Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Welke versnelling is bij jou het 'fijnst'?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.777 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Enkele dagen geleden vroeg ik aan mijn kameraden (we zaten in de auto) welke versnelling bij hun het fijnst reageert. Unaniem: de derde. Nou, ik vind dat in mijn wagen dus ook, maar ik vroeg me af: wat is zo'n beetje de technische uitleg van 'fijn' reageren?

De symptomen zijn nogal eenvoudig: in derde trekt 'ie goed door, én merkbaar langer dan zelfs vierde, zonder dat je het gevoel hebt het beestje over zijn toeren te jagen.

Dus mijn vraag is: wat is jouw leukste versnelling en hoe voel je dat aan? Maar ook vooral: wat is daar de uitleg achter?

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:29

weebl

YARR!

Dat ligt er bij mij een beetje aan hoe hard ik rijdt. Als ik 50/60 rijdt, dan is het 4de versnelling. Maar als ik >70 km/h rijdt dan is het de 5e. Simpelweg omdat ie anders teveel toeren maakt (vind ik)

Ik rijdt het meest in de Golf IV stationcar van m'n vader (1.6 liter benzine)

Meestal als ik 50 rijd, dan rijd ik in z'n 4. maar als ik echt lekker over een bochtige weg rijd, dan wil ik hem ook nog wel eens in z'n 3 zetten. Maar aangezien het 'nieuwe rijden' er bij mij ingeramd is (heb nu bijna een jaar m'n rijbewijs) ga ik als een soort automatisme van 3 --> 4 als ik 50 rijd, terwijl de 3e inderdaad eigenlijk het leukst is. Helaas kost het wel meer benzine.

[ Voor 42% gewijzigd door weebl op 14-09-2006 21:00 ]

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
2de. Iedeaal voor stadsverkeer en lang genoeg om eventjes door te trekken in de stad zonder dat ik ga sukkelen door tekort aan vermogen. Ik mis echt 50pk ofzo :( En dan heb ik er 145 hé :z

En dan hoef ik mij ook niet eens zorgen te maken voor het verliezen van mijn RBW :+

[ Voor 25% gewijzigd door Chevy454 op 14-09-2006 20:58 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-11 08:50

Nik

Ik kan gewoon 40 in zijn 5 rijden... Alhoewel dit slecht voor de auto is (neem ik aan). Mijn auto trekt wel in alle versnellingen, alleen de eerste versnelling vind ik bagger (veel toeren, weinig snelheid). Verder trekken alle versnellingen even lekker :)

In het dorp in z'n 3, anders direct in zijn 5. De 4e versnelling vind ik maar niks... Geen idee waarom ;)

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 19:08

DinX

Motormuis

Bij mij m'n 3de. Is meteen ook m'n meest gebruikte. Die rijdt lekker van 40km/uur tot 160-180 (al gaat ie dan naar het rode toe).

1 en 2 zijn ook wel lekker. Lekker doortrekken tot net over de 100 in de 1, en dan over naar de 2 voor die lekkere schop onder je kont :9

Maar 3 vind ik overall de fijnste :)

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Derde; die gebruik je om de snelweg op te knallen. :) Het schakelen van drie naar vier is ook het lekkerste overigens, een flinke ruk; altijd raak.

Verwijderd

Lekkerste was bij m'n Golf IV (1.8 125pk), had eigenlijk maar 3 versnellingen nodig, 1-3-5 :) (ding zoop wel benzine, het blok is ook niet lang als standaard 125PK in de golf geleverd toen dacht ik)
Ding had altijd wel trekkracht, 1 voor wegrijden, 3 voor stad, snelweg op, 5 voor de rest

Heb nu een Octavia 2.0 (115pk) en bij die moet ik toch vaker ff naar de 4 om wat power te krijgen.

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-01 23:25
De 2e versnelling is wel fijn. Dan reageert de auto tenminste snel ;) De snelweg kom ik altijd in de 4 op omdat ik hem in de 3 dan teveel toeren vind maken (bij 60 schakel ik naar 4, bij 80 naar 5).
Tis een 1.4 liter motor met ik dacht 101PK, maar kan ook wat minder zijn ...

