• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17:20

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Topicstarter
Ik weet bij voorbaat al dat het eigenlijk onzin is, maar toch wilde ik er een topic over openen om te kijken of er uberhaupt mensen zijn die hetzelfde ervaren. Laat me beginnen dat ik denk dat het in je hoofd zit allemaal. Maar dan mijn vraag:

Je hebt af en toe van die momenten dat het lijkt alsof de tijd heel erg traag gaat. De tijd gaat niet trager, maar je ervaart het toch alsof de tijd trager gaat. Ik vraag een collega of hij ook vindt dat de tijd trager lijkt te gaan en hij vond het ook al opvallend traag gaan vanochtend.

Dit bewijst niets, zegt statistisch niets en eigenlijk kan ik er ook weinig mee. Maar stel dat ik het zou gaan onderzoeken en meer mensen hebben het 'gevoel' dat de tijd soms trager lijkt te gaan. Nou is er het probleem dat je dit niet zo 123 kunt meten. En als je naar de klok kijkt dan zal die ook niet verklappen dat de tijd trager gaat. Nou zal dat ook geen zin hebben om op de klok te kijken, want die gaat net zo 'door' in de tijd als alles om zich heen inclusief jijzelf. Maar toch lijkt het voor je gevoel trager te gaan.

Nou mijn gedachte: zou het mogelijk zijn dat er iets is in de (4e dimensie?) dat af en toe last heeft van fluctuaties of iets dergelijks. Echt geen idee hoe ik het moet beschrijven zonder goeie kennis van het begrip tijd, maar het is wel iets wat me wel vaker opgevallen is - en waarschijnlijk toch alleen maar chemisch te verklaren is in je hoofd. Maar dan nog, interessant dat je soms tijd trager kunt ervaren. Het enige wat ik wel weet/heb gelezen ooit is dat als je ouder wordt bepaalde stofjes in je hersenen beginnen af te nemen, waardoor je sneller dingen vergeet en de tijd sneller lijkt te gaan oid.

Maar ik doel nu gewoon op momenten op zich dat de tijd langzaam lijkt te gaan. Iemand die er op in wil haken via dit topic? :)

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 12:20

DeX

Ziets hadden ze op Brainiac. Ze gaven 2 mensen klusjes. Voor de een een leuk klusje (iets met lego ofzo) en da andere moest aardappelen schillen. Na 30 minuten vroegen ze aan de 2 hoeveel tijd ze dachten dat er verstreken was. De lego-jongen zei 20 minuten, de aardappelschiller zei 40.

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Even de tags uit de titel verwijderd. :)

Je hypothese is dus eigenlijk dat de tijd nonlineair is, maar wel strikt stijgend vergeleken met je eigen tijdswaarneming? In zekere zin is dit natuurlijk mogelijk, maar hierbij moet je naar mijn idee aannemen dat je het middelpunt bent van het universum en is de tijd iets wat uit jou voortkomt. In hoeverre hier praktisch mee te werken is, weet ik niet.

[ Voor 41% gewijzigd door Opi op 14-09-2006 11:40 ]

Verwijderd

Heeft dat niet gewoon met menselijke perceptie te maken? Ik denk dat het menselijk brein dermate subjectief is dat het niet goed om kan gaan met een variabele die vanuit de natuurkunde zeer constant is maar die voor de mens afhankelijk is van zijn stemming etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2006 11:39 ]

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Ervaring van de tijd lijkt mij toch echt iets persoonlijks. Wanneer je veel prikkels krijgt die jou aandacht weten vast te houden (stressvol dagje op het werk, dagje uit ,) dan ben je helemaal niet meer bezig met tijd en lijkt het sneller te gaan (zelfde al met verjaardagen hoe ouder je word hoe sneller ze elkaar opvolgen ;) ) . Echter wanneer jij een zondag moet doorbrengen bij je schoonouders lijkt die klok wel achteruit te kruipen (kopje thee nog maar B) ) ,omdat je gewoon zwaar verveeld bent.

Mij lijkt het dus te linken aan je activiteiten.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• Tjeerd

Tjeerd

Topicstarter
Mijn eerste gedachte is ook dat het zich zeker in je hoofd afspeelt, je stemming en andere chemische factoren in je hersenen. Als dat het geval is, zou ik wel benieuwd zijn welk 'onderdeel' er precies verantwoordelijk voor is dat je soms de tijd als heel traag kunt ervaren en aan de andere kant soms heel snel. Los van het feit dat als je bezig bent de tijd sowieso sneller gaat.

