Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

bluetooth intercom voor motor

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik wou kijken of het mogelijk is om een draadloze intercom te maken met bluetooth headsets voor gsm. en dan zelf een basisstation maken waar de windruis eruit kan worden gefilterd. dit met behulp van een dsp en een bt-module. maar dan moet het wel mogelijk zijn om twee headsets aan te melden, maar dat moet wel kunnen dacht ik.

heeft iemand al eens zoiets gemaakt met bt?
of tips hiervoor?

grtz Arvid

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wat voor kennis in de elektronica heb je? Voor een beginner is dit niet echt aan te raden, zelfs de wat meer gevorderden denken al 2 keer na voor ze zoiets willen realiseren.
Omdat dit je eerste post is kan ik niet weten wat voor achtergrond je hebt.

Dus je wil 2 haedsets waarschijnlijk per moto 1 laten communiceren met elkaar via bluetooth.
Ik ken het BT protocol ook zo niet vanbuiten, maar ik denk dat zelf een basisstation maken redelijk moeilijk gaat worden, aangezien dat je een bijna kleine pc moet hebben. Ik denk aan een µC met micro-linux of zo.

Dan gaat een router met usb mishandelen nog het beste zijn. en dan gewoon een BT-stick via usb. Het moeilijke is dat er ook veel programmeren bij te pas komt en dus echt wel kennis van linux ed. noodzakelijk is.

Het enige andere dat ik kan verzinnen zou een FPGA zijn. Daar kun je zowat alles op, maar dat gaat een duur grapje worden.

Puur hardware gaat moeilijk worden, en een standaard PIC/atmel denk ik is te licht.
Zin afgemaakt 8)7

Welkom op GOT btw

[ Voor 6% gewijzigd door kluyze op 14-09-2006 16:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
qua kennis zou het wel redelijk moeten lukken.....4e jaar hts elextrotechniek
(niet dat dat iets zegt :P )

als eerste wil ik eigenljik proberen of het lukt om twee headsets te connecte met een bt-module. gaat dat, kan die dsp er nog bij komen. maar eerst ff stap voor stap.
ik kan niet zoveel vinden over die bt protocollen. wel dat er 13 zijn, en dat ik de meeste niet nodig heb. maar hoe dat precies in elkaar zit 8)7
was makkelijk als iemand al eens zoiets heeft gedaan.

en als alles werkt, eventueel een gsm en pda aansluiten.

grtjs Arvid

thnx btw

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Hier heb ik een BT tutorial gevonden. Misschien dat je daar iets aan hebt.

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 13:07

Gwannoes

Solderen moet je leren

Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 16:42:
Haha, nee dat zegt echt niets, en ik denk dat je je kennis ook een beetje overschat.
Ik heb ook HTS Electro gedaan, en ben inmiddels 3 jaar aan het werk. Ik denk dat je er uiteindelijk wel uit zou kunnen komen, maar dat het dan wel een meerjarenplan wordt (aangenomen dat je ook nog wat tijd aan je studie/baan wilt spenderen). :)

edit: En ik denk ook dat het VEEL meer geld gaat kosten dan je nu kan inschatten...

[ Voor 7% gewijzigd door Gwannoes op 15-09-2006 15:29 ]

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 17:33
offtopic:
Wat voor motor heb je? :9

[ Voor 5% gewijzigd door Ricvdp op 15-09-2006 15:33 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 16:42:
4 jaar en het nog steeds niet kunnen typen :+

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bluetooth kan op een standaard uitbreidingsbordjes:
http://www.sparkfun.com/commerce/categories.php?cPath=16_115

Maar voordat je het in zo'n ding kan stoppen zal je 1e de spraak door een ADC moeten halen om het digitaal te krijgen, vervolgens moet je het encoderen om het wat kleiner te krijgen.

Dan is het een kwestie van de Uart (Atmel/Pic) gebruiken en je signaal de ether in slingeren.

De andere kant op heb je dan natuurlijk ipv van een ADC een DAC nodig. Misschien moet je na de DAC het signaal nog een beetje versterken.

Het moeilijkste is denk ik om je geluid om te zetten naar bijv MP3, ik ken zo uit m'n hoofd niet een handig IC wat dan kan. De andere kant op is niet zo'n probleem want er zijn genoeg IC's als de sta013 die Mp3 kunnen decoderen.

• siknu
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-06 15:56
Je kan voor enkele euro's een bedraad setje kopen voor de bestuurder en passagier op een motor.