[ Voor 6% gewijzigd door matel op 14-09-2006 21:06 ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De 3e is een lekker lange versnelling waarin de overbrengingsverhouding toch nog vrij klein is, dus je trekt lekker op. Ik denk dat je hem daarom als prettig ervaart. Ik eigenlijk ook wel, samen met de 5 omdat dat zo lekker cruist :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• DinX

DinX

Motormuis

Roamor schreef op donderdag 14 september 2006 @ 20:59:
Derde; die gebruik je om de snelweg op op de snelweg te knallen.
O-)

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:02
Ik rij het meest in de hoogste versnelling, de 4e...

spoiler:
Tsjah, heb een Fiat Panda met de mogelijkheid een behoorlijk stuk dak open te doen à la dakraam/cabrio idee. ;-P

• Roamor
  • Niet online
Wat vinden we de minste versnelling overigens? Voor mij is dat de 1e, alleen maar goed om van je plek af te komen. Reageerd vaak veel te gevoelig, erg slecht voor je BOCO score (TPG registratie systeem). >:)

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
1e versnelling gaat tot 30, maar ik gooi 'm vanaf 20 in z'n 2, en ga daarmee door tot 70/80. In z'n 3 heb ik dan maar weinig speling (tot zo'n 110). In z'n 4 trek ik door tot 130. 5 om daarna rustig door te tuffen.

Conclusie: 2e versnelling, omdat ik daar lang mee kan accelereren.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:17

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

altijd de derde versnelling. Het hoogste wat ik heb.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Verwijderd

touchdomex schreef op donderdag 14 september 2006 @ 21:13:
altijd de derde versnelling. Het hoogste wat ik heb.
fiets ?

• Grrrrrene
  • Niet online
automaat?

Edit: gezien z'n leeftijd gok ik ook op een fiets :+

[ Voor 75% gewijzigd door Grrrrrene op 14-09-2006 21:19 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-11 22:38

jep

Het leukst vind ik om +/- 40 te rijden in de 2 en 'm dan te planken. Vroem.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Alle versnellingen zijn prima, afhankelijk van de situatie.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:17

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:47

Reinier

\o/

King_Louie schreef op donderdag 14 september 2006 @ 21:12:
1e versnelling gaat tot 30, maar ik gooi 'm vanaf 20 in z'n 2, en ga daarmee door tot 70/80. In z'n 3 heb ik dan maar weinig speling (tot zo'n 110). In z'n 4 trek ik door tot 130. 5 om daarna rustig door te tuffen.

Conclusie: 2e versnelling, omdat ik daar lang mee kan accelereren.
80 in z'n 2 in een Punto? (toch?) Geinig :)

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:55

Meneer aard

Porsche rulez!

Lange stukken in de stad rijd ik altijd 55-60 in de 4..Maar als het telkens afzakken is naar de 40 ofsow dan schakel ik bij 50 terug naar de 3, want bij 50 in de 4 draait ie net 1700 toeren en das gewoon niet lekker voor het blok, Liefst laat ik hem 2500 toeren (olie spoeling etc).. Als ik in de 3 bij 50 hang dan is het amper 2200 toeren.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:35

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

jep schreef op donderdag 14 september 2006 @ 21:23:
Het leukst vind ik om +/- 40 te rijden in de 2 en 'm dan te planken. Vroem.
idd; tegen 40 a 50km/u draaid hij op bijna 3500rpm, dat is ook net het moment waar hij begint door te trekken :P En dan sleur ik hem door naar de 6000rpm :P

De Nederbelg !

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Bij mij ook 3,
vanaf 20 km trekt hij lekker, en het is niet zo dat ik er als een zot vandoor moet,
max is volgens mij gewoon 50 in de stad en 70 op de ringbanen.

