H/K AVR1500: brom, dus dan maar optisch?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.847 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 189179

Topicstarter
Hallo allen,

Ik ben in het bezit van een Harman/Kardon System 1500 (AVR 1500 receiver + DVD1500 dvd-speler). De set bevalt goed, alleen valt me sinds enkele weken een heel zachte bromtoon op bij gebruik van analoge kanalen zoals cd (via stereo analoge RCA), tv en tape.

Deze zachte bromtoon is hoorbaar tijdens echte stiltes, zoals pauzes tussen muziektracks, cd-speler standby of wanneer er geen signaal door een analoge ingang loopt. Wanneer ik de volumeknop verder opendraai, neemt de brom niet toe. Op het digitale kanaal ‘dvd’ (waar via coax de DVD1500 op aangesloten is) hoor ik helemaal geen brom.

Nou vraag ik me af of die brom ‘normaal’ is voor analoge aansluitingen op een A/V receiver. Ik heb al gecontroleerd op groundloops e.d., die zouden er niet moeten zijn (stopcontact is niet geaard). De brom is wel erg zacht en praktisch alleen hoorbaar als ik de hoofdtelefoon op heb, en nog wel dicht tegen de oren duw.

Andere vraag: nou overweeg ik om mijn cd-speler (Pioneer PD-207) op de receiver aan te sluiten via de optisch digitale ingang via een toslink-kabel. Is dit aan te raden of is de DA-converter van de Pioneer beter dan die in de AVR 1500?

Graag hoor ik wat advies. Alvast bedankt!

Groeten,

Geoffrey

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dit is waarschijnlijk een bekend H/K probleem... Meerdere mensen die ik ken hebben dit probleem gehad... Probeer eens de "tone" functie uit te zetten en de processor te resetten...

Topicstarter
Ik heb de receiver al eens gereset volgens de handleiding. Heb wel het idee dat het toen minder werd. Aan het uitschakelen van de klankregeling heb ik nog niet gedacht. Die staat weliswaar op neutraal omdat ik het geluid zo prima vind, alleen wèl ingeschakeld.

Weet je ook wat de andere H/K bezitters hebben gedaan? Reparatie of niks aan doen?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Na de reparatie kwam het weer terug, maar wel minder... Je zou menho-esm kunnen bellen of ze denken dat het op te lossen is...
Als je garantie heb, sowieso proberen natuurlijk...

Topicstarter
Helaas, natuurlijk nèt geen garantie meer (liep in augustus af). Bovendien is het niet tijdens muziek of spraak te horen. Wellicht ben ik wel een pietlut...

Maar goed, ik kan me voorstellen dat analoge ingangen altijd wel gevoelig zijn voor een beetje brom. Is de optie om de Pioneer cd-speler optisch digitaal te verbinden met de receiver het overwegen waard?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Je kunt het allicht proberen... Maar het zit waarschijnlijk in de processor...

Al geprobeerd de toonregeling uit te zetten?

Topicstarter
Toonregeling is uitgeschakeld inmiddels. Helaas is het brommen niet 100% weg. Tja... wat nu. Misschien toch maar even kijken voor een optisch kabeltje.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wel minder geworden?

Je zou optisch kunnen proberen, maar bij degenen die ik ken die het hadden, maakte dat niet veel uit... De brom was er ook als er niks was aangesloten...

Heb je de set in een winkel gekocht?

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:20

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik heb hier AVR1550 met daaraan Mission M73's, ik hoor geen enkele brom door mijn signaal (ook bij stilte niet).

Tone mode staat bij mij in. Een bekend HK probleem lijkt het me dus niet?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mwah, ken persoonlijk al vier mensen die het probleem gehad hebben... Van de vijf... ;)

Zegt natuurlijk niet dat ze het allemaal hebben... Zit trouwens vooral in de 500 serie... De 550serie heeft naar mijn weten ook andere processoren...

