• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik had Vista B2 geïnstalleerd op mijn 'hoofdschijf' als dualboot samen met XP.
Verder heb ik nog 2 harde schijven voor backups en media (Storage Alpha en Storage Beta).

Nu merkte ik dat op een gegeven moment bij het opstarten van XP er een errorcheck werd gedaan op Storage Beta (je kent dat wel, tijdens het opstarten).
Ik vond het vreemd, maar merkte in XP dat de schijf niet meer benaderbaar is en gewoon Local Disk heet.
In Disk Management heeft-ie geen filesystem, is het een RAW formaat met 100% vrij, wat niet zo is.
Toen de dualboot-schijf gewist en Vista pre-RC1 (singleboot) geïnstalleerd.
En Storage Beta was helemaal terug en werkte naar behoren, niets vreemds aan. Alles goed, dacht ik.

Toen installeerde ik weer XP, start op en gelijk weer een diskcheck op -voorheen- Storage Beta.
Ik was/ben weer terug bij af, NTFS-partitie wordt dus niet gevonden.
De schijf mist overigens ook de 8Mb unallocated space, dus misschien dat de FAT (of hoe dat heet in NTFS) kapot is?

Hoe kan ik mijn XP braaf vertellen dat er gewoon een NTFS-partitie zit? En waarom herkende Vista de schijf wel (hulde voor Vista overigens)? En waarom is-ie überhaupt 'stuk' gegaan?

Klein probleem: Ik heb geen XP-cd at the moment (gebruik een nlite-cdtje voor installatie, dus ik kan niet de recoveryconsole in).

Is er een programmaatje waarmee ik gewoon vanuit XP de partitie kan 'repareren' ofzo?
Programma's als Getdataback zijn geen optie, omdat ik de bestanden nergens heen kan kopiëren. Overigens herkent Getdataback, natuurlijk, de NTFS-partitie wel.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• anandus
  • Niet online
Bump

Niemand die weet hoe ik mijn MFTje terugkrijg?
Of ben ik genoodzaakt om Vista te installeren om weer bij mijn bestanden te komen?
En waarom herkent Vista de NTFS-partitie wel en XP niet?

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 20:21

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Partition Magic al geprobeerd?
Er zit me heel vaag iets bij dat ik een paar jaar geleden bij een klant een harddisk had (ntfs geformatteerd) waarvan de partitie in zijn pc niet gezien werd en in mijn pc wel (klant draaide WinXP en ik ook). Of in elk geval zo'n soort probleem was het, met Partition Magic heb ik toen iets gedaan (maar vraag me niet meer wat 8)7) waarna het probleem opgelost was.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Verwijderd

wat ik zelf al is meegemaakt heb met xp is dat als je een sata controller in het systeem hebt en die wordt herkent en geinstalleerd met de standaard driver die windows xp bij zich heeft uit mijn hoofd zoiets als standaard dualchannel controller of zoiets ( zit nu achter een mac dus kan dit ff niet precies opzoeken ) dan kun je inderdaad dit probleem krijgen. heb het zelf meegemaakt met een 250 gb sata2 schijf die herkent werd als een standaard dualchannel controller. partitie werd niet meer herkent maar windows kon de schijf wel zien maar was gewoon als raw. na het instaleren van de drivers van de fabrikant ( in mijn geval een jmicron ) en een herboot was de drive weer tiptop in orde.

denk dus ook niet dat dit een mft probleem is aangezien vista hem wel herkent en misschien zelf standaard de goede driver heeft.

