Toon posts:

verticale rode balk in tft scherm

Pagina: 1
Acties:
  • 1.200 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een viewsonic VX912 19" tft scherm.

In het begin als ik hem aanzet werkt hij gewoon normaal maar na ongeveer een minuut begint er een verticale roodkleurige balk te ontstaan van ongeveer 3 cm breed die gewoon stil blijft staan en niet flikkert. De kwaliteit van het beeld achter de rode balk is ook erg verslechterd net als een te ver vergrootte jpg afbeelding.

Weet iemand wat er aan de hand is en wat de oplossing hiervoor is?

ik dacht misschien dat het scherm te warm werd oid...

(deze foto is van dichtbij genomen om de balk duidelijk te laten zien)
Afbeeldingslocatie: http://www.basjuh.morsdood.nl/bewaren/IMG_9248.jpg

• SOEFuture
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
ik denk dat je een overzichts plaatje erbij kan doen, want nu begrijp ik niet waar ik naar aan t kijken ben ;)

[ Voor 3% gewijzigd door SOEFuture op 14-09-2006 18:25 ]

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik denk dat je een duidelijker plaatje moet maken en je tft terug moet brengen. Heb je nog garantie voor een gevalletje RMA?

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-07 15:05
Hmm, kun je er nog een foto bij plakken die van iets veder af is zodat we een betere voorstelling kunnen maken? Heb je al een ander scherm geprobeerd? Het blijkt dat je scherm afgeschreven raakt. Probeer even alles uit te sluiten wat het niet is: ander scherm, is dat het niet probeer een andere kabel, zo niet probeer een andere videokaart. Is het het allemaal niet probeer een opstart schijfje met linux.

verdwaalde ict'er op elektro!

Verwijderd

Los contact binnen in de monitor, zeker weten. Maar een echte optie dus: RMA :)

Verwijderd

Topicstarter
Mithras86 schreef op donderdag 14 september 2006 @ 18:26:
Ik denk dat je een duidelijker plaatje moet maken en je tft terug moet brengen. Heb je nog garantie voor een gevalletje RMA?
helaas, de garantie is voorbij dat is het probleem... maar heb wel 2 rechter handen dus ben niet bang om hem open te maken.

hier een afbeelding met overal view (zonder flits dus niet perfect uitbelicht)
Afbeeldingslocatie: http://www.basjuh.morsdood.nl/bewaren/IMG_9260.jpg

en over dat losse contact, waar zou dat dan moeten zitten en zou ik dat zelf kunnen corrigeren? (los contact dan zou het toch helemaal niet werken, in het begin geeft hij nog wel goed beeld namelijk, dus zonder die balk)

• 5mebibyte
  • Laatst online: 30-07 15:05
Maar is het nu zeker dat het aan de desbetreffende monitor ligt? Heb je al een anders scherm enzo geprobeerd? Dan is er pas iets echt uit te sluiten.

verdwaalde ict'er op elektro!

Verwijderd

Topicstarter
5mebibyte schreef op donderdag 14 september 2006 @ 19:23:
[...]

Maar is het nu zeker dat het aan de desbetreffende monitor ligt? Heb je al een anders scherm enzo geprobeerd? Dan is er pas iets echt uit te sluiten.
oh sorry dat was ik er vergeten in te zetten ik heb hem als tweede scherm en heb hem zowel analoog als digitaal aangesloten en heb hem ook op me werk al aangesloten gehad dus daar ligt het iig niet aan

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 21:23

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dit scherm zou je nog op een andere PC kunnen proberen om te kijken of het probleem dan ook voorkomt.
Maar dit lijkt sterk op een defect in het gebied dat die rij pixels aanstuurt. Kwa reparatie vraag ik me af wat je hier zelf aan zou kunnen, vaak zijn dit onderdelen die zo klein of zo dicht op elkaar zitten dat je weinig zelf kunt doen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-07 11:46
Vrees een beschadigd contact. Kijk eens of het beter wordt als je rondom die plek je behuizing koelt? Zelf repareren lijkt me een onbegonnen klus.

Weet je overigen zeker dat je fabrieksgarantie (1 of 2 jaar) ook verstreken is?

[ Voor 22% gewijzigd door frickY op 14-09-2006 19:30 ]

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
ik ken iemand met een laptop met hetzelfde fenomeen: die zet een zeer sterke papierklem op de behuizing ter hoogte van het mankment; en dat helpt.

