Kleuren verloren bij save-to-web

Pagina: 1
Acties:

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Topicstarter
Ik heb een vreemd probleem (althans voor mij vreemd).

Ik heb een PSD file met kleuren zoals ik die mooi vind, echter als ik deze exporteer naar het web (jpeg) dan wordt de foto ineens veel fletser. Lijkt overigens alsof dat niet met alle bestanden gebeurt.

ICC profile wat ik gebruikt is Adobe RGB (1998).

Ik heb 2 bestanden geupload als test (3MB per file):
Kleur probleem
Geen kleur probleem

Iemand een idee wat ik verkeerd doe?

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
CRiSiS schreef op woensdag 13 september 2006 @ 22:12:
Ik heb een vreemd probleem (althans voor mij vreemd).

Ik heb een PSD file met kleuren zoals ik die mooi vind, echter als ik deze exporteer naar het web (jpeg) dan wordt de foto ineens veel fletser. Lijkt overigens alsof dat niet met alle bestanden gebeurt.

ICC profile wat ik gebruikt is Adobe RGB (1998).

Ik heb 2 bestanden geupload als test (3MB per file):
Kleur probleem
Geen kleur probleem

Iemand een idee wat ik verkeerd doe?
Als als je nou eerst voordat je "Save for Web" je profiel omzet naar sRGB?

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Niks mis mee toch?

linkje
linkje 2

[ Voor 27% gewijzigd door avon op 13-09-2006 23:44 ]

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Topicstarter
Ik denk dat ik een tijdelijke kleurblindheid heb ontwikkeld 8)7 of iets stond toch toevallig verkeerd wat nu wel weer goed staat. Ik kon toch echt duidelijk zien dat de kleuren van de export file veel fletser waren.

Maar als ik de images van AvOn erbij pak, dan zie ik geen enkel verschil en ook met de mijne nu nier meer bij een export. Ik snap er helemaal niets meer van ;)

EDIT: De reden waarom ze overeen kwamen is omdat ik ze beide in photoshop vergeleek. Mijn post hieronder laat zien waarom het probleem er toch nog is.

[ Voor 26% gewijzigd door J3roen op 18-09-2006 15:24 ]

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Topicstarter
Toch maar een kickje; ik blijf toch een probleem houden.

Ik heb een test pagina gemaakt klikkerdeklik waarbij 2 maal dezelfde foto staat afgebeeld.

Zoals je kunt zien zijn de kleuren niet gelijk. Mijn default color workspace is Adobe RGB (1998) als ik deze zonder te converteren naar b.v. sRGB opsla dan wordt de foto "fletser". Na conversie ziet het er uit zoals ik het bedoeld heb en zoals photoshop het op mijn scherm weergeeft.

Open ik echter de "fletse" versie (dwz flets in de browser bijvoorbeeld) in photoshop, dan komen de kleuren wel weer overeen.

Is dit normaal gedrag van photoshop, en moet ik dus alles eerste converteren, of doe ik gewoonweg iets verkeerd?

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik zie het probleem niet helemaal.
Je zegt het volgende
als ik deze zonder te converteren naar b.v. sRGB opsla dan wordt de foto "fletser"
Dat kan dus niet ;).
Save for web geeft twee mogelijkheden:
-Opslaan met behoud van het ICC profiel (in jouw geval dus AdobeRGB). Redelijk nutteloos aangezien de gemiddelde browser niet ICC aware is.
-Opslaan zonder profiel, dit betekent niet dat je naar sRGB converteert. Het profiel wordt er simpelweg uitgesloopt zonder conversie.

De enige goede workflow is dus Save for web met hieraan voorafgaand een echte conversie naar sRGB (edit --> convert to profile). Zoals in je tweede voorbeeld op de test pagina dus.

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Topicstarter
Ok dan is het voor mij duidelijk. Ik doe dus niets verkeerd, en er staat dus ook niets verkeerd ingesteld maar voor een accurate presentatie van de kleuren op browsers dient het origineel eerst naar sRGB te worden geconverteerd.

Wat ik niet snap is waarom als ik Save for Web doe Photoshop niet zo slim is om auto-magisch naar sRGB te converteren ;) (dus als je zegt geen ICC profiel te willen behouden).