Topicstarter
Om nog even terug te komen op het 'optisch alternatief': ik hoor géén brom of ruis op het dvd-kanaal dat gebruikt maakt van de coaxiale digitale ingang van de receiver. Vandaar dat de optische ingang mij dus een goed alternatief lijkt voor de cd-speler. Alleen weet ik dus niet hoe het zit met de DA-converter in de AVR1500.

Ik heb het apparaat overigens bij de welbekende rode Mediagigant gekocht. Achteraf zou ik dat niet zo snel meer doen. En ondanks dat ik de Haman-set er nog geweldig uit vind zien, vraag ik me ook af of ik opnieuw voor H/K zou kiezen. Misschien ben ik beter af met een 'standaard' Denon of Yamaha. Dan maar minder looks, als de geluidkswaliteit beter is... of ben ik een kniesoor die een hoop heisa maakt van een extreem zacht brommetje dat er misschien altijd al is geweest, maar me nog niet eerder is opgevallen?

Andere optie is de set tweedehands te verkopen en met de 'opbrengst' een nieuwe AV-receiver aan te schaffen zoals genoemd. En hoewel ik de H/K AVR 135 echt mooi vind, zal mijn keuze er waarschijnlijk dan niet op vallen. Zucht. Moeilijk!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Of je gaat gewoon even naar de MM en legt het probleem uit... Desnoods mail je H/K nederland even... Ze zijn vrij coulant...

Overigens; beter geluid bij anderen durf ik te betwijfelen... Maar ook ik zal denkik niet zo snel meer voor H/K gaan...

[ Voor 33% gewijzigd door MikeyMan op 13-09-2006 20:58 ]

Topicstarter
Ik heb H/K Nederland ook al even gemaild. Zij adviseerden me om de receiver inderdaad via leverancier terug te laten sturen voor nakijken door Menho-esm.

Het moet dan maar. Helaas is de MM niet mijn favoriete winkel wat betreft garantie en dergelijke, en 20 kilo sleep je ook niet even mee de tram in.

Hopelijk kan de AVR1500 voor niet al teveel geld worden gerepareerd en hoor ik ook ècht verschil wanneer het apparaat weer terug op honk is. Dat gesleep met zo'n bakbeest is nergens goed voor. :)

Waarom zou jij trouwens geen H/K meer kopen? Ben ik gewoon even benieuwd naar.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, hij is een paar keer kapot geweest...

Maar de laatste keer was m'n eigen schuld, dus misschien niet helemaal eerlijk...

Tis echter wel zo dat na mijn serie het allemaal nogal achteruit gegaan is...

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-05 20:58

EraZor

Don't mention the war

Hmmm heb lange tijd een avr2000 gehad die probleemloos werkte. Absoluut zonder brom. De da's van de 2000 waren erg goed moet ik zeggen: gebruikte een marantz cd6000OSE analoog, en ik hoorde het verschil wel als ik 'm digitaal aansloot, maar om 't nou schrikbarend te noemen....en de 6000 is zeker niet de minste speler....

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

EraZor schreef op donderdag 14 september 2006 @ 13:35:
Hmmm heb lange tijd een avr2000 gehad die probleemloos werkte. Absoluut zonder brom. De da's van de 2000 waren erg goed moet ik zeggen: gebruikte een marantz cd6000OSE analoog, en ik hoorde het verschil wel als ik 'm digitaal aansloot, maar om 't nou schrikbarend te noemen....en de 6000 is zeker niet de minste speler....
die x000 series hebben er ook geen last van ;)

Topicstarter
Vandaag nog even met H/K aan de lijn gehangen over het garantieverhaal (termijn nèt 3 weken verstreken).

Nu maar even afwachten hoe het via de Mediamarkt gaat lopen, ben bang dat reparatie me toch meer gaat kosten dan lief is.

Heb wel voorzichtig al naar andere A/V receivers gekeken (niet bij MM maar bij winkel om de hoek): de Pioneer VSX-416-K en de Yamaha RX-V357. Eens kijken of hiervan ook gebruikerservaringen te vinden zijn en of het goede vervangers zijn voor de AVR1500.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wat zei H/K dan?