Gevalletje slecht contactje... maar niet het soort dat je eventjes zelf kan gaan vatssolderen oid :)

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 18:58:
[...]

helaas, de garantie is voorbij dat is het probleem... maar heb wel 2 rechter handen dus ben niet bang om hem open te maken.

hier een afbeelding met overal view (zonder flits dus niet perfect uitbelicht)
[afbeelding]

en over dat losse contact, waar zou dat dan moeten zitten en zou ik dat zelf kunnen corrigeren? (los contact dan zou het toch helemaal niet werken, in het begin geeft hij nog wel goed beeld namelijk, dus zonder die balk)
Ik wil niet noob overkomen maar zie geen rode balk welke hinderlijk kan zijn :X
In de meeste gevallen ligt dit normaal gesproken aan een los contact in je kabel of monitor.
Je zou eventueel wanneer mogenlijk een andere kabel kunnen proberen.

computer voor alle werkzaamheden

Verwijderd

In jouw monitor zit een kabel niet goed/of is defect.
Ik weet dat omdat ik laatst een tft scherm had die hetzelde had,
ik hem open gemaakt uiteindelijk naar de #$%@# geholpen.
Die tft had in het midden een wazige streep en verder naar rechts een balk van 2 cm die trilde.
Of de printplaat die je monitor aanstuurt is defect aan het raken of die kabel maakt niet goed contact.

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 20:15:
In jouw monitor zit een kabel niet goed/of is defect.
Ik weet dat omdat ik laatst een tft scherm had die hetzelde had,
ik hem open gemaakt uiteindelijk naar de #$%@# geholpen.
Die tft had in het midden een wazige streep en verder naar rechts een balk van 2 cm die trilde.
Of de printplaat die je monitor aanstuurt is defect aan het raken of die kabel maakt niet goed contact.
Je weet het gevaar van een TFT open maken hopelijk toch wel? :o
Zelfs als de TFT van de stroom af is, staat er nog zeer veel spanningen op, die brand wonden door schokken kunnen veroorzaken.. ;)

Maak dus nooit zelf je TFT open :)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:21
Edwin van Cleef schreef op donderdag 14 september 2006 @ 19:37:
[...]

Ik wil niet noob overkomen maar zie geen rode balk welke hinderlijk kan zijn :X
Ik wel, die brede balk in het midden?

Of is dat een media player visualisation? :X Geen ideaal beeld voor zo'n foto dit. :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
Xander schreef op donderdag 14 september 2006 @ 20:20:
[...]
Geen ideaal beeld voor zo'n foto dit. :+[/small]
de balk is het duidelijkst zichtbaar bij zwarte achtergrond en dat was toevallig bij wmp ;)

Verwijderd

Topicstarter
The_Stickie schreef op donderdag 14 september 2006 @ 19:32:
ik ken iemand met een laptop met hetzelfde fenomeen: die zet een zeer sterke papierklem op de behuizing ter hoogte van het mankment; en dat helpt.
de behuizing van dit scherm is aardig stevig... dat gaat dus niet zomaar :'(

maar die sterke stromen zitten toch alleen in het afgeschermde gedeelte dus kan het scherm toch verder wel strippen om er iets van een klem op te zetten?

of is er een manier om hem te ontladen?

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-07 16:01
FiXeR.nl schreef op donderdag 14 september 2006 @ 20:20:
[...]

Je weet het gevaar van een TFT open maken hopelijk toch wel? :o
Zelfs als de TFT van de stroom af is, staat er nog zeer veel spanningen op, die brand wonden door schokken kunnen veroorzaken.. ;)

Maak dus nooit zelf je TFT open :)
Je haalt dit door elkaar met een CRT waar enkele kilovolts aanwezig kunnen zijn. Niet supergevaarlijk als je een wat nieuwere monitor hebt en hem een dag of 2 laat staan (echter nog steeds oppassen).

Een TFT heeft max iets van 600 volt voor de backlight. Deze 600 volt verdwijnt ontlaad ook bijna meteen na het uitzetten. Tegen de tijd dat je hem open hebt zijn alle gevaarlijke spanningen weg. Mischien dat het voedingsgedeelte nog wat spanning heeft (dus daar kom je gewoon verder niet aan).

Het grote gevaar van aan een TFT klussen is dat hij het daarna gewoonweg niet of slechter meer doet. Ik zou zeker niet zelf gaan solderen.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Verwijderd

Topicstarter
frickY schreef op donderdag 14 september 2006 @ 19:29:
Kijk eens of het beter wordt als je rondom die plek je behuizing koelt?
ik ga kijken of als ik hem in de koelkast opstart of de balk dan langer wegblijft.

Als dit het geval is plaats ik een paar koelblokjes + fans op de achterkant om te kijken of het dan helemaal uitblijft.

• hankleppe
  • Laatst online: 06-06-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 09:23:
[...]

ik ga kijken of als ik hem in de koelkast opstart of de balk dan langer wegblijft.

Als dit het geval is plaats ik een paar koelblokjes + fans op de achterkant om te kijken of het dan helemaal uitblijft.
Al enig resultaat? Ik heb nl. hetzelfde probleem maar dat over m'n hele monitor..

<Terw_Dan> taskbar boven is beter
vreet minder cpu power :P
komt doordat de zwaartekracht dan het werk doet ipv je cpu
als je dan op start drukt valt het menu gewoon naar beneden :P
anders moet hij het helemaal omhoogduwen

Pagina: 1