Het lijkt me onmogelijk dat het inderdaad buiten je hoofd zich afspeelt en dat er - zoals ik het maar even noem - schommelingen in de tijd op gigantisch grote schaal plaatsvinden, waardoor *alles* vertraagt zich afspeelt. Maar wat je gewoon niet merkt omdat alles in gelijke mate sneller/langzamer meegaat. Ik heb het idee dat ik poep aan het praten ben wat betreft die 4e dimensie schommelingen ;) Maar toch vraag ik me af of het mogelijk is dat er buiten je hoofd tijdsvertragingen kunnen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Tjeerd op 14-09-2006 11:52 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:11
Ik denk dat schommelingen in tijd zoals jij bedoeld gewoon niet waarneembaar zijn.

Stel dat de tijd 2x zo langzaam zou lopen opeens.
De wijzer van de klok doet er dan ook 2x zo lang over
Maar elke handeling die jij doet (inclusief denken) duurt ook 2x zo lang.

Als ik met mijn auto harder ga rijden blijft alles binnen in ten opzichte van mij even snel gaan. :Y)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Tjeerd

Tjeerd

Topicstarter
Keiichi schreef op donderdag 14 september 2006 @ 11:56:
Ik denk dat schommelingen in tijd zoals jij bedoeld gewoon niet waarneembaar zijn.

Stel dat de tijd 2x zo langzaam zou lopen opeens.
De wijzer van de klok doet er dan ook 2x zo lang over
Dat is precies wat ik hierboven eerder ook al bedoelde :), je kunt het niet meten omdat *alles* op dezelfde manier meevertraagt. Maar zou het mogelijk kunnen zijn dat op één of andere manier alles met dezelfde factor vertraagt? Echt geen flauw idee hoe dat dan zou kunnen trouwens.

Op zich kun je je erbij neerleggen dat het alleen maar chemisch in iemand zijn hoofd zit. Maar valt het uit te sluiten dat het geen 'echte' tijdsvertraging is?

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Nestor schreef op donderdag 14 september 2006 @ 11:50:
Mijn eerste gedachte is ook dat het zich zeker in je hoofd afspeelt, je stemming en andere chemische factoren in je hersenen. Als dat het geval is, zou ik wel benieuwd zijn welk 'onderdeel' er precies verantwoordelijk voor is dat je soms de tijd als heel traag kunt ervaren en aan de andere kant soms heel snel. Los van het feit dat als je bezig bent de tijd sowieso sneller gaat.

Het lijkt me onmogelijk dat het inderdaad buiten je hoofd zich afspeelt en dat er - zoals ik het maar even noem - schommelingen in de tijd op gigantisch grote schaal plaatsvinden, waardoor *alles* vertraagt zich afspeelt. Maar wat je gewoon niet merkt omdat alles in gelijke mate sneller/langzamer meegaat. Ik heb het idee dat ik poep aan het praten ben wat betreft die 4e dimensie schommelingen ;) Maar toch vraag ik me af of het mogelijk is dat er buiten je hoofd tijdsvertragingen kunnen zijn.
Hoezo kun jij bewijzen dat het niet zo is ? Het is een gevoel. Tuurlijk zijn wij met zijn allen geneigd om het logischerwijs te verklaren als een feature van het menselijk brein, maar zeker weten doen we het niet. Dus laten we gewoon een discussie houden en rustig kunnen onderbouwen wat we denken (ook al weet je zooo zeker dat het niet waar is , vecht dat dan aan met echte argumenten )

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-12 13:04
Ik heb ook wel eens het gevoel alsof de tijd langzaam gaat, maar dan zo dat je supergeconcentreerd aan het racen bent in een game ofzo (in het echt mag nog niet >:) ) Omdat je zo supergeconcentreerd bent valt ieder detail je op. Je merkt alles, en je hebt telkens genoeg tijd om erop te reageren, maar toch een enorm gevoel van snelheid en dat je supersnel bezig bent.

Datzelfde wordt ook beschreven door mensen die snelheidsrecords halen op het land in van die raketauto's ("you're travelling faster then the speed of sound, yet you are so concentrated that you see every little rock on your path")

Dat gevoel is volgens mij aan het grote concentratieniveau te wijden.
Het gevoel dat de tijd stilstaat als je geen zak te doen hebt (tijdens de les nederlands bijvoorbeeld :P ) herken ik ook. Maar dat is toch weer heel anders. Net alsof de tijd 2 keer zo langzaam gaat, en jij ook 2 keer zo langzaam bent, maar dat je wel 2 keer zoveel denkt, maar dat denken dan op 'normale snelheid' ervaart. Interessant om hierover na te denken. De meest logische verklaring lijkt mij een stofje in je hersenen, maar dit is een saaie oplossing. Veel leuker is het om te bedenken dat je geest een onafhankelijk element is o.i.d. en dat je dan het snelheidsverschil waarneemt, terwijl je lichaam evensnel gaat als de tijd zelf. Ik vind het goed om dat laatste als officiele theorie aan te nemen, tot er iemand komt met bewijs dat ie fout is. (net zoiets als flogiston, een stofje wat bedacht is om te verklaren waarom sommige dingen wel branden en andere niet. Voor het branden was er flogiston, tijdens het branden gaat het weg, en na het branden is het weg en wil het niet meer aan)

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:54
Dit heet relativiteit (een leuk artikel erover), een theorie van Einstein.