Het grote "hoe snel ik optrek en hoe kort is mijn remweg bij een stoplicht" ben ik gelukkig al ontgroeid. 30 km versnellen in zijn drie, boeiuh of dat in 3 seconde gebeurt of in 5.
Buiten de stad gebruik ook 3 om maximaal op te trekken, en daarna in zijn 5, 4 gebruik ik heel kort, en als het 80 km weg is niet eens.
90% van de tijd kan ik voldoen met een 4 versnellingbak, ouderwetse 190D :+ .

• Wok
  • Laatst online: 22-11 20:28

Wok

Dakloos...

4 voor mij :P

De 4 is voor mij de ideale versnelling bij het rijden in de stad. Slechts bij rotondes en scherpere bochten even terug naar 3.Vanaf 40km/u lekker die bak weer in 4 prakken en cruisen maar :Y)

Vanaf 60~70 km/u dan lekker verder in 5. :)

Wat dat betreft had ik graag nog een zesde verzet gehad in mijn Mini... meer dan 3500 rpm @ 120 in 5 is geen pretje :|

De V50 2.0D (136pk HDiF) waar ik nu tijdelijk in rijd is wat dat betreft een zegen. Op de snelweg in 6 en 2400 rpm @160km/u :X

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Reinier schreef op donderdag 14 september 2006 @ 21:29:
[...]

80 in z'n 2 in een Punto? (toch?) Geinig :)
Ja, dan zit ie op 5000 toeren, maar je moet toch wat wil je een beetje mee komen in het verkeer ;)

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Welke versnelling bij mij het 'fijnst' is? Geen idee eigenlijk. Alles behalve de 1, die is er alleen om vanuit stilstand weg te rijden. De 2 is eigenlijk ook te kort, das alleen voor in de bebouwde kom.
De 3 is wel prettig tussen de 50 en de 70km/u of als je een tussensprintje wilt maken.
De 4 is de versnelling voor provinciale wegen en snelle acceleratie op de snelweg.
In de 5 is het lekker cruisen, maar helaas niet echt bruikbaar op de provinciale weg. 1750rpm bij 80km/u, dus vaak wordt er maar ietsje harder gereden ;)

De 2 en de 3 zijn dus wel leuk ivm de bijbehorende acceleratie, maar de 4 en de 5 zijn ook wel leuk en handig voor cruisen. Tsja lastig kiezen.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

z'n vier. De enige die echt wat doet op de snelweg, 5 is prima, maar alléén in de cruisecontrol. Peug307SW 90Pk

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2006 21:53 ]

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 22:45

Twhomp

Stayin' Alive

5de, makkelijk: als ik op de snelweg rijd, dan zit ik net aan het begin van het max koppel van de motor. Inhalen? Even een beetje gas en hij schiet weg >:)

Rijd wel consequent een beetje te hard (10 km) hierdoor. Vaak moet ik express minderen na wat inhalen, want anders blijf ik bezig en zit ik zo boven de 170 (en dat kost meer dan alleen geld).

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10 13:54

dreeke

outdated icon

Wat is fijn? Bij mij hangt het van de rijstijl af, bij normaal rijgedrag rijd ik 50-60 km/h in de 4de versnelling. Dan maakt ie weinig toeren en trekt nog steeds goed.
Op de snelweg staat 'ie altijd in z'n 5, bij 120 km/h al 4200 rpm dus terugschakelen is niet echt nodig om in te halen, trekkracht is prima. In de 4 trekt 'ie wel weer wat sneller.
Maar zou ik nou door willen rijden, dan kan ik in de 2de versnelling tot ongeveer 120km/h.
En optrekken in de 4 vanaf 30 km/h gaat ook. Eigenlijk maakt het dus niet zoveel uit :+
En dat alles met een 1.3 liter motortje, Suzuki Swift GTI, verbruik tussen de 1:13 en 1:15 8)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:36
Mijn 2e. Simpelweg omdat ie in z'n 2 onderin ook nog redelijk trekt en pas bij 105km/u in 't rood zit.

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-11 16:26
3. Multifunctioneel van 0 t/m 120 :D

edit: Daarna slaan we de 4 over...

