LCD-problemen Asus notebook, 3maal RMA en nog steeds...

Pagina: 1
Acties:

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:52
Beste medetweakvrienden :+

Ik wil jullie vragen om hulp, want ik heb zelf al van alles geprobeerd en kom er niet uit. Wat is het geval:

2 maanden geleden kreeg de 15,4 inch Glare-LCD van mijn Asus A6Va last van het 'bekende' whitescreenproblem. Enfin, RMA dan maar. Laptop weer terug (moederbord vervangen), na half uur weer een whitescreen :'(

Enfin, weer RMA (2e keer dus). Na 4 weken ongeveer retourontvangen met nieuwe LCD-kabel en LCD-scherm. Opvallend: het scherm is superhelder tov het vorige kapotte scherm. Dat wil zeggen al vanaf het booten is zwart geen zwart meer maar lichtgrijs-zwartig. Daarnaast weigert hij in Windows de resolutie van 1280-800 te veranderen in bijv. 1024-768. Gevolg: 2 zwarte randen aan de zijkant van het scherm. Positieve: whitescreen opgelost ;)

Enfin, na overleg weer RMA. Nu ontvang ik hem vandaag thuis, klaarblijkelijk aan de plastic bescherming en het rapport is er een nieuw LCD-scherm ingekomen. Echter, de 2 problemen na RMA2 heb ik nog steeds! Heb er zelfs nog een dode pixel bij ook 8)7

Verwachtingsvol als ik was heb ik een schone Windowsinstallatie geprobeerd en wat blijkt: het probleem met de zwarte randen zit hem in mijn oude Windowsinstallatie. Mijn vraag aan jullie is hoe dit kan en welke expert weet hoe ik dat softwarematig bijv. kan repareren. Bij die verse Windows werkt het veranderen van resolutie prima qua aanpassing en bij de 'oude' niet. Daar staat echter veel data op dus een format en een nieuwe is geen optie. De vraag is dus wie weet hoe ik dat evt. kan repareren??

Dan punt 2: heeft iemand het meegemaakt dat een LCD scherm heel helder is terwijl als je hem aansluit op een extern scherm (zowel TFT als CRT) de kleuren gewoon zijn zoals ze horen te zijn. Om jullie een idee te geven: het lijkt op backlight-leackage op een zwart scherm, maar dan helemaal! Zowel vanaf het bootscreen tot in Windows is zwart gewoon niet zwart |:(

Voordat er wordt geopperd om hem voor de 4de keer RMA te sturen hoop ik dat jullie me kunnen helpen misschien.

Heel veel dank alvast voor alle reacties, ik lees ze vanavond en reageer als er vragen zijn!!

Edit: een wonder _/-\o_ Zat wat te proberen in het Catalyst Control Center van Ati en ineens werkt het verlagen van de bureaubladresolutie _/-\o_ Blijft alleen nog over dat zwart geen zwart bij mij is, zowel bij het bootscreen als nu hier in Windows.

[ Voor 5% gewijzigd door objectief2 op 14-09-2006 16:20 ]

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-03 17:18
in windows is zwart ook geen zwart ? klinkt mss ook dom. maar het contrast etc zal je wel hebben probren te verstellen ? ;)

anders zou ik die winkel waar je heb gekocht heb ofzo toch eens gaan pushen je gewoon een compleet nieuwe te leveren want zo kan je bezig blijven met dat "gezeik" zo hebben wij ook 3 keer een asus laptop terug gehad ook van rma die maar vast bleef lopen en uitvallen. de 3de keer gewoon een nieuwe geeist en gekregen..

maar van bedrijf tot bedrijf regelt t mischien wat makkelijker dan tussen particulier en bedrijf.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

• objectief2
Nee, in Windows is zwart ook niet zwart maar zwart met een laag kalk eroverheen om het voor een leek duidelijk te maken :P Net als een overbelichte foto eigenlijk. Het is trouwens zo dat hij al rechtstreeks drie keer van de Asus Technische dienst komt. Ik zal morgen nog eens bellen en vragen of er misschien een knopje zit waarmee ik de backlight zelf minder fel kan instellen want het lijkt erop alsof de 'beginstand' gewoon te fel is.

Ik speel eerst nog wel wat met het Ati-CCC, al kan het hem daar niet in zitten want bij het booten is er al sprake van die felheid. Misschien de laptop anders maar eens mee naar de Mediamarkt om live te vergelijken of het niet aan mijn ogen ligt :P

[ Voor 22% gewijzigd door objectief2 op 14-09-2006 17:04 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 21:23

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zoals de poster boven je ook al vraagt. Heb je al met de instellingen van de TFT gespeeld? Bijvoorbeeld het contrast?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• objectief2
cybersteef schreef op donderdag 14 september 2006 @ 17:43:
Zoals de poster boven je ook al vraagt. Heb je al met de instellingen van de TFT gespeeld? Bijvoorbeeld het contrast?
Ik heb alle instellingen van zowel Windows' eigen beeldscherminstellingen geprobeerd alsmede het ATI-Catalyst Control Center. Het zou best het contrast kunnen zijn, maar de 'knop' om dit te veranderen ben ik niet tegengekomen. Op een CRT-scherm dat ik heb kan ik brightness en contrast via knopjes aan de voorkant instellen, maar eerlijk gezegd weet ik dus niet of dat met een LCD van een laptop ook kan of dat die dat zelf regelt :) Als het contrast regelbaar is dan zou dit moeten gelden in Windows en ook in DOS want daar is het scherm ook te 'fel'.

Ik heb mijn bureaublad nu op 1280-800, bij hoogste kleurkwaliteit 32bits. Ati-driver is 6.7. Contrast staat standaard op 100, heb hem bijv. op 66 gezet. De kleuren worden wat donkerder, maar als geheel is het nog niet geweldig. Bij het opstarten in DOS is zwart weer gewoon zwart met grijze waas. Als je wat wil weten vraag dan gerust, ik kan alles opzoeken, bedankt :)

Het instellen van de brightness van de notebook kan bij Asus idd via F5 en F6. Zal nog eens testen of dat uitmaakt in combinatie met een lager contrast.

[ Voor 31% gewijzigd door objectief2 op 14-09-2006 18:10 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 21:23

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als het een laptop is is het dikwijls de Fn + arrow combi. Staat zeker in je manual. Ik gebruik zelf zelden een laptop maar probeer maar eens Fn+Pijl-Omhoog/Omlaag.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• objectief2
Ik heb nu in het Catalyst Control Center de Brightness verlaagd en zowaar dat helpt in ieder geval een stuk om de witheid te verlagen, had het nog niet eerder geprobeerd omdat ik het met die knoppen gedaan had. Standaard staat hij op 0 en als ik hem op -50 zet bijv. is het allemaal stukken beter leesbaar. Contrast is gewoon standaard gebleven op 100 en gamma ook standaard op 1,0 Wellicht dat iemand nog eens kan kijken waar zijn Ati-instellingen op zijn/haar laptop op staan??

Zoals het nu lijkt en als er geen reden is voor een technische hardwarematige oorzaak corrigeer ik het dan wel softwarematig op deze manier!

Als iemand toevallig weet of het mogelijk is dat een scherm af-fabriek, of als vervanging met een te hoge brightness kan worden ingesteld dan hoor ik dat ook graag. Volgens mij is dat het probleem nl dat de fabrieksbrightness te hoog staat, maar we komen verder dus bedankt voor de tips! ;)

[ Voor 25% gewijzigd door objectief2 op 14-09-2006 18:34 ]

Pagina: 1