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 11:10:
wat ik zelf al is meegemaakt heb met xp is dat als je een sata controller in het systeem hebt en die wordt herkent en geinstalleerd met de standaard driver die windows xp bij zich heeft uit mijn hoofd zoiets als standaard dualchannel controller of zoiets ( zit nu achter een mac dus kan dit ff niet precies opzoeken ) dan kun je inderdaad dit probleem krijgen. heb het zelf meegemaakt met een 250 gb sata2 schijf die herkent werd als een standaard dualchannel controller. partitie werd niet meer herkent maar windows kon de schijf wel zien maar was gewoon als raw. na het instaleren van de drivers van de fabrikant ( in mijn geval een jmicron ) en een herboot was de drive weer tiptop in orde.

denk dus ook niet dat dit een mft probleem is aangezien vista hem wel herkent en misschien zelf standaard de goede driver heeft.
Het is IDE, net als de schijf waar nu XP op staat.
Maar ik zal de drivers even nalopen just in case :)

Verwijderd

wat voor bord heb je trouwens?

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-08 07:00
Er zijn verschillende versies van NTFS. Wel eens geprobeerd een NTFS schijf die met XP geformateerd is onder windows 2000 uit te lezen ??? Dat wil ook niet en ik ben bang dat de schijf die onder Vista geformateerd is dus niet leesbaar is onder XP.

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

Verwijderd

[/quote]
Er zijn verschillende versies van NTFS. Wel eens geprobeerd een NTFS schijf die met XP geformateerd is onder windows 2000 uit te lezen ??? Dat wil ook niet en ik ben bang dat de schijf die onder Vista geformateerd is dus niet leesbaar is onder XP.
[quote]

nooit problemen mee gehad een ntfs schijf geformateerd in windows xp wordt bij mij normaal uitgelezen onder windows 2000

• anandus
  • Niet online
anandus schreef op donderdag 14 september 2006 @ 11:13:
[...]
Het is IDE, net als de schijf waar nu XP op staat.
Maar ik zal de drivers even nalopen just in case :)
Ik heb de laatste drivers voor mijn chipset en SATA/PATA :)
Ik heb de Asrock 775Dual-VSTA
Plopeye schreef op donderdag 14 september 2006 @ 11:19:
Die schijf is lang, lang geleden voor het laatste geformateerd, onder XP (Vista heette toen volgens mijn nog Longhorn :+ ).
Het is mijn data/backupschijf waar al heel lang niets mee gebeurd is.

Bij het weer installeren van XP zag ik dat de andere 2 schijven 8Mb unallocated space hadden (zit daar de MFT?) en de schijf in kwestie had niet die 8Mb unallocated space (die hij volgens mij eerder wel had *geloof ik*. waar dat heen is weet ik niet). Ik vermoed dus dat de MFT corrupt is, maar dat Vista de MFT elders vandaan haalt of op een andere manier de NTFS wel normaal kan lezen?

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-07 21:40
@Plopeye:
I beg to differ, dat kan wel degelijk!

Ik heb nl. een dualbootmachine met W2KSP4 en WXPSP2. Ik kan onder W2K naar al mijn XP-partities lezen en schrijven. Vlgs. mij kan dat al vanaf W2KSP2.

@Anandus:

Vlgs. mij zou het inderdaad kunnen zijn dat Vista een gereviseerde versie van NTFS gebruikt, die nog niet te lezen/schrijven/benaderen is onder XP. Zoals je uit bovenstaande kun afleiden was dit met W2K en WXP eerst ook zo, dat duurt gewoon even.

[ Voor 6% gewijzigd door Kosh66 op 14-09-2006 11:30 ]

• Plopeye
Toch denk ik dat dit wel een versie probleem is... voor Federation: Doe eens een format met een XP install CD ( gaat ja lekker snel... en zeker sneller als windows 2000 install CD) en ga dan proberen windows 2000 op die geformateerde partitie te installeren. Dit zal je niet lukken wegens versie verschillen in de NTFS. Wat betreft het uitlezen hiervan heb je wel gelijk want er is een backwards compatibility ingebouwd. (wist ik ook nog niet maar las het net op de microsoft site...)