[ Voor 34% gewijzigd door jan-marten op 14-09-2006 22:58 ]

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-11 23:49
3e. Genoeg vermogen en lekker rustig.

Whoop!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:01
wat een onzin. Bij het accelereren de versnelling met op die snelheid het meeste kracht, bij constant rijden de hoogst rijdbare

Verwijderd

Topicstarter
Hm, ik vind het nogal gek dat enkelen onder jullie in tweede al stevig doortrekken tot 100+... Liever jullie blok dan het mijne :)

Maarre, hoe zit het met die technische verklaring? Grrrrrene gaf al een beetje een verklaring, maar technischer, rekels! :)

• Pastinakel
  • Laatst online: 21-11 19:46

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

5e: minste toeren, lekker rustig. Ik rijd zolang het kan in de 5e, pas als de motor begint te sputteren ga ik terug. Omdat ik bij lage snelheden zo weinig koppel heb probeer ik zo te rijden dat ik de minste snelheidsverschillen maak.

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

Verwijderd

Topicstarter
418O2 schreef op donderdag 14 september 2006 @ 23:18:
wat een onzin. Bij het accelereren de versnelling met op die snelheid het meeste kracht, bij constant rijden de hoogst rijdbare
Het gaat uiteraard om perceptie...

• evil_elmo
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 09:43
2 absoluut

trekt lekker door tot 7000rpm (renault 1.8 16V blokje..) en dat is 100KM.

voor de snelweg invoegen de 3 door tot 140 heerlijk!!

• Universal Creations
  • Laatst online: 20-11 14:38
Met mijn 106 1.4 XSi vond ik de eerste versnelling een klote versnelling, want de 106 was veel te licht aan de voorkant om het vermogen goed op de weg te drukken.

Nu met mijn 306 is het een ander verhaal geworden. De 1ste versnelling is heel erg lang (tot 75 km/h) en de voorkant een stuk zwaarder. Het overschakelen bij ongeveer 7500rpm naar de 2de met een beetje wielspin is heerlijk. Vervolgens doortrekken tot 115-120 en doorschakelen naar 3 bij het oprijden van de snelweg. In de 3de trekt "ie" nog als een gek door tot 150 km/h en dan schakel ik meestal naar de 6 om maar niet meteen mijn rijbewijs in te leveren. Soms heb ik de 4 op snelweg wel nodig als bv Golf GTi (meestal model 2 of 3) achter op mijn bumper zit, terwijl ik met 140 links rijd (ivm het niet lang ophouden van sneller verkeer). Als ik dan terugschakel naar 4 deze even doortrek tot 180 is de achterligger (meestal) compleet afgehaakt. In duitsland heb ik dan soms ook nog de 5 nodig om zeker van mijn zaak te zijn en door te trekken tot 220.

Maar om antwoord te geven op de vraag: iedere versnelling heeft zo zijn charmes, hangt puur af van de situatie.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

De 5e, daarin gaat ie het hardste ;)

Vind de indeling van mijn bak trouwens wel geinig. Die gaat in stappen van 50km/u. Dus in de eerste versnelling 50km/u, in de tweede 100km/u, in de derde 150km, 4e: 200, 5e: 250.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

5, en dan liefst zo dicht mogelijk bij de toerenbegrenzer... ;)

• Chevy454
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 00:30:
5, en dan liefst zo dicht mogelijk bij de toerenbegrenzer... ;)
Moet ik ook gaan monteren, 12000rpm is mogelijk maar vinden de zuigers / drijfstangen niet fijn :X
Kan ik nog maar 260km/h ipv 300km/h :( Beter dat dan dat de motor kapot loopt.

