It's life, Jim, but not as we know it...
Zou het dan je controller kunnen zijn die niet meer aankan?aantal schijven:
minimaal twee harde schijven, het maximum is afhankelijk van de controller
lees ook even voor de zekerheid de RAID FAQ even door, misschien word je er wijzer van
[ Voor 29% gewijzigd door Outerspace op 14-09-2006 00:48 ]
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)
maar je kunt dus niet bv 1 grote RAID opstelling met 5 of 6 schijven in een enkele raid setup maken.
[ Voor 18% gewijzigd door Tweak-Freak op 14-09-2006 01:32 ]
Opbouw Intel P965 chipset met ICH8 south bridge
(kon dit plaatje even zo snel niet op tweakers vinden)
Echter ik kan nergens vinden of er inderdaad gebruik wordt gemaakt van twee aparte RAID-controllers. Aan de andere kant zou het wel de logische verklaring zijn, of er wordt gebruikt gemaakt van oude / incorrecte plaatjes in de manual
Om die reden zijn er dan ook vier rood en twee zwart.
De poorten zijn onderdeel van Intel Matrix Storage Technology, welke maximaal vier schijven ondersteunt zoals te lezen is op Intel.com
@Tweak-Freak: Carmen Electra.
[ Voor 3% gewijzigd door Rone op 14-09-2006 08:16 ]
PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060
Asus.com:
Storage P5B Deluxe:
Southbridge
- 6 x SATA 3.0 Gb/s ports
- Intel Matrix Storage Technology supports RAID 0, 1, 5 and 10.
JMicron® JMB363 PATA and SATA controller
- 1 x UltraDMA 133/100/66 for up to 2 PATA devices
- 1 x Internal SATA 3.0 Gb/s port
- 1 x External SATA 3.0 Gb/s port (SATA On-the-Go)
- Support SATA RAID 0, 1 and JBOD
Er staat dus nergens dat er 2 van de 6 SATA poorten van de JMicron zijn, ik lees namelijk eerder dat er een externe en een interne SATA poort van de JMicron is. Vandaar de RAID 0 of 1. En dat de 6 SATA poorten van de Southbridge ook allemaal beschikbaar zijn voor Intel Matrix Storage Technology.
Intel.com
Intel® ICH8R, ICH8DH, ICH8DO:
Six port SATA controller with RAID and eSATA support, providing storage benefits of Intel® Matrix Storage Technology.
En in de Datasheet staat:
The industry-leading RAID capability provides high-performance RAID 0, 1, 5, and 10 functionality on up to 6 SATA ports of ICH8
Er wordt dus nergens over 'maar' 4 poorten gesproken.
Echter als ik de White Paper lees: Benefits of Intel® Matrix Storage Technology, hebben ze het wel weer enkel over 4 disk configuraties en wordt er in het geheel geen melding gemaakt van 6 disks...
Met andere woorden is er misschien iemand die ook daadwerkelijk een Asus P5B Deluxe heeft en een dubbele RAID configuratie heeft geprobeerd?
Thnx
Verder volgens de manual: De 6 SATA poorten hangen aan de ICH8R. SATA poorten 1, 2, 5 en 6 zijn rood, Master (?) en kunnen een boot disk bevatten. SATA poorten 3 en 4 zijn zwart, Slave en zijn voor data.
In het Matrix storage manager option ROM menu (in de manual) zie je echter maar 4 SATA schijven.
De manual is niet glashelder. Mijzelf is niet duidelijk hoe je bv een enkele boot disk en 2 identieke schrijven als RAID1 moet aansluiten aan de ICH8R...
Ik ben een foto tegengekomen dat weer een ander verhaal vertelt.dudok12 schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 08:36:
Zoals ik de manual lees, heb je inderdaad op het mobo naast de 6 sata poorten (SATA1-SATA6), nog 2 andere poorten: 1 external SATA port en 1 stuks internal (SATA-RAID). Alleen deze laatste poorten lijken te hangen aan de JMICRON RAID controller...
Verder volgens de manual: De 6 SATA poorten hangen aan de ICH8R. SATA poorten 1, 2, 5 en 6 zijn rood, Master (?) en kunnen een boot disk bevatten. SATA poorten 3 en 4 zijn zwart, Slave en zijn voor data.
In het Matrix storage manager option ROM menu (in de manual) zie je echter maar 4 SATA schijven.Zijn dit alleen de rode poorten?
De manual is niet glashelder. Mijzelf is niet duidelijk hoe je bv een enkele boot disk en 2 identieke schrijven als RAID1 moet aansluiten aan de ICH8R...
Hier zien we inderdaad in totaal acht SATA-poorten, met drie rode poorten op de ICH8R.

klikbaar
Dat het er acht zijn is nu dus wel duidelijk, maar nog niet wat het maximum aantal schijven in één array is. Desondanks lijkt het me zeer waarschijnlijk dat dat vier schijven moet zijn.
PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060
Volgens de Matrix Raid manual van de asus site kan de ICH8R 6 SATA poorten gebruiken voor oa een 6 disk RAID 0. Of dit ook geimplementeerd is op het P5B deluxe wifi mobo is een 2e... De manuals spreken elkaar tegen. Wellicht kan een P5B deluxe wifi eigenaar zich melden en het ons uitleggen
[ Voor 0% gewijzigd door dudok12 op 15-09-2006 13:48 . Reden: typo... ]
Zie ook 123-3D voor 3D-printer stuff
PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5
Klopt, maar er is vast al wel iemand die dit gedaan heeft enne wiel opnieuw uitvinden is niet nodig is me altijd geleerdBalusC schreef op woensdag 20 september 2006 @ 12:51:
Maakt toch niet uit lijkt me. Anders kun je gewoon trial & error doen
Okee andere vraag RAID10 met 6 disks is dat mogelijk op dit bord op de ICH controller? Omdat de ICH 3 rode en zwarte controller heeft ben ik de weg een beetje kwijt. Uiteraard moet die RAID10 array bootable zijn.
[ Voor 25% gewijzigd door Operations op 20-09-2006 13:25 ]
PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5
Binnenkort hoop ik te kunnen vertellen dat het lukt om aan de ICH8R een bootable single Raptor 36GB te hangen, samen met een RAID 1 van 2 schijven...
Okee dus RAID10 met 6 schijven lukt niet. En RAID10 met 4 en dan een bootable raid0 opstelling op die Jmicron controller kan dat wel dan?dudok12 schreef op woensdag 20 september 2006 @ 15:28:
Ik heb een systeem met oa dat mobo in bestelling, dus uit ervaring kan ik niet putten, maar zoals ik de manual lees, heb je 6 poorten aan de ICH8R. Hier kun je een bootable array op maken met max 4 schrijven, door de rode poorten te pakken. Aan de overgebleven zwarte poorten zou je dan een 2e array kunnen hangen, of 2 losse schijven...
Binnenkort hoop ik te kunnen vertellen dat het lukt om aan de ICH8R een bootable single Raptor 36GB te hangen, samen met een RAID 1 van 2 schijven...
[ Voor 3% gewijzigd door Operations op 20-09-2006 19:58 ]
Het staat er echter niet expliciet dat je geen grotere (bootable) array kan maken dan 4 schijven... Wellicht kan je dus een non-bootable 6-disk array hangen aan de ICH8R...
De Jmicron heeft een externe en een interne poort: iedere array hieraan betekent geknutsel, want er moet een kabel van buiten naar binnen.
Ik kan zelf niet uit het document bevestigd krijgen dat je een losse raptor bootdisk kan aansluiten aan de ICH8R, icm met een 2-disk RAID 2 array
Ben nu een reeds gedane windows installatie op de rode sata poort 1, aan het mirror(en)(raid1) via de matrix storage console in windows. De 2e "backup" schijf zit aan de 1e zwarte poort. Dit leek me wel logisch, aangezien de handleiding spreekt over data schijf bij die 2 zwarte poorten.
Uiteraard wel tijdens de install via F6 de raid drivers via floppy geinstalleerd
Eerste keer namelijk vergeten, en dan kun je het ook wel vergeten
Ryzen 7 5800x || Gigabyte Aorus pro v2 || 2 x G.skill F4-3600C16-16GVKC || Scythe Mugen 5 || Coolermaster MWE Gold 750 v2 || Corsair Obsidian 750D
Ik heb dus laatst inderdaad een P5B Deluxe gekocht samen met jawel 5 x een Samsung P2504C
Het blijkt kinderlijk eenvoudig om nu 2 RAID partities aan te maken via de ICH8R. Als eerste een RAID 1 gemaakt over schijven 0 en 1 (poorten 1 en 2) voor Windows en backup, en daarnaast een RAID 0 over schijf 2, 3 en 4 (poorten 3, 4 en 5). Als laatste zit de extra schijf op poort 6.
Het klopt wel dat je rekening moet houden met de rode (bootable) en de zwarte (non-bootable) maar met mijn configuratie was dat niet belangrijk omdat de schijf 1 en 2 op poort 0 en 1 toch bootable zijn.
Alles draait nu als een zonnetje en leuk om te zien met HDtune dat Raid 0 zo'n 3x(!!) sneller is dan Raid 1
Verwijderd
Heb de volgende aansluitingen gedaan:
sata0 : raptor (rode)
sata 3 & 4: seagates (zwarte)
In bios aangepast naar RAID config en nu boot hij steeds opnieuw op.
Alle hulp is welkom.
De eerste kan je waarschijnlijk oplossen door een Bios update (0804 is de laatste), de tweede met de juiste Raid driver te selecteren van de Raid bootflop (F6)
Verwijderd
Het probleem is dat mijn bootschijf niet mee in de RAID zou moeten zitten. Het is een enkele raptor, terwijl de 2 andere schijven tragere seagates zijn waar ik data op zou willen zetten in RAID0.
Ik heb ook een raptor als boot en een 2-disk raid 1 array, alles aan de ICH8R. In het matrix raid bios is te zien dat de raptor een non-assigned disk is. In het mobo bios zie ik de sata poorten niet, maar dat schijnt zo te horen als je hebt aangegeven dat je SATA raid wilt...Verwijderd schreef op woensdag 08 november 2006 @ 09:54:
Zit met hetzelfde mobo en wil een raid1 config voor mijn twee seagates. Booten dient te gebeuren via mijn raptor.
Heb de volgende aansluitingen gedaan:
sata0 : raptor (rode)
sata 3 & 4: seagates (zwarte)
In bios aangepast naar RAID config en nu boot hij steeds opnieuw op.
Ik neem aan dat je een P5B deluxe hebt, geen plain vanilla P5B...
Normaliter bouw je namelijk je systeem, stel je je Raid arrays samen in het bios en ga je dan Windows vers installeren. In het begin van de installatie wordt je dan gevraagd om F6 in te drukken zodat je je Raid drivers kan mee installeren. Dat kan nu niet meer bij jou.
Mijn advies zou zijn om Windows opnieuw te installeren, zit je altijd goed.
Verwijderd
Enig idee hoe ik dien RAID Driver dan geinstalleerd krijg zonder floppy?toetsenrammer schreef op woensdag 08 november 2006 @ 13:51:
Als ik het zo lees dan denk ik dat je aan een bestaande Windows installatie een Raid config wil toevoegen. Ik weet niet of dat kan namelijk (in verband met een gebrek aan een Raid driver), aan de andere kant weet ik ook niet of dat moet leiden tot reboots.
Normaliter bouw je namelijk je systeem, stel je je Raid arrays samen in het bios en ga je dan Windows vers installeren. In het begin van de installatie wordt je dan gevraagd om F6 in te drukken zodat je je Raid drivers kan mee installeren. Dat kan nu niet meer bij jou.
Mijn advies zou zijn om Windows opnieuw te installeren, zit je altijd goed.
Verwijderd
Ik heb een RAID-1 config gemaakt, raptor blijft erbuiten. Maak dan bij installatie van OS partities aan en geef aan op de raptor te installeren. Dan vraagt hij om de disk/cd rom met "Intel Matrix Storage Technology" in station a te steken.
Ik dacht dat ik dat net gedaan had door met F6 mijn ICH8R driver als RAID driver te uploaden.
Blijkbaar niet, dus ik heb twee opties F3 afbreken en dus geen RAID config, of ENTER en dan moet ik die cd/diskette hebben.
Iemand enig idee?
Later vroeg hij inderdaad voor de "Intel Matrix Storage Technology" en dit heb ik opgelost door de Intel diskette te gebruiken, dus dit kan wel kloppen.
