Toon posts:

Asus A8V-VM Sata probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 865 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een Asus A8V-VM moederbord gekocht icm met AMD Athl64 3200+ en 512 MB DDR geheugen en een Maxtor 160 GB Sata Harde Schijf. Het probleem hierbij is dat het moederbord blijft hangen zodra ik de instellingen in de bios van de Serial ATA IDE Controller op [IDE] zet. Zodra ik de computer dan opnieuw opstart blijft deze hangen bij het asus logo van het moederbord bij het opstarten. Zodra ik de computer helemaal heb uitgezet en weer opstart doet de computer het wel normaal. Maar wanneer ik vervolgens weer opnieuw wil opstarten blijft deze weer hangen. Ik heb al een andere harde schijf geprobeerd maar dit geeft hetzelfde probleem. Ook andere geheugenmodule van een ander merk geeft geen resultaat. Is het moederbord kapot of staan er instellingen niet goed?

Hopelijk kan iemand mij helpen hiermee.

Alvast bedankt!

Alfred

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als ik het zo lees zet je dus je bios van SATA > IDE

dan kan het zijn dat bij het opstarten hij alle IDE kanalen checked op devices, dit kan een minuutje duren, uiteindelijk moet die wel doorstarten

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Serial ATA IDE bestaat niet. IDE is Parallel ATA. Waar kun je die SATA-optie nog meer op instellen?

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Topicstarter
r00n schreef op donderdag 14 september 2006 @ 16:26:
Serial ATA IDE bestaat niet. IDE is Parallel ATA. Waar kun je die SATA-optie nog meer op instellen?
ConfigurationSerial ATA IDE Controller [IDE]
Disables or sets the RAID mode.
Configuration options: [Disabled] [IDE] [RAID] [AHCI]

RAID/AHCI BIOS Execute [Disabled]
Enables or disables the RAID/AHCI BIOS execute feature. This item appears only when the Serial ATA IDE Controller item is set to RAID or AHCI.Configuration options: [Disabled] [Enabled]

Kan de instellingen van Sata dus zetten op: Disables - IDE - RAID - AHCI.

Bij RAID geeft ie hetzelfde probleem. Wanneer ik hem op disables zet dan herkent windows mijn harde schijf niet meer.

De computer start helemaal niet meer door. Hij blijft echt hangen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2006 16:32 ]

Verwijderd

Hij bedoeld waarschijnlijk dat SATA als gewoon IDE station gezien wordt in de bios, zodat er geen extra driver diskette nodig is. Waarschijnlijk kan je 'm instellen als RAID en als IDE.

Probleem hebben wij met verschillende Maxtor icm Asus mobo's gehad.. met Samsung schijven werkte het wel prima. Misschien bios update?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Heb je hem ook al eens op AHCI (Advanced Host Controller Interface) ingesteld?
Anderzijds kun je hem nog op RAID instellen, RAID/AHCI BIOS Execute op Enabled en vervolgens in het RAID BIOS (waar je in kunt komen tijdens het bootproces na de POST) een willekeurige RAID-array met alleen die schijf aanmaken.

Wat zegt de manual over dit geheel?

[ Voor 22% gewijzigd door Rone op 14-09-2006 16:41 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
zitten er ook nog andere hdd's of dvdroms oid aangesloten op dit mobo?
bij mij was het zo dat na aansluiten van 1 hdd op ide de ps2 porten niet meer werkten,
probeer zo min mogelijk aan te sluiten, of desnoods hdd op ahci en een floppy gebruiken en drivers laden

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-05 15:03

EnnaN

Toys in the attic

zit er toevallig een silicon image chipset op dat mobo?
ik heb toevallig vorige week tot mijn grote frustratie geleerd dat de combo maxtor en silicon image SATA in een aantal gevallen niet werkt. (staan over die combo ook een aantal topics hier op tweakers geloof ik)

mijn oplossing was om WD schijven te halen, en dat werkte ineens.