Verwijderd

Plopeye schreef op donderdag 14 september 2006 @ 11:29:
Toch denk ik dat dit wel een versie probleem is... voor Federation: Doe eens een format met een XP install CD ( gaat ja lekker snel... en zeker sneller als windows 2000 install CD) en ga dan proberen windows 2000 op die geformateerde partitie te installeren. Dit zal je niet lukken wegens versie verschillen in de NTFS. Wat betreft het uitlezen hiervan heb je wel gelijk want er is een backwards compatibility ingebouwd. (wist ik ook nog niet maar las het net op de microsoft site...)
ook geen probleem mee sterker nog zo formateer ik mijn schijf snel. windows xp cd erin snel formateren kiezen zo gauw die daarmee klaar is pc hardresetten en dan windows 2000 cd erin geen problemen mee met instaleren werkt gewoon en formateren is dan zo gebeurt is misschien niet de juiste manier van formateren maar werkt perfect.

• Plopeye
[...]
Die schijf is lang, lang geleden voor het laatste geformateerd, onder XP (Vista heette toen volgens mijn nog Longhorn :+ ).
Het is mijn data/backupschijf waar al heel lang niets mee gebeurd is.

Bij het weer installeren van XP zag ik dat de andere 2 schijven 8Mb unallocated space hadden (zit daar de MFT?) en de schijf in kwestie had niet die 8Mb unallocated space (die hij volgens mij eerder wel had *geloof ik*. waar dat heen is weet ik niet). Ik vermoed dus dat de MFT corrupt is, maar dat Vista de MFT elders vandaan haalt of op een andere manier de NTFS wel normaal kan lezen?
Windows 2000 had destijds ook het viezigheidje in de tijd van de overstap van NT4 naar W2K
dat hij alle NTFS schijven die hij tegen kwam automatisch converteerde...

Nu kan het zijn dat Vista tijdens de installatie dus een automatische conversie doet naar een nieuwere versie van NTFS... (Kan namelijk zo zijn dat Vista niet wil booten vanaf een oudere versie)

• anandus
  • Niet online
Aan Partition Magic heb ik ook niets, die leest het gewoon prima uit :P
PM vind ook geen errors.
PM zegt overigens dat het NTFS versie 3.1 is (de XP-versie, volgens mij) en de eerste MFT cluster op 10.004.476 zit.

edit:
Ironisch genoeg geeft PM een error bij de andere data-schijf, welke wél normaal werkt onder XP, maar PM mag hem niet zo :P

[ Voor 30% gewijzigd door anandus op 14-09-2006 11:42 ]

Verwijderd

Plopeye schreef op donderdag 14 september 2006 @ 11:36:
[...]

Windows 2000 had destijds ook het viezigheidje in de tijd van de overstap van NT4 naar W2K
dat hij alle NTFS schijven die hij tegen kwam automatisch converteerde...

Nu kan het zijn dat Vista tijdens de installatie dus een automatische conversie doet naar een nieuwere versie van NTFS... (Kan namelijk zo zijn dat Vista niet wil booten vanaf een oudere versie)
het is niet de bedoeling om je te verbeteren of zo aangezien ik nu weer een quote van je aanhaal. dat windows nt4 dit automatisch deed klopt maar dat vista dit doet lijkt me beetje onlogisch aangezien storage schijf alpha het nog wel gewoon doet bij hem en ik neem aan dat die ook nog in de zelfde indeling staat maar dat weet de topicstarter het beste. verder lijkt het me zo mocht hij wel automatisch converteren dat dan de schijf nog wel benaderbaar zou moeten zijn in xp zal toch wel een vorm van compatibiliteit ingebouwd zijn naar het oudere ntfs formaat net zoals in 2000.

kan me vergissen natuurlijk maar lijkt me stug dat ze opeens oudere versies van ntfs niet benaderbaar mee maken.

Verwijderd

anandus schreef op donderdag 14 september 2006 @ 11:38:
Aan Partition Magic heb ik ook niets, die leest het gewoon prima uit :P
PM vind ook geen errors.
PM zegt overigens dat het NTFS versie 3.1 is (de XP-versie, volgens mij) en de eerste MFT cluster op 10.004.476 zit.

edit:
Ironisch genoeg geeft PM een error bij de andere data-schijf, welke wél normaal werkt onder XP, maar PM mag hem niet zo :P
misschien stomme vraag maar heb je die ide schijf op een aparte pci ide kaart zitten of gewoon op de onboard controller.

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 11:48:
[...]

misschien stomme vraag maar heb je die ide schijf op een aparte pci ide kaart zitten of gewoon op de onboard controller.
Onboard controller :)

• Plopeye
Ik ben even wat dingen aan het uitzoeken geweest via google, ik lees overal dat diag tools nog altijd aangeven dat het NTFS 3.1 is maar er zijn wel wijzigingen in de funtionaliteit.
Door Microsoft ook wel Transactional NTFS (TxF) genoemd.

Zie http://msblog.resdev.net/?p=78
en http://msdn.microsoft.com...us/transact/fs/portal.asp

[ Voor 25% gewijzigd door Plopeye op 14-09-2006 11:54 ]

Verwijderd

kun je is in schijfbeheer kijken of die ook op active staat in windows xp
heb het 2 keer meegemaakt dat een schijf niet als actief gemarkeerd stond in windows xp en dus ook alleen als raw herkent werd op dat moment.

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 11:53:
[...]

kun je is in schijfbeheer kijken of die ook op active staat in windows xp
heb het 2 keer meegemaakt dat een schijf niet als actief gemarkeerd stond in windows xp en dus ook alleen als raw herkent werd op dat moment.
Healthy en Active.

pic van mijn diskmanagement (op imageshack, misschien popups?):
Afbeeldingslocatie: http://img86.imageshack.us/img86/1200/diskmgmnthe3.jpg

pic van Partition Magic (op imageshack, misschien popups?):
Afbeeldingslocatie: http://img86.imageshack.us/img86/164/pmox7.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door anandus op 14-09-2006 12:16 ]

Verwijderd

apart

ik zag dat je een uli chipset had heb je de chipset driver op de xp machine al geinstalleerd ik weet dat dit een long-shot is maar je weet maar nooit.

zou je mij ook is een screenshot kunnen doen van je ide/sata controllers?

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 12:21:
apart

ik zag dat je een uli chipset had heb je de chipset driver op de xp machine al geinstalleerd ik weet dat dit een long-shot is maar je weet maar nooit.

zou je mij ook is een screenshot kunnen doen van je ide/sata controllers?
anandus in "Van Vista naar XP: NTFS-Partitie wordt n..." :)

Volgens mij zit het met de drivers wel goed.
Schijven zijn alleen maar IDE :)
Voor de goede orde een plaatje (nu ik toch bezig ben :P )

(op imageshack, misschien popups?)
Afbeeldingslocatie: http://img87.imageshack.us/img87/9185/devicemngerho7.jpg

edit:
Let bij mijn vorige post ook erop dat in Disk Manager (en My Computer) Storage Alpha dus wel goed herkend wordt, maar niet in PM. Vaaaag :) Kan Storage Alpha wel prima gebruiken verder.

[ Voor 14% gewijzigd door anandus op 14-09-2006 12:26 ]

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-07 21:40
Wat doet die VIA-entry daar, je had toch een ULi-chipset?
Lijkt wel of ie 'm niet goed herkent?

Verwijderd

Ik heb eerder zo'n gerucht gehoord van vista terug naar xp , dat XP de overige schijven niet meer zouden herkennen. Ik bookmark dit topic ook want hunker sterk op het moment om terug naar XP te gaan :P

• anandus
  • Niet online
Kosh66 schreef op donderdag 14 september 2006 @ 12:39:
Wat doet die VIA-entry daar, je had toch een ULi-chipset?
Lijkt wel of ie 'm niet goed herkent?
Via 880 Pro chipset, sorry voor de onduidelijkheid :)

Overigens denk ik dat het toch een MFT-probleem is. Als je naar het PM-plaatje kijkt dan zie je bij alle schijven een stukje unallocated, maar bij de schijf Storage Beta niet. Mijn vermoeden is dat daar het probleem zit, al weet ik dat niet zeker.

Verwijderd

hmmm na heel wat afgestruind te hebben heb ik verder niks kunnen vinden over dit probleem
denk trouwens nog steeds niet dat dit een mft probleem is aangezien die 8 mb unallocated ik altijd via partition it magic bij mij schijf aantrek en nooit problemen heb met de schijf dat stukje wordt namelijk pas gebruikt als je je schijf converteerd naar dynamische schijven e.d

bron: http://www.geekstogo.com/...ion/index.php/t93291.html en dan gaat het over zit stukje:

The unallocated space is actually set aside by Windows when you format an ntfs drive in anticpation of you perhaps changing it to a dynamic drive in the future (this is a special windows extension that allows you to, among aother things, create dynamic volumes for RAID configurations.)

dit heeft dus niks te maken met je mft pas als je dynamisch gaat werken wordt die 8 mb gebruikt ( als je geen dynamische of software raid gebruikt kun je dit net zo goed bij je schijf aan trekken.

wat je probleem betreft ik denk toch echt dat je een 2de schijf er bij moet zien te regelen en dan je gegevens overzetten via vista. of formateren en via getdataback je gegevens terughalen.

• .jef
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-08 21:12
Ik heb ongeveer hetzelfde voor... Maar gewoon met een reinstall van windows xp :s

2de harde schijf (250gb in 2 partities) stond niet bij Deze Computer dus ff gaan kijken bij disk manager en daar staat hij als 238GB unallocated space... Wel leuk om te zien zoiets als je weet dat al m'n muziek/foto's/etc daarop staan :s

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ligt eerder aan OS dan aan HDD in hardwarematige zin :)

Opslagmedia & I/O Controllers » Windows Clients dus.

Verwijderd

Loze kick... maar wou ff iets toevoegen

Juist. Ik ben net van Vista naar XP overgestapt, maar m'n partities zijn gewoon leesbaar door XP. Het zal denk ik ook wel komen omdat ze toendertijd aangemaakt waren met XP setup. Mocht ik partities aanmaken met Vista (setup) dan zou ik mogelijk wel in de problemen komen. Terugstap van Vista naar XP kan gewoon mits je je partities ook gemaakt hebt met XP :)

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 23:07:
Loze kick... maar wou ff iets toevoegen

Juist. Ik ben net van Vista naar XP overgestapt, maar m'n partities zijn gewoon leesbaar door XP. Het zal denk ik ook wel komen omdat ze toendertijd aangemaakt waren met XP setup. Mocht ik partities aanmaken met Vista (setup) dan zou ik mogelijk wel in de problemen komen. Terugstap van Vista naar XP kan gewoon mits je je partities ook gemaakt hebt met XP :)
Dat was dus het hele punt, die partities zijn jaren geleden in XP aangemaakt :)

Verwijderd

anandus schreef op donderdag 21 september 2006 @ 00:22:
[...]
Dat was dus het hele punt, die partities zijn jaren geleden in XP aangemaakt :)
Die installatie die je uitvoert van XP ... welke Service pack haddie ge-integreerd? Mijnes namelijk 2. En alles ervoor heeft moeite met schijven herkennen onder de 128GB geloof ik.

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 21 september 2006 @ 00:55:
[...]

Die installatie die je uitvoert van XP ... welke Service pack haddie ge-integreerd? Mijnes namelijk 2. En alles ervoor heeft moeite met schijven herkennen onder de 128GB geloof ik.
Dat was mijn superdeluxe unattended XP cd, waar alles t/m juli (iirc) opzit, dus dat is het probleem ook niet :)
Nee, er is iets gebeurd (en of het aan Vista ligt of niet, al vermoed ik dat wel), waardoor de schijf in Vista wel gewoon wordt behandeld, maar in XP niet herkend wordt.
Ik heb nu (wéér) een dualboot om bij mijn schijf te komen.
Maar in Vista geen probleem.
Waarom? I don't know.

edit:
Heb ook al een keer XP opnieuw geïnstalleerd.
(zit nu op 4 XP- en 3 Vista-installaties in 3 weken ofzo :P )

[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 21-09-2006 01:07 ]

Verwijderd

Is ook iets zo raars.... mischien dat het bij jou gebeurd is weet ik niet.. maar ik vertel het toch maar :P

Als je een harde schijf met daarop een andere versie van XP in je eigen systeem voert, en alleen al klikt op de map (of je muis eroverheen houd om de Directorysize te tellen) C:\System volume information\ raakt op 1 of andere manier je hele systeem vernaggeld en boot ook gelijk niet meer. Het is geloof ik op te lossen via recovery console, maar toch. Je zou bijna denken dattie de content van de andere schijf in z'n eigen config zet, oid.

Ik weet niet om hoeveel data het gaat, maar prik er anders een schijf bij, op Fat32 (om zo zeker te zijn dat het weer niet leesbaar is :P ) en backup daar alles op van die andere schijven die leesbaar op Vista zijn.

Vervolgens deel je de partities opnieuw in tegelijk met de XP setup (en niet met Partition magic etc want dat is gewoon bagger) en zet je daarop je data weer terug.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 15:16

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Verwijderd schreef op donderdag 21 september 2006 @ 01:21:
Is ook iets zo raars.... mischien dat het bij jou gebeurd is weet ik niet.. maar ik vertel het toch maar :P

Als je een harde schijf met daarop een andere versie van XP in je eigen systeem voert, en alleen al klikt op de map (of je muis eroverheen houd om de Directorysize te tellen) C:\System volume information\ raakt op 1 of andere manier je hele systeem vernaggeld en boot ook gelijk niet meer. Het is geloof ik op te lossen via recovery console, maar toch. Je zou bijna denken dattie de content van de andere schijf in z'n eigen config zet, oid.

Ik weet niet om hoeveel data het gaat, maar prik er anders een schijf bij, op Fat32 (om zo zeker te zijn dat het weer niet leesbaar is :P ) en backup daar alles op van die andere schijven die leesbaar op Vista zijn.

Vervolgens deel je de partities opnieuw in tegelijk met de XP setup (en niet met Partition magic etc want dat is gewoon bagger) en zet je daarop je data weer terug.
8)7

Waarom is PM nu weer bagger? :? Dat is een van de betere programma's hoor.

Bovendien is de NTFS partitie van de TS niet meer leesbaar en dan is backuppen een gepasseerd station.

En wat je omschrijft van het in de soep lopen als je op sys folders van een andere XP installatie klikt, zal ook een zeldzaam geval zijn. Ik heb daar nog nooit problemen mee gehad, en heb diverse PCs met meerdere versie naast elkaar.

Kortom: get your facts straight!

Verwijderd

superduper schreef op donderdag 21 september 2006 @ 08:18:
[...]

8)7

Waarom is PM nu weer bagger? :? Dat is een van de betere programma's hoor.
Omdat ik op 2 keer toe enorm gezeik heb gehad met gebruik van die software. Als je partities aanmaakt, doe het dan wijselijk met Windows XP setup zelf, of in windows, ik heb een paar keer mogen meemaken dat de partities niet meer te lezen waren na een re-install van windows. Of bij een powerloss je partitie in onbekend formaat staat (en zelfs pmp het niet eens meer kan redden). Kortom het is spelen met vuur.
Bovendien is de NTFS partitie van de TS niet meer leesbaar en dan is backuppen een gepasseerd station.
Jawel. Als je even leest wat hij schrijft :
Ik heb nu (wéér) een dualboot om bij mijn schijf te komen.
Aannemelijk dattie dan wel via Vista erin komt.
En wat je omschrijft van het in de soep lopen als je op sys folders van een andere XP installatie klikt, zal ook een zeldzaam geval zijn. Ik heb daar nog nooit problemen mee gehad, en heb diverse PCs met meerdere versie naast elkaar.
Tot op 3 maal toe zelfs. Probeer het maar eens. (Windows 2000 doet hier ook vrolijk aan mee.)
Kortom: get your facts straight!
Alsjeblieft.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2006 08:32 ]

Pagina: 1