Toon posts:

Enkele vragen mbt profielwerkstuk

Pagina: 1
Acties:
  • 46 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Ik heb een aantal vragen mbt mijn profielwerkstuk. Eerst even een kort zegje over mijn profielwerkstuk:

Ik ben bezig met een profielwerkstuk over overklokken. Het doel van het werkstuk is te onderzoeken hoe ik de prestaties van de hardware van mijn pc het beste kan verbeteren aan de hand van de prestaties, het energieverbruik, de geluidsproductie en de kosten. Hierbij zal de basis liggen bij het overklokken, maar ook andere methodes zoals eventueel een verandering van het besturingssysteem (64-bits?) en het eventueel unlocken van pipelines.

Ik ben mij dus gaan verdiepen in het koelen van de hardware en het overklokken hiervan. In eerste instantie dacht ik dat het enkel nodig was om de cpu, de gpu en het geheugen van de videokaart te overklokken. Echter stuitte ik op een topic op een ander forum waarin iemand zei dat het vaak ook nodig is de Northbridge extra te koelen dmv een betere heatsink met eventueel een fan erop en dat het misschien zelfs prestatiewinst zal geven als ik de southbridge een heatsink geef met 40mm fan. Ik zou dus graag willen weten of dit waar is. Ook zou ik graag suggesties willen over nog andere manieren om de prestaties te verbeteren.

Ook zou ik graag willen weten wat voor kast jullie mij aanraden om een zo goed mogelijke airflow te creeren. Dus 1 met ruimte voor fans en dergelijke.

Mijn configuratie is als volgt:
Nforce 4 Deluxe
AMD Athlon 3500+ 64-bits
Nvidia Geforce NX6800 256 MB
2 x 512MB DDR ( 2? ) geheugen
1 harde schijf van 160Gb 7200 rpm
1 harde schijf van 80 Gb 7200 rpm

Alvast bedankt!

Gr.
Vincent

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2006 09:03 ]

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:41
Wat de north bridge betreft, die krijgt weldegelijk een hogere load te verduren, waardoor hij dus bij overclocken ook warmer wordt. Extra koeling kan dus meestal geen kwaad dan :).
De south bridge extra koelen lijkt me een beetje vreemd, of je moet PCI en USB willen overclocken of zo :+. Sowieso wordt die wel gekoeld door de standaard koeling in de kast :).

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:20

EnnaN

Toys in the attic

ik kan wel wat gaan zeggen over koeling, maar er zijn vast mensen die daar stukken meer van weten, dus daarvan weerhoud ik mezelf even.

Wat ik wel denk is dat andere OS wel een heel breed scope wordt. Zo zou je niet alleen alle hardware (overlock) configs apart moeten draaien per install, maar zit je ook nog met wat nou de oorzaak is van sneller werken bij welke install. misschien heeft 64 bits nieuwere drivers toevallig voor een van je onderdelen, -> teveel variabelen.

sig

• Vincenz0
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-12-2025

Vincenz0

Coder

zoek op google/got even naar de volgende termen:
Phase Change (PC) Watercooling (WC) Overclocking (OC) volt modding.

good luck!

Coding 4 Fun!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

Loont het denken jullie om bijvoorbeeld het intern geheugen en de harde schijf te overklokken?

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:40

Geckoo

Good news, everyone!

geheugen loont zeker maar je harde schijf... volgens mij is dat niet eens mogelijk

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Niet om het een of ander maar hebben ze dat niet al allemaal mooi voor je bij elkaar gezet ? Kijk eens even in Frequently Asked Questions T&C :)

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• Vincenz0
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-12-2025

Vincenz0

Coder

Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 09:40:
Bedankt voor de reacties.

Loont het denken jullie om bijvoorbeeld het intern geheugen en de harde schijf te overklokken?
hard disk overclocken?? :+

intern geheugen gaat meestal vanzelf mee als je je fsb overclockt voor je cpu..

Coding 4 Fun!

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-12-2025
Geckoo schreef op donderdag 14 september 2006 @ 09:44:
geheugen loont zeker maar je harde schijf... volgens mij is dat niet eens mogelijk
Beetje meer spanning op de motor, dan gaat ie vanzelf sneller draaien. De MTBF zal wel sterk teruglopen, maar daar moet je natuurlijk niet moeilijk over doen. ;)

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Profielwerkstuk terwijl de scholen net begonnen zijn... :?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

overclocken in de limiet van je chip opzoeken, vanuit de fabriek is gegarendeerd dat ie x jaar op die snelheid werkt. als je hem dus gaat overclocken gaat ie dus harder werken dan wat ie eigenlijk kan. dit geeft een redelijke prestatie winst, met als enige nadeel dat je wel meer stroom verbruik en dat de chip sneller "slijt" (in plaats van 10 jaar bijv nog maar 5 jaar werkt)
overclocken doe je door de chip harder te laten werken, waardoor deze meer stroom verbruikt en dus warmer wordt. hierdoor moet je ook weer meer gaan koelen (een cpu mag over het algemeen niet warmer worden dan 75-80 graden, maar onder de 55 is wenselijk)
dit geld natuurlijk ook voor de andere onderdelen in je pc zoals geheugen, videokaart en northbridge (deze regelt het verkeer -> wordt ook warmer)
meer koeling betekent natuurlijk wel meer geluidsproductie, maar met goede onderdelen (phase change, waterkoeling of goede luchtfans) is dat redelijk te beperken.
pipelines unlocken is ongeveer het zelfde als overclocken, maar dan laat je een chip die daarop afgekeurd is, toch via die pipelines werken -> meer prestaties, maar dat werkt niet altijd.

meer uit je OS halen doe je over het algemeen door hem zo kaal mogelijk op te starten (typ msconfig maar es in bij uitvoeren -> tab opstarten), er worden dan minder dingen geladen in het werkgeheugen, waardoor er meer over is voor andere zaken. ook grafische dingen (aero van vista of de oude win2000) uit zetten helpen mee.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Tsja.. hier is toch best wel wat over te vinden in de FAQ :)

Ik wil je aanraden deze gewoon door te nemen :)

Enne... Er zijn al wat mensen je voor geweest die ook een profielwerkstuk over overklokken hebben gedaan :P

Zie:
http://gathering.tweakers...30&select_forum=#hitstart

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.