Verwijderd

Topicstarter
Ik zag vandaag een klein stukje op TV over "tachyons". Theoretische deeltjes die sneller zouden gaan en daardoor terug in de tijd...
Omdat ik er weinig verstand van heb zou ik wel eens willen weten waarom dit zo is...

En als iets terug in de tijd kan gaan, zou het ook weer verder in de tijd kunnen gaan en zou tijdreizen helemaal niet zo onmogelijk zijn... Of heb ik het nu fout?

Verwijderd

Verder in de tijd is in ieder geval onmogelijk, omdat die fotonen nog niet zijn uitgezonden. Terug in de tijd is mogelijk als je sneller als het licht gaat, want dan haal je het uitgezonden licht in en zie je licht dat eerder is uitgezonden. Je gaat dus niet echt terug in de tijd. Als je naar een ster kijkt kijk je ook naar licht dat miljoenen jaren geleden is uitgezonden.

Tachyonen kunnen alleen gecreeerd worden bij een snelheid die hoger dan de lichtsnelheid is. Omdat niets versneld kan worden boven de lichtsnelheid, moet het dus al boven de lichtsnelheid zijn als het ontstaat. Ik kan me moeilijk voorstellen hoe een deeltje boven de lichtsnelheid kan ontstaan als niets dat dat deeltje kan maken/veroorzaken sneller dan het licht kan.

Verwijderd

Volgens de relativiteits-theorie kunnen die deeltjes bestaan idd.

Als iemand even de tau-formule kan posten, wordt het meteen duidelijk...

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-01 14:38

Superbeagle

Always smile

Hier staat het in eenvoudige woorden uitgelegd.

lal.cs.byu.edu/ketav/issue_3.2/Lumin/lumin.html

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Op maandag 29 januari 2001 21:55 schreef hybridz het volgende:
Terug in de tijd is mogelijk als je sneller als het licht gaat, want dan haal je het uitgezonden licht in en zie je licht dat eerder is uitgezonden.

Ik kan me moeilijk voorstellen hoe een deeltje boven de lichtsnelheid kan ontstaan als niets dat dat deeltje kan maken/veroorzaken sneller dan het licht kan.
Je kan toch alleen datgene meten dat <lichtsnelheid gaat? Je kunt iets dat sneller dan het licht gaat hooguit met het snelheid van het licht zien vertrekken.

En als het zou lukken dat wijzelf sneller zouden gaan dan het licht en terug in de tijd zouden belandden dan kan het verleden ons niet zien en het geen wat wij zien is het licht van het verleden maar je bevind je nog steeds in het heden maar dat heden kan jezelf niet zien. Het heden kan jou weer wel zien en voelen. Dus kan je tegen een muur aanknallen die je niet ziet omdat die er vroeger niet was.

Wat ik wil zeggen is dat je dan half in het verleden en half in het heden zou zitten. :)
En het ongedaan maken (weer naar de toekomst gaan) lijkt me onmogelijk.
Ik denk trouwens niet dat we ooit sneller dan het licht kunnen gaan.

edit:
Ik ben weer lekker duidelijk :?

Verwijderd

Sampoo: Ik wou niet zeggen dat we kunnen tijdreizen, en ik snap jouw problemen met het tijdreizen. Ik wou alleen zeggen dat ALS we sneller dan het licht zouden gaan, dit als gevolg heeft dat we licht dat eerder is uitgezonden inhalen. Je heb zelf al aangegeven dat hier heel veel moeilijkheden door ontstaan. Maar dat is niet erg, want we kunnen niet tijdreizen, en dat zullen we ook nooit kunnen. Aangezien wij gewoon uit deeltjes met massa bestaan die met een snelheid die lager dan de lichtsnelheid is zijn gecreëerd. Die kunnen dus nooit versneld worden tot boven de lichtsnelheid.
Pagina: 1