u/06/258/05/lekcondens1158397267.jpg

Zeer onduidelijke foto, digicam werkte even niet mee, dus met tel. gemaakt... bagger resultaat :P Maar goed, zoals je misschien kan zie zit er op de condensator in het midden wat troep erop. Gek genoeg zit ik nu al urenlang op deze pc die problemen had...

Uitvallen en reboot was toch kennelijk een warmteprobleem, ventilator draait na schoonmaken ook wat harder en CPU temp is met 10 graden afgenomen bij normaal gebruik. Maar toch is die condensator niet best denk ik al doet de pc het nu wel goed...

EDIT: PC liep net vast en sloeg uit, kon daarna wel weer direct pc aanzetten... maar dit heeft dan toch wel met de condenstator te maken denk ik...

[ Voor 11% gewijzigd door frusciflea op 16-09-2006 11:24 ]

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

frusciflea schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 11:07:
[afbeelding]

Zeer onduidelijke foto, digicam werkte even niet mee, dus met tel. gemaakt... bagger resultaat :P Maar goed, zoals je misschien kan zie zit er op de condensator in het midden wat troep erop. Gek genoeg zit ik nu al urenlang op deze pc die problemen had...

Uitvallen en reboot was toch kennelijk een warmteprobleem, ventilator draait na schoonmaken ook wat harder en CPU temp is met 10 graden afgenomen bij normaal gebruik. Maar toch is die condensator niet best denk ik al doet de pc het nu wel goed...

EDIT: PC liep net vast en sloeg uit, kon daarna wel weer direct pc aanzetten... maar dit heeft dan toch wel met de condenstator te maken denk ik...
Hoe zijn je soldeerskills?
mischien kan je er een andere op solderen moet wel bekennen dat het een behoorlijke klus is.
Heb het zelf een keer bij een epoxbordje gedaan waar ik geen afstand van kon doen maar begin er nooi meer aan.
zorg er in ieder geval voor wanneer je tot reparatie overgaat dat de inhoud van de condensator niet op de printplaat komt want dan kan je hem gewoon weggooien.

Pagina: 1