Toon posts:

Tips voor rippen van platen

Pagina: 1
Acties:
  • 765 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn ukgarage platen (400) omzetten naar 320 kpbs mp3.

Ik heb een aantal vragen hierover omdat de kwaliteit die ik nu krijg echt te slecht is.

Ik gebruik nu een Soundlab DLP 32 direct drive draaitafel. Met Ortofon nightclub element en naald.

Omdat de soundcard van mijn laptop erg slecht is heb ik vorige week de
ART USB Phono Plus http://www.feedback.nl/?id=55&b=ARTUSBMICPRE

Om op te nemen gebruik ik wavelab, wat ik al jaren gebruik.

Ik denk zelf dat de slechte kwaliteit rips door de ART USB Phono Plus komt.

Maar kan het ook zijn dat de slechte kwaliteit door de soundlab komt of door het tulp stekkertje waarmee ik de draaitafel aan de ART USB phono Plus of door de soundlab draaitafel?

Ik dacht er zelf aan om een goede externe geluidskaart te kopen aangezien op mijn laptop nu echt een schijt geluidskaart zit waar ik niet eens de microfoon kan dempen. En ik wil niet weer een miskoop doen dus weten jullie een goede externe geluidskaart die ik goed kan gebruiken voor het rippen van analoog geluid maar ook als geluidskaart op me laptop kan gebruiken?

Dank jullie wel.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, ik heb zelf weleens platen geripped en moet zeggen dat dat zelfs met een rotte platenspeler -weliswaar via de koptelefoonuitgang- toch heel behoorlijk klonk...

Heb je al eens geprobeerd een koptelefoon aan te sluiten op dei USB phono amp aan te sluiten, of gaat dat niet?

Je zou een losse phonoversterker kunnen kopen icm een losse geluidskaart, dan kun je het probleem in iedergeval wat makkelijker lokaliseren...

Verwijderd

Topicstarter
MikeyMan schreef op donderdag 14 september 2006 @ 15:55:
Tsjah, ik heb zelf weleens platen geripped en moet zeggen dat dat zelfs met een rotte platenspeler -weliswaar via de koptelefoonuitgang- toch heel behoorlijk klonk...

Heb je al eens geprobeerd een koptelefoon aan te sluiten op dei USB phono amp aan te sluiten, of gaat dat niet?

Je zou een losse phonoversterker kunnen kopen icm een losse geluidskaart, dan kun je het probleem in iedergeval wat makkelijker lokaliseren...
Ja, ik heb de koptelefoon al aangesloten aan de USB Phono ding. Want mijn laptop ziet het gewoon als geluidskaart maar ik kan alleen dingen afspelen met die phono ding en niet opneem functies regelen en ik kan de microfoon niet dempen.

Want als ik de record heb lopen in wavelab en ik druk met mijn vingen op de microfoon zie je dat gewoon in wavelab.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2006 16:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Iemand anders nog een idee?

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:03
Mijn vader gebruikt een Audigy 2 geluidskaart, NAD PP2 Preamp, CoolEdit, een of andere speciale plug-in waarmee je zelf ruisonderdrukkingsmacro's kan maken en een Thorens TD124 met een vrij dure cartridge van Grado.

Zijn resultaten zijn uitstekend; een door hem opgenomen en geprocesste plaat klinkt beter dan een jaren later uitgebrachte geremasterde CD van dezelfde opname.

Alle onderdelen in de keten zijn geupgrade van slechtere, en allen maken ze een vergelijkbare bijdrage (m.u.v. de Thorens en de cartridge, die bijdrage is buiten proportioneel, wat ook wel mag ;) ). Ik zou het probleem zoeken bij je geluidskaart. Mijn vader begon met een SB Live en dat was niet best. Persoonlijk denk ik dat de Audigy nu ook nog de zwakste schakel in de keten is.

