PC6400 geheugen met beperkte voltage

Pagina: 1
Acties:

• Ray-zor
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:12

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Topicstarter
Ik heb onlangs een vrij high-end m-ATX besteld met onder andere de Asus P5B-VM en 2 x 1GB OCZ PC6400 C4 (OCZ2P800R22GK) geheugen. Mijn kennis omtrent geheugen was (en is) zeer beperkt, maar dankzij de FAQ in deze forum weet ik ik ieder geval een beetje wat de timings inhouden. Omdat ik een snelle PC wil, heb ik gewoon de goedkoopste PC6400 C4 geheugen gekozen. (De compatibiliteitslijst van het moederbord is namelijk vooralsnog te klein om een fatsoenlijke keuze uit te maken).

Echter, de winkel heeft zojuist aangeven het bestelde geheugen niet meer te kunnen leveren. Daarnaast heb ik toevallig gisteren gelezen dat de BIOS (1ste release) van de P5B-VM volgens de handleiding maximaal 1,95V memory voltage kan leveren. Eerlijk gezegd had ik op voltages nooit gelet. En kan ik hierover ook niets terugvinden in de PMG FAQ. Een korte research leert voldoende voltage toch belangrijk lijkt voor snel geheugen. Maar aangezien ik rap moet beslissen over welk geheugen ik nu wil als vervanging, heb ik helaas geen tijd om uitgebreider te zoeken.

Dus hopelijk kom ik niet te lui over als ik advies vraag over welk soorten (en wellicht merken) geheugen zou passen bij 1,95V. Graag wil ik gebruik blijven maken van de 800Mhz (PC6400) maar latency 4 hoef ik niet zo nodig aan vast te houden. Schijnt trouwens toch nauwelijks merkbaar uit te maken. Overclocken heb ik nog nooit gedaan, maar had eigenlijk wel de intentie om eens voorzichtig te proberen. Wellicht dat ik die plannen door de moederbord beperkingen in de ijskast moet zetten. Of til ik nu te zwaar aan die memory voltage?

Andere componenten van het systeem die wellicht van belang zijn:
Asus P5B-VM, Intel C2D E6700, Enermax Liberty 500W.

EDIT:
Voordat gezegd wordt "voltages staan bij de specs van het geheugen"... dat had ik ook al opgemerkt. Ik kan alleen niet achterhalen wat het precies inhoud. Zijn dat minimale of aangerade of juist maximale voltages? En als er een range staat, bijv 1,9V-2,1V, betekent dat de geadverteerde snelheden kunnen worden gehaald bij 1,9 (en tot 2,1V OC mogelijkheid) of dat daar 2,1 voor nodig is(en tot 1,9V backward compatible dmv underclocking)?

[ Voor 11% gewijzigd door Ray-zor op 14-09-2006 00:51 ]

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 13:16

westergas

rikkie_pc

Als je niet of nauwelijks gaat overklokken, waarom wil je dan pc6400? Dan kan je net zo goed je eureaux in je zak houden en langzamer geheugen kopen.

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

• Ray-zor

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Topicstarter
Thx voor je reactie.
Ik maak waarschijnlijk een denkfout hier, maar analoog aan andere hardware als CPU's en GPU's:
- als je geen fanatieke overclocker bent (wat ik al zei, als het mb het toelaat wil ik het wil eens proberen)
- en je wilt toch snel geheugen
moet je dan niet juist geheugen hebben die standaard al snel is? Dan moet je er inderdaad wel wat extra geld voor over hebben, dat is waar. Maar dat heb ik (tot ca 300 euro).

Maar corrigeer me aub als ik er een foute voorstelling van heb. Want als het niet zo werkt dan is het misschien inderdaad zonde van geld.
Na wat zoekwerk zit ik nu te denken aan de G.Skill G.Skill F2-6400PHU2-2GBNR
CL5, 1.9V-2.0V (http://gskill.de/product_sp2610.html)

[ Voor 3% gewijzigd door Ray-zor op 14-09-2006 21:05 ]

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Maar dan is je geheugen te snel voor je proc :)

(is de E6700 btw niet wat duur tov de E6600, of heb je em al?)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je geheugen moet gewoon de bandbreedte van je FSB kunnen vullen. Met een Quad pumped FSB van 1066MHz is de bandbreedte ruwweg 8,5GB. Met twee reepjes PC4300 in dual channel kom je ook aan ruwweg 8,5GB. Meer heb je dus niet nodig.

Als je gaat overklokken ga je echter je FSB verhogen en dan heb je ook meer geheugenbandbreedte nodig.

• Ray-zor

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Topicstarter
Dutch_Razor schreef op donderdag 14 september 2006 @ 22:58:
Maar dan is je geheugen te snel voor je proc :)

(is de E6700 btw niet wat duur tov de E6600, of heb je em al?)
Aha, is dat de "overkill": het geheugen te snel voor de CPU. Dan ga ik me daar maar eens in verdiepen. Ondertussen heeft het ongeduld van me gewonnen en heb ik die G.Skill gewoon besteld. :) Moest ook snel beslissen trouwens, zoals al gezegd.

En is de 6700 wat duur ten opzichte van de E6600? Qua prijs/prestatie verhouding ongetwijfeld. Maar ik heb mezelf nu eenmaal een zeer snel systeem beloofd en de E6600 "just didn't cut it". Heb zelfs nog even met een heeeel schuin oog naar de X6800 gekeken, maar van die gedacht ben ik toch snel afgestapt. Het is allemaal een kwestie van hoeveel je bereid bent om uit te geven...
Alles is besteld en hopelijk wordt alles in de komende twee weken afgeleverd.
Pagina: 1