[ Voor 14% gewijzigd door Chevy454 op 15-09-2006 00:33 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

4x2

lộn xộn quá

1 tm 6 eigenlijk
1 is redelijk bruikbaar, gaat door tot 90.
En hij knalt niet meteen achterover, daar mist ie het vermogen voor.
2 kun je fijn doortrekken tot 120 ofzo, leuk om even door te halen en dan weer af te zakken.
3 is met 50km/u wel handig, draait ie 4000-4500rpm en reageert ie nog goed zonder meteen als een echte malloot van zn plek te schieten, maar hij gaat wel door tot 160.
4 gebruik ik tot 80km/u doorgaans en bij vol doortrekken natuurlijk (hee, einde 4 zit je op 190).
5 en 6 zijn vanaf ong 100km/u nuttig, anders reageert ie echt te traag.

leeg

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:18

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

in D, trekt wel lekker door en rijdt ook relaxed als je eenmaal op snelheid bent, opzich :+

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

Verwijderd

HaaZ schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 00:44:
in D, trekt wel lekker door en rijdt ook relaxed als je eenmaal op snelheid bent, opzich :+
tsja, eens moet je ;) Hele dag in R rijden is ook zo vermoeiend

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:01
2 en 3 vind ik het leukst, vooral als je tegen de 4000rpm aanhangt en dan het gas intrapt :9

XXXVI

• injectie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-02-2024
HaaZ schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 00:44:
Daar sluit ik me helemaal bij aan.

In mijn andere auto ook de 3e versnelling. Dan komt de turbo er zo lekker inzetten. En sjouwt ie zo lekker snel en lang door.

TeamBVD

Verwijderd

Mijn 6e versnelling op de Duitse autobahn.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11 22:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De 5 is het fijnst. Daarmee kan ik (als het moet) van 40 tot 190 km/h rijden en heeft als fijne bijwerking dat het de zuinigste versnelling is.

Signatures zijn voor boomers.

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
2e en 3e

2e voor invoegen op autowegen (100 @ 7000 rpm) maar das een beetje lame voor de motor dus doe ik niet zo vaak)

3e trekt gewoon heerlijk van 20 tot 130 ongeveer.

Rover 214 Si 1.4 103 pk

En owja...

Cruisen:

30 in de 3
50 in de 4
vanaf 60 in de 5 (~1900 rpm)

[ Voor 23% gewijzigd door Bertus op 15-09-2006 08:43 ]

Heeft ook een computer!

• Arnout
  • Laatst online: 19-11 21:03
5de, ook in de stad. Heb een SDI, die vind het prima vanaf 1100rpm (=38 km/h in de 5). :)

[ Voor 4% gewijzigd door Arnout op 15-09-2006 08:54 ]

Verwijderd

Het nut van doorraggen met zn 2 naar 100 km/u ontgaat me hier ook enigszins hoor (ik dacht persoonlijk dat alleen de bevolkingsgroep te classificeren als sjonnies dat deden). Het kost brandstof, is nu niet optimaal voor je motor en in de meeste gevallen ook best wel vervelend voor je omgeving. Daarnaast: wat levert het op? 3 seconden snelheidswinst? Waw. Overigens vind ik zelf de 3e (zowel toyota yaris verso 1.5 als renault espace diesel 1.8) idd ook het fijnste.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2006 10:37 ]

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

achteruit want dan gaan de parkeer sensors aan :+

Maar serieus, heb geen favoriet, elke versnelling heeft zijn eigen doel, dus het hangt helemaal van de situtatie af..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:18

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 03:28:
[...]

tsja, eens moet je ;) Hele dag in R rijden is ook zo vermoeiend
Als je beetje snelheid hebt in R klinkt t wel vet, zo'n whieeeee geluid :P
Maar idd, heeft niet mn voorkeur voor de langere ritten :+

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Beste 3, heb ik tenminste eindelijk het idee dat er een beetje gang in m'n 60 PK 'sterke' italiaanse raspaardje zit (Punto :P)

Slechtste is de 5, zit echt geen gang in. Dus op de snelweg etc al snel terug naar de 4 om ff lekker door te trekken en dan weer naar de 5

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik heb een Rohloff versnelling-systeem. Daar zitten 14 versnellingen op.
De 7 is redelijk lawaaiig, en juist als ik in die versnelling zit heb ik de juiste aanvangssnelheid voor inhaalmanoevres. Heerlijk dus om in die versnelling lawaaiig en fluks versnellend mensen in te halen.