[ Voor 33% gewijzigd door Dr. Strangelove op 14-09-2006 22:03 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-02 19:39

BHQ

Hoe bedoel je 'slecht klinken'? als een 96k MP3'tje bijvoorbeeld? Post anders een stukje (Tot 30 sec. mag), ik denk dat er dan wel wat geeks zijn die weten wat er aan de hand is ;)

Ik denk dat je van zo'n apparaat wat je 100 Euro kost wel een goed resultaat mag verwachten. Maar indeed, probeer eens goede dikke kabels. Oehlbach of Vd Hul hoeft niet, gewoon dik en misschien merk je al verschil. :) Zorgen dat je spul schoon is (schone plaat, schone naald, schone plugjes 8)7 etc.) kan misschien ook al het verschil maken.
Dr. Strangelove schreef op donderdag 14 september 2006 @ 22:01:
Zijn resultaten zijn uitstekend; een door hem opgenomen en geprocesste plaat klinkt beter dan een jaren later uitgebrachte geremasterde CD van dezelfde opname.
Logisch ;(.

Mooie opname van de instrumenten -> Enorme berg compressie/limiting zodat het 'goed' klinkt op de Yoko set van je broertje van 3 (en enorm slecht op -wel- goede apparatuur) -> Release door evil platenmaatschappij.

Precies de reden waarom ik serieus heb overwogen muziek die ik goed vind ook echt te gaan kopen, maar nu absoluut niet meer. Master die zooi eens een keer fatsoenlijk (en niet een enorme berg compressie zonder naar het resultaat te kijken) en je maakt een hele hoop mensen blij. Zoals het hoort, muziek klinkt goed op goede sets en slecht op slechte sets. Niet andersom.
Dr. Strangelove schreef op donderdag 14 september 2006 @ 22:04:
Dat is relatief, als je nagaat dat een NAD PP2, zo'n beetje de simpelste audiofiele pre-amp, ook al 100 euro kost. En dat zonder al die functies die op het ding van de TS zitten.
Hey, het 'NAD' merkje kost ook centjes ;) Maar ik wil best geloven dat de kwaliteit uitstekend is.
Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 22:15:
koop gewoon een USB DRAAITAFEL, software installeren en gaan met die banaan.

effe googlen.

succes

Edje _/-\o_
Het gaat er om dat er kwaliteit uit komt...

[ Voor 75% gewijzigd door BHQ op 14-09-2006 22:17 ]

• Dr. Strangelove
Ik denk dat je van zo'n apparaat wat je 100 Euro kost wel een goed resultaat mag verwachten.
Dat is relatief, als je nagaat dat een NAD PP2, zo'n beetje de simpelste audiofiele pre-amp, ook al 100 euro kost. En dat zonder al die functies die op het ding van de TS zitten.

Verwijderd

koop gewoon een USB DRAAITAFEL, software installeren en gaan met die banaan.

effe googlen.

succes

Edje _/-\o_

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Klinkt het gewoon goed als je de draaitafel aansluit op je versterker / stereoset?
Zo ja dan zal het waarschijnlijk de preamp zijn die roet in het eten gooit.
En de microfoon ingang moet natuurlijk gedempt worden, anders vang je allemaal rommelgeluiden op. Sowiezo zou ik alles wat je niet nodig hebt dempen.

Zo'n Soundlab draaitafel en Ortofon element zijn niet top of the bill, maar je moet er op z'n minst fatsoenlijk klinkende resultaten mee kunnen krijgen. :)

Ik gebruik hier een Thorens TD-166 mkII met Denon DL-103 element, aangesloten via de preamp in een Onkyo Integra versterker op een Audigy Player.
En dan merk je dat de geluidskaart de beperkende factor is, een stuk dynamiek verdwijnt, maar heb nooit de moeite genomen om daar een andere kaart voor te kopen (zo vaak gebruik ik het niet).