Na onderzoek ben ik tot de conclusie gekomen dat voor motor naar motor communicatie het qua bereik en ontvangstkwaliteit aan te raden is PMR walkytalky's te gebruiken.
Lees onder andere hier.

Ik heb zelf een setje Cobra MT-750 PMR's aangeschaft met twee passende integraalhelm headsets met PTT toetsen. De Cobra MT-750 en de headsets PTT toets en aansluitingen zijn waterdicht wat natuurlijk een groot voordeel is op de motor. Tevens komen de voorganger de Cobra MT-725 en de MT-750 overal goed uit de reviews.

In Nederland rekenen de leveranciers vrij hoge prijzen voor dergelijke setjes, ik heb in Duitsland een goedkopere leverancier van allerhande communicatie apparatuur gevonden, voor 130 euro incl verzendkosten heb je een setje van 2 met microfoon/speakers en vox-plug (voor voice, geactiveerde communicatie).

Verwijderd

Topicstarter
het is natuurlijk leuker om zelf te maken. en een bedraadsysteem heb ik al zelf gemaakt, werkt perfect. en nu wou ik dan eens kijken naar een draadloos systeem.

wat ik van die pmr heb gehoord is dat die niet meer zo goed werken op hogere snelheden ivm met te veel windruis. dan komen de duurdere merken beter uit de bus, zoals autocom. maar die hebben geen draadloos systeem, omdat die dan afhankelijk zijn van de batt levensduur en dat willen ze niet.

nou was ik aan het denken....als ik een pda met bluetooth neem, en die pair aan twee headsets voor gsm en de pda het rekenwerk laat doen, zoals filteren. alleen heb ik nog nooit geprogrammeerd voor pocket pc.

iemand enig idee of dat te doen is? lijkt mij ig wat makkelijker dan zelf een br-module en ucomp en een dsp te nemen.

voor die wat het vroeg: ik heb een kawasaki zxr750 1991 8)

Verwijderd

DSP proggen, pocket pc proggen..qua moeilijkheidsgraad zal het niet veel verschillen.
om dat ding zelf te maken ga je idd een pak tijd en moeite kwijt zijn, zeker met wat jij wil bereiken.
Bluetooth is no easy shit, dsp'en en al zeker voor ruisfiltering ook niet (tenzij je standaard libraries kan vinden met filterformules voor ruis).

Het is zeker en vast niet onmogelijk, maar als je het echt wil volbrengen zou ik (zoals je zelf zegt) het eerst is proberen met pocketpc, die dingen zijn krachtig genoeg om ook wat softwarematige ruisfiltering op te doen, en qua hardware heb je geen werk meer.

Als dit je lukt kan je nadien nog altijd een stuk dedicated hardware maken, maar ondertussen kan je toch toeren ;)

Offtopic: groet van een medebiker ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik eerst eens zomaar wat progjes ga maken om te oefenen. Van die simpele dingetjes :P

Nu heb ik een Mio 168, helaas zonder BT. Miss heb ik daar een gulle koper voor en ga ik eens kijken voor de Fujitu Siemens N560. Met BT en GPS voor mijn navigatie en 600nogwat MHZ, dus dat rekenen voor die moet wel goedkomen.

Ik heb gezien dat PPC programmeren vooral gebeurd met eVB of eVC++. Heeft iemand nog tips daarover of een ander fijn progje?

Qua hardware ben ik dan zo goed als klaar. Als dat DSPen goed werkt, heb ik zelfs nog een goede intercom denk ik.

offtopic: toch veel motorrijders hier he

• timstegeman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-11 19:29
Ik weet toevalig dat motorola een bt helm headset heeft met deze mogelijkheid. Tevens valt de prijs heel erg mee.

http://www.motorola.com/m...ils.jsp?globalObjectId=75

Dan hoef je ook geen bt basisstation te bouwen

• InterRubke
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-06 23:15
ah bijna mijn idee..

ik heb vorige week gespeeld met het proggie 4talk op de pda
hiermee kun je een walkytalky functie over wifi maken (adhoc connection)
misschien een cheapo oplossing

on the 8th day god started debugging

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu mijn nieuwe pda

met wifi en bt .... dus de verbinding naar headset moet lukken, en van motor naar motor ook
via wifi van de pda

nu alleen nog de software

zelf maken is toch leuker he
Pagina: 1