(het gaat volgens mij niet om alle schijven van maxtor, en er is een hdd firmware upgrade voor afaik. het kan dus ook iets heel anders zijn)

sig

• Gamerkoe
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-11-2025
Ik wil nog even reageren hierop,

Ik heb op het moment 3 systemen (allemaal hetzelfde) met het a8v-vm moederbord. Ook heb ik Maxtor schijven hieraan gehangen. Tijdens de installatie is windows ontzettend traag en hapert zelfs. Dacht dat het aan mij lag en heb windows opnieuw geinstalleerd. Totdat windows weer vaag begint te doen. Geprobeerd op een oude Maxtor 40GB IDE schijf en loopt vlekkeloos! Hier in dit topic gekeken en Sata instellingen veranderd. Gaat tijdens de setup redelijk snel, kan sneller (voor zover ik weet). Maar tijdens windows is het weer niet vooruit te branden 8)7 . Sata instellingen ingesteld gehad op IDE & RAID.

Het raare is dat ik al 1 systeem bij de klant heb staan. Hier heb ik niks geen problemen gehad. Iemand nog een idee wat ik kan proberen?

20x SF170s + SMA SB3000TL-21 | PV Output

• Barry1989
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-10-2021
Gamerkoe schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 12:23:
Ik wil nog even reageren hierop,

Ik heb op het moment 3 systemen (allemaal hetzelfde) met het a8v-vm moederbord. Ook heb ik Maxtor schijven hieraan gehangen. Tijdens de installatie is windows ontzettend traag en hapert zelfs. Dacht dat het aan mij lag en heb windows opnieuw geinstalleerd. Totdat windows weer vaag begint te doen. Geprobeerd op een oude Maxtor 40GB IDE schijf en loopt vlekkeloos! Hier in dit topic gekeken en Sata instellingen veranderd. Gaat tijdens de setup redelijk snel, kan sneller (voor zover ik weet). Maar tijdens windows is het weer niet vooruit te branden 8)7 . Sata instellingen ingesteld gehad op IDE & RAID.

Het raare is dat ik al 1 systeem bij de klant heb staan. Hier heb ik niks geen problemen gehad. Iemand nog een idee wat ik kan proberen?
Ik heb ook een probleem met dit moederbord. Alles gaat goed tot het derde gedeelte van de installatie. Voordat je alle gebruikersacounts moet invullen blijft hij hangen bij :LOGO WINDOWS XP PRO een ogenblik geduld aub. Ik heb al van alles geprobeerd. Andere CD/ andere harddisk/andere cd van windows met en zonder sp2/netwerkkabel er u uit en erin/ Windows MCE editie en window xp x64 editie. Bij de windows x64 editie blijft hij niet ergen hangen maar als de gebruikersacounts wil instellen dan krijg je ongeldige procedure aanroep of ongeldig argument. Dat is bij alle versies van windows trouwens zo.

Ik denk gewoon dat het moederboord stuk is.

• Nick_193
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-11-2024
Hallo, ik heb hier ook een systeem staan met een a8n vm (ism amd athlon 64 3200,dual channel 265 x2) moederbord en heb hier ook problemen mee...

Bij mij was het installeren van windows geen probleem (heb ook een maxtor schrijf,80gb dmax 10).
alleen wanneer ik gewoon met windows bezig ben springt me pc af en toe een aantal seconde (2 ofzo) op tilt voordat ik weer verder kan.. ook wanneer ik bijvoorbeeld iexplorer,word of configuratie scherm opstart springtie eerst op tilt (is wel bezig) en laadt dan de applicatie.

Als ik dan vervolgens een 2e keer dezelfde applicatie start heeft hij er geen problemen mee :S. ik heb al geprobeert met 3 verschillende interne modules het probleem te verhelpen maar dat werkt niet. eigenaardig is wel wanneer ik er in totaal 1gb intern geheugen inzet het "op tilt slaan" beduidend korter is. iemand een verklaring voor?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum....

Topickaping is niet echt de bedoeling. Dit is een topic over A8V-VM, dus eem bord met Via chipset. Jij hebt problemen met de A8N-VM, dus met een nVidia chipset. Dat er problemen zijn met nForce4 en consorten en Maxtor schijven is ruim bekend, allerlei gare dingen kunnen zich voordoen. Voortaan van tevoren controleren op compatibility. Iig hier offtopic en oude }:O onterecht geschopt.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.