Toon posts:

waar blijft de ECHT innovatieve uitvinding?

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ben een computerfreak, volg al jaren de ontwikkelingen op de voet en wat mij opvalt is dat er de laatste jaren GEEN echt innovatieve ontwikkeling op computergebied is te bespeuren!

- het geheugen is een stukkie sneller geworden en we worden belazerd door de HH fabrikanten inzake de prijsvorming (zie de diverse berichten alhier inzake prijsopdrijving en de miljoenen boetes op dit gebied).
- de mobo's zijn een stukkie kleiner geworden met aangepaste sockets voor de cpu waardoor de HH fabrikanten je verplichten om maar van ellende nieuw te kopen daar voor je 'oude systeem' niets of zeer weinig nog te verkrijgen is.
- de cpu's, daar hebben we dus andere sockets voor anders verkopen Intel en AMD niets en verder hebben we nu dus de dual core hetgeen voor mij grotendeels vergelijkbaar is met HT technology, verder lopen er diverse onderzoeken inzake prijsopdrijving voor zover ik weet en voor jan met de pet is er geen of bitter weinig programmatuur (ook spellen) te verkrijgen die gebruik maakt van deze technieken! wat moet een mens er dus mee?
- pci-express is in mijn ogen eigenlijk de enige uitvinding van de laatste jaren!
- de hd's zijn een stukkie sneller geworden en that's all.
- tuurlijk is er ook nog winXP 64 bits waar geen ene sodemieter voor te krijgen is, geen fatsoenlijke drivers en geen, zoniet bitter weinig, programmatuur. we gebruiken domweg de standaard ingebouwd 32bits conversie!
- vista daar hou ik m'n hard dus maar voor vast, zie de opmerkingen bij XP.
- oh ja, hd-tv zwijg ik maar over na het philips debakel.

kortom waar is nu op hardwaregebied de ECHT innovatieve uitvinding? in mijn ogen kabbelt alles voort, met hier en daar wat kleine aanpassingen om de klant te dwingen toch iets nieuws te kopen, op de techniek uit de jaren 90!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:49
Ik ben het met je eens. Het is meer van hetzelfde.
Maar Philips debakel? Leg eens uit?
Ben namelijk van plan een HDtv van Philips te gaan kopen.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-05 12:16
[quote]de cpu's, daar hebben we dus andere sockets voor anders verkopen Intel en AMD niets en verder hebben we nu dus de dual core hetgeen voor mij grotendeels vergelijkbaar is met HT technology,[/quote
FOUT! HT != dual core, bij HT zei de processor gewoon van hey os ik heb 2 cores met als doel de pipeline van de processor net iets meer te vullen. Bij dualcore heb je echt fysiek 2 processoren op 1 plakje silicium, waardoor je dus in theorie echt 2x zoveel kan doen. Nu is er wel wat overhead, dus daardoor zal het niet zo zijn dat je 2x zoveel kan laten uitrekenen, maar wel bijv. 1,5x.

LinkedIn
BlackIntel

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
EvilWhiteDragon schreef op donderdag 14 september 2006 @ 11:18:
[quote]de cpu's, daar hebben we dus andere sockets voor anders verkopen Intel en AMD niets en verder hebben we nu dus de dual core hetgeen voor mij grotendeels vergelijkbaar is met HT technology,[
FOUT! HT != dual core, bij HT zei de processor gewoon van hey os ik heb 2 cores met als doel de pipeline van de processor net iets meer te vullen. Bij dualcore heb je echt fysiek 2 processoren op 1 plakje silicium, waardoor je dus in theorie echt 2x zoveel kan doen. Nu is er wel wat overhead, dus daardoor zal het niet zo zijn dat je 2x zoveel kan laten uitrekenen, maar wel bijv. 1,5x.
nounou lekker vooruitgang zeg :P geen 2 virtuele cores, maar 2 fysieke cores... he principe is hetzelfde, en het OS herkent beide als 2 cores.

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
tjah, jouw point of view is inderdaad enigszinds juist.
Maar om nu te zeggen voortbouwen op technology van de jaren 90....

een aantal innovaties:
- netburst architectuur verdwijnt, nu wordt er gekeken naar prestatie/watt en dergelijke.
- PCI-express
- serial ata als opvolger van IDE
- serial attached scsi als opvolger voor SCSI
- dvd branders
- gbit netwerken (was vroeger alleen voor bedrijven)
- 7.1 geluid (niet dat ik er gebruik van maak; good old stereo)

en toen moest ik naar school >:)

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• Bart1983
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:46
Echt veel spannends is er niet te vinden. Wat vindt je van SLI/Crossfire? Dvd-branders die nu ook labels kunnen printen op cd's (lightscribe ofzoiets). Nieuwe media type (blueray en die andere en dual layer).

