Narrowcasting oplossingen

Pagina: 1
Acties:
  • 858 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 00:29
Ik ben bezig met een onderzoek naar Narrowcasting oplossingen.
Narrowcasting is het tonen van audio-visuele beelden op schermen in bijvoorbeeld winkels.

Nu is het de bedoeling dat er een scherm van ongeveer 30-40 inch wordt opgehangen en dat er verschillende dingen getoond worden met behulp van een CMS systeem. Dit is echter het probleem niet, waar het lastiger wordt is hoe het getoond gaat worden. Er zijn wel bedrijven die dit geheel verzorgen, bijvoorbeeld InstoreBroadcast, deze zorgen ook voor zogenaamde IB Players. Helaas zijn deze oplossingen veel te duur en ben ik op zoek naar een goedkopere oplossing.

Wat belangrijk is, is dat er geen pc aangehangen wordt omdat deze:
1. Te veel ruimte innemen
2. Niet stabiel genoeg zijn
3. Van afstand bediend moet worden

Het gaat er dus om dat er een extern kastje aan het scherm (plasma of lcd tv) gehangen wordt die afzonderlijk van een pc kan blijven draaien en dat het via WiFi nieuwe updates (wel via pc) kan ontvangen, bijvoorbeeld nieuwe content wat er op het scherm getoond moet worden.

Ik ben hier al een tijdje mee bezig en helaas helpt Google mij hier ook niet verder.

Zijn er mensen die een mogelijke oplossing hiervoor hebben?
BVD

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik denk niet dat je eraan ontkomt om een pc te plaatsen. Ik snap trouwens het probleem niet zo van een pc. Het is echt niet nodig om deze naast je scherm te zetten. Je hebt kabels in alle lengtes. En er zijn ook draadloze oplossingen zoals Airbridge van Conceptronic.
yorroy schreef op woensdag 13 september 2006 @ 14:37:
Wat belangrijk is, is dat er geen pc aangehangen wordt omdat deze:
1. Te veel ruimte innemen
2. Niet stabiel genoeg zijn
3. Van afstand bediend moet worden
1. Een barebone systeempje is reteklein.
2. ? Hoezo niet? Windows 2k/XP en Linux zijn retestabiel. Het ligt eraan wat voor exotische software en hardware je gebruikt.
3. VNC, Remote Desktop, FTP, enz enz.

[ Voor 47% gewijzigd door Noork op 13-09-2006 14:43 ]

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-06 21:17

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Is het niet makkelijker om een shutteltje oid direct aan het scherm te hangen, evt met een lange VGA/DVI kabel, dat is ook makkelijk weg te werken. Eventueel kan je ook een laptop [met wifi] achter het scherm aan de muur hangen, dat zie je ook niet.

Een shuttle/laptop is klein en kan je makkelijk netjes wegwerken.
Uiteindelijk wil je je Narrowcasting toch kunnen bedienen dus heb je uiteindelijk een PC nodig. Een goed geconfigureerd systeem is prima stabiel overigens. Hardwarematige oplossingen kunnen ook crashen [zeker omdat die meestal ook gewoon *nix draaien]
Een PC is prima van afstand te bedienen [remote desktop kan prima met narrowcasting]
Er is veel narrowcasting software voor de PC te vinden. Het voordeel is dat je veeel dynamischer bent en veel minder gebonden bent aan de hardware.

Bedenk ook dat je geen zware client nodig hebt voor narrowcasting. Je kan eventueel een integrated PC gebruiken die linux draait. Een simpel micro-atx Epia systeempje of zelfs kleiner kan het vaak prima aan.

[ Voor 63% gewijzigd door StarLite op 13-09-2006 14:48 ]

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-09 16:33
Ik heb eerder weleens gewerkt met het pakket iris. Als eerste primair doel had het een kabelkrant funcite, dus meer broad dan narrow casting maar wij gebruikt het in 2 winkels.

Prijzen weet ik niet maar toen wij zochten naar het een en ander kwammen wij bij hun uit wegens de goedkoper prijs tov. concurrenten.
Zie: http://www.tenhove-media.nl/iris.htm

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak :Z

Waar denk je dat het subforum Audio & Video & Hifi over zo gaan...