Leg je hand een minuut op een hete kachel en het lijkt een uur. Zit een uur naast een mooi meisje en het lijkt een minuut. Dat is relativiteit!

[ Voor 19% gewijzigd door D. Ninjai op 14-09-2006 18:32 ]

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik vind wel hoe ouder je word, hoe sneller de tijd gaat :) . Oud, oud? Wat is oud? 8)

Toen ik in groep 8 zat, leek een schooljaar eeuwig te duren, nu heb ik eigenlijk de 3e klas zonder het te merken langs laten zoefen.. Ik zit nu in de 4e, en ik heb nog steeds het gevoel dat het school jaar net begonnen is. :o Terwijl het al heel lang bezig is, misschien komt het omdat het leuk is op school?

Maar dan is het idd zo, dat saaie lessen enorm lang duren, en leuke lessen zijn eigenlijk zo voorbij... :9

Tsja, tis allemaal wat.. ;)

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Wat is er mis met de hypothese dat de tijd alleen maar langzamer lijkt te gaan. Er zijn talrijke lichamelijke en psychologische verklaringen die een schijnbare verandering in het verstrijken van de tijd veroorzaken. Welke redenen heb je om daar aan voorbij te gaan? Voel je de noodzaak je ervaring in 'de absolute werkelijkheid' te grondvesten, omdat deze anders niet acceptabel is?

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-12 13:04
FiXeR.nl schreef op donderdag 14 september 2006 @ 19:57:
Toen ik in groep 8 zat, leek een schooljaar eeuwig te duren, nu heb ik eigenlijk de 3e klas zonder het te merken langs laten zoefen.. Ik zit nu in de 4e, en ik heb nog steeds het gevoel dat het school jaar net begonnen is.
Al lang begonnen? ik ben pas 2 weken bezig :P (6e klas BTW)
zal wel door verschillende zones komen (noord, midden en zuid)

Maar ik vind nu ook een jaar eigenlijk best wel kort duren. En het wordt alsmaar sneller. En dat is niet altijd even leuk. Maar toch wel vreemd, die fluctuaties in tijdsnelheid. Maar volgens mij komt het echt door iets in je hersenen. En dat het stofje meer of minder wordt aangemaakt dat hoeft wat mij betreft niet alleen door leeftijd te komen.

Verwijderd

Nestor schreef op donderdag 14 september 2006 @ 11:35:
Nou mijn gedachte: zou het mogelijk zijn dat er iets is in de (4e dimensie?) dat af en toe last heeft van fluctuaties of iets dergelijks.
De 4e dimensie ís de tijd.
(1. Hoogte
2. Breedte
3. Lengte
4. Tijd)

Ik denk dat het komt doordat je, wanneer je een vervelend klusje doet, meer aan de tijd denkt omdat je graag wil dat dat snel voorbij is. Wanneer je iets leuks doet, denk je minder aan de tijd, en lijkt die dus ook sneller voorbij te gaan.

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 17 september 2006 @ 20:02:
[...]

De 4e dimensie ís de tijd.
(1. Hoogte
2. Breedte
3. Lengte
4. Tijd)

Ik denk dat het komt doordat je, wanneer je een vervelend klusje doet, meer aan de tijd denkt omdat je graag wil dat dat snel voorbij is. Wanneer je iets leuks doet, denk je minder aan de tijd, en lijkt die dus ook sneller voorbij te gaan.
offtopic:
Zijn MMORPG's dan 4D spellen? Die gaan namelijk ook gewoon door. Dit is even een vraag tussendoor ;)

Verwijderd

offtopic:
Nee, MMORPG's zijn gewoon een dynamische wereld waar de tijd die voorbij gaat in die wereld niet gerelateerd is aan onze tijdsbeleving. Als de server-beheerders dat willen, zetten ze gewoon alles stil zodat er niets meer veranderd.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:14

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Duesenberg J schreef op donderdag 14 september 2006 @ 22:01:
Maar ik vind nu ook een jaar eigenlijk best wel kort duren. En het wordt alsmaar sneller. En dat is niet altijd even leuk. Maar toch wel vreemd, die fluctuaties in tijdsnelheid. Maar volgens mij komt het echt door iets in je hersenen. En dat het stofje meer of minder wordt aangemaakt dat hoeft wat mij betreft niet alleen door leeftijd te komen.
Dat komt omdat je tijdsperceptie afhankelijk is van je leeftijd. Je neemt tijd waar in verhouding tot de tijd die je al geleefd hebt. Om de tijdsperceptie van iemand anders te vergelijken met die van jou kan je grofweg de periode delen door de leeftijd van die persoon en vermenigvuldigen met jouw leeftijd.

