Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Jofel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 12:41
Ik ben me aan het oriënteren op een PDA met GPS geïntegreerd. Waarschijnlijk gaat het de Loox n560 worden. Maar daar heb ik geen vraag over.

Bij deze PDA kan ik een autolader kopen met een geïntegreerde TMC module (totaal €85). Maar ik heb eens flink lopen zoeken op het wereldwijde web en ik vind bijzonder weinig recente reacties m.b.t. de werking en het nut van TMC in Nederland.

Op GOT vind ik een topic uit 2003 wat hierover gaat en andere threads zijn ook allemaal gedateerd (meer dan 2 jaar oud zelfs).
Andere fora bieden ook weinig informatie. Op pocket.info staat slechts één thread hierover en daar zijn de meningen/ervaringen verdeeld.
http://forum.pocketinfo.nl/showthread.php?t=57950

Dus mijn vraag aan het GOT publiek:
Heb je ervaring met TMC en zo ja, vind je het een nuttige functie in Nederland? (gaarne met motivatie uiteraard).

Verwijderd

flitsmeldingen uiteraard!
//oh eh motivatie. nouja, m'n girorekening he :P

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2006 14:08 ]

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Jofel schreef op woensdag 13 september 2006 @ 14:04:
Ik ben me aan het oriënteren op een PDA met GPS geïntegreerd. Waarschijnlijk gaat het de Loox n560 worden. Maar daar heb ik geen vraag over.

Bij deze PDA kan ik een autolader kopen met een geïntegreerde TMC module (totaal €85). Maar ik heb eens flink lopen zoeken op het wereldwijde web en ik vind bijzonder weinig recente reacties m.b.t. de werking en het nut van TMC in Nederland.

Op GOT vind ik een topic uit 2003 wat hierover gaat en andere threads zijn ook allemaal gedateerd (meer dan 2 jaar oud zelfs).
Andere fora bieden ook weinig informatie. Op pocket.info staat slechts één thread hierover en daar zijn de meningen/ervaringen verdeeld.
http://forum.pocketinfo.nl/showthread.php?t=57950

Dus mijn vraag aan het GOT publiek:
Heb je ervaring met TMC en zo ja, vind je het een nuttige functie in Nederland? (gaarne met motivatie uiteraard).
Wat denk je van flts en fileinfo?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:40

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Lijkt mij dat het duidelijk is dat je er flits en fileinfo mee te zien krijgt. Maar is het ook binnen nederland echt nuttig en bruikbaar?

Commentaren die ik hoor dat de informatie te traag komt, zodat je allang in de file staat en je tomtom vrolijk een andere route presenteert omdat er over 5 km een file staat...

Ik ben dus ook wel benieuwd naar meningen van mensen die het in de praktijk al gebruiken.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
superduper schreef op woensdag 13 september 2006 @ 14:19:
Lijkt mij dat het duidelijk is dat je er flits en fileinfo mee te zien krijgt. Maar is het ook binnen nederland echt nuttig en bruikbaar?

Commentaren die ik hoor dat de informatie te traag komt, zodat je allang in de file staat en je tomtom vrolijk een andere route presenteert omdat er over 5 km een file staat...

Ik ben dus ook wel benieuwd naar meningen van mensen die het in de praktijk al gebruiken.
Mijn engin heeft het en als je dat ding even de tijd geeft om alle info van het net te plukken (zeg 5 minuten) dan is er geen enkel probleem mee. Updates komen gewoon binnen als de radiozender ze binnen heeft. Erg handig dus en zeker een reden om het an te schaffen

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Jofel
Het is mij uiteraard duidelijk dat het dient voor flitspalen info en (met name) fileinfo.

Maar ik vraag me dus af of deze informatie nuttig is in Nederland i.c.m. een navigatiepakket met GPS. Ik wil graag praktijk ervaring horen van of het wel werk, niet werkt, of het überhaupt wel nut heeft (kun je wel een kortere route rijden of staat het overal vol?), etc... Praktijkervaringen dus.

Verwijderd

tsja, bij ons zit gps+tmc gewoon in het navigatiesysteem.
het werkt gewoon prima, keurig op tijd waarschuwen enzo. de alternatieve route hang natuurlijk af van je navi, daar heeft tmc nix mee te maken :P
in principe rijdt het op die alternatieve routes gewoon door.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2006 15:01 ]

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-09 21:35
ja file-info met een waarschuwing voldoende lang vooraf zodat je eventueel voor een omweg kan kiezen kan soms handig zijn.