De 11 is precies 1:1 en loopt daardoor het lichtst. Toevalligerwijs is dat meteen ook de versnelling waarin ik m'n kruissnelheid haal. Heerlijke versnelling om lange einden mee kilometers te vreten.

Siditamentis astuentis pactum.

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 23:20:
Hm, ik vind het nogal gek dat enkelen onder jullie in tweede al stevig doortrekken tot 100+... Liever jullie blok dan het mijne :)
Volgens mij zijn dat de motorrijders ;)

• FragDaddy
  • Laatst online: 14-11 14:24
BreadFan schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 11:20:
[...]
Volgens mij zijn dat de motorrijders ;)
De eerste voor powerwheelies en de tweede voor wheelies met de koppeling..

Have a wheelie good weekend!

Verwijderd

Ach, wat de automaat het beste vindt. Dat is meestal ook de zuinigste versnelling. De kick-down is wel vet als je even flink gas geeft :).

• DinX

DinX

Motormuis

Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 10:35:
Het nut van doorraggen met zn 2 naar 100 km/u ontgaat me hier ook enigszins hoor
Dat ongaat mij ook. Je kan dat gerust in z'n 1 :p

;)

[ Voor 17% gewijzigd door DinX op 15-09-2006 12:11 ]

• Chevy454
  • Niet online
DinX schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 12:05:
Dat ongaat mij ook. Je kan dat gerust in z'n 1 :p
_o-

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17-11 06:42

Daniel

Kapitein NCC-1701
Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 23:20:
Ik zie niet in waarom dat slecht voor je blok zou zijn. In de begrenzer jagen is op de lange termijn misschien niet verstandig, maar als je de boel goed opgewarmd hebt kan het geen kwaad om ver door te trekken. Af en toe een beetje doorblazen zal eerder goed dan slecht voor de motor zijn.

In mijn dieseltje is de 4e versnelling de prettigste, makkelijk om van 50 naar 120 te trekken en dan meteen in de cruisestand (6e versnelling) te zetten. De 5 is een beetje overbodig, in de lagere versnellingen zit je veel te snel op een te hoog toerental met alle lawaai van dien.

De andere auto is een automaat dus dan mag het ding het zelf uitzoeken. Je kunt ook zelf schakelen, dan zijn de 3 en de 4 de lekkerste. De 1 kun je eigenlijk nauwelijks inschakelen, zodra je die al rijdend met de hand kiest overruled de automaat dat bijna altijd meteen weer door naar 2 te gaan. Die 2 is zenuwachtig, de 3 biedt een lekker bereik (20 tot ~140 km/uur), de 4 gaat van ongeveer 30 tot 180 km/uur. Veel harder rij ik toch zelden dus de 5 en 6 zijn meer voor het relaxte pruttelwerk.

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-11 09:10
Ik ga voor de 3e versnelling!
Die is bij mij ontzettend lang, en best krachtig!
Heerlijk om daarin door te trekken tot ver over de 100km/h!

Verwijderd

Een 6 bak automaat. Sjiek hoor! Ik kan trouwens ook zelf schakelen met de automaat. Één keertje geprobeerd om te kijken of ik snap hoe het werkt en sindsdien nooit meer aangezeten...

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 11:44

GaMeOvEr

Is een hork.

Daar hoef ik me niet druk over te maken, dat regelt mijn automaat allemaal voor me. :P

Aannames zijn fataal.

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Voor mij ook de 3, kun je rustig mee rijden (40 km/h in 30km/h zones.) en hard mee doortrekken tot ergens in de 100.

• Beaves
  • Laatst online: 21-11 15:54

Beaves

Usque ad Finem

In de stad zo snel mogelijk (rond de 45-50KM/h) naar zijn 5, behalve als er trekkracht nodig is, de snelweg altijd zijn 5. Voor het gumwerk is elke versnelling goed, behalve de 1 omdat die veel te zenuwachtig is.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Verwijderd

Bertus schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 08:41:
2e en 3e

2e voor invoegen op autowegen (100 @ 7000 rpm) maar das een beetje lame voor de motor dus doe ik niet zo vaak)

3e trekt gewoon heerlijk van 20 tot 130 ongeveer.