* dion_b movet deze keer

Oslik blyat! Oslik!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik heb ooit een proprietary oplossing gezien van een kastje, zo groot als een dubbele cd, met aan de ene kant een UTP RJ45 aansluiting, en aan de andere kant DB-25 (VGA). Ging ook geen ethernet maar een proprietair protocol overheen, volgens mij. Dus het bestaat wel, ik kan je alleen niet zeggen wat. Maar misschien is dit voldoende info voor je om je zoektocht door te zetten?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 00:29
Ik heb nu inderdaad een kastje gevonden met een UTP ingang en VGA uitgang. Zie hier.

Ik heb er nog even met een collega over gehad, de makkelijkste oplossing lijkt dan toch op een PC uit te komen in combinatie met een remote desktop.

Ik zoek nog verder, ik laat jullie weten voor welke oplossing ik ga!

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dzine( www.dzine.be) levert ook van dit soort oplossingen. Heb wel eens een cms-achtig applicatie hiervoor gebouwd die automatisch pagina's genereert.

Die boxjes zijn niet goedkoop denk ik.

• jobvr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-08 10:36
Ja, het ligt er een beetje aan hoe zwaar de applicaties zijn die je er op wil draaien, misschien is dit wel iets, hoewel ik denk dat de CPU wel iets tekort komt..

http://tweakers.net/nieuws/44117

If You Always Do What You've Always Done, You'll Always Get What You've Always Got.

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-09 18:22

Eijkb

Zo.

Je kan ook eens kijken op maxtt.nl. Dat is een nieuw bedrijf wat ook van dit soort oplossingen levert. Weet verder niets van prijzen e.d.

.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:43
Paar mogelijkheden:

- VGA over UTP: alles centraal aansturen.
- Simpele PC met TVout, en dat RF-moduleren en tesamen met het caisignaal distribueeren (relatief lage kwaliteit maar voor foto's/kabelkrant prima te doen)
- Simpel barebonetje (via eden oid) met wifi en een servertje: snelkoppeling naar \\server\file.pps (powerpoint) in opstartmenu. (nieuwe presentatie plaatsen, en volgende ochtend bij herstart ('s nachts herstart schedulen) netjes nieuwe presentatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik kwam op deze pagina terecht omdat ik ook op zoek naar een narrowcasting oplossing.

Ik weet niet of iemand Placid kent? Zij hebben een soortgelijk systeem om content op verschillende locaties en schermen te plaatsen, grote voordeel is hier dat het conten systeem online staat en je er dus van overal aankunt, je kan zelf de demo uittesten op hun website. De computers aan de schermen zullen dus waarschijnlijk met IP werken.

http://www.placid.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben de ontwikkelaar van de webapplicatie van Placid en geef graag een beetje achtergrond:

Placid bestaat uit twee delen: de online webapplicatie en een mediaplayer die de gegevens van de webapplicatie op regelmatige basis gaat pollen om zo de planning en dergelijke te synchroniseren, het is dus niet zo dat de webserver naar de mediaplayer connecteert. De reden hiervoor is dat het niet nodig is een poort bij de klant open te zetten en/of te forwarden, dus het netwerk blijft mooi veilig dicht als er een firewall voor staat.

Het is een eenvoudig en overal bruikbaar systeem, een webbrowser en een internetaansluiting volstaan.Er is naar gestreefd de webapplicatie zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken door gebruik te maken van AJAX-technologie, die o.a. drag-en-drop mogelijk maakt. We laten ook iedereen toe de applicatie echt te gebruiken, zodat je weet wat je koopt. Je kan vanuit de webapplicatie overigens meerdere locaties beheren, elk met een overkoepelende (speelt af over alle locaties) en een locatiespecifieke agenda.

De mediaplayer is een Apple Mac Mini met custom-made softwarepakketje erop. De Mac Mini is een compact toestel, betaalbaar, verbruikt zeer weinig en is gemakkelijk achter een plasma-tv te verbergen. Het is aan de hand van het MAC-address zich uniek bij de server gaat identificeren, dus niet op IP (zo is het mogelijk om de mediaplayer achter een dynamisch IP adres te plaatsen). De keuze voor het MacOS was heel bewust: betrouwbaar, veilig voor hacking en het systeem heeft grafisch al heel wat in z'n mars, waardoor alles er echt zeer mooi uit ziet. Alle gegevens uit de webapplicatie worden lokaal gesynchroniseerd, dus als de internetverbinding wegvalt, blijft alles mooi verderwerken.