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
jealma schreef op donderdag 14 september 2006 @ 11:20:
tjah, jouw point of view is inderdaad enigszinds juist.
Maar om nu te zeggen voortbouwen op technology van de jaren 90....

een aantal innovaties:
- netburst architectuur verdwijnt, nu wordt er gekeken naar prestatie/watt en dergelijke.
- PCI-express
- serial ata als opvolger van IDE
- serial attached scsi als opvolger voor SCSI
- dvd branders
- gbit netwerken (was vroeger alleen voor bedrijven)
- 7.1 geluid (niet dat ik er gebruik van maak; good old stereo)

en toen moest ik naar school >:)
ook dat kan ik niet echt bijzonder noemen :P dvd is net iets groter als een cd, ATA/SATA/IDE... ook hetzelfde :P alleen is SATA wat sneller. 7.1 geluid/5.1/2.1 whatever, ook maar een kleine verbetering.

hij bedoelt dus dat er geen GROTE veranderingen zijn die alles omschoppen. ;)

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-05 09:53

HeepH

Dope Rapper

Bart1983 schreef op donderdag 14 september 2006 @ 11:20:
Echt veel spannends is er niet te vinden. Wat vindt je van SLI/Crossfire? Dvd-branders die nu ook labels kunnen printen op cd's (lightscribe ofzoiets). Nieuwe media type (blueray en die andere en dual layer).
No offence,maar noem je dat revoluties?

Als ik aan revoluties denk denk ik aan oneindig schaalbare cores, of je nou 2, 10, of 20 cores op een chip hebt, de theoretische perfomance blijft oplopen met 100% meer per core. dus 200% 1000% en 2000% van een singlecore chip.

Solid-state disks. 3D Imaging. Besturing dmv ogen/spraak/beweging. Dat is innovatie.

http://specs.tweak.to/16495

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Misschien niet de meest spannende uitvinding,
maar verbruik?

Van 100 watt naar ongeveer 60 watt (stressed) en nu ongeveer 30/40 watt? Wat betreft grafisch geweld,
probleem is dat spellenontwikkelaars nog te weinig gebruik maken van bepaalde functies, of verkeerd waardoor het niet bepaald denderend overkomt, framedrops ed.

Verwijderd

Imo is het niet de tijd voor revolutionaire uitvindingen. In de jaren '90 is de potentie duidelijk geworden, nu is de tijd om die ook toe te passen en te verbeteren. Daarna is er weer ruimte voor nieuwe revoluties :)

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Tja wat is innovatief? Ligt een beetje aan de gene die het bekijkt. Je hebt gelijk dat grotendeel van alle techniek nu gewoon een verbeterde versie is van wat we al hadden.

Schijnbaar zit jij te wachten op iets revolutionairs ? Maar de rest van de wereld niet. Technologische ontwikkelen staan nooit stil. Wat er aan de markt gebracht word is echter een 2e. De behoefte komt niet altijd overeen met het mogelijke aanbod.

Mooi voorbeeld vind ik bijv. de geurmonitor. Je hoort al jaren dat er ontwikkelingen aan de gang zijn om jou te laten gamen met geur. Echter is dat een techniek waar mensen gewoon nog niet op zitten te wachten ,dus gaat dit de koelkast weer in.

Ik denk dat als de mens morgen in eens een moraal verandering heeft op punt van ethiek dat de techniek ze overmorgen weet te verbazen (gaat dus niet alleen op met pc's).

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:22

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

We zijn nu aan het 'evolueren' en niet revoluties aan het kweken ;)

Wauw, een sig!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:05

Exirion

Gadgetfetisjist

Dit hele stuk is vanuit onderbuikgevoelens geschreven. Als mensen klagen dat er weinig nieuws is dan weten ze 9 van de 10 keer niet duidelijk te maken WAT ze dan zouden WILLEN. Het sleutelwoord is compatibiliteit. De PC's van nu kunnen nogsteeds software draaien die op de eerste PC's draaide. Alle technieken bouwen op elkaar voort zodat dingen in hoge mate compatible blijven. En dat is al een kunst opzich. Bovendien schuilt er heel veel technologie achter simpele namen zoals HD-DVD en nieuwe typen geheugen en CPU's. Als je alleen al kijkt naar hoeveel moeite het kost om CPU/geheugentechnologien door te schalen naar hogere snelheden. De grenzen van wat electronisch/natuurkundig mogelijk is worden steeds dichter genaderd en door nieuwe benaderingen worden grenzen soms dan weer overschreden om vervolgens een tijdje verder te kunnen schalen.