Rover 214 Si 1.4 103 pk

En owja...

Cruisen:

30 in de 3
50 in de 4
vanaf 60 in de 5 (~1900 rpm)
dat is een grapje? met zn 2 of uberhaupt zn 3 invoegen. Oke in Belgie, omdat ze daar geen normale invoegstroken kennen en je 10mtr hebt. Maar hier? Kun je invoegen met 120 in zn 5 makkelijk. Behalve als je auto een ouwe opa is dan moet je het in zn 4 doen.

Maar ieder zo zn ding zeg ik dan maar.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

De 6e versnelling.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:50

Wokschotel

Op 6 wielen

Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 15:22:
[...]

dat is een grapje? met zn 2 of uberhaupt zn 3 invoegen. Oke in Belgie, omdat ze daar geen normale invoegstroken kennen en je 10mtr hebt. Maar hier? Kun je invoegen met 120 in zn 5 makkelijk. Behalve als je auto een ouwe opa is dan moet je het in zn 4 doen.

Maar ieder zo zn ding zeg ik dan maar.
Probeer dat maar eens bij de oprit Oosterhout-Zuid, de A27 op. Lengte invoegstrook is misschien 50 meter voordat die eindigt op de brug over het kanaal. Daar moet je gewoon aan het begin van de oprit in z'n 2 of 3 acceleren, anders red je het niet. Die oprit is levensgevaarlijk voor de gemiddelde Hyundai Atos of andere trage bakken. Hoe vaak ik daar mensen al wel niet op het einde stil heb zien staan omdat ze niet lekker door kunnen trekken....

De islam kan uw vrijheid schaden

• Palomar
  • Niet online
Roamor schreef op donderdag 14 september 2006 @ 21:10:
Wat vinden we de minste versnelling overigens? Voor mij is dat de 1e, alleen maar goed om van je plek af te komen. Reageerd vaak veel te gevoelig, erg slecht voor je BOCO score (TPG registratie systeem). >:)
BOCO score??

• Roamor
  • Niet online
Ja, iedere postbode (met een autodienst) heeft een persoonlijke button, die registreerd hoe je rijdt. Acceleratie, Decelaratie, Toeren en Stationair worden gemeten, met een maximale score van honderd. Elke keer dat je de fout in gaat (met name deceleratie is lastig, vaak blokkerende wielen op grindpaden, erven van boerderijen) gaat er iets van de score af. Scoor je te laag, dan mag je gaan lopen. :)

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wat is het nut van zo'n systeem dan?

Verwijderd

Roamor schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 15:50:
[...]

Ja, iedere postbode (met een autodienst) heeft een persoonlijke button, die registreerd hoe je rijdt. Acceleratie, Decelaratie, Toeren en Stationair worden gemeten, met een maximale score van honderd. Elke keer dat je de fout in gaat (met name deceleratie is lastig, vaak blokkerende wielen op grindpaden, erven van boerderijen) gaat er iets van de score af. Scoor je te laag, dan mag je gaan lopen. :)
Tegenwoordig rijd je dus net zoals je overgrootvader om je score niet te laag te krijgen en doe je 2x zo lang over je rondje? Lijkt me niet zo lastig als je heel rustig rijdt. En blokkerende wielen heb je ook geen last van als je rustig op je motor afremt en steeds terugschakelt. Of is dat niet wat ze willen zien?