Verder is het ook zo dat de klant zelf beslist of hij bij Placid de schermen aankoopt, bestaande schermen gebruikt of zelf de schermen bij zijn leverancier aankoopt. De mediaplayer is ook jouw eigendom. Bovendien wordt er van Placid uit geen reclame op de schermen geplaatst. Wil je dat zelf wel doen en daarmee de kost van het systeem terugverdienen, dan is dat jouw goed recht. Jij beslist m.a.w. zelf wat je op je schermen laat verschijnen.

Prijstechnisch wordt de kostprijs bepaald aan de hand van het aantal beelden die je kan gebruiken en dat is een maandelijkse abonnementskost. Zo blijft het systeem betaalbaar voor iemand die slechts 1 scherm met een paar billboards nodig heeft en eveneens ideaal voor grotere bedrijven die over tientallen locaties verschillende zaken willen projecteren.

Neem gerust eens contact op of probeer de demo. Reacties en meningen zijn altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ bealzebub: ik heb wat zitten spelen met jullie demo. Applicatie ziet er goed uit. Lekker eenvoudig in gebruik. Ik mis echter wel de mogelijkheid om iets te doen met bewegende beelden. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 14:37:
@ bealzebub: ik heb wat zitten spelen met jullie demo. Applicatie ziet er goed uit. Lekker eenvoudig in gebruik. Ik mis echter wel de mogelijkheid om iets te doen met bewegende beelden. Of zie ik iets over het hoofd?
Klopt, video behoort momenteel niet tot de mogelijkheden maar komt er als alles goed gaat aan later dit jaar. Zowieso is het de bedoeling video op dezelfde gebruiksvriendelijke manier te implementeren als het uploaden van plaatjes. Dat betekent dat we op de server alleszins een frame uit de video willen capturen die dan als preview kan dienen van de video. Twee van de mensen die achter het concept Placid zitten zijn trouwens zeer actief in multimedia.

De vraag die men zich bij het ontwikkelen van dergelijke vooruitstrevende applicaties moet stellen (want volgens ons gegoogle is Placid de enige volledig webbased en AJAX-enriched digital signage/narrowcasting oplossing wereldwijd), is of het zin heeft om onmiddellijk een mastodont te maken waar niemand nog mee kan of wil werken, maar wel een enorme featureset heeft, een fout die in veel softwarepakketten gemaakt wordt. Het streefdoel van Placid is altijd geweest om een applicatie te maken die eenvoudig toegankelijk is voor iemand die niet noodzakelijk een grafische of multimediale achtergrond heeft.

Video is inderdaad een vraag die wel eens naar boven gekomen is tijdens een demo, maar wanneer wij dan de vraag stellen welke movies zij juist willen uploaden, dan is tot nu toe altijd gebleken dat het meer iets was van "wij hebben geen video, dat kost teveel, maar andere gelijkaardige en veel duurdere oplossingen doen het wel, dus waarom jullie niet". De problematiek die zich met video stelt is dat je als gebruiker de balans moet kunnen vinden tussen een aanvaardbare bestandsgrootte en een aanvaardbare tot goeie kwaliteit op bv. een 42" plasmascherm, iets wat voor heel veel mensen onbekend terrein is.

Alhoewel ik niet volledig akkoord ga met alle beweringen die het boek oppert, heeft Getting Real wel een aantal goeie filosofieën over hoe een applicatie best evolueert en kort gezegd: "less is more, evolueer naar echte noden in plaats van alles te willen doen". Het is een even grote uitdaging om iets te maken dat functioneel eenvoudig lijkt (lees: gebruiksvriendelijk) maar eigenlijk een behoorlijk complex gegeven is, zowel in de webapplicatie als in de mediaplayer zelf. Daar zijn we met Placid volgens mij met glans in geslaagd :)

Dit gezegd zijnde, binnen het team hebben nog een behoorlijk lijstje ideeën naar nieuwe features toe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-09 11:11
Verwijderd schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 12:03:
[...]