Tsjah... Kwa functies zal het een prima vervanging zijn... Maar ik vind het geluid van de goedkopere concurrenten bij lange na niet in de buurt komen van H/K...

Topicstarter
H/K had het erover dat ik me niet al teveel zorgen zou hoeven te aken over reparatiekosten wanneer ik het apparaat direct langs zou brengen in Mijdrecht bij Menho-esm. Maar aangezien me dat niet lukt, zal ik het dus via MM moeten doen. En daar heb ik geen hoge pet van op.

Zo'n Yamaha lijkt me wel wat. De Pioneer is vooral goedkoop (199 euro), maar geen idee hoe hij klinkt. Ik vraag me af wat het verschil qua klank met Harman/Kardon zal zijn.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zou toch aanraden om gewoon een keer langs mijdrecht te gaan... Zijn erg schappelijke gasten daar, en ze lopen ook nog wel een stapje harder voor je als je zelf komt...

Ze hebben zelfs op verzoek betere componenten in mijn versterker gezet, zonder meerprijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Anoniem: 189179 schreef op donderdag 14 september 2006 @ 17:38:
H/K had het erover dat ik me niet al teveel zorgen zou hoeven te aken over reparatiekosten wanneer ik het apparaat direct langs zou brengen in Mijdrecht bij Menho-esm. Maar aangezien me dat niet lukt, zal ik het dus via MM moeten doen. En daar heb ik geen hoge pet van op.

Zo'n Yamaha lijkt me wel wat. De Pioneer is vooral goedkoop (199 euro), maar geen idee hoe hij klinkt. Ik vraag me af wat het verschil qua klank met Harman/Kardon zal zijn.
Ga gewoon een keer luisteren bij een goeie audiozaak, zou ik zeggen. Ik heb erg veel geluisterd naar evrschillende merken en voor mij kwam HK er destijds (in dezelfde prijsklasse) met kop en schouders bovenuit. Al moet je je ook niet ál teveel in je kop halen: speakers maken de klank voor het overgrote deel. Viel me op dat bij HK de opgegeven vermogens vaak erg laag zijn (mijn avr2000 was 'slechts' 5x40W) maar dat vermogen erg stabioel was: speelden met gemak op relatief hoog volume zonder te vervormen (itt een hoop andere merken met dezelfde specs).

Ik heb verder geen ervaringen met de huidige lijn van HK, maar wat ik zo om me heen hoor is dat de klank zo'n beetje onveranderd is (goed dus) maar dat de bouwkwaliteit minder is geworden. Nogmaals: zelf geen ervaring mee: mijn avr2000 was ook al 'made in china' maar kwalitatief uitstekend. nooit last mee gehad. (itt HK cd spelers)

Ben inmiddels overgestapt naar NAD. Wilde eens wat nieuws en bij het vergelijken in een wat hoger segment kwam juist deze versterker er net weer wat lekkerder uit. Persoonlijk vind ik het ontwerp van NAD ook mooier (minder 'kermis' dan HK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

EraZor schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 09:53:
[...]

Ga gewoon een keer luisteren bij een goeie audiozaak, zou ik zeggen. Ik heb erg veel geluisterd naar evrschillende merken en voor mij kwam HK er destijds (in dezelfde prijsklasse) met kop en schouders bovenuit. Al moet je je ook niet ál teveel in je kop halen: speakers maken de klank voor het overgrote deel. Viel me op dat bij HK de opgegeven vermogens vaak erg laag zijn (mijn avr2000 was 'slechts' 5x40W) maar dat vermogen erg stabioel was: speelden met gemak op relatief hoog volume zonder te vervormen (itt een hoop andere merken met dezelfde specs).

