kwaliteit VGA kaarten op HDTV resoluties en panels

Pagina: 1
Acties:

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:16

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Ik ben mijn huidige HTPC aan het upgraden naar een P5W-DH met een Conroe E6600 erin. Deze is aangesloten via DVI op een ACER3705 LCD TV op de 1920x1080 resolutie.

De vorige setup werkte met een Ati x800XT-SE schitterend. Omdat ik de oude set wilde overplaatsen, had ik ter vervanging een ASUS 7600GT gekocht.

Ten eerste viel ik om van verbazing hoe vergelijkbaar snel beide videokaarten zijn. Als je kijkt naar wat ze kosten, is de ASUS een wereldkaart qua prijs.prestatie. Beide kaarten getest onder load op een DELL 2407 24" LCD scherm op 1920x1200 resoltie. Perfect beeld allebei.

Eenmaal de HTPC met de 7600GT aangesloten op mijn TV en de resolutie omgeschakeld naar 1920x1080 was het huilen met de pet op. Wat een enorm slecht beeld!! Tekst was absoluut niet meer te lezen; alsof alles inelkaar gefrommeld was. Foto's zagen er redelijk uit, maar bepaalde lijnen vertoonde ernstige verstoringen.

Na alle drivers weer te hebben verwijderd, heb ik de ATI teruggeplaatst en de bijbehorende drivers geinstalleerd. Na de herstart een fantastische beeld, waarbij de letters haarscherp zijn. Foto's en HD films zijn meer dan super.

Komt nu hier toch de kwaliteit/prijs om de hoek kijken? Kan je voor die prijs (175,- voor de 7600GT) niet zoiets verwachten? Vreemd dat hij op 1920x1200 wel scherp was.

Of moet je dit meer zoeken in de drivers? Zijn de MCE drivers van ATI gewoon beter dan die van NVidia?

Heeft iemand andere ervaringen hiermee? Ik zou adviseer nogal eens systemen en dit is maar moeilijk te voorspellen zo blijkt.

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
IK heb niet zoveel verstand van TV-out's, maar toen ik eens heel lang geleden ging expiriementeren moest ik het al gauw hebben van non-nVidia tools; TV-Tool en TV-Control Center. Zie http://tvtool.info/index_e.htm

• RefleXion
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-07 12:27
Is je TV HDTV ready of echt HDTV? En welke resolutie stel je in in Windows? Want het beeld is alleen echt scherp op de native resolutie van je TV.

edit:

Ik heb even een testje voor je gedaan : ik heb een oude PC met een geForce 2 MX kaart aan mijn TV aangesloten (via de VGA). Het beeld is gewoon perfect scherp.

[ Voor 37% gewijzigd door RefleXion op 14-09-2006 14:54 ]

58x PV Enphase IQ8+, 16x PV SolarEdge, 2x PV los, 9x Marstek Venus E V3, Peugeot e-208

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Het gaat niet om beeld via TV-out, gewoon via de DVI uitgang naar de DVI ingang om mijn TV.

En de native resolutie is juist 1920X1080, vandaar dat ik hem daar ook op wil hebben.

• RefleXion
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-07 12:27
superduper schreef op donderdag 14 september 2006 @ 14:53:
Het gaat niet om beeld via TV-out, gewoon via de DVI uitgang naar de DVI ingang om mijn TV.

En de native resolutie is juist 1920X1080, vandaar dat ik hem daar ook op wil hebben.
Heb je de RGB ingang van je TV ook al geprobeerd? (via verloopstukje)

58x PV Enphase IQ8+, 16x PV SolarEdge, 2x PV los, 9x Marstek Venus E V3, Peugeot e-208

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:07

psy

Heeft dit niet te maken met de zgn overscan functie (staat die aan?) op je 7600gt? Stond laatst iets over in de hardware.info, zoek anders eens met Google.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-07 15:13
superduper schreef op donderdag 14 september 2006 @ 14:45:

Eenmaal de HTPC met de 7600GT aangesloten op mijn TV en de resolutie omgeschakeld naar 1920x1080 was het huilen met de pet op. Wat een enorm slecht beeld!! Tekst was absoluut niet meer te lezen; alsof alles inelkaar gefrommeld was. Foto's zagen er redelijk uit, maar bepaalde lijnen vertoonde ernstige verstoringen.
heb je refresh rate al gecheck somige schermen zijn nog al kieskeurig,
ook al sluit je DVI-D aan zal ik de voorkeurs refreshrate intellen van je scherm.

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Bedankt voor de suggesties..

De RGB ingnang heb ik niet geprobeerd. Ik heb geen verloopje, maar het lijkt me ook niet logisch. DVI is hier toch de uitgelezen ingang voor. Bovendien is de RGB al ingebruik.

Overscanfunctie heb ik niet kunnen vinden in de Nvida controlpanel. Zal ik eens verder naar kijken. Ik dacht wel dat dit met het totale formaat van het beeld te maken had, en dat is prima en ook verder in te stellen.

Refresh rate staat op beide kaarten op 60 en is overanderbaar (grijs). TV schkelt wel terug naar 30. (1080i).

Ik krijg binnenkort even een 7900GT binnen, en dan zal ik die eens proberen. Kijken of het toch de drivers zijn of de hardware.
Pagina: 1