Beide diskettes heb ik aangemaakt door te booten met de asus cd en heb ze handmatig gekopieerd vanuit de verkregen prompt.
[ Voor 40% gewijzigd door Wisey op 10-11-2006 09:55 ]
Verwijderd
Enig idee waar ik "Intel(R) 82801GH/GM RAID Driver" haal? Voor de andere zal ik de JMicron disk moeten maken.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2006 13:24 ]
Verwijderd
Maar dat is nog best lastig lees ik. Waarom moet dat via diskette en niet via cd ? Moet ik ergens een diskette-station regelen.
Dat probleem heb ik dus ook, ik wil aan een bestaand Vista installatie een raid 0 toevoegen.toetsenrammer schreef op woensdag 08 november 2006 @ 13:51:
Als ik het zo lees dan denk ik dat je aan een bestaande Windows installatie een Raid config wil toevoegen. Ik weet niet of dat kan namelijk (in verband met een gebrek aan een Raid driver), aan de andere kant weet ik ook niet of dat moet leiden tot reboots.
Ik heb natuurlijk bij de installatie niet de drivers geinstalleerd aangezien ik toen niet wist dat ik een raid array wilde installeren.
Je wilt dus zeggen dat dat nu niet, meer mogelijk is??? Jammer, maar dat vind ik wel erg domme constructie van MS.
Als je later een raid wilt toevoegen ben je dus verplicht windows Vista opnieuw te installeren???
Dus je wil je Vista installatie op een RAID0 (Dus 2 schijven) overzetten vanaf 1 schijf? Dat is geen dom iets van MS zo werkt het nou eenmaal met RAID.harrytasker schreef op zondag 15 april 2007 @ 20:08:
[...]
Dat probleem heb ik dus ook, ik wil aan een bestaand Vista installatie een raid 0 toevoegen.
Ik heb natuurlijk bij de installatie niet de drivers geinstalleerd aangezien ik toen niet wist dat ik een raid array wilde installeren.
Je wilt dus zeggen dat dat nu niet, meer mogelijk is??? Jammer, maar dat vind ik wel erg domme constructie van MS.
Als je later een raid wilt toevoegen ben je dus verplicht windows Vista opnieuw te installeren???
Verder moet ik zeggen dat mijn RAID arrays (0 en 10) het prima doen op mijn P5B deluxe bordje.
[ Voor 7% gewijzigd door Operations op 16-04-2007 11:06 ]
Nee, je begrijpt me verkeerd. Ik wil gewoon twee schijven toevoegen en die in raid zetten, komt geen windows vista op te staan.TheGeneral schreef op maandag 16 april 2007 @ 11:05:
[...]
Dus je wil je Vista installatie op een RAID0 (Dus 2 schijven) overzetten vanaf 1 schijf? Dat is geen dom iets van MS zo werkt het nou eenmaal met RAID.
Verder moet ik zeggen dat mijn RAID arrays (0 en 10) het prima doen op mijn P5B deluxe bordje.
Dat kan toch? meuktracker: Intel Matrix Storage Manager 6.2.1.1002 is je vriend.harrytasker schreef op maandag 16 april 2007 @ 21:00:
[...]
Nee, je begrijpt me verkeerd. Ik wil gewoon twee schijven toevoegen en die in raid zetten, komt geen windows vista op te staan.
"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."
Bij mij niet ik krijg tijdens de installatie telkens de volgende foutmelding:Zondagskindje schreef op maandag 16 april 2007 @ 22:50:
[...]
Dat kan toch? meuktracker: Intel Matrix Storage Manager 6.2.1.1002 is je vriend.
Deze computer voldoet niet aan de minimale vereisten voor de installatie van deze software, setup wordt afgesloten....
Ik weet niet wat de minimale eisen zijn, maar mijn systeem overtreffen die toch lijkt me:
Vista premium 64
e6600
4GB ram
.....
Omdat je die RAID-array nog moet aanmaken en dat kan alleen in de BIOS van de ICH8R en die kan je alleen bereiken door de SATA mode in de BIOS op RAID te zettenharrytasker schreef op maandag 16 april 2007 @ 23:32:
[...]
Bij mij niet ik krijg tijdens de installatie telkens de volgende foutmelding:
Deze computer voldoet niet aan de minimale vereisten voor de installatie van deze software, setup wordt afgesloten....