(want volgens ons gegoogle is Placid de enige volledig webbased en AJAX-enriched digital signage/narrowcasting oplossing wereldwijd)

[...]
Fout, dat is MediaVT. Die kan overigens WEL video aan en is ook niet gebonden aan het internet verbinding (alles loopt namelijk via HSDPA/UMTS en dat zit bij de prijs inbegrepen).

Website:
http://www.mediavt.com

(edit: Hmh, ik zie dat die site eens geupdate moet worden, ze doen veel meer dan alleen die sigarettenautomaten)

[ Voor 15% gewijzigd door OverSoft op 07-05-2007 10:35 . Reden: URL ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenRules
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-03 14:20
Ben ook nog steeds op zoek naar een goede softwarematige oplossing.
met zowel filmpjes als afbeeldingen.

Of een niet al te dure hardwarematige oplossing (een complete pc lijkt me to match)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OverSoft schreef op maandag 07 mei 2007 @ 10:34:
[...]

Fout, dat is MediaVT. Die kan overigens WEL video aan en is ook niet gebonden aan het internet verbinding (alles loopt namelijk via HSDPA/UMTS en dat zit bij de prijs inbegrepen).

Website:
http://www.mediavt.com

(edit: Hmh, ik zie dat die site eens geupdate moet worden, ze doen veel meer dan alleen die sigarettenautomaten)
Hmmmm, ik zie nergens op de website dat het beheer en de planning via een online webapplicatie verloopt. De website zelf is inderdaad geen al te goede referentie, dat is een feit. Als je het beheer met een volledig online-gebaseerde applicatie kan doen, dan vind ik het ergens een must om daar een demoversie beschikbaar van te maken en de huidige website bestaat nu uit een paar statische HTML pagina's die in DreamWeaver gemaakt zijn en volledig table-based zijn, iets waar de moderne webbouwer serieus de kriebels van krijgt :)

Placid kan overigens via gelijk welk protocol dat internet access heeft de mediaplayer laten synchroniseren, of dat nu breedband internet via de kabel, ADSL, SDSL, een simpele modemverbinding of HSDPA/UMTS is. De bedrijven die Placid gebruiken hebben overigens allemaal een internetaansluiting en het laatste wat zij zouden willen, is nog maar eens een overbodige kost erbij (want mediavt zal uiteindelijk die UMTS verbinding ook in de kost van het systeem verrekenen).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2007 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BrokenRules schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 14:16:
Ben ook nog steeds op zoek naar een goede softwarematige oplossing.
met zowel filmpjes als afbeeldingen.

Of een niet al te dure hardwarematige oplossing (een complete pc lijkt me to match)
Wat bedoel je juist met een softwarematige oplossing? Wanneer je een digital signage applicatie wil gaan beheren, dan lijkt het mij ergens vanzelfsprekend dat je een mediaplayer en een "server" hebt, of die nu online of lokaal staat, maakt geen verschil.

Wat eventueel een oplossing kan zijn, is een two-display setup, waarbij je VJ software gebruikt om vanop één scherm een ander scherm aan te sturen. Het zal verre van ideaal zijn, maar het doel heiligt de middelen zeker? ;)

De goedkoopste oplossing met een one-pc-one-screen setup is gewoon PowerPoint/Apple Keynote of een andere slideshow-achtige applicatie, die je zelf elke dag update als er niemand staat te kijken, maar echte digital signage/narrowcasting kan je dat niet noemen.

Ofwel kan je een simpele ontwikkelomgeving zoals visual basic of realbasic gaan gebruiken om snel iets in mekaar te boksen die een bepaalde map op de computer monitort en indien die van inhoud verandert, de slideshow ook aangepast wordt. Een jaar geleden heb ik op zeer korte tijd een dergelijke oplossing in mekaar gestoken (ook een Macintosh applicatie), niets dat in de buurt komt van de scope van Placid, maar zeker zijn nut gehad heeft. Daaruit is trouwens het concept Placid ontstaan.
Pagina: 1