Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2 kasten, hoe krijg ik de tweede voeding aan de praat??

Pagina: 1
Acties:
  • 284 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rikkler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-06 15:24
Ik was begonnen om een drive cage te bouwen VOORBEELD Ik heb daarom een extra kast gekocht (Micro-ATX) voor enkel m'n harde schijven (4 stuks). Nu dacht ik dat ik deze gewoon aan en uit kon doen, maar dat is toch wat ingewikkelder heb ik gemerkt, want de voeding in deze kast heeft geen schakelaar. Weet iemand hoe ik deze kast wél aan de praat krijg??

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-11 11:50
Jep, pinnetjes verbinden. Op deze pagina staat het heel mooi uitgelegd.

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 20:59
Het lijkt me beter om de schakelaar van je kast met je voeding te verbinden, dan de oplossing met tape in de link van Devotion. Zo kan je de kast nog op een normale manier aan en uitzetten.

If I can't fix it, it ain't broken.

• rikkler
Borizz schreef op woensdag 13 september 2006 @ 23:01:
Het lijkt me beter om de schakelaar van je kast met je voeding te verbinden, dan de oplossing met tape in de link van Devotion. Zo kan je de kast nog op een normale manier aan en uitzetten.
Er zit geen schakelaar aan de achterkant van de kast, de AAN/UIT knop aan de voorkant heeft een rood/zwarte draad met een 2-pins aansluiting aan het uiteinde. Bedoel je dat ik deze moet verbinden aan de voeding?

[ Voor 30% gewijzigd door rikkler op 13-09-2006 23:21 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:05

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Coolermaster heeft een leuke oplossing bedacht om twee voedingen tegelijk aan te zetten door maar één powerbutton te gebruiken. Eén van hun behuizingen uit de CM Stacker serie kan namelijk twee ATX voedingen herbergen. Bij deze behuizingen wordt standaard een kabel meegeleverd om de beide voedingen aan elkaar te "knopen".

Deze kabel is ook los te bestellen bij CoolerMaster voor 3 euro: http://www.coolermaster.n...p?cPath=54&products_id=77

P.s. De kabel is wel standaard uitgevoerd voor 20-pins connectoren.

[ Voor 7% gewijzigd door _Dune_ op 13-09-2006 23:23 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-11 17:34
je bedoelt dus dat die kast zonder moederbord dus niet automatisch meer bij het aan zetten van de "kast" door op de voorkant op de knop te drukken.
de knop om de voeding zou het trucje waarschijnlijk ook niet klaren, omdat die alleen maar spanning op de voeding zet.
die krijgt dan nog steeds geen signaal dat de voeding aan moet.

dat kun je dus met die pinnetjes doen, of door middel van die knop aan de voorkant te verbouwen, volgens anderen in dit topic.

maar wat ik me nu afvraag is, hoe sluit je de hardeschijven nu aan?

heb je een controler bij die kast? of gebruik je daar satakabels voor?

• d0rk
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-11 17:33
vertel eens wat meer? n het klinkt nu alsof je twee atx voedingen met 1 knop wil schakelen, wat vij makkelijk is:

je knoopt de groene draad van de 20-pins connector van de voeding voor je HD's aan de groene draad van de 20-pins connector van de voeding voor je Computer (zou iemand dit kunnen bevestigen voordat hij zijn PC opblaast?)

Volgens mij gaan dan je HD's uit op hetzelfde moment als ze normaal zouden gaan met 1 voeding,,

• engelbertus
volgens mij staat een voeding normaal altijd onder spanning ( laag) en als ie via het mederbord een signaal krijgt schakelt die de voeding hoog. zodat het moederbord ook spanning krijgt. de aanknop van de kast sluit je immers ook aan via je moederbord.

op veel moederborden zit een ledje ter indicatie of er spanning op staat, dat brand ook als de pc uit is. ( behalve als de voeding ook uit is met de knop op de voeding of de stekker er niet in zit uiteraard)

er moet dus ergens een communicatie draad zijn in de 20 pins aansluiting van je voeding naar je mobo. als je die kunt doorverbinden met die andere kast zou die tegelijk moeten gaan werken, maar dan is de vraag of die voeding ook beveiligd is en een heel moederbord moet "zien" voordat ie werkt.

• rikkler
d0rk schreef op woensdag 13 september 2006 @ 23:38:
vertel eens wat meer? n het klinkt nu alsof je twee atx voedingen met 1 knop wil schakelen, wat vij makkelijk is:

je knoopt de groene draad van de 20-pins connector van de voeding voor je HD's aan de groene draad van de 20-pins connector van de voeding voor je Computer (zou iemand dit kunnen bevestigen voordat hij zijn PC opblaast?)

Volgens mij gaan dan je HD's uit op hetzelfde moment als ze normaal zouden gaan met 1 voeding,,
Ok, ik heb een normale ATX als desktop met alles erop en eraan, daarnaast heb ik nu een mini-ATX die ik wil gebruiken als drive cage (4HDD's). De kasten hoeven niet tegelijk aan te gaan, een draad van de ene naar de andere voeding zie ik niet zo zitten. Ik zoek alleen een manier om de AAN/UIT knop aan de voorkant van de mini-ATX (drive cage) bruikbaar te maken (hier zit een rood/zwart draad aan met 2-pins connector).

Ik kan ook een extra SPDT (single pull, double throw) schakelaar aan de kast zetten, maar ook dit vind ik niet de ideale oplossing. wil weten of ik de AAN/UIT knop kan gebruiken om deze kast zowel aan, maar ook UIT te zetten.

