ADSL, beter modem voor langere afstanden?

Pagina: 1
Acties:

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Mijn ouders hebben een huis in de middle of nowhere ergens in Frankrijk. Aangezien het al een kwartier lopen is naar de buren had ik nooit verwacht dat iemand daar ooit ADSL zou gaan leveren.

Dit bleek slecht ingeschat van mij want sinds begin dit jaar is er ADSL leverbaar op hun adres. Afijn, aangevraagd, DHZ kit gekregen met een Wanadoo Livebox (o.i.d) aangesloten maar geen line-sync. Meedere monteurs geweest, zowel aan huis als in de centrale. Modem vervangen door een beter exemplaar, zelfs kaart in de centrale geupgrade (wat een service!) maar geen line-sync.

Uiteindelijk is een monteur met het modem vanaf de centrale in stappen naar het huis gekomen, steeds tussendoor aansluiten, als er nog sync is op naar het volgende punt. Tot ongeveer een kilometer voor het huis hij voor het laatst een sync krijgt, daarna is het einde verhaal. Waarschijnlijk is de afstand dus net enkele honderden meters te groot.

Mijn vraag is nu, is er met betere splitters, betere modems of andere instellingen nog hoop? Ik heb hier nog een D-Link DSL-300T liggen en eventueel ook nog wel een Cisco 827-4V die gebruikt kunnen worden. Indien nodig is de aanschaf van een ander modem ook een optie. De behaalde snelheid is niet zo'n punt, zelfs 128kbps zou al prima zijn, als het maar 'always-on' is.

Iemand een idee?

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• ZTeeVeR
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:06
Ik denk zelf dat het niet aan je eind apparatuur zal liggen maar meer aan het signaal dat je op je lijn krijgt. Natuurlijk zal beter hardware wellicht een zwakker signaal op kunnne pakken, maar als je nog een kilometer te overbruggen hebt denk ik dat dat niet veel zal uitmaken.

De oplossing zal gezocht moeten worden in de techniek die gebruikt wordt. ADSL is nu eenmaal afstands afhankelijk.

Wellicht dat een moderne variant de woning wel kan bereiken

Cheers
ZTeeVeR

Dell XPS L702X, Ci72620M, 6GB, Geforce GT 550M

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-02 23:15

BHQ

Ik weet niet -hoe- ver je dan van de centrale zit, maar ik gok dan of een kilometertje of 8 of meer? Eventueel als laatste optie zou je een flat-fee inbelverbinding kunnen overwegen. Kost veel, het is traag en je houd je lijn bezet, maar je bént altijd online ;)

• Maurits van Baerle
  • Niet online
ZTeeVeR schreef op donderdag 14 september 2006 @ 22:55:

De oplossing zal gezocht moeten worden in de techniek die gebruikt wordt. ADSL is nu eenmaal
Ja, een nieuwe DSL techniek zou kunnen helpen maar die zie ik zo snel niet verschijnen. Aangezien ze net de centrale ADSL geschikt hebben gemaakt en het echt om een handjevol schapenboeren gaat die de potentiele klanten zijn zal dat niet zo'n prioriteit hebben, zelfs niet voor de toch wel heel technofiele Fransen.
Yapser schreef op donderdag 14 september 2006 @ 23:05:
Ik weet niet -hoe- ver je dan van de centrale zit, maar ik gok dan of een kilometertje of 8 of meer? Eventueel als laatste optie zou je een flat-fee inbelverbinding kunnen overwegen. Kost veel, het is traag en je houd je lijn bezet, maar je bént altijd online ;)
De echte afstand zou ik niet weten, het probleem is dat het allemaal in de bergen is. Als je in Nederland al moeilijk kunt schatten hoe het precies loopt kun je je voorstellen hoe moeilijk het is als er een extra dimensie (hoogte) aan wordt toegevoegd. :X

Een tweede telefoonlijn is een fallback optie ja. Overigens zegt Wanadoo (of France Telecom) dat er eventueel een digitale telefoonlijn aangelegd kan worden. Ik vermoed dat ze daar ISDN mee bedoelen.

In ieder geval bedankt voor de antwoorden tot zover!

• P-e-t-j-e
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-02 22:32

P-e-t-j-e

dapper oranje: wortheldje

Je zou ook eens kunnen informeren voor internet via de schotel. Of iemand die wel internet aankan (qua afstand) benaderen en daar een richtantenne op het dak zetten (moet je wel een van hen uit de antenne kunnen zien die bij jullie komt te staan, er mogen geen opstakels tussen zitten. Ik weet eerlijk gezegd niet tot hoe ver die kunnen.

[ Voor 15% gewijzigd door P-e-t-j-e op 14-09-2006 23:26 ]

doe wat je niet laten kunt en laat wat je niet doen kunt

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-02 23:15

BHQ

MauritsvanBaerle schreef op donderdag 14 september 2006 @ 23:17:
Een tweede telefoonlijn is een fallback optie ja.
Of (helaas) je enige optie als je echt zo gigantisch ver zit. Ik hoop iig voor je dat je je contract kan ontbinden omdat er niet geleverd kan worden.

• _zer0_
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-01 21:58
Vriendelijke buren die een plaatsje vrij hebben voor een wifi setje ?
Daar kan je makkelijk een kilometer mee overbruggen.

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Wifi klinkt leuk, maar het is een hoogfrequent signaal en dat doet het niet zo best in de bergen. Probeer maar eens in de auto een uurtje naar dezelfde zender te luisteren als je rijdt: dat lukt alleen omdat radio's zo slim zijn om van frequentie te wisselen (als dat tenminste mogelijk is). Alleen met vrij zicht kom je er misschien, als je gebruik maakt van een richtantenne en zo.

• _zer0_
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-01 21:58
Inderdaad moet je wel vrij zicht hebben, maar dan is een afstand van 1km echt peanuts !

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Dank voor jullie antwoorden. Ik geef m'n vader twee DSL modems mee om te proberen maar zal hem vertellen dat de kans klein is.

Iets met de buren doen is niet echt een optie. De dichtstbijzijnde buren zitten een kwartier lopen door de bossen en om de hoek van de berg, bovendien vermoed ik dat zij minstens net zover van de centrale af zitten. Enige optie zou misschien buren aan de overkant van het dal zijn maar dat is hemelsbreed makkelijk een kilometer. Dat wordt kostbare apparatuur en veel last van atmosferische omstandigheden. Er hangt iedere dag mist in het dal tot een uur of elf bijvoorbeeld.

Welke standaard was het nou die een uitkomst zou kunnen bieden voor langere afstanden? ADSL2+? Dat zal ik even in de gaten gaan houden.

Contract ontbinden zal niet zo'n probleem zijn, ze kunnen niet leveren en hebben het geloof ik al aangeboden. Ik wilde het signaal er nog even op laten voor de zekerheid.

Bedankt voor de antwoorden!

Verwijderd

MauritsvanBaerle schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 11:03:
Dank voor jullie antwoorden. Ik geef m'n vader twee DSL modems mee om te proberen maar zal hem vertellen dat de kans klein is.

Iets met de buren doen is niet echt een optie. De dichtstbijzijnde buren zitten een kwartier lopen door de bossen en om de hoek van de berg, bovendien vermoed ik dat zij minstens net zover van de centrale af zitten. Enige optie zou misschien buren aan de overkant van het dal zijn maar dat is hemelsbreed makkelijk een kilometer. Dat wordt kostbare apparatuur en veel last van atmosferische omstandigheden. Er hangt iedere dag mist in het dal tot een uur of elf bijvoorbeeld.

Welke standaard was het nou die een uitkomst zou kunnen bieden voor langere afstanden? ADSL2+? Dat zal ik even in de gaten gaan houden.

Contract ontbinden zal niet zo'n probleem zijn, ze kunnen niet leveren en hebben het geloof ik al aangeboden. Ik wilde het signaal er nog even op laten voor de zekerheid.

Bedankt voor de antwoorden!
Een livebox is echt waardeloos :r
Als je ADSL2+ hebt kun je volgens mij (theoretisch) 7km behalen op 256kb.
Wat raar is dat er meerdere monteurs langs zijn geweest en geen een heeft de lijn doorgemeten op fouten of op afstand 8)7

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:33

samo

yo/wassup

Je kan vragen of de snelheid op de lijn kan worden teruggezet aan de lijnoperator. Met een lagere sync snelheid heb je minder last (of meer ruimte) voor storingen, en heb je misschien wel sync en zelfs een stabiele verbinding.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Verwijderd

Een livebox is echt waardeloos :r
Als je ADSL2+ hebt kun je volgens mij (theoretisch) 7km behalen op 256kb.

Wat raar is dat er meerdere monteurs langs zijn geweest en geen een heeft de lijn doorgemeten op fouten of op afstand 8)7

Ik dacht dat >6km ook al problemen geeft voor enkel ISDN verbindingen :?

Zelf ben ik altijd wel te spreken over Netopia's op lange afstanden, echter heb ik alleen ervaring met de AnnexB(ISDN) uitvoeringen

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2006 00:42 ]

Verwijderd

Op de Franse site www.dslvalley.com kan je de afstand tot je centrale meten voor Franse aansluitingen.

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-02 11:36

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

je zou nog kunnen denken om een glaskabel naar de dichtstbijzijnde ADSL aangesloten buurman te leggen. Daar kun je makkelijk enkele kilometers mee overbruggen

Nothing is a problem once you've debugged the code

Verwijderd

als adsl niet mogelijk, zou ik adviseren een nummeris verbinding te nemen de franse variant op isdn.

toevalig een aantal jaar geleden meegemaakt bij een klant in frankrijk.

suces er mee

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Kabels trekken lijkt leuk, maar zodra je een openbaar terrein (een weg of zo) over moet heb je potentieel een probleem. Ik weet niet hoe dat ik Frankrijk zit, maar in NL doen ze daar goed moeilijk over. Je mag niet zomaar iets ingraven onder openbaar terrein, of een kabel permanent over de weg spannen... Aan de andere kant: wat niet weet, wat niet deert natuurlijk! ;) Als het geheel over priveterrein gaat moet het wel lukken.

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Zelf kabels trekken is qua eigendom niet zo'n probleem. Bijna alles is eigen grond, of van mijn ouders of van de buren of van een andere boer in de buurt. De afstand daarintegen zal wel een probleem zijn. Je legt niet zo makkelijk een kilometer kabel aan in bergachtige en beboste rotsbodem.

Die DSLvalley site geeft 8000m en zowel voor ADSL als ADSL2+ 'niet mogelijk' aan. Dat laatste zou trouwens ook kunnen betekenen dat de centrale gewoon nog geen ADSL2+ levert.

Hij gaat het volgende maand nog even proberen met twee modems van mij en anders maar eens kijken naar ISDN.

Pagina: 1