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Topicstarter
dreeke schreef op donderdag 14 september 2006 @ 22:21:
Klinkt het gewoon goed als je de draaitafel aansluit op je versterker / stereoset?
Zo ja dan zal het waarschijnlijk de preamp zijn die roet in het eten gooit.
En de microfoon ingang moet natuurlijk gedempt worden, anders vang je allemaal rommelgeluiden op. Sowiezo zou ik alles wat je niet nodig hebt dempen.
Ja, die microfoon hoort gedempt te zijn ja maar dat kan ik dus niet regelen met die schijt soundcard die in me laptop zit. En met de preamp kan ik dat ook niet regelen.

Ik had al mijn rips al weggegooid maar ik zal morgenavond even opnieuw een plaatje rippen. Bedankt voor jullie reacties zover.

Verwijderd

Topicstarter
En als ik alleen een usb draaitafel neem zit ik nog steeds met een slechte geluidskaart.

Verwijderd

Topicstarter
Maar kan een tulp stekkertje echt verschil maken?

• ^Ripper
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-07-2025
Die usb preamp is dus een geluidskaart opzich (word zo gezien, en kan geselecteerd worden als device waarvan opgenomen word in wavelab)
Maar de opname mislukt omdat de buildin geluidskaart ruis introduceerd?
Wat nu als je de buildin geluidskaart disabled in aparaatbeheer?
Eventueel voor disablen alle volume sliders naar beneden/disable/mute
En dan de usb preamp als primary recording sounddevice gebruiken en hiermee opnemen?

Kan het mis hebben, tis een ideetje.
Ik bedoel, wat de de mixer in windows niet ziet kan ook niet gebruikt worden om het geluid te vernaggelen.

[ Voor 10% gewijzigd door ^Ripper op 15-09-2006 00:26 ]

Verwijderd

Heb zelf 1000 disco singles op CD gezet, wat een takke werk ;) maar heb daarvoor een stand alone CD brander voor angeschaft. Voordeel persoonlijk vind ik, alles staat al op een schijf direkt, de CD's zijn van betere kwaliteit dan de gewone computer CD's en je hebt een perfekte opnamen in .WAV, welke je naderhand snel zat in 320 kan omzetten.

Verder blijft het risico altijd aanwezig dat als je eenmaal bezig bent en je collectie is opgebouwd dat je altijd de kans blijft houden dat je harde schijf ineens dienst weigert. Zou lullig zijn als je net bijna klaar bent ;) Bovendien zijn de recorders niet meer zo duur en is voor de toekomst ook wel makkelijk, ik denk even aan DRM waar je totaal geen last van hebt _/-\o_

En de soundkaart in je systeem, ik heb nog nooit gehoord dat je een mic niet kan dempen.

Persoonlijk zeg ik in deze, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan ? Standalone recorder all the way :)

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Misschien een nieuwer product proberen ?

http://entertainen.terrat...News&file=article&sid=248

[ Voor 20% gewijzigd door Aapie op 15-09-2006 01:04 ]

Verwijderd

Mijn haren gaan altijd recht overeind staan bij de bijgeleverde software die beweren tikken en krassen eruit te kunnen halen. Wat ze er niet bij zeggen is dat je hele originele audio kwaliteit word afgevlakt :X Het risico van de harde schijf blijft aanwezig, terwijl opnemen op een cd wel direkt een back up is ;)

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-02 19:39

BHQ

Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 00:11:
En als ik alleen een usb draaitafel neem zit ik nog steeds met een slechte geluidskaart.
Dat is het hele idee erachter: het apparaat heeft een eigen geluidskaart ;) over de kwaliteit kan je vooraf alleen weinig zeggen...
Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 00:17:
Maar kan een tulp stekkertje echt verschil maken?
Probeer het gewoon? dan weet je het meteen. beetje inzet kan ook wel ;)
en dat zeg ik? :X

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-02 14:50

Flotter

Pelipper!

Heb je de ground wel aangesloten (dus van pick-up -> ART USB Phono Plus)? Bij die dingen wil dat nog wel eens wat uitmaken.

En zorg dat je de goede geluidskaart geselecteerd hebt, als je een microfoon kunt horen is er iets mis, want die ART USB Phono Plus heeft helemaal geen micingang voor zover ik kan zien :X

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• Yoozer
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 15:53:
Ik heb een aantal vragen hierover omdat de kwaliteit die ik nu krijg echt te slecht is.
"Kwaliteit" alleen zegt niks; heb je last van clipping, ruis, ground hum, tikken? Laat anders een stukje horen zodat we kunnen luisteren waar 't aan ligt?
Omdat de soundcard van mijn laptop erg slecht is heb ik vorige week de
ART USB Phono Plus http://www.feedback.nl/?id=55&b=ARTUSBMICPRE
Die zou toch als nieuw audio-apparaat in je hardware-lijst moeten verschijnen, of niet?
Ik denk zelf dat de slechte kwaliteit rips door de ART USB Phono Plus komt.
Als jij dat ding in de winkel hebt gehaald bij Feedback denk ik dat het verstandig is om even terug te gaan en een demo te vragen van de verkoper hoe je het precies moet aansluiten.
Maar kan het ook zijn dat de slechte kwaliteit door de soundlab komt of door het tulp stekkertje waarmee ik de draaitafel aan de ART USB phono Plus of door de soundlab draaitafel?
Aarding ook correct aangesloten?
Ik dacht er zelf aan om een goede externe geluidskaart te kopen aangezien op mijn laptop nu echt een schijt geluidskaart zit waar ik niet eens de microfoon kan dempen.
Als de ART als extra audio-apparaat wordt gezien; deïnstalleer die on-board dan gewoon of smijt 'm even op non-actief in de BIOS? Wat niet wordt gevonden komt niet in de lijst als opname-apparaat en dat kan Wavelab dus ook niet uitlezen.
En ik wil niet weer een miskoop doen dus weten jullie een goede externe geluidskaart die ik goed kan gebruiken voor het rippen van analoog geluid maar ook als geluidskaart op me laptop kan gebruiken?
ART is niet echt een superduur merk, maar M-Audio moet vast wel iets leuks voor je hebben. Da's wel echter wat meer general-purpose, dus niet perse voor opnemen maar ook voor productie.

Maar zoals ik al zei; ga ook even terug langs bij FB zodat ze je het kunnen voordoen.

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Dr. Strangelove schreef op donderdag 14 september 2006 @ 22:04:
[...]

Ik weet niet wat het 'ding van de TS' allemaal kan, heb er geen beschrijving van en kan dus niet oordelen, maar wat ik wel weet is dat de NAD PPS een dubbele phono-aansluiting heeft (wat hem ook geschikt maakt voor MC (moving coil) -elementen, die een véél lager uitgangssignaal hebben dan MM (moving magnetr), dan is dit doosje -hoe prullerig het er ook mag uitzien- beslist een koopje te noemen!

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-02 20:03

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Ik gebruik zelf een Akai AP-307 speler met een Stanton 681-EEE element er in. Dit hangt standaard al aan mijn Sony TA-5650 V-Fet amp met een geweldige phono ingang.

Ik heb een SB-Live 1024 en dat is bagger, als ik de output van mijn versterker pak en die in mijn geluidskaart druk dan ben ik alle dynamiek kwijt en hoge tonen klinken blikkerig. Wat ik nu doe is het audio signaal door mijn minidisk home-deck halen en die het naar s/pdif om laten zetten. Het digitale signaal druk ik nu direct in mijn sb-live en haal ik binnen met audition en dit werkt super. De ADC van mijn minidisk is ook een stuk beter dan die van mijn sb-live.

Als ik van te voren de platen netjes gewassen heb hoef ik er niet eens een ruisfilter er overheen te halen. Het is wel een hel om nog aan een platenwasser te komen. In Groningen zit een toko "De groef" en die heeft ze waarschijnlijk nog wel. In Amsterdam zit ook een winkel die het heeft, maar daar ben ik even de naam van kwijt.

[ Voor 0% gewijzigd door MidiMaze op 16-09-2006 12:11 . Reden: typen is moeilijk ]

blabla

• Dr. Strangelove
Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 03:24:
[...]

Mijn haren gaan altijd recht overeind staan bij de bijgeleverde software die beweren tikken en krassen eruit te kunnen halen. Wat ze er niet bij zeggen is dat je hele originele audio kwaliteit word afgevlakt :X Het risico van de harde schijf blijft aanwezig, terwijl opnemen op een cd wel direkt een back up is ;)
Als tikken eruithalen betekent dat je alles boven een bepaalde frequentie afkapt dan heb je gelijk. Maar als je in CoolEdit specifiek de tikken opzoekt en die bewerkt dan zijn de resultaten al heel wat beter :)

Verwijderd

Dr. Strangelove schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 12:32:
[...]

Als tikken eruithalen betekent dat je alles boven een bepaalde frequentie afkapt dan heb je gelijk. Maar als je in CoolEdit specifiek de tikken opzoekt en die bewerkt dan zijn de resultaten al heel wat beter :)
Ieder tikje opzoeken tot daar aan toe maar krassen word al wat moeilijker. Overigens vind ik een tik en kras hier en daar helemaal niet storend, heeft iets nostalgisch. Voor post-production en remixen haal ik veel materiaal uit Amerika of online. Ben zelf meer van het '80s werk en helaas heeft het heel lang geduurd voordat het meeste werk op CD verscheen. Heb nu vrijwel alles origineel op CD maar het werken met platen blijft iets moois, de feeling, was destijds toch wel de uitvinding onder de platenspelers, Technics SL-1200's.

Back on topic, opnemen op CD gaf voor mij de doorslag vanwege de kwaliteit, geen compressie. En terwijl je de ene CD opneemt op de speler rip je de andere onderwijl op de PC, gelijk in een goeie database verwerken en klaar. Nadat ik klaar was heb ik direkt een kopie van de harde schijf gemaakt, 3 dubbele opslag dus, sluit je faillure of verlies al weer wat meer uit :)

Verwijderd

@ TS

Een tijdje geleden had ik hetzelfde plan. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een Tascam US-122 externe USB geluidskaart, aangesloten op een Stanton SMX501 mixer (had ik al) en mijn Synq xtrm1 met een shure M44-7 (en die had ik ook al). De Synq draaitafels hebben ook een line-out naast een phono-out dus ik zou eventueel dat hele mengpaneel uit de setup kunnen mikken (maar dat is teveel gekloemel).

Deze geluidskaart werd me aanbevolen om de goede analoog-digitaal converters die heel erg neutraal kwa frequentie respons zouden zijn. Het andere voordeel is dat omdat de geluidskaart extern is, dat de interne compenenten in de PC geen negatieve elektromagnetische invloeden op het geluid hebben. Ik kan opnames die de Tascam maakt alleen vergelijken met een SB live, SB Audigy en een Terratec EWS64. Wat dat betreft ga ik niet veel zeggen over de kwaliteit van de SB's want die is (voor archivering doeleinden) naar mijn mening gewoon niet voldoende. De Terratec kan ik alleen in 16bit opnamemodus gebruiken en die klinkt prima, ik hoor in ieder geval geen verschil met de Tascam 32bit opnames (ik kan het wel zien in Audition).

De Tascam geluidskaart werkt verder prima, maar ik kan niet als ik aan het opnemen ben de PC gebruiken voor iets anders. Dit omdat er dan af en toe (1 keer per 60 minuten ofzo) een paar milliseconden geluid in de opname "kwijt" zijn. Ik denk dat het aan de USB data transfer ligt die dan sporadisch niet voldoende is. Doe ik niks met de PC tijdens een opname is er niks aan de hand.

Verder zou je ook nog kunnen kijken naar een lossless formaat voor je audio. Het voordeel is dus dat in die omzetting dan geen kwaliteit verlies optreed. Het nadeel is wel dat het meer ruimte in beslag neemt, zo'n 2 tot 3 keer zo veel dan een 320kbp vbr MP3'tje. Maar het nadeel vind ik in deze tijd van 200gb+ externe harde schijven niet zo'n hele grote. Zelf gebruik ik FLAC maar er is ook een een wikipedia overzicht pagina van alle lossless audio codecs met voor en nadelen. Ik kan hem alleen niet vinden nu. ;) Edit: Hier dus!

(En natuurlijk voor een backup zorgen, anders kun je wel blijven rippen)

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2006 14:04 . Reden: er liep een kabouter over mijn toetsenbord. ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips mensen. Ik heb mijn Art USB Phono teruggestuurd naar feedback.

Ik ben nu op zoek naar een goede externe geluidskaart.

Sarcastro hoeveel kost die externe geluidskaart van jou? En ik wil wel op mijn laptop aan het werk kunnen als ik aan het rippen ben. Ik wil bijvoorbeeld op discogs kunnen kijken hoe de tracklisting eruit ziet als ik bijvoorbeeld een whitelabel aan het rippen ben.

En dat lossless formaat wat is dat? Een kruising tussen wav en 320 kpbs mp3?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2006 23:02 ]

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-02 14:50

Flotter

Pelipper!

Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 22:45:
[...]

En dat lossless formaat wat is dat? Een kruising tussen wav en 320 kpbs mp3?
Lossless wil zeggen dat er geen informatie verloren gaat. Bij mp3 wordt geluid dat je niet hoort weggelaten om ruimte te besparen (lossy compressie), waardoor de geluidskwaliteit (niet of nauwelijks hoorbaar) achteruitgaat. Hierdoor kun je nooit de originele geluidsgolf terugkrijgen, iets dat bij lossless compressie wel kan. Als je goede oren en een goede installatie hebt of gewoon niet van het idee houdt dat er informatie verloren gaat gebruik je lossless :P

Op Wikipedia staat er ook wel het een en ander over.

[ Voor 20% gewijzigd door Flotter op 20-09-2006 11:12 ]

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

Verwijderd

Topicstarter
Flotter schreef op woensdag 20 september 2006 @ 11:11:
[...]

Lossless wil zeggen dat er geen informatie verloren gaat. Bij mp3 wordt geluid dat je niet hoort weggelaten om ruimte te besparen (lossy compressie), waardoor de geluidskwaliteit (niet of nauwelijks hoorbaar) achteruitgaat. Hierdoor kun je nooit de originele geluidsgolf terugkrijgen, iets dat bij lossless compressie wel kan. Als je goede oren en een goede installatie hebt of gewoon niet van het idee houdt dat er informatie verloren gaat gebruik je lossless :P

Op Wikipedia staat er ook wel het een en ander over.
Nah 320 kpbs is prima voor mij. In een discotheek hoor je niet snel het verschil tussen een plaat en 320 kpbs.

Verwijderd

Topicstarter
Sarcastro?

• Yoozer
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Dan kun je 'm beter even e-mailen of nog iets verder zoeken.
Zzounds heeft 'm ook, maar het ding is best duur (en dat voor het feit dat 'ie toch al wat ouder is):
http://www.zzounds.com/item--TASUS122

Bij Feedback zelfs staat 'ie nog - je moet je schamen! :P
http://feedback.nl/?id=55&b=US122

Deze ziet er ook leuk uit en is wat nieuwer:
http://www.zzounds.com/item--ALEIO2

teveel zooi, te weinig tijd

Pagina: 1