Er zit geen Mobo in de drive cage, enkel 4 HDD's. Ik heb twee controllers (eSATA) in m'n desktop waarmee ik de HDD's kan aansluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door rikkler op 13-09-2006 23:58 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:05

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Op welke manier wil jij de schijven dan verbinden met jouw PC?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• rikkler
Heb ff een schets gemaakt van de situatie, want volgens mij heb ik het niet helemnaal duidelijk uitgelegd.

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto=6G4AFBV6

Ik wil de 2-pins connector (komt van de AAN/UIT knop aan de voorkant) op de een of andere manier gebruiken om de voeding aan en uit te zetten. Kan dit?

• engelbertus
/edit/
ehm dit is een reacte op de vraag over hoe je het wilde aansluiten, maar daarvan heb je al een plaatje gemaakt. je moet dus uitvinden hoe die voedingsstekker in elkaar zit, of toch voor die speciale kabel gaan, kost slechts 3 euro, en zo dik zal die kabel niet zijn. je kunt er dan zelf stekkers bij maken zodat alles makelijk los te halen is.
/edit/

via de eSATA controlers dus dmv een SATA kabel. of misschien van zon kabel mwaar mee je meerdere hardeschijven kunt aansluiten. mar dat lijkt me een een functie voor een duurdere controler.

misschien is het een idee, om te gaan kijken naar een andere voeding die gewoon de volts en o levert die de hdd's nodig hebben, die je wel met die knop kunt bedienen
kijk anders eens of je wijs kunt worden uit de pinlayout van de voedingstekker naar je moederbord.

daar is vast wel ergens een duidelijk schema van te vinden dat ookuitlegt wat welke pin doet

[ Voor 24% gewijzigd door engelbertus op 14-09-2006 00:43 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mja, ik zou persoonlijk de knop vervangen door een schakelaar, geen idee hoe makkelijk dat is, tho'... Het alternatief is dat je een flipflop-schakeling pakt die je voedt met de +5V-standby. Deze heeft een uitgang die na 1x drukken aangaat, na nog een keer drukken uit, etc. Je kan daaraan dan een optocoupler knopen die je voeding schakelt. Mocht je dat willen, geef dan ff een gil, schop ik het topic naar EL toe, daar kunnen ze je meer vertellen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• rikkler
Sprite_tm schreef op donderdag 14 september 2006 @ 00:56:
Mja, ik zou persoonlijk de knop vervangen door een schakelaar, geen idee hoe makkelijk dat is, tho'... Het alternatief is dat je een flipflop-schakeling pakt die je voedt met de +5V-standby. Deze heeft een uitgang die na 1x drukken aangaat, na nog een keer drukken uit, etc. Je kan daaraan dan een optocoupler knopen die je voeding schakelt. Mocht je dat willen, geef dan ff een gil, schop ik het topic naar EL toe, daar kunnen ze je meer vertellen.
Ik ben benieuwd. Heb gekeken naar de pin-layout van de ATX-kabel

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto=Z8PRTF7J

en als ik dan toch bezig ben wil ik gelijk de POWER- en HDD-led's aan kunnen sluiten.

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10 14:16

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

rikkler schreef op donderdag 14 september 2006 @ 01:17:
[...]
Ik ben benieuwd. Heb gekeken naar de pin-layout van de ATX-kabel

[afbeelding]
Je zult zover ik weet de groene (PS_ON) en een zwarte (COM) moeten verbinden en dan gaat hij aan.
rikkler schreef op donderdag 14 september 2006 @ 01:17:
[...]
en als ik dan toch bezig ben wil ik gelijk de POWER- en HDD-led's aan kunnen sluiten.
De POWER-led weet ik niet (die zal gewoon stroom kunnen krijgen van de voeding, wel met wat aanpassingen denk ik).

Maar de HDD-led zul je moeten aansluiten op het moederbord waar de HDD's aan worden aangesloten. Dit omdat de HDD-led niet reageerst op de HDD's zelf, maar op de Controller die op het moederbord zit.

[ Voor 25% gewijzigd door ErikRedbeard op 14-09-2006 01:37 ]

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:10
Had ff een vraagje tussendoor. Heb jij een bedrijf kunnen vinden wat die portmutiplyers levert in nederland? Vind het namelijk een heel goed idee van je, alleen kan ik nergens een nederlands bedrijf vinden wat de spullen levert die op jou site staan.

Alvast bedankt.

P.S. Miss is het leuk om ook een paar plaatjes te posten :P

Carpe Diem

• rikkler
muppet99 schreef op donderdag 14 september 2006 @ 01:41:
Had ff een vraagje tussendoor. Heb jij een bedrijf kunnen vinden wat die portmutiplyers levert in nederland? Vind het namelijk een heel goed idee van je, alleen kan ik nergens een nederlands bedrijf vinden wat de spullen levert die op jou site staan.

Alvast bedankt.

P.S. Miss is het leuk om ook een paar plaatjes te posten :P
Misschien vind je hier wat je zoekt

Webconnexxion. Je kan hem zelf ook vragen stellen, hij denkt graag met je mee.

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:10
Dank je voor het adres. Ik heb me nog even verdiept in jou systeem. Waarom los je het probleem niet op me een oude AT voeding. Die heeft ook 4 molex voor hdd en ook een floppy molex.

Dan is het veel makkelijker werken.

Eventueel kan ik nog wel kijken of ik er 1 voor je heb liggen, maar op een 2dehands beurs heb je ze wel voor een paar euro

Carpe Diem

Verwijderd

je kan ook met een overneemcontact werken
dan doe je een aandrukkker en een uitdrukker en een relais

[ Voor 119% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2006 16:58 ]

• rikkler
Thanks voor jullie advies! Ik ga morgen bij Rotor a'dam langs, is om de hoek, dan vraag ik of zij een mooie oplossing kunnen maken, ben niet helemaal thuis in electronica onderdelen. Ik laat wel weten wat het geworden is.. :w
Pagina: 1