Dat de gemiddelde (verwende) tweaker het allemaal niet zo spannend kan vinden is een luxeprobleem dnek ik.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 11:11:
ben een computerfreak, volg al jaren de ontwikkelingen op de voet en wat mij opvalt is dat er de laatste jaren GEEN echt innovatieve ontwikkeling op computergebied is te bespeuren!

- het geheugen is een stukkie sneller geworden en we worden belazerd door de HH fabrikanten inzake de prijsvorming (zie de diverse berichten alhier inzake prijsopdrijving en de miljoenen boetes op dit gebied).
Een stukkie? Ik weet goed dat ik 5 jaar geleden PC133 had, nu is de bandbreedte (in dual channel) al 1333MHz, een factor 10 in bandbreedte zou ik niet een "stukie" noemen in

- de mobo's zijn een stukkie kleiner geworden met aangepaste sockets voor de cpu waardoor de HH fabrikanten je verplichten om maar van ellende nieuw te kopen daar voor je 'oude systeem' niets of zeer weinig nog te verkrijgen is.
Er zijn nog altijd 386 cpu's te koop, niemand houd je tegen om die te gebruiken voor je 'oud systeem"

- de cpu's, daar hebben we dus andere sockets voor anders verkopen Intel en AMD niets en verder hebben we nu dus de dual core hetgeen voor mij grotendeels vergelijkbaar is met HT technology, verder lopen er diverse onderzoeken inzake prijsopdrijving voor zover ik weet en voor jan met de pet is er geen of bitter weinig programmatuur (ook spellen) te verkrijgen die gebruik maakt van deze technieken! wat moet een mens er dus mee?
Nopez, alleen moederbord fabrikanten verkopen meer als er de hele tijd van socket gesprongen wordt. Intel en AMD blijven verkopen door betere processoren op de markt te brengen. Zie Conroe van intel, deze verkopen momenteel zeer goed, omwille van hun goede prestaties. Dual core heeft bitter weinig te maken met HT, aangezien HT alleen maar bij een cache miss de geheugen latency van een proces maskeert door een tweede thread uit te voeren, die wel in het cache zit. Dual core kan effectief 2 threads tergelijkertijd uitvoeren. En als jij wat meer research zou doen, dan zou je merken dat de meeste programmatuur multithreaded gaat worden. En als jij niets multhithreaded doet, dan koop je toch gewoon een goedkope singelcore? Oh nee, jij wilt je 386 in je origineele socket kunnen steken ...

- pci-express is in mijn ogen eigenlijk de enige uitvinding van de laatste jaren!
PCIe zou ik eigenlijk minder een uitvinding noemen, gewoon een evolutie om het bandbreedte probleem op te lossen

- de hd's zijn een stukkie sneller geworden en that's all.
Yep, geweldig die snelle HD's met een geheugencapaciteit die al jaren niet meer veranderd is ... ow wach, ik geloof dat er jaren geleden geen 750GB HD's waren :o. Nu weet ik niet hoe deze in jouw theorie past, maar goed, ik zal wel fout zitten.

- tuurlijk is er ook nog winXP 64 bits waar geen ene sodemieter voor te krijgen is, geen fatsoenlijke drivers en geen, zoniet bitter weinig, programmatuur. we gebruiken domweg de standaard ingebouwd 32bits conversie!
Yep, 32bit programmas kunnen op XP64 draaien, maar omgekeerd NIET. Zolang iedereen met zijn 32bit 386 zal blijven zal XP64 niet van de grond komen. Heb geduld tot een voldoende groot marktsegment op 64bit zit en dan mag je weer ranten erover.

- vista daar hou ik m'n hard dus maar voor vast, zie de opmerkingen bij XP.
Wat? Bang dat je 64bit rant niet meer opgaat dan als vista doorkomt?

- oh ja, hd-tv zwijg ik maar over na het philips debakel.

kortom waar is nu op hardwaregebied de ECHT innovatieve uitvinding? in mijn ogen kabbelt alles voort, met hier en daar wat kleine aanpassingen om de klant te dwingen toch iets nieuws te kopen, op de techniek uit de jaren 90!
Tjah, backwards compatibel. Als het niet zo was, dan zou jij zeer waarschijnlijk een rant maken dat je oude code/programmas niet meer draait op je nieuwe hardware.