• Jofel
Ik begrijp dus dat iedereen het wel nuttig vind in de dagelijkse praktijk?

Krijg je altijd goede alternatieve routes voorgeschoteld en deze zijn ook echt sneller?

Ik vraag mij namelijk af OF er wel alternatieve routes beschikbaar zijn in het volle Nederland. Ik rij met name van Rotterdam naar Nijmegen (A15) en verder veel in de regio Rijnmond (een straal van zo'n 50km om Rotterdam heen).

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:14

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Jofel schreef op donderdag 14 september 2006 @ 11:32:
Ik begrijp dus dat iedereen het wel nuttig vind in de dagelijkse praktijk?

Krijg je altijd goede alternatieve routes voorgeschoteld en deze zijn ook echt sneller?

Ik vraag mij namelijk af OF er wel alternatieve routes beschikbaar zijn in het volle Nederland. Ik rij met name van Rotterdam naar Nijmegen (A15) en verder veel in de regio Rijnmond (een straal van zo'n 50km om Rotterdam heen).
Maar dat heeft niets met TMC te maken en of je het wel of niet aanschaft.
Als er al een alternatieve route is dan neem ik aan dat je die wel weet (omdat je er waarschijnlijk 2x per dag langsrijd). Je navigatie kan ook prima alternatieve routes berekenen, daar heeft hij geen TMC voor nodig. Of het sneller is? Dat is natuurlijk nooit te voorspellen. 5 km file != 5 km file... waarmee ik wil zeggen: bij de ene 5 km ben je er binnen 5 minuten doorheen, bij de ander ben je 40 minuten bezig. Die TMC info word door verschillende radiozenders in nederland uitgezonden, wat jij of je navigatie met die info doet is de doorslaggevende faktor of het nut heeft.

Probeer het eens uit, rijd eens zelf een alternatieve route als de A15 dichtstaat met 200km file. Dan weet je toch genoeg?

Alles kan stuk.

• Jofel
Ben ik echt zo onduidelijk dat ik niet begrepen word? Mijn excuses maar ik zal het even verduidelijken met een voorbeeldje.

Stel je voor, ik rijd op de A13 naar Den Haag. Ik ken iedere sluipruite daar maar dan moet ik wel van te voren weten of er file staat. EN daar komt de TMC functie dus om de hoek kijken. Als die mij voldoende van te voren waarschuwt met een juiste lengte van de file dan kan ik vervolgens besluiten hoe ik moet rijden (of besluiten of ik de voorgestelde wijziging van de navigator+TMV accepteer).

Oftewel, is de informatie die via TMC wordt aangeleverd:
1) Betrouwbaar (juist schatting van het aantal kilometers)
2) Ruim op tijd (dus niet als je al in de file staat)
3) Volledig (dus alle files op snelwegen en eventuele belangrijke N-wegen)

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
Je hebt gelijk dat het belangrijkste van TMC is wat je navigatie ermee doet. Ik heb zelf een Blaupunkt Travelpilot navigatiesysteem in de auto. In Duitsland werkt dit perfect in combinatie met TMC, ik wordt bij files netjes omgeleid. In Nederland krijg ik nooit een alternatieve route voorgeschoteld. Ook als ik zelf besluit een alternatieve route te nemen wordt ik door de navigatie vrolijk teruggestuurd de file in.
Er wordt na het ontvangen van verkeersinfo wel gemeld dat de route herberekend wordt, maar vervolgens komt alleen de melding dat de route verkeersstoringen bevat.
Dus met Travelpilot software kan je net zo goed geen geld uitgeven aan TMC. Ik heb geen idee hoe andere pakketten hiermee presteren.

Wat betreft de 5 km != 5 km: het wordt langamerhand tijd dat er omgeschakeld wordt van filelengte in kilometers naar filelengte in vertraging zoals bij de proef tussen Utrecht en Amersfoort. Met die informatie geef je een navigatiesysteem werkelijk de kans om te berekenen of een alternatieve route voordelig is of niet.
Jofel schreef op donderdag 14 september 2006 @ 12:05:
Oftewel, is de informatie die via TMC wordt aangeleverd:
1) Betrouwbaar (juist schatting van het aantal kilometers)
2) Ruim op tijd (dus niet als je al in de file staat)
3) Volledig (dus alle files op snelwegen en eventuele belangrijke N-wegen)
Ik krijg volgens mij de info wel altijd volledig en op tijd. Of deze betrouwbaar is kan ik niet beoordelen omdat ik niet kan opvragen wat er binnengekomen is. Misschien dat dat met andere navigatiesoftware wel kan.

[ Voor 21% gewijzigd door cowgirl op 14-09-2006 12:08 ]

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
cowgirl schreef op donderdag 14 september 2006 @ 12:05:
Je hebt gelijk dat het belangrijkste van TMC is wat je navigatie ermee doet. Ik heb zelf een Blaupunkt Travelpilot navigatiesysteem in de auto. In Duitsland werkt dit perfect in combinatie met TMC, ik wordt bij files netjes omgeleid. In Nederland krijg ik nooit een alternatieve route voorgeschoteld.
Ik hoorde dat dat er mee te maken heeft dat in Nederland files via TMC altijd als 'langzaamrijdend' verkeer worden aangemerkt in plaats van als 'stilstaand'. Je navigatie ziet het dan niet als een ernstige reden om om te rijden. Bij mijn pakket (Navigon, op PocketPC) berekent hij ook geen alternatieve route voor files door dit probleem, tenzij ik hem op 'handmatig' zet. Dan vraagt hij bij elke file of ik om wil rijden.

Ik heb nu een week of wat een ontvanger met TMC (deze heb ik: http://www.pdashop.nl/product/25192), en ik moet zeggen dat de informatie wel wat achterloopt soms. Ik zie heel vaak dat hij op de andere rijbaan (de andere kant op) een file aangeeft, terwijl ik daar helemaal niets van zie als ik er langs rijd. Hij meldt dat dan natuurlijk niet omdat ik de andere kant op ga, maar ik zie het op het kaartje, wordt aangegeven door een file-icoontje met een rozige waas om de weg heen en zwarte pijlen in de file-richting.

Ook heb ik wel eens gehad dat hij me voor files waarschuwt en als ik dan niet besluit om om te rijden, er helemaal geen file blijkt te staan. Ik denk dat dit komt door de snelle veranderingen in het verkeer in Nederland.

Flitsers komen soms wel door maar soms ook niet, je moet wel degelijk goed opletten. Laatst nog bijna geflitst terwijl de TMC zweeg. De flitsers worden ook door het radiostation zelf toegevoegd en niet door de leverancier van de verkeersinformatie, dus zelfs radiostations met dezelfde leverancier (zoals bijvoorbeeld Sky Radio en Radio 1) kunnen de flitsers anders of niet doorgeven. Zie hier een link over welke radiostations welke leveranciers hebben: http://en.wikipedia.org/w...e_Channel#The_Netherlands.

Het nut van TMC vind ik dus redelijk beperkt. Het is geen supermiddel waardoor je nooit in de file hoeft te staan en het heeft het gewoon vaak mis (ter informatie: Ik gebruik meestal radio 538 of sky radio voor tmc). Ook werkt het alleen op snelwegen, omleidingen en files op alles wat geen snelweg is wordt dus niet weergegeven. Maar die paar keer dat je wel op tijd gewaarschuwd wordt, zal je het dankbaar zijn. Ik ben zelf dan ook blij dat ik het er bij heb genomen.

Edit: Ik kan trouwens in Navigon wel zien wat er binnen komt, en dat is soms heel veel (soms wel 60 berichten). Alleen de lengte en dergelijke heb ik nooit goed kunnen controleren. Ik denk dat het ook heel erg afhankelijk is van welk radiostation je gebruikt als bron.

[ Voor 8% gewijzigd door GekkePrutser op 14-09-2006 12:28 ]

• Jofel
OK, dank je wel cowgirl en GekkePrutser. Ik ga het gewoon eens uitproberen zonder TMC en als ik de indruk heb dat ik te veel file rij dan zal ik zo'n TMC-lautolader voor de Loox n560 aanschaffen. Uiteraard zal ik dan ook even mijn eigen bevindingen hier posten.
Pagina: 1