Ik weet niet wat de minimale eisen zijn, maar mijn systeem overtreffen die toch lijkt me:
Vista premium 64
e6600
4GB ram
.....
Als je de BIOS nu op IDE-mode hebt staan heb je een probleem: je moet Windows opnieuw installeren na het instellen van de RAID-mode of in ieder geval een herstel-install
[ Voor 11% gewijzigd door mad-dog op 16-04-2007 23:42 ]
Het is niet zo dat je een RAID-array alleen in de BIOS kunt aanmaken.mad-dog schreef op maandag 16 april 2007 @ 23:38:
[...]
Omdat je die RAID-array nog moet aanmaken en dat kan alleen in de BIOS van de ICH8R en die kan je alleen bereiken door de SATA mode in de BIOS op RAID te zetten
Als je de BIOS nu op IDE-mode hebt staan heb je een probleem: je moet Windows opnieuw installeren na het instellen van de RAID-mode of in ieder geval een herstel-install
Het kan wel degelijk met Intel Matrix Storage Manager.
Zie screen:
Ik begrijp alleen niet waarom harrytasker het niet geinstalleerd krijgt.
"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."
Hoe in hemelsnaam wil je Matrix Storage Manager installeren in een non-RAID omgeving? MSM is alleen te installeren als je BIOS RAID-ready is. Als je Windows dus in IDE-modus is geinstalleerd heb je een probleem.Zondagskindje schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 23:00:
[...]
Het is niet zo dat je een RAID-array alleen in de BIOS kunt aanmaken.
Het kan wel degelijk met Intel Matrix Storage Manager.
Zie screen:
[afbeelding]
Ik begrijp alleen niet waarom harrytasker het niet geinstalleerd krijgt.
Is Windows geinstalleerd in RAID-modus op een enkele SATA schijf, dan kun je zonder probleem met MSN een RAID-array aanmaken
[ Voor 8% gewijzigd door mad-dog op 17-04-2007 23:31 ]
Hoe in hemelsnaam?? Zoals je zelf al aangeeft; in BIOS op RAID zetten.mad-dog schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 23:30:
[...]
Hoe in hemelsnaam wil je Matrix Storage Manager installeren in een non-RAID omgeving? MSM is alleen te installeren als je BIOS RAID-ready is. Als je Windows dus in IDE-modus is geinstalleerd heb je een probleem.
Is Windows geinstalleerd in RAID-modus op een enkele SATA schijf, dan kun je zonder probleem met MSN een RAID-array aanmaken
Maar verder kan je het dus ook met MSM af ipv alleen in BIOS met behulp van floppy/cd oid.
Hang je windows schijf aan de micron sata controller, die je in ide mode laat draaien.
Zet in je bios je intel controller op raid, en zorg dat je boot sequence goed staat.
installeer intel matrix storage manager
hang de raid schijven op op de intel controller, en config je raid.
En als je van het gebruik van de micron af wilt, hang je de bootschijf terug aan een intel, en configureer deze via de boot raid manager als een 1 disk Stripe (laat hem het niet formatteren), en pas daarna weer de boot sequence aan.
Suces!
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
Dit is inderdaad een oplossing, echter is het niet nodig om niet iets apart in te stellen voor de RaptorMarc H schreef op woensdag 18 april 2007 @ 12:06:
Niet geprobeerd, maar volgens mij zou dit moeten kunnen.
Hang je windows schijf aan de micron sata controller, die je in ide mode laat draaien.
Zet in je bios je intel controller op raid, en zorg dat je boot sequence goed staat.
installeer intel matrix storage manager
hang de raid schijven op op de intel controller, en config je raid.
En als je van het gebruik van de micron af wilt, hang je de bootschijf terug aan een intel, en configureer deze via de boot raid manager als een 1 disk Stripe (laat hem het niet formatteren), en pas daarna weer de boot sequence aan.
Suces!
Ik heb zo voor mijn ich8r controller zowel ahci als raid drivers erin geladen (en lan).
Gevolg is dat ie naar de modus van je controller de juiste drivers oppakt.
De driver disk die je download van de intel site wil die .exe persee op een floppy uitpakken,
gebruik dan: http://chitchat.at.infoseek.co.jp/vmware/vfd.html#download
en maak een virtuele floppydrive aan.