• litemotiv
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-02-2025
Outerspace schreef op donderdag 14 september 2006 @ 11:30:
We zijn nu aan het 'evolueren' en niet revoluties aan het kweken ;)
precies, het is zogezegd tijd om te consolideren en eindelijk ook eens praktisch gebruik te gaan maken van alle innovaties die de afgelopen 10 jaar zijn gedaan.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-05 22:23

NMe

Quia Ego Sic Dico.

leonpwner1 schreef op donderdag 14 september 2006 @ 11:20:
[...]

nounou lekker vooruitgang zeg :P geen 2 virtuele cores, maar 2 fysieke cores... he principe is hetzelfde, en het OS herkent beide als 2 cores.
Meen je nou serieus dat je niet ziet dat hier een groot verschil in zit? :?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Heephstan schreef op donderdag 14 september 2006 @ 11:23:
[...]

No offence,maar noem je dat revoluties?

Als ik aan revoluties denk denk ik aan oneindig schaalbare cores, of je nou 2, 10, of 20 cores op een chip hebt, de theoretische perfomance blijft oplopen met 100% meer per core. dus 200% 1000% en 2000% van een singlecore chip.

Solid-state disks. 3D Imaging. Besturing dmv ogen/spraak/beweging. Dat is innovatie.
En jij dacht dat die uitvindingen zo ineens van de lopende band komen rollen? Besturing dmv spraak e.d. bestaat al en ontwikkelt zich geleidelijk. Ze komen echt niet ineens met 20 Core CPU's op de markt. Al gaan ze wel naar 4 cores en ook dat is dus een geleidelijke ontwikkeling.

Door de eeuwige eis van backwardscompatibiliteit wordt ontwikkeling geremd. Zo is het nu al eenvoudig om de efficientie van CPUs te verhogen, maar dan zouden we gewoon even afmoeten van het x86 verhaal..

Deze discussie is verder nogal grijs, want wanneer noem je iets een innovatie? Als het geen doorontwikkeling is, maar een nieuw concept. Opzich zullen we het daar dan wel over eens zijn, maar wanneer is dat?

Wanneer is iets nu echt nieuw? Is PCI-e "nieuw" genoeg? Ach, is wat voor te zeggen, maar tegelijk ook hard tegen te spreken..

Maar eeh.... philips debakel?
Als het over HDtvs gaat en philips dan valt er op dit moment niet echt te spreken over debakels hoor.

[ Voor 4% gewijzigd door Hann1BaL op 14-09-2006 11:43 ]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:05

Exirion

Gadgetfetisjist

leonpwner1 schreef op donderdag 14 september 2006 @ 11:20:
zucht....

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-05 21:55

Redwood

The Truth Is In Here

Innovaties moet je vanuit het juiste perspectief bekijken.........
vb.

Ik had mijn eerste pc in 1986, als ik dat dan nu vergelijk met de huidige techniek zijn we in die 20 jaar ENORM vooruitgegaan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

als ik mijn pc van 1990 vergeleek met die van 1986 was ik ook enorm vooruitgegaan!!!!

Complete nieuwe technieken....... wat ik innovatie vind?
Dat mijn 1gb sony m2 geheugenstickje voor mijn telefoon met 3.2 megapixel camera, praktisch zo dun is als een stukkie papier!!!!!

Ik heb potverdorie nog games gespeeld vanaf 5¼ inchfloppydisk
Afbeeldingslocatie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding:Floppy_disk_5.25_inch.jpg
die waren potverdorie 360 kb, en later 720!
Mijn muis heeft nog meer geheugen!
Ik heb nu 8 gb op een silveren draaischijf staan....dvd noemen we dat!!!

Digitale TV, internet, in het vliegtuig, op de boot, op straat, in de trein!
telefoons met mooiere spellen als op de NES!
Dolby DTS op je pc.

(weet nog dat wij mono hadden ;-))

Tv's met Ambilight, HD, 4 cm dik, 1,4m breed.

Volgens mij genoeg innovaties de laatste jaren.......... alleen doordat het zo snel gaat, raken we het overzicht kwijt!!!
Ik had vroeger ergonomisch onverantwoorde stoelen en een conducteur die kaartjes knipte in de trein!

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dual core hetgeen voor mij grotendeels vergelijkbaar is met HT technology
TS, met deze zin geef je helder aan geen enkel benul te hebben van waar je over blaat en rant :X

Verder zou ik even richting GoT Huisregels willen wijzen - als je het over belazeren en dergelijke hebt zonder gedegen onderbouwing ben je simpelweg aan het trollen. Dat willen we hier op GoT niet :o

Verder is hier (mede dankzij het gebrekkige niveau van de TS) bar weinig technisch aan, en wegens overtredingen van beleid ook niet geschikt voor SG. Dicht dus :/

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.