LAN netwerk niet via WLAN te benaderen

Pagina: 1
Acties:

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-03 13:47

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Hallo heren.

Ik heb hier het volgende: Modem -> server -> switch -> wlan router

De server is 192.168.2.1. De switch poorten zijn;

Port 1; 192.168.2.2
Port 2; 192.168.2.3
Port 3; 192.168.2.4
Port 4; 192.168.2.5

De wlan router heeft ook 4 poorten maar die worden niet gebruikt.

Mijn werkstation zit op port 1, en mijn laptop op de wlan router. Via mijn werkstation kan ik het wlan gedeelte niet bereiken en via mijn laptop kan ik het lan gedeelte niet bereiken. Intern welteverstaan. Dit is wel lastig omdat ik via de laptop verbinding wil maken met mijn server en de computer op port 3. Echter moet ik dit alles nu via mijn externe IP doen wat de zaak ook weer vertraagt.

Tevens kan ik dus de wlan router niet bereiken via mijn werkstation. Ik heb de configuratie van de wlan router gevolgd door mijn netwerkkabel direct in de wlan router te stoppen. Toen heb ik hem ook het adres 192.168.2.5 toegewezen aangezien deze router op port 4 zit. Nu kan ik via de laptop gewoon in de wlan router komen (via 192.168.2.5) maar nog steeds niet via mijn werkstation (als deze dus gewoon in de switch zit).

Mijn laptop krijgt een ip uit de reeks 192.168.2.6 t/m 192.168.2.x.

Iemand enige idee?

B.v.d

[ Voor 3% gewijzigd door TommyGun op 13-09-2006 19:48 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je zit met 2 verschillende subnets. Makkelijkste wat je kunt doen is gewoon direct na de modem je wlan router neerhangen en dan heb je alles bij elkaar in 1 netwerk zitten :)

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Was het maar zo simpel. Vroeger had ik namelijk modem -> router maar sinds de komst van mijn server ging dat niet meer. Router overbelasting. Draai namelijk een webserver en nog wat gein erlangs dus daarom op deze manier.

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:53
Dus de WAN-aansluiting van de router zit in de switch? En het "outside" adres van de router zit in de zelfde range/subnet als het "local" adres? Dan kan ik me wel iets voorstellen bij dit soort trubbels, ja.

Stel, je laptop wil naar je desktop. Pakketje komt aan bij de router, die ziet dat het pakketje bestemd is voor zijn "eigen" range. Dat pakketje komt dus never op de wan-zijde van de router terecht (en dus nooit op je switch)

Pakketje vanaf je desktop komt ook nooit bij je laptop, want hoe moet je switch weten dat je laptop (192.168.2.6) bereikbaar is via adres 192.168.2.5? Dat je je router niet kan bereiken vanaf desktop zal wel liggen aan het feit dat router redelijk "dicht" staat voor verkeer vanaf zijn wan-aansluiting.

Het lijkt me dat je gewoon de switch met 1 van de "gewone" poorten van de router moet verbinden. Dan gebruik je de router in feite gewoon als switch, maar wel met wlan functionaliteit. Kan je je switch ook wegmikken. Dan moet je overigens wel je server of modem als default gateway (laten) opgeven aan je laptop, anders kom je internet weer niet op.

Disclaimer : Als ik je verhaal goed begrijp, that is....

[ Voor 32% gewijzigd door DigiK-oz op 13-09-2006 20:29 ]

Whatever

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sloompie schreef op woensdag 13 september 2006 @ 20:24:
Dus de WAN-aansluiting van de router zit in de switch? En het "outside" adres van de router zit in de zelfde range/subnet als het "local" adres? Dan kan ik me wel iets voorstellen bij dit soort trubbels, ja.

Stel, je laptop wil naar je desktop. Pakketje komt aan bij de router, die ziet dat het pakketje bestemd is voor zijn "eigen" range. Dat pakketje komt dus never op de wan-zijde van de router terecht (en dus nooit op je switch)

Pakketje vanaf je desktop komt ook nooit bij je laptop, want hoe moet je switch weten dat je laptop (192.168.2.6) bereikbaar is via adres 192.168.2.5? Dat je je router niet kan bereiken vanaf desktop zal wel liggen aan het feit dat router redelijk "dicht" staat voor verkeer vanaf zijn wan-aansluiting.

Het lijkt me dat je gewoon de switch met 1 van de "gewone" poorten van de router moet verbinden. Dan gebruik je de router in feite gewoon als switch, maar wel met wlan functionaliteit. Kan je je switch ook wegmikken. Dan moet je overigens wel je server of modem als default gateway (laten) opgeven aan je laptop, anders kom je internet weer niet op.

Disclaimer : Als ik je verhaal goed begrijp, that is....
Zo zou ik het idd ook doen.

En als je router dit niet aankan dan ben ik benieuwd wat voor ding je hebt, want dit zou toch redelijk zonder probs moeten gaan lijkt me.

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Ik heb juist voor een switch gekozen omdat mijn vorige router dienst weigerd als ik die aan mn server hang. Daarom hangt er nu een goedkope Edimax switch achter. Die wlan router heb ik vandaag gehaald en dat is een mooie Sitecom MIMO-XR WL-153. Maar zal het dan wel werken als ik die direct aan mn server hang? Mn server draait namelijk Clarkconnect en ik moet het zaakje dus altijd benaderen via mijn werkstation.

Bedankt iig

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Ik heb die Sitecom eens eraan gehangen zonder switch maar dan kom ik niet meer in mijn server. Heb dan wel internet en kan in de router (doh) maar mn server kan ik dus weer niet bereiken. Van alles geprobeerd, verschillende TCP/IP instellingen, TCP/IP op automatisch, andere router instellingen maar helaas. Dus weer oude situatie.

(Meteen de reden duidelijk waarom ik voor een switch heb gekozen, aansluiten en hop het werkt.)

Zal eens gaan kijken om een 2e netwerkkaart in mijn server te plaatsen, en daaraan die router. Hoorde echter dat Clarkconnect (mijn server OS dus) niet echt lekker met meerdere kaarten om kan gaan maar we zullen zien. Zo werkt het niet geweldig. Krijg sinds de toevoeging van die router ook time outs met data overpompen enzo op mn eigen werkstation.

Tips?

B.v.d

[ Voor 39% gewijzigd door TommyGun op 14-09-2006 00:22 ]

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
TommyGun schreef op woensdag 13 september 2006 @ 23:54:
Zal eens gaan kijken om een 2e netwerkkaart in mijn server te plaatsen, en daaraan die router. Hoorde echter dat Clarkconnect (mijn server OS dus) niet echt lekker met meerdere kaarten om kan gaan maar we zullen zien. Zo werkt het niet geweldig. Krijg sinds de toevoeging van die router ook time outs met data overpompen enzo op mn eigen werkstation.
Dit heb ik nu gedaan en werkt prima. Time outs problemen zijn voorbij. Kan echter nog steeds niet lokaal verbinden maar dat maakt niet meer uit. Als ik via mijn buiten IP connect dan haal ik nog steeds volle speed (2 mb/s) dus waarschijnlijk gaat dat niet via een buitenweg maar direct via de WLAN router naar m'n server. Prima dus :)

Bedankt voor de hulp iig

Pagina: 1