Toon posts:

Photoshop font verschilt van webfont.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb iets vreemds.
In photoshop heb ik een stukje tekst in Trebuchet MS font bold.

Als ik in firefox nu dit ga bekijken, font enzo ingesteld in css dan ziet het er mooier uit.

Hoe kan het dat er zo\'n verschil in zit? Zie hieronder het verschil...
Afbeeldingslocatie: http://www.geartjan.nl/fontprobleem.jpg

Hoe kan ik dit oplossen in photoshop, dat ze allebij gelijk zijn..... Op het web en in photoshop.
Ik gebruik Photoshop cs 8.0

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-11-2025

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Als een browser een font bekijkt, dan refereert het aan je lokale fontbestanden en is de browser in staat om het werkelijke font volledig te laten zien (je systeem heeft alle info om de vormen te berekenen en te laten zien).
Als je in PS een font zet dan gaat PS het vertalen naar pixels, want dat is waar PS goed in is, daar is PS voor, PS zal ook negen van de tien keer proberen anti-alias toe te passen, wat in geval van fonts niet altijd ten goede komt, ook heeft de resolutie van je (werk-)bestand invloed op de kwaliteit van de weergave.

Probeer bij fonts altijd te refereren naar lokale fonts bij de doelgroep van de site, tenzij je 'exotische' fonts gebruikt die naar alle waarschijnlijkheid niet aanwezig zijn op het systeem van je doelgroep.
Gelijk krijg je ze praktisch niet...

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:01

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Wat dacht je van anti-aliasing in Photoshop? Probeer eens een andere methode daarvan, of helemaal geen ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Angeloonie op 14-09-2006 19:54 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Verwijderd

Topicstarter
Angeloonie schreef op donderdag 14 september 2006 @ 19:54:
Wat dacht je van anti-aliasing in Photoshop? Probeer eens een andere methode daarvan, of helemaal geen ;)
Ik heb de 4 verschillende anti-aliasing gebruikt die in photoshop zitten. Zie afbeelding.
Ze lijken er niet eens op.......

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Hoe het font wordt weergegeven is afhankelijk van de browser-rendering en zal dus niet makkelijk met een preset in photoshop na te doen zijn. Neem bijvoorbeeld alleen al de renderingsverschillen in FF, IE7 en Opera :P Anti-aliasing hoeft trouwens niet altijd de leesbaarheid te bevorderen en IE7 is daar een negatief voorbeeld van; ik heb soms het idee dat ik mijn bril niet op heb als ik daar een tekst in lees, terwijl dat in FF geen problemen levert.

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Het is een beetje verschillend.. soms dan kom je zonder anti aliasing een heel eind in de buurt... maar soms is het in je browser ook weer niet zo heel hoekig. Het is gewoon wat lastig. Je site zal vaak wel iets anders zijn dan in photoshop (Of je moet dus van alle text plaatjes maken, maar dat werkt ook niet echt geweldig :) )

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01-2025
Er zijn meerdere manieren dan anti-aliasing om fonts glad te renderen hoor :)
Ik vermoed dat ze bij FF door de zogeheten 'byte code interpreter' gaan en niet ge-antialiased worden. Er zijn nog steeds disscusies over wat er nu beter en mooier is, de één prefereert 'sub-pixel hinting' met hinting informatie uit het lettertype, de ander fonts met BC of auto-gehinte anti-aliasing.
Windows gebruikt byte-code interpretter icm. hun eigen geoptimatiseerde lettertype, je zou bijna kunnen zeggen dat het gewoon een bitmap lettertype is. Windows XP ondersteund geloof ik ook 'ClearType' wat volgensmij weer wèl sub-pixel hinting gebruikt, maar dit staat standaard uit.
Font rendering is een erg complex topic, met name voor het web en de desktop. In grafisch wereld waar de resolutie's (met van name geprinte media) veel hoger liggen in het probleem veel kleiner.

Zelf gebruik ik hier @ desktop (Fedora Core 5) Lucida Granda, auto-gehint met milde anti-aliasing en een groot corps. De letters zien er een beetje wazig uit daardoor, maar dat kan prima op mijn kleine 15" paneeltje met een veel te hoge resolutie van 1400x1050.

Maargoed, 'leave it alone' zou ik de TS willen adviseren. Ik weet niet exact watvoor technieken FF en PS gebruiken, maar in elk geval verschillen ze waardoor je het resultaat nooit gelijk krijgt. Bovendien is het resultaat ook sterk afhankelijk per font aangezien het ene font wel hinting informatie bevat en het andere niet.

[ Voor 10% gewijzigd door phaas op 22-09-2006 15:50 ]

Pagina: 1