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
CRiSiS schreef op maandag 18 september 2006 @ 16:16:
Wat ik niet snap is waarom als ik Save for Web doe Photoshop niet zo slim is om auto-magisch naar sRGB te converteren ;) (dus als je zegt geen ICC profiel te willen behouden).
Misschien hopen ze bij Adobe dat browsers zoals IE en Firefox tzt ook ICC aware worden net zoals bv. Safari ;). Daarnaast scheelt het bestands grootte en werken niet ICC aware browsers ook niet in sRGB (komt wel het meest in de buurt maar het blijft software zonder kleur management en dus heeft een profiel weinig zin).
Je wilt denk ik ook niet zomaar automagisch converteren: sommige profielen (ProFoto RGB) hebben zelfs nog een wijder gamut dan Adobe RGB en kan na conversie nogal rare clipping of kleurafwijking laten zien. Je propt immers een grote kleur ruimte in een veel kleinere ruimte en dit is soms domweg niet te converteren zonder verschillen.

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Even een subtiele kick van dit topic...

Ik zit met exact hetzelfde probleem als de TS, maar ik krijg het helaas niet opgelost met de adviezen die hierboven gegeven worden. Als ik mijn foto's netjes via Edit --> Convert to Profile --> sRGB converteer, dan blijk ik fletse exports krijgen als ik Save for Web doe.

Of ik nou mét of zonder conversie opsla, ik blijf veel fletsere fotos krijgen. Er zit wel een marginaal verschil in, waarbij er met een voorafgaande sRGB conversie wel *iets* meer kleur te zien is, maar het blijven lelijke fletse foto's, die in de verste verte niet lijken op hoe ik ze geïmporteerd heb vanuit mijn Raw bestanden.

Is er iets wat ik over het hoof gezien kan hebben?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:26
Zie je die fletsigheid na Save for Web in PS of in een ander programma? Kan zijn dat het PS workingspace profiel de foto anders weergeeft dan een ander stuk software (afhankelijk van wat je hebt ingesteld). Check voordat je Save for Web doet eens via View -> Proof Setup -> $PROFILE (bijvoorbeeld Windows RGB).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Morgion
  • Laatst online: 18:06
Wat doet dat Save for Web eigenlijk anders met je foto's dan de gewone Save?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:12

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Save for web gooit de exif weg (waarom? geen idee..). Wat het verder nog speciaal doet weet ik niet, behalve natuurlijk de preview geven van hoe het eruit ziet in je browser.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Morgion
Heb net ff een testje gedaan voor mezelf:

-Export foto uit Lightroom als jpeg (sRGB)
-Open foto in CS2, save as jpeg (sRGB)
-Open foto in CS2, save for web (sRGB)

Dat tussen 1 en 2 geen verschil zit mag duidelijk zijn, maar ook tussen 2 en 3 zie ik 0,0 verschil...

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01 13:58
Morgion schreef op maandag 11 december 2006 @ 00:01:
Heb net ff een testje gedaan voor mezelf:

-Export foto uit Lightroom als jpeg (sRGB)
-Open foto in CS2, save as jpeg (sRGB)
-Open foto in CS2, save for web (sRGB)

Dat tussen 1 en 2 geen verschil zit mag duidelijk zijn, maar ook tussen 2 en 3 zie ik 0,0 verschil...
Daar zit ook geen verschil in. Het probleem bij de OP is dat hij eerst zelf had moeten converteren naar sRGB. Als hij het weer opent in Photoshop herkent Photoshop dat de file getagged is met AdobeRGB en geeft het dus correct weer. Vele andere applicaties hebben die "intelligentie" helaas niet :-(

• Morgion
PageFault schreef op maandag 11 december 2006 @ 09:39:
[...]

Daar zit ook geen verschil in. Het probleem bij de OP is dat hij eerst zelf had moeten converteren naar sRGB. Als hij het weer opent in Photoshop herkent Photoshop dat de file getagged is met AdobeRGB en geeft het dus correct weer. Vele andere applicaties hebben die "intelligentie" helaas niet :-(
Dus als ik het goed begrijp, hoef ik alleen maar te converteren naar sRGB om het fatsoenlijk te krijgen in een browser??
Pagina: 1