Voor een kind van 4 duurt één week dus even lang als twee maanden voor mij. En voor iemand van 90 duren 6 maanden even lang als diezelfde twee maanden voor mij.

Voor je gevoel ben je niet ouder wanneer je 80 bent dan wanneer je 8 bent. Als je 8 bent, ben je veel ouder dan je broertje van 6. En als je 80 bent ben je evenveel ouder dan je nichtje van 60. Je eigen leeftijd is altijd de eenheid waarin voor jouw gevoel de tijd gerekend wordt.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• mrClass
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-04 19:14
Het lijkt mij over het algemeen logischer om ervan uit te gaan dat dit iets met jouw perceptie van tijd te maken heeft. Je haalt je meteen een heleboel natuurkundigen op je hals als je dit niet doet. Ockhams Scheermes?

Als je echt wil weten of dit een valide theorie is moet je een een heleboel mensen tegelijk laten bijhouden hoe ze de tijd ervaren op bepaalde momenten. Vervolgens zet je alles tegen mekaar uit en kijk je of er verbanden te ontdekken zijn.

Er zijn meer van dit soort experimenten bijvoorbeeld: Kijken hoe de random number generator reageert op grote gebeurtenissen welke voor een grote collectieve emotie zorgen (Ik weet zo niet meer hoe dit experiment heet).

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

mrClass schreef op woensdag 20 september 2006 @ 09:03:
Er zijn meer van dit soort experimenten bijvoorbeeld: Kijken hoe de random number generator reageert op grote gebeurtenissen welke voor een grote collectieve emotie zorgen (Ik weet zo niet meer hoe dit experiment heet).
Ik heb wel ergens een afschrift gezien met random number generators waarbij men aan proefpersonen opdracht gaf met de gedachten de uitkomst te verhogen of verlagen. Het verschil was bijna te verwaarlozen, maar wel significant. Bijna te verwaarlozen. Maar verschil was er dus wel.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:30
Reyn Eaglestorm...

Dat komt omdat je tijdsperceptie afhankelijk is van je leeftijd. Je neemt tijd waar in verhouding tot de tijd die je al geleefd hebt. Om de tijdsperceptie van iemand anders te vergelijken met die van jou kan je grofweg de periode delen door de leeftijd van die persoon en vermenigvuldigen met jouw leeftijd.

Voor een kind van 4 duurt één week dus even lang als twee maanden voor mij. En voor iemand van 90 duren 6 maanden even lang als diezelfde twee maanden voor mij.

Voor je gevoel ben je niet ouder wanneer je 80 bent dan wanneer je 8 bent. Als je 8 bent, ben je veel ouder dan je broertje van 6. En als je 80 bent ben je evenveel ouder dan je nichtje van 60. Je eigen leeftijd is altijd de eenheid waarin voor jouw gevoel de tijd gerekend wordt.
Dus
Het kind van 4 drinkt de (wel lauwe) thee ook 8x zo snel als jij,en rent weg om te spelen; maar bij je opa van 90 duurt theedrinken wel drie keer zo lang...
mijn grootste favoriete idee hierover:
Mijn tijdsperceptie heeft een relatie met mijn gewaarwordingen.
Ik voeg gewaarwordingen toe aan de verzameling die ik al heb...
Ben ik 4 jaar en voeg ik een jaar toe, dan is dat een toename van 25%
Ben ik 50 en voeg ik een jaar toe dan is dat 2%.
Ik ervaar reëel gezien 12,5 keer zo weinig, dus mijn jaar vliegt 12,5 keer zo snel voorbij! :)

[ Voor 0% gewijzigd door beascob op 20-09-2006 23:30 . Reden: reyn ]

gewaarwordingshorizon

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Dat is dus ook wat ik bedoel, beascob.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:22

Wildfire

Joy to the world!

DeX schreef op donderdag 14 september 2006 @ 11:37:
Ziets hadden ze op Brainiac. Ze gaven 2 mensen klusjes. Voor de een een leuk klusje (iets met lego ofzo) en da andere moest aardappelen schillen. Na 30 minuten vroegen ze aan de 2 hoeveel tijd ze dachten dat er verstreken was. De lego-jongen zei 20 minuten, de aardappelschiller zei 40.
Ik denk dat je het andersom bedoelt, want nu geef je aan dat tijd sneller lijkt te gaan met saai werk. :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Pagina: 1