[XP64] Computer reboot tijdens setup

Pagina: 1
Acties:

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024
Hoi tweakers.

Ik heb een wat vreemd probleem; ik heb een nieuwe computer gekocht. (relevante?) specs:

Pentium D 945
Asus P5LD2 Deluxe
500W Qtec voeding
2x512MB PQI DDR 5400 geheugen

Nu probeer ik XP64 te instaleren. Ik krijg netjes bij het opstarten vanaf de bootable CD "Setup is de hardware aan het controleren". Hierna gaat ie in "DOS modus" de drivers laden. Hierna geeft ie aan "Starting Windows" en hier start de computer opnieuw op.

Linux draait wel, ook al geeft ISOLINUX een waarschuwing "Extremely corrupted BIOS found".

Ik heb al een BIOS reset gedaan, heb gespeeld met de APIC / ACPI instellingen en met 2 verschillende DVD spelers.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

*edit: opstartproblemen bij nieuw moederbord

Iemand gevonden met hetzelfde probleem. Helaas is thread gesloten voordat er echt een oplossing werd gevonden.

Ik krijg ook dezelfde foutmelding bij het instaleren van Win2K 32-bit...

[ Voor 16% gewijzigd door Rainmaker op 13-09-2006 22:52 ]

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Dit alles doet me denken aan een hardware probleem (maar dat heb ik al snel :P ) - akn je eens beginnen met simpelweg je geheugen te testen met bv. memtest86? :)

• Rainmaker
't is gloednieuw geheugen. Ze zeiden dat ze in de winkel het geheugen al getest hebben met memtest. Maar ik zal het nog een keer doen..

Ik denk zelf dat het er iets mee te maken heeft dat mijn harde schijven niet lief gevonden worden. Het zijn IDE (ATA133) schijven.

Ik heb al geprobeerd jumpers om te zetten, master / slave te verwisselen. Mijn huidige opstelling is:

Primary IDE master: DiamondMax 10
Secondery master: DiamonMax 9
Tertiairy master: NEC DVD Writer
Tertiary slave: Samsung DVD ROM / CD RW

Had eerst de cdroms gewoon als slave eraan hangen, maar dat gaf hetzelfde probleem.

Wat me ook opvalt is dat alleen de schijven op de 3e IDE controller (een IDE controller die maar tot ATA100 gaat, vandaar snel genoeg voor cdrom spelers, maar niet voor HD's) in het "1e" BIOS scherm komen.

Mijn BIOS geeft een logo, waarachter hij een geheugentest doet en het detecteren van de harde schijven. Hierna springt ie naar het volgende scherm, waar hij zegt "Please wait for IDE scan". Hier worden pas mijn echte harde schijven gevonden. In het BIOS scherm zie ik de schijven ook niet bij "IDE devices" staan, maar wel bij "Boot sequence". Het lijkt erop alsof deze 2 IDE poorten een of andere emulatiestand van de onboard SATA controller (een Silicon Image 3132). Ik heb hiermee al de "compatibilty" stand aangezet, maar nog steeds niets.

Ik ga eens Vista proberen, na mn memtest dan. Is alleen zonde, want Windows is alleen voor spelletjes (Linux is primaire OS). Als ik een UI heb die 256 MB aan RAM opslurpt, dan blijft er niet zoveel over voor spellen...

[ Voor 6% gewijzigd door Rainmaker op 14-09-2006 14:21 . Reden: Juiste SATA controller ]

• robvanderaart
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-02 20:06
Je zou kunnen proberen 1 harde schijf op je andere IDE controller te zetten als Master ipv NEC DVD Writer, maar snap alsnog niet waarvoor je een DVD - CDRW heb en nog een DVD Writer.

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:36
Ook is een Qtec voeding echt bagger. Een voeding is ongeveer het belangrijkste onderdeel van je pc, en daar heb jij op bezuinigd... Qtec is het slechtste merk voor voedingen dat er is, dus haal gauw een nieuwe. Het lost misschien je probleem niet op, maar het bespaart je een hoop andere ellende.

• Rainmaker
Ik hou van puzzelen, maar dit begint belachelijk te worden...

BIOS geupdate, nav de waarschuwing in Linux. Geen resultaat.

Memtest ziet geen fouten. De harde schijven zitten op een zgn IT8211 ATA Controller. Dus ik drivers gedownload en tijdens de Windows setup met F6 drivers proberen te laden.

Grappige is dat deze drivers nergens te vinden zijn. Sommige sites noemen te ding een ITE8211, andere geven aan de 8212 driver te gebruiken. Sowieso is 64-bit nog wat moeilijker te vinden...

Begint uiterst frustrerend te worden.

Wat betreft de voeding; ik weet dat er maar 375W uitkomt ipv 500, maar dit zou tijdens een setup geen probleem mogen zijn. Als ik nou zou klagen dat ie reboot tijdens het spelen van GRAW ofzo, maar dit is een DOS achtige setup...
Toch bedankt voor de tip.

Nog steeds hetzelfde; ding reboot na het laden van de drivers, bij de melding "starting windows".

• Rainmaker
UPDATE:

Driver gevonden; http://www.abit-usa.com/d...de_controler/v1_3_2_0.exe
Hiermee geprobeerd in Windows Setup, maar nog steeds reboot ie.

Toen dacht ik; ik probeer 32-bit eens. Ook hier met F6 de drivers voor de controller geladen.

Ook hier gaat het mis, maar ipv rebooten geeft 32-bit XP een STOP melding:

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
0x000000050
The only thing that can cause one of these page faults is an inadvertent reference by a kernel mode component to an invalid memory address that just happens to correspond to one of the Memory Manager’s pre-assigned non-pageable address ranges. The most common reason for this bugcheck is a driver de-referencing a bad pointer.
Dit begint toch erg naar een geheugenfout te stinken... Ik ga een "uitgebreide" memtest laten draaien...

Ow ja, de foutmelding in ISOLINUX over de exremely corrupted bios is wel weg na de BIOS update.

Vista (B1, build b5112 nog) geeft STOP code 0x0000008B tijdens de setup, net na het logo "Codename Longhorn". Ik ben nu een nieuwere versie aan het downloaden, maar ook daar verwacht ik niet teveel van...

Memtest geeft echt geen fouten. Desnoods laat ik m wel de hele nacht draaien...

[ Voor 50% gewijzigd door Rainmaker op 14-09-2006 16:49 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je rapporteert over memtest steeds binnen 50 minuutjes, dat is nooit voldoende tijd om 1 gig geheugen echt goed te testen :)

• Rainmaker
Hij is nog steeds bezig :)

Laatste regel: desnoods laat ik m de hele nacht draaien :) Hij had 2 passes gedaan.

Heb in de tussentijd ook nog geprobeerd:

Tijdens Windows setup via F6 de drivers laden van
IHC7
ITE8211
Sil3122
Als het goed is, alle controllers op mn moederbord. Weer hetzelfde...

Ook heb ik het teruggebracht naar de meest simpele situatie: 1 harde schrijf en 1 cdspeler (master-slave resp) op de "normale" IDE bus gezet (degene die maar tot ATA100 gaat) en de ITE8211 en Sil 3122 uitgeschakeld in de BIOS. Nog steeds niets. Ook heb ik de 3com PCI netwerkkaart eruit gehaald.

Ben er ook nog achter gekomen dat linux alleen boot > 2.6.13, omdat hier pas de drivers voor de ITE controller inzitten...

Hoe moeilijk kan het zijn???

Irritantste is nog dat ie geen foutmelding o.i.d. geeft.

• MeAgain
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-02 10:26
Staat het geheugen wat je gebruikt op de lijst van Asus als support geheugen?
In het verleden een vergelijkbaar probleem gehad.. opgelost door ander geheugen te nemen wat wel op de list staat.

VMGuru.com | Huisgemak.nl

• Rainmaker
Ik denk echt dat het meer een driver probleem is dan een hardwareprobleem... Maar op dit moment wil ik eigenlijk alles uit kunnen sluiten...

Deze thread beschrijft eenzelfde probleem. Nadeel is dat mijn cdromspelers al op de "blauwe connector" zitten en antivirus (als ze daar "disable excecution bit" mee bedoelen) staat ook uit.

Het geheugen: ik kan op de asus website eigenlijk weinig vinden over welk geheugen er wel en niet in kan. In het boekje staat een tabel, maar daar staan maar een stuk of 10 soorten geheugen. Er staat wel onder "Visit the ASUS website for the latest QVL". Dus ik op asus.com gezocht naar QVL of HCL, maar kan niks vinden...

*Google werkt beter dan de zoekfuntie op de asus site... |:(

Hier is ie. Mijn geheugen staat er inderdaad niet tussen, maar zou dit echt uitmaken? Het is PQI 5400 CL4 geheugen, 2x512mb

[ Voor 17% gewijzigd door Rainmaker op 15-09-2006 00:09 ]

• Rainmaker
Ik heb het voor elkaar de 32-bit windows aan de praat te krijgen...

Zet in je BIOS "Enhanced mode" en "SATA+PATA".
Download hierna de driver voor de ITE controller van http://www.ite.com.tw/sof...ad/software_download2.asp

Gebruik niet de meegeleverde, die laat het systeem weer rebooten...

Ben aan de ene kant blij dat ik eindelijk een instalatie draaiende heb, aan de andere kant baal ik er behoorlijk van dat ik nou nog geen 64 bit kan gebruiken... Updaten van 32 naar 64 vanuit windows schijnt niet te kunnen...

Pagina: 1