• Roamor
  • Niet online
Gunner schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 15:51:
Wat is het nut van zo'n systeem dan?
Voorkomen dat de wagens afgeragd worden. O-) Beter voor de banden, verbruik etc....
Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 15:55:
Tegenwoordig rijd je dus net zoals je overgrootvader om je score niet te laag te krijgen en doe je 2x zo lang over je rondje? Lijkt me niet zo lastig als je heel rustig rijdt. En blokkerende wielen heb je ook geen last van als je rustig op je motor afremt en steeds terugschakelt. Of is dat niet wat ze willen zien?
Het blokkeren is een probleem op de laatste meter zeg maar, net voor je stilstaat, niet vanaf 80 km/h :D. De Kangoo (waarmee wij rijden) heeft geen ABS oid, dus remmen op vuile oprijpaden is nogal tricky.. Op de motor afremmen is trouwens te traag, daarmee kom je dag niet door. ;) Verder zorgen dat je voor 3000 toeren schakelt, en gewoon rustig rijden. Bochtensnelheid is dan weer geen issue voor de boordcomputer. })

[ Voor 3% gewijzigd door Roamor op 15-09-2006 16:01 ]

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 19:37

Specht

Il Cuore Sportivo

3e versnelling...... trekt lekker door tot 160 km/h in mijn alfa. >:) :9

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

• Palomar
  • Niet online
Roamor schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 15:50:
[...]

Zouden ze eigenlijk bij alle bedrijfswagens moeten doen. En dan vooral die bouwvakkersbussen :P

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Roamor schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 16:00:
[...]

Voorkomen dat de wagens afgeragd worden. O-) Beter voor de banden, verbruik etc....
Aha zo. Ik interpreteerde het verkeerd. :)

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-11 13:35

Stoffel

Engineering the impossible

Ik schakel ontzettend lui meestal, van 40 tot 215 rij ik in de 5, alleen op de oprit van de snelweg even een stukje 3 (en dan trekt ie ook wel lekker door = favoriet) om met 120 in te kunnen voegen :)

Verwijderd

Palomar schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 16:06:
[...]

Zouden ze eigenlijk bij alle bedrijfswagens moeten doen. En dan vooral die bouwvakkersbussen :P
Gaan er ook punten af als je sloom rijdt?

• Chakotay
  • Laatst online: 21-11 08:25

Chakotay

Lick here to continue

Ligt eraan waar ik rij...

Ik doe vooral woon/werk verkeer, en aangezien zowel mijn huis als mijn werk op spuugafstand van de A1 zitten, zijn 90% van mijn kilometers snelweg :p

Tijdens het naar die snelweg toerijden doe ik ondanks dat ik pas ongeveer een half jaar geleden mijn rijbewijs heb gehaald, totaal niet in "het nieuwe rijden" Ik rij een Renault Clio 1.2 van mijn werk, en dat ding trekt totaal niet onderin de toeren. Tijdens het invoegen trap ik meestal flink door in zijn 2 t/m 4, om vervolgens in zijn 4 met ongeveer 120 kph in te voegen, vervolgens in de 5 duwen en doorgaan tot een cruisesnelheid van 140 op de teller. Als ik netjes bij 2000-2500 toeren op zou schakelen rijdt dat ding 80 tegen de tijd dat ik een flink eind op de invoegstrook zit, en op lage snelheid invoegen vind ik persoonlijk 10x gevaarlijker dan wat harder doortrekken en met 120 invoegen :) Dat is me ook aangeleerd met lessen, maar dat was in een 2 liter diesel met 6 versnellingen, dus dat had allemaal wat minder toeren nodig om op snelheid te komen :)

Dat kost al wel even, de top van dat ding is niet veel hoger dan 170, en dan moet je *veel* lege rechte weg hebben :p

Hier op de stadsring staat om de 100 meter een stoplicht, en groene golf kennen ze niet, dus daar kom ik meestal niet boven de 3e uit, omdat ik dan alweer vaart moet minderen voor het volgende stoplicht.

Provinciale wegen met een redelijk tempo doortrekken tot ergens tussen de 80 en 100, en dan in zijn 5 doorkachelen.

Volgens de boordcomputer is mijn gemiddelde snelheid over de laatste paarduizend kilometer trouwens 81.9 kph, zegt wel genoeg over de hoeveelheid snelweg denk ik :p

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Pagina: 1