Toon posts:

Hoe Warm mag een Maxtor DiamondMax10 250 GB maximaal worden?

Pagina: 1
Acties:
  • 55 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb pas geleden een Maxtor DiamondMax 10 250 GB, 7200 Rpm, 16 MB (6L250R0) harddisk gekocht en geïnstalleerd.

Maar nu is mijn vraag hoe warm mag de harddisk eigenlijk maximaal worden? Speedfan geeft nu aan dat de harddisk 44 graden is.

Is dat goed of slecht??

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:07
Dat is wel redelijk. Een hardeschijf moet echter niet voor een langere tijd warmer dan zo'n 55°C worden, dan kan het de levensduur vrij veel beïnvloeden.

The devil is in the details.

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Ik krijg niet de indruk dat je er echt naar hebt gezocht. In de FAQ staat dat een harddisk onder de 55 graden moet blijven, komt de temperatuur erboven, dan gaat de levensduur theoretisch rap achteruit. Nou is 44 graden niet zo'n probleem, maar als je het zo'n 10 graden lager kunt krijgen met een extra fan / betere airflow, dan zou ik dat wel doen.

[ Voor 20% gewijzigd door frankknopers op 13-09-2006 22:33 ]

Goud is geen geld

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-02 18:49
Is normaal voor deze harde schijf (komt meer voor iig), heb er zelf ook een en die is consant 48 graden, terwijl er niets mis is met mijn airflow.

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Dat zijn nog mooie temperaturen de mijne worden maarliefst 55 graden bij normaal gebruik en goede airflow.
Heb hier Maxline plus 3 300gb schijven.

computer voor alle werkzaamheden

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Edwin van Cleef schreef op woensdag 13 september 2006 @ 22:33:
Dat zijn nog mooie temperaturen de mijne worden maarliefst 55 graden bij normaal gebruik en goede airflow.
Heb hier Maxline plus 3 300gb schijven.
Ik heb een thermaltake soprano behuizing, met twee koelers (15 cm), 1 front (in)en 1 back(out).

Ik heb twee Western Digital 250GB 16mb cache schijven erin hangen, en doordat de 15cm fan er tussendoor blaast zijn ze niet warmer dan mijn kamertemperatuur.

Hoi!

• Martin
urnie538 schreef op woensdag 13 september 2006 @ 22:37:
[...]

Ik heb een thermaltake soprano behuizing, met twee koelers (15 cm), 1 front (in)en 1 back(out).

Ik heb twee Western Digital 250GB 16mb cache schijven erin hangen, en doordat de 15cm fan er tussendoor blaast zijn ze niet warmer dan mijn kamertemperatuur.
We hebben het hier dan ook over de Maxtor Diamondmax10, niet over Western Digital schijven ;)

• EWK
  • Niet online

EWK

Martinator schreef op woensdag 13 september 2006 @ 22:39:
[...]

We hebben het hier dan ook over de Maxtor Diamondmax10, niet over Western Digital schijven ;)
Is WD dan ook zoveel beter dan MX? _/-\o_

Hoi!

• Martin
urnie538 schreef op woensdag 13 september 2006 @ 22:43:
[...]

Is WD dan ook zoveel beter dan MX? _/-\o_
Niet alleen de temperatuur bepaalt de kwaliteit van een harde schijf, misschien betekent die hogere temperatuur wel dat het een hardere werker is :)

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

urnie538 schreef op woensdag 13 september 2006 @ 22:37:
[...]

Ik heb er 4 in een 3/4 bay zitten van een coolermaster stacker met een 12cm fan ervoor die volle kracht blaast (scythe bleuled)
De kast zo zo vol met fans dat ik zeker weet dat de airflow goed is en blazen allemaal de zelfde kant op.
Ik krijg ze simpelweg niet koeler onder normale omstandigheden.
Ik zou wel eens willen weten of dit normaal is deze temps want alle 4 hebben ze de zelfde waarden.
Wanneer ik er 2 per bay installeer heeft dat ook geen nut dus het kan er niet aan liggen dat ze te dicht op elkaar zitten.

• EWK
  • Niet online

EWK

Martinator schreef op woensdag 13 september 2006 @ 22:45:
[...]