Ik heb verder geen ervaringen met de huidige lijn van HK, maar wat ik zo om me heen hoor is dat de klank zo'n beetje onveranderd is (goed dus) maar dat de bouwkwaliteit minder is geworden. Nogmaals: zelf geen ervaring mee: mijn avr2000 was ook al 'made in china' maar kwalitatief uitstekend. nooit last mee gehad. (itt HK cd spelers)

Ben inmiddels overgestapt naar NAD. Wilde eens wat nieuws en bij het vergelijken in een wat hoger segment kwam juist deze versterker er net weer wat lekkerder uit. Persoonlijk vind ik het ontwerp van NAD ook mooier (minder 'kermis' dan HK)
Tsjah, die wattages van H/K komen als je ze volgens japanse wijze berekent vaak ineens een stuk hoger uit...
Mijn 5x100watt h/k is ooit in een test volgens japanse wijze op 5x257watt geclassificeerd...
Maar opzich gaat het allebei nergens over... Met een 10watt buizenversterker blaas je hem er nog uit...

Overigens... Die poppenkast moet jij toch nog niet gehad hebben? Die avr2000 was gewoon een zwarte neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Inmiddels heb ik ook even contact gehad met Menho-esm. Het scheelt enorm behoorlijk wat tijd (3 weken) als ik de receiver zelf even langs breng, via MM schijnt het transport nogal omslachtig te lopen.

Bij een klein defect kan het soms dezelfde dag nog worden gefixed. Mocht er meer aan de hand zijn, dan kan het natuurlijk langer duren. Wat betreft de garantie gaf men inderdaad aan dat er een beroep op coulance kan worden gedaan. Dat helpt natuurlijk wel bij de keuze voor een nieuwe receiver over een paar jaar :) Alhoewel? Misschien hoef ik niet eens vervanging over een paar jaar ;)

Dus: het verhaal wordt vervolgd... uiteraard zal ik mijn ervaringen m.b.t. de reparatie ook even posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

MikeyMan schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 09:55:
[...]

Tsjah, die wattages van H/K komen als je ze volgens japanse wijze berekent vaak ineens een stuk hoger uit...
Mijn 5x100watt h/k is ooit in een test volgens japanse wijze op 5x257watt geclassificeerd...
Maar opzich gaat het allebei nergens over... Met een 10watt buizenversterker blaas je hem er nog uit...

Overigens... Die poppenkast moet jij toch nog niet gehad hebben? Die avr2000 was gewoon een zwarte neem ik aan?
Was idd een zwart met gouden:

Afbeeldingslocatie: http://media.popularmechanics.com/images/tb_2006_1.jpg

Maar toch nog ff teveel kermis voor me. Uit: mooi strak, Aan: kermis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De AVR lijkt als twee druppels water op mijn AVR1500. Alleen de draaiknoppen aan de voorzijde voor de klankregeling ontbreken, evenals de digitale ingangen en de S-video die ook aan de voorkant zitten.

Grappig genoeg zitten die ook niet op de AVR1550. Ik vraag me dus wel eens af wat die AVR1500 eigenlijk is: een 1550 met frontje van de 2000 of een afgevoerde 2000? Het model is ook niet los te koop geweest.

De bijbehorende DVD1500 is volgens mij een afgevoerde DVD10.

Jammer dat H/K volledig is overgestapt op het zwart/zilveren design. Ik had nog wel een cd-speler van H/K willen kopen die bij mijn receiver past, alleen nieuw is er niets meer te koop. Wellicht staat er op Marktplaats een occasion, maar met cd-spelers is het wel oppassen geblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Yepz... AVR is uit dezelfde serie als de 2000, maar dan simpeler...

Als je een 2ehands 8500 te pakken kunt krijgen ;)

Wil ik hem wel ruilen tegen mijn 7000 :D

Topicstarter
Tòch nog een kleine update tussendoor: heb mijn cd-speler via toslink kabeltje verbonden met de optische digitale ingang van de AVR1500. Ik hoor toch nog heeeeeeeel zacht (bijna verwaarloosbaar) 'aardachtig' gebrom in pause-stand of stilstand van de cd-speler. Niet meer of minder dan via de analoge ingangen trouwens.

Ik ga volgende week vrijdag naar Mijdrecht, hopelijk kunnen ze de receiver dezelfde dag nog repareren.

