haperen bij netwerkactiviteit

Pagina: 1
Acties:
  • 553 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-05 04:03
eerst even de specs:
dfi nf4 UT SLI-D
4x samsung 250gig in raid0 op de nvidia chip
amd X2 3800@2500mhz
creative soundblaster live! 5.1
2x 7900GT in SLI

het probleem: bij het downloaden met dc++ of als er flink geupload wordt naar mn pc (rond de 1mb/s zeg maar) gaat heel mijn pc haperen... het geluid hapert, gaat langzamer en mn muis maakt grotere bokkensprongen dan n vlo.
bij processes zit er niets dat veel cpu nodig heeft, behalve het system idle process. maar bij performance zit ik aan de max van mn cores.
edit: als ik alle proggies op core0 zet, is alsnog mn core1 naar de 100% toe... denk door het system idle process... wat is dit?

geprobeerd:
download proggies affiniteit geven met 1 core.
chipset drivers geupdate
videodrivers geupdate
drivers van de soundblaster zijn al de laatste d8 ik (unipack)
verschillende gbit poorten geprobeerd (1 van de nvidia chip en 1 marvell chip)

iemand nog suggesties die ik kan proberen?? want op deze manier kan ik alleen downloaden als ik de pc niet nodig heb... tamelijk jammer.

[ Voor 17% gewijzigd door Mr Alfabet op 15-09-2006 04:21 ]

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Misschien een fatsoenlijke netwerkkaart die het berekenen etc. niet overlaat aan de CPU, maar het lekker zelf doet.

Verwijderd

die system idle proc. gebruikt idd wat meer dan de andere dingen,
dit zijn echter
belangrijke files voor windows.
Als ik juist ben. zijn dit de meest gebruikte services
die op stand-bye staan, tot wanneer ze nodig zijn.

• Mr Alfabet
mimic schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 04:26:
Misschien een fatsoenlijke netwerkkaart die het berekenen etc. niet overlaat aan de CPU, maar het lekker zelf doet.
yea ok, maar dit is alsof je winxp draait op een 286... ik haal letterlijk 1fps in windows. met zo'n dikke cpu zou dat toch niet uit moeten maken?

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Heb je "Processen van alle gebruikers weergeven" aan staan? En sorteer eens op de "CPU" kolom (aflopend)? Zo komen de "drukste" processen vanzelf bovenaan. Zet op het tabblad prestaties in het menu beeld ook eens de "Kerneltijden weergeven" aan. Zo zie je hoe zwaar de CPU('s) belast zijn met processen in kernel-mode.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Mr Alfabet
RobIII schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 05:33:
Heb je "Processen van alle gebruikers weergeven" aan staan? En sorteer eens op de "CPU" kolom (aflopend)? Zo komen de "drukste" processen vanzelf bovenaan. Zet op het tabblad prestaties in het menu beeld ook eens de "Kerneltijden weergeven" aan. Zo zie je hoe zwaar de CPU('s) belast zijn met processen in kernel-mode.
behalve de download proggies staat er nix behalve de system idle process.
en in performance is de rode lijn zeg maar gelijk aan de groene.... 100% load met kernel-mode processen dus? wat wil dat zeggen?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oh help, weer een "system idle process trekt m'n PC plat :X " geval 8)7

Sta eens even stil bij wat "idle" betekent... :z
System Idle Process

An option in the Windows XP Task Manager that indicates what percentage of time the CPU is currently doing nothing but waiting for work. If no applications are running that the user is aware of (although there may always be some tasks running in the background), the percentage can be in the high 90s.
Wat dan ook je probleem is, het is niet een hoge System Idle Process.

Maar goed, dit gaat dus over de user aware meuk, de hoge load wordt door kernel-mode spul gegenereerd, oftewel een of andere driver. Dat betekent dat voor ofwel je NIC danwel je HDD DMA waarschijnlijk niet aanstaat :o

Oslik blyat! Oslik!

• Mr Alfabet
dion_b schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 12:12:
Oh help, weer een "system idle process trekt m'n PC plat :X " geval 8)7

Sta eens even stil bij wat "idle" betekent... :z

[...]

Wat dan ook je probleem is, het is niet een hoge System Idle Process.

Maar goed, dit gaat dus over de user aware meuk, de hoge load wordt door kernel-mode spul gegenereerd, oftewel een of andere driver. Dat betekent dat voor ofwel je NIC danwel je HDD DMA waarschijnlijk niet aanstaat :o
okok, nvm het idle process, ik kan bij device manager nergens DMA vinden... draai win xp pro... waar vind ik dat? (4 sata hdd's in raid0). heb een dvd brander op primary IDE..

edit:
vreemd is wel dat ie t dus doet in allebei de NIC chips... zowel de nvidia als de marvell geeft dit probleem.
heb vandaag alle drivers opnieuw dr op gezet... de nforce 6.86, alles (ook IDE SW), marvell yukon drivers van 13/9/2006... heb de forceware 91.48 dr al op staan.

edit 2: transfer mode staat op selected by bios... moet ik dat ergens in veranderen? (voor zowel de SATA als de IDE?)

edit 3: heb nu install zonder IDE SW drivers... geen verschil.

[ Voor 23% gewijzigd door Mr Alfabet op 15-09-2006 13:55 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mr Alfabet schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 13:33:
[...]

edit 2: transfer mode staat op selected by bios... moet ik dat ergens in veranderen? (voor zowel de SATA als de IDE?)
Als je niet meldt exact *wat* dan in BIOS geselecteerd staat kunnen wij natuurlijk niet ruiken of daar iets verander moet worden 8)7

Post dus eens of (U)DMA in BIOS aanstaat voor de (S)ATA drives.

En verder *is* SATA een variant van IDE, dus "zowel de SATA als IDE drives" is een nogal pleonastische uitspraak

Oslik blyat! Oslik!

• Mr Alfabet
dion_b schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 14:27:
[...]

Als je niet meldt exact *wat* dan in BIOS geselecteerd staat kunnen wij natuurlijk niet ruiken of daar iets verander moet worden 8)7

Post dus eens of (U)DMA in BIOS aanstaat voor de (S)ATA drives.

En verder *is* SATA een variant van IDE, dus "zowel de SATA als IDE drives" is een nogal pleonastische uitspraak
ik bedoelde of ik "bios select" in iets moest veranderen... in de software zeg maar... zal dadelijk eens kijken wat er in de bios te vinden is.

• Mr Alfabet
deze settings kon ik vinden die relevant (kunnen) zijn:
SMART:enabled
delay: 0 sec
SATA spread: disabled
DMA:enabled
Prefetch: enabled
blockmode: enabled
udma:auto

kunnen jullie hier iets mee?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mr Alfabet schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 18:28:
deze settings kon ik vinden die relevant (kunnen) zijn:
SMART:enabled
delay: 0 sec
SATA spread: disabled
DMA:enabled
Prefetch: enabled
blockmode: enabled
udma:auto

kunnen jullie hier iets mee?
Dat ziet er goed uit allemaal, block mode en DMA zijn de belangrijke. Maar welke andere mogelijkheden heb je dan in de driver behalve BIOS-determined?

Oslik blyat! Oslik!

• Mr Alfabet
dion_b schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 19:12:
[...]

Dat ziet er goed uit allemaal, block mode en DMA zijn de belangrijke. Maar welke andere mogelijkheden heb je dan in de driver behalve BIOS-determined?
bij de SATA:
serial ATA generation 2
serial ATA generation 1
PIO mode

bij de PATA:
ultra dma 2 - ultra33
ultra dma 1
ultra dma 0
multi-word dma 2
multi-word dma 1
multi-word dma 0
PIO mode

maar de PATA zit dus mn dvd brander op... secundary PATA is disabled in de bios.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 07:28
Waarom vraagt er nu niemand naar het RAMgebruik? In je specs staat er nergens hoeveel ramgeheugen je hebt. Als dit maar 256 is, dan kan ik al zo raden wat het is. Wordt er op het moment dat hij traag gaat geswapt?

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

skelleniels schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 13:09:
Waarom vraagt er nu niemand naar het RAMgebruik? In je specs staat er nergens hoeveel ramgeheugen je hebt. Als dit maar 256 is, dan kan ik al zo raden wat het is. Wordt er op het moment dat hij traag gaat geswapt?
Ja maar met 256 Mb ram moet je pc toch altijd meer dan 1 fps halen :P

Misschien heeft het niet met je hardware te maken. Ik weet nog dat er op school iemand was die een netwerkkabel verkeerd had aangesloten en iedereen die op die patchkast was aangesloten een trage pc had met 100% cpu load. Dit kwam door dat de kabel verkeerd zat en de switch packets ging loopen.

Misschien heb je nog een pc thuis met een virus oid die veel packets verstuurd.

Ik doe ook maar een gok

• Mr Alfabet
skelleniels schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 13:09:
zit 2gig@450mhz in... bovendien staan mn specs in mn sig.
Verwijderd schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 13:50:
[...]

Misschien heeft het niet met je hardware te maken. Ik weet nog dat er op school iemand was die een netwerkkabel verkeerd had aangesloten en iedereen die op die patchkast was aangesloten een trage pc had met 100% cpu load. Dit kwam door dat de kabel verkeerd zat en de switch packets ging loopen.

Misschien heb je nog een pc thuis met een virus oid die veel packets verstuurd.

Ik doe ook maar een gok
zit hier in n studentenhuis waar alles brak is aangesloten... ik zal mezelf eens als 1ige aansluiten... kijken wat dat oplevert. (ruzie met mn hugotjes =D) thnx voor de tip.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mr Alfabet schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 14:34:
[...]

zit 2gig@450mhz in... bovendien staan mn specs in mn sig.
Nee, er staat een link naar *iets* in de sig. Je volledige specs horen gewoon altijd inline gepost te worden :o

Oslik blyat! Oslik!

• Mr Alfabet
dion_b schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 15:35:
[...]

Nee, er staat een link naar *iets* in de sig. Je volledige specs horen gewoon altijd inline gepost te worden :o
daarom postte ik t ook... is btw 250mhz... niet 450 (typo).

iemand nog andere suggesties van wat ik kan proberen?

• Mr Alfabet
probleem is nog steeds niet verholpen... iemand nog tips die ik kan proberen?

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-05 09:06
Heb je bij het installeren van de nForce drivers gekozen voor NAM (network access management oid)?

Deze staan niet tussen het lijstje van drivers, maar komen als dialoogboxjes na het installeren tevoorschijn. Deze vragen dan of je nog wat extra netwerkspul wil hebben. Hierop moet je 'Nee' antwoorden. Deze drivers zijn, net zoals de nForce SATA drivers, bekend om hun problemen.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Mr Alfabet
ShadowLord schreef op maandag 18 september 2006 @ 08:52:
Heb je bij het installeren van de nForce drivers gekozen voor NAM (network access management oid)?

Deze staan niet tussen het lijstje van drivers, maar komen als dialoogboxjes na het installeren tevoorschijn. Deze vragen dan of je nog wat extra netwerkspul wil hebben. Hierop moet je 'Nee' antwoorden. Deze drivers zijn, net zoals de nForce SATA drivers, bekend om hun problemen.
nee, deze zooi (net als de firewall) installeer ik niet... bovendien heb ik de problemen ook als ik de marvell yukon poort gebruik.
wat betreft de nforce sata drivers... welke zijn dat? die dingen op n F6-floppy? want die gebruik ik wel met installeren (zie geen andere optie). ik haal de floppy wel van de DFI site...

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 22:55
Met zo min mogelijk hardware testen, dus alles wat er uit kan, verwijderen.
1 soundblaster verwijderen, dan testen
onboard sound proberen, indien bovenstaande verbetering geeft
2 in bios alles uitzetten wat niet nodig is, printerpoort etc
3 4 harde schijven in raid 0, is dit dan 1 grote raid 0, misschien zuigt dit teveel, dus je bus waar dit
op loopt is dan helemaal vol en heeft dan problemen met de netwerkkaart. Hd's een anders aansluiten.
4 dvd brander loskoppelen en andere dingen
5 virusscanner en andere software op de achtergrond, bijvoorbeeld indien je een grote rar file
kopiereert dan gaat de scanner deze kontroleren.
6 sevices kontroleren en uitzetten indien je ze niet nodig hebt.
7 andere losse netwerkkaart van intel of 3com proberen(lenen).
8 netwerkkaart die je niet nodig hebt uitzetten.

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-05 09:06
Mr Alfabet schreef op maandag 18 september 2006 @ 13:22:
[...]

wat betreft de nforce sata drivers... welke zijn dat? die dingen op n F6-floppy? want die gebruik ik wel met installeren (zie geen andere optie). ik haal de floppy wel van de DFI site...
Dat zijn die drivers, die staan namelijk ook op de floppy. Als je XP installeerd met SP2 erin geslipstreamed heb je die floppy niet nodig.

Je zou kunnen proberen de HDD drivers te uninstallen (maar alleen als je al SP2 hebt). Maar de kans bestaat dat Windows je HDD helemaal niet meer herkend.

Overigens zijn de problemen met de nVidia drivers vooral datacorruptie. Van haperingen heb ik zelf (nog) niet gehoord.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Mr Alfabet
PROBLEM FIXED!!! t was netlimiter 8)7 tsjesses... hele pc opnieuw geinstalled... krijg je dit.
weet iemand n ander limit progje dat niet 100% cpu trekt?

• Mr Alfabet
ShadowLord schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 14:58:
[...]
Dat zijn die drivers, die staan namelijk ook op de floppy. Als je XP installeerd met SP2 erin geslipstreamed heb je die floppy niet nodig.

Je zou kunnen proberen de HDD drivers te uninstallen (maar alleen als je al SP2 hebt). Maar de kans bestaat dat Windows je HDD helemaal niet meer herkend.

Overigens zijn de problemen met de nVidia drivers vooral datacorruptie. Van haperingen heb ik zelf (nog) niet gehoord.
mkay... dus die crc errors die ik krijg bij gedownloade rar files kunnen daardoor komen... good to know. heb n xp sp2 cd... maar gebruikte tot nu toe nog altijd die floppy... volgende x es zonder floppy doen dus....?

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:26
goed, ik heb hetzelfde probleem... search gebruikt en dit topic gevonden van een jaar oud.

De volgende test heb ik gedaan of het aan me HD's ligt of aan de NIC:

250mb van het internet gedownload (0,5mb/s) --> muis hapert, maar cpu op max 5%

250mb van een memstick naar de HD gekopieerd (4mb/s) --> alles stabiel.

Het lijkt mij dus dat de netwerkkaart het niet aan kan, vervolgens heb ik de nieuwste drivers van realtek download voor mijn RTL8139, geen verschil.

OS is WinXP, xp2400+, 512mb, 80gb

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Verwijderd

Mr Alfabet schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 22:45:
PROBLEM FIXED!!! t was netlimiter 8)7 tsjesses... hele pc opnieuw geinstalled... krijg je dit.
weet iemand n ander limit progje dat niet 100% cpu trekt?
Aangezien DC++ een P2P programma is en netlimiter blijkbaar een shitload aan connecties probeert bij te houden..... :P

En verder is het maken van heel veel connecties en partial bestandjes wat allemaal weggeschreven worden (als in kleine handelingen) natuurlijk een killer voor je OS. Probeer eventueel de downloads op een 2de fysieke schijf te plaatsen (alle activiteit van zo'n prog). Je zult dan zien dat je je OS schijf een stuk minder belast en windows weer ineens een stuk vlotter werkt.

• Ultraman
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Geronimoos schreef op maandag 10 september 2007 @ 16:55:
Het lijkt mij dus dat de netwerkkaart het niet aan kan
Die kans bestaat inderdaad, zeker in combinatie met:
RTL8139
Een van de meest goedkope en ook gelijk meer paupere netwerkchipjes als het op veel I/O aankomt. Ze vreten vaak de minst zuivere signalen, werken zo'n beetje altijd en kosten maar een stuiver, wat dus vóór ze spreekt, maar kwa performance zijn het ondingen.
Redelijk afhankelijk van de revisies ook, je vermeld niet welke revisie je hebt maar als het een kaartje is van dezelfde leeftijd of recenter dan de PC zelf dan zal het vast een C of D betreffen.

De DMA implementatie van de RTL8139 is, om het kort te zeggen, ruk.
Misschien tijd om een echte netwerkkaart te proberen?

Je hebt overigens tests gedaan maar je geeft niet aan of de schijven ook daadwerkelijk in (U)DMA mode worden gebruikt. Sequentieel een bestand wegschrijven is wat anders dan vele kleine blokjes lezen en schrijven, dat kost wat meer I/O zoals lism al aangeeft.
Ga eens de settings van de schijven bekijken, staat het ook daadwerkelijk in (U)DMA modus?
Configuratiescherm -> Systeem -> Apparaatbeheer
en ga dan eens bij je IDE ATA/ATAPI Controllers en kanalen kijken.

Wat voor moederbord zit er in dit systeem en welke chipset? Je bent erg karig met het geven van systeeminformatie en wat je zelf al geprobeerd hebt, doe daar wat aan.
In het geval van een VIA chipset, ben je niet vergeten de chipset drivers te installeren? Dat kan een hoop schelen.

[ Voor 33% gewijzigd door Ultraman op 10-09-2007 17:21 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Geronimoos
De DMA implementatie van de RTL8139 is, om het kort te zeggen, ruk.
Misschien tijd om een echte netwerkkaart te proberen?
Dit is denk ik het eerste wat ik ga doen. Ik heb ik nog wel iets liggen maar grote kans dat dat ook in de catagorie 'ruk' valt. Wat is een goede netwerkkaart om aan te schaffen die nog betaalbaar is?
Ik snap alleen nog niet waarom de CPU activiteit niet omhoog schiet tijdens het haperen, het lijkt zodoende niet dat het systeem overbelast is. De revisie staat niet vermeld in eigenschappen/apparaatbeheer, RTL8139/810x family fast ethernet NIC.
Ga eens de settings van de schijven bekijken, staat het ook daadwerkelijk in (U)DMA modus?
ja, dit had ik ook al gechecked naar aanleiding van het topic. UDMA mode 5.
Wat voor moederbord zit er in dit systeem en welke chipset?
Het is het systeem van me sig, dus inderdaad een VIA chipset. Hiervan zijn de laatste drivers geinstalleerd.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

• Ultraman
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hmm ik zie ook dat je een overklok draait. Is dat een multiplier unlocked overclock of een FSB die met een factor omhoog gegooid is? In het geval van FSB zou je ook die eens even terug kunnen zetten.

Maar dat de RTL8139 de boosdoener is zou best kunnen. Op de vorige HWLAN was er een Core2Duo bezitter die er ook zo'n dingetje in had zitten en volgens mij zo'n beetje de enige was met netwerkproblemen. Ik had een 3Com 905C bij die we er in hebben gezet en de boel draaide toen gelijk een stuk beter.
Een betaalbaar netwerkkaartje op dit moment? Als het gewoon 100Mbit mag zijn dan zou ik gewoon opzoek gaan naar 2de hands Intel 82557/8/9 spul of 3Com 905B/C, die komen ook redelijk veel voor. 2de keus zou iets met DEC chips of Ti ThunderLAN zijn.
Hier in de stad is een winkel met allemaal 2de hands rommel, waar ook een electronica gedeelte is. Daar liggen soms leuke NICjes voor 1 of 2 euro. Dat is in Nijmegen, maar in Enschede moeten ze ook wel zoiets hebben.
29 september is er in Amsterdam ook de PC Dump. Daar heb ik in juli ofzo nog een zakje met 5 NICs (Intel 82558/9 en 3Com 905C) voor 5 euro gekocht. Het hoeft dus niets te kosten.
Volgens mij zijn er ook nog wel shops die dergelijke kaartjes nieuw verkopen voor een klein prijsje en anders zijn er ook nog Gbit modellen in PCI uitvoering, maar die kosten iets meer.
Kijk even dus.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Geronimoos
Ok, het wordt waziger, maar het is (deels) verholpen.

De laatste wijziging aan deze pc was namelijk een nieuwe Microsoft wireless optical mouse 2000, nu blijkt deze muis te haperen, maar alleen onder netwerkbelasting... Met een andere (wireless) mouse heb ik het probleem helemaal niet.

Vervolgens getest met de positie van de receiver tov de muis, dit blijkt effect te hebben! als ik de muis dicht bij de receiver hou is het probleem weg. Nu ben ik verder op zoek gegaan, als ik de receiver verder weg leg van storende opjecten, en de kabel niet in de zelfde goot als je netwerkkabel, dan heb ik helemaal geen last meer en kan ik de muis dus weer ver van de receiver gebruiken :? :?

Wel een oplossing, maar hoe kan er nu een hardwarematige interferentie optreden tussen een wireless muis en data over een netwerkkabel? 8)7

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Pagina: 1