Niet alleen de temperatuur bepaalt de kwaliteit van een harde schijf, misschien betekent die hogere temperatuur wel dat het een hardere werker is :)
Deze opmerking valt onder dezelfde categorie:
Als het heel hard regent, en je bent nat totop het bot, bedenk dan dat de meeste regen naast je valt...

Maar even ontopic...
Ik denk dat het toch wel te warm is... Maar als het niet aan je airflow kan liggen, dan houdt het snel op...

Hoi!

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal bedankt voor de vele reacties _/-\o_ _/-\o_ Ik ben weer een stuk wijzer geworden over hoe warm ie mag worden thx :)

Ik had nog een klein vraagje meer wat zijn nog meer goede programa's om de temperatuur te meten behalve (speed fan) ??? iemand goede ??

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:07
DTemp werkt wel netjes om alleen de HD temps te controleren. Everest en Sisoft Sandra zijn andere voorbeelden van programma's die ook temperaturen kunnen controleren.

The devil is in the details.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De Maxtor Diamondmax 10 schijven hebben een maximale bedrijfstemperatuur van 50 graden, dat staat gewoon bij de specificaties op de Maxtor site. Zelf heb ik acht Diamondmax 10 200GB S-ATA II (S-ATA150, 1.5GB/s) 8MB cache 7200rpm schijven. Deze zitten in twee 4-in-3 cases van mijn CM stacker. Op één na worden ze zo rond de 30~35 graden, er zijn er twee die vaak iets warmer worden waarvan er één meestal rond de 40 garden zit. Ze worden gekoeld door de standaard lowrpm 12cm fan's van de CM Stacker. Ik lees de temperatuur overigens uit via de management tool van mijn RAIDcore BC4852 RAID5 controller waar ze alle 8 op aangesloten zijn. Daarnaast gebruik ik Speedfan of MBM5.

Overigens is de Diamondmax 10 te vergelijken met de Maxline III.

[ Voor 13% gewijzigd door _Dune_ op 13-09-2006 23:12 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

_Dune_ schreef op woensdag 13 september 2006 @ 23:10:
De Maxtor Diamondmax 10 schijven hebben een maximale bedrijfstemperatuur van 50 graden, dat staat gewoon bij de specificaties op de Maxtor site. Zelf heb ik acht Diamondmax 10 200GB S-ATA II (S-ATA150, 1.5GB/s) 8MB cache 7200rpm schijven. Deze zitten in twee 4-in-3 cases van mijn CM stacker. Op één na worden ze zo rond de 30~35 graden, er zijn er twee die vaak iets warmer worden waarvan er één meestal rond de 40 garden zit. Ze worden gekoeld door de standaard lowrpm 12cm fan's van de CM Stacker. Ik lees de temperatuur overigens uit via de management tool van mijn RAIDcore BC4852 RAID5 controller waar ze alle 8 op aangesloten zijn. Daarnaast gebruik ik Speedfan of MBM5.

Overigens is de Diamondmax 10 te vergelijken met de Maxline III.
Duid dat erop dat mijn schijven niet in orde zijn?
ben wel benieuwd heb namenlijk een soortgelijke setup en momenteel varieeren mijn temperaturen van 55 graden tot maarliefst 61 graden :X

Heb bij mijn stacker de frontfans op intake staan en een 12cm outtake achter en 4 maal 8 cm outtake (1 boven 1 rechts en 2 aan de achterzijde)

Alles is van het merk scythe omdat deze een grotere luchtverplaatsing hebben dan de standaard fans van de coolermaster.

En echt ik belast mijn schijven totaal niet zwaar het enigste wat ik met mijn pc doe dat is gamen en de overgebleven schijven gebruik ik van alternatieve besturingssystemen met een bootmanager.
Ben geen downloadfreak en mijn pc staat hier niet 24/7 aan.
verdere specs kan je in mijn sig lezen heb nergens op bezuinigd en op de frontpage members kan je exact lezen wat ik erin en erop gebouwd heb.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit staat gewoon op de specs van de schijf op Maxtor.com :) Verder staat dit ook in de FAQ van dit subforum: Hoe warm mag mijn harddisk maximaal worden?

Zoekertje/FAQ-gevalletje, topic dicht dus. Zie verder ook de Algemene gedragsregels (Netiquette) voor een uitleg over de werking van GoT :)

[ Voor 23% gewijzigd door BalusC op 14-09-2006 07:36 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.