• TdV
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-05 17:29

TdV

Ik heb dezelfde set gehad en volgens mij had ik ook een zachte brom bij geen signaal op de analoge ingangen. Ben overgestapt op een denon 3805 omdat ik het gevoel had dat de h/k niet alles uit mijn luidsprekers haalden en ik te weinig digitale ingangen had op de h/k. Het geluidsverschil is aanmerkelijk (accurater&scherper, meer controle) maar ik was toch altijd wel tevreden over de klankleur van h/k (warmer dan denon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben qua klank ook wel tevreden over H/K. Het klinkt warm, al heb ik het idee dat met gebruik van de optische ingang het geluid van de cd-speler (Pioneer PD-207) iets te wollig wordt. Het zal wel aan de DA-converter van de AVR1500 liggen, want met de analoge ingang heb ik dit niet: dan klinken de cd's juist wat 'feller' (niet schel) met wat meer detail.

Mijn speaker-setup is ook wel een rommeltje: als fronts dienen twee oude Missions (uit het hoofd 765i o.i.d.) en als rears gebruik ik twee Eltax Symphony 4.4 Mini's. Uiteindelijk zal ik die Missions ook wel gaan vervangen door Eltax Symphony maatje groter. :)

Mocht ik toch na reparatie tòch besluiten de H/K set in te ruilen, dan zal ik inderdaad op zoek meten naar een goede vervanging voor laag budget. Uiteraard hou ik me voor suggesties aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Inmiddels is mijn AVR1500 weer twee dagen terug uit Mijdrecht, joepie!

Heb in de tussentijd een stokoude set Minimoduls van Wega (lees: Sony) neergezet, waarvan het geluid voor 30 jaar oude componenten me verbaasde in positieve zin. Ik zal daar straks even een fotootje van posten in het topic over de vintage-apparatuur.

De 'aardbrom' lijkt te zijn gebleven ondanks dat preventief de inputselector is vervangen. Nou is die brom echt héél minimaal (slechts te horen bij het stevig aandrukken van de koptelefoon op de oren en dan nog zal 50% van de mensheid het waarschijnlijk niet eens opmerken), dus laat ik het er hoogstwaarschijnlijk bij.

Blijkbaar is het toch een H/K issue en de controle is uitgeveord onder garantie, dus dàt is wel erg netjes van H/K. _/-\o_ Qua service wat mij betreft volgende keer weer iets van dat merk, alleen dan wel even goed testen vlak na aanschaf.

Wel heb ik nog een vraag van andere aard (die wellicht in een ander topic thuishoort, maar dat hoor ik dan wel):
Ik zoek een paar goede frontspeakers voor mijn AVR1500. Nu heb ik een paar Mission 760i als fronts in gebruik, maar ik wil deze voor een andere (stereo) opstelling gaan gebruiken. Ik heb zelf gekeken naar de Eltax Symphony 6.4, maar ik zou eigenlijk toch liever wat kleinere speakers willen kopen. Heeft er iemand nog een suggestie voor een goed klinkend boekenplankmodel, liefst een beetje budget? Omdat ik nog geen sub heb aangeschaft, zou de basweergave ook acceptabel moeten zijn voor het formaat.

De Eltax Symphony 6.4 blijft wel een optie, maar liever sluit ik geen boxen met een impedantie van 4-8 Ohm aan op een 8 ohms receiver, ondanks dat het wellicht weinig kwaad kan. Heb geen zin om weer naar Mijdrecht te moeten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Je gaat van een paar 760i's naar een setje...? Daar ga je in iedergeval spijt van krijgen...

Kun je je stereo en surround setup niet combineren?

En inderdaad; goede ervaringen met MenhoESM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

het kan wellicht raar klinken maar je aarde brom kan met de polariteit te maken hebben. Probeer een simpelweg je stekker om te draaien in het stopcontact en luister of het verschil maakt. Je kan ook eens een goedkoop shunt filter (bv van audioprism, rond de 30 euro) proberen. Je geluid en beeld gaat er zeker op voorruit en wellicht helpt het ook bