Programma om percentage van kleur gebruik te berekenen

Pagina: 1
Acties:
  • 666 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 95891

Topicstarter
Hallo,

Ik ben op zoek naar een stukje software waarmee ik een percentage van kan opvragen van de hoeveelheid van een bepaalde kleur er is gebruikt in een bepaalde afbeelding. Ik heb dit nodig om met name de hoeveelheid wit op een afbeelding te kunnen opvragen. Dit omdat ik in een printshop werk voor het printen op groot formaat dus zodra er veel wit wordt geprint en bijv. maar 30% van de afbeelding niet wit is de klant minder hoeft te betalen dan dat de albeelding geheel aflopend is

ik hoop dat iemand een idee/tip heeft,

Groeten Mike

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:17
Je kan de hele afbeelding resizen naar 1x1 pixel en daar de kleurwaarden van meten.

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Topicstarter
dat omzetten naar 1x1 pixel snap ik, maar dan het kleurwaarde meten snap ik niet helemaal hoe doe ik dit in bijv. photoshop o.i.d. ?

alvast bedankt groeten Mike

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:27
Met het tipetje :P

Topicstarter
maar dan weet ik toch niet hoeveel % van m'n afbeelding met wit "bedekt" is ?

Topicstarter
Ok mensen bedankt voor jullie hulp maar ik heb inmiddels na een hoop geklooi en gezoek een manier gevonden. Door in photoshop met de toverstaf alleen het wit te selecteren (met tolerantie op 0 en antialias aangevinkt) kan je bij histogram (mits de optie uitgebreide weergave aangevinkt is) kan je zien hoeveel pixels er geselecteerd zijn en door dit te delen door het totaal aantal pixels te delen en maal 100% te doen kom je op het aantal pixels dat met wit bedenkt is :)

ik hoop dat het duidelijk is voor de gene die er wat aan hebben.
anders hoor ik hetwel

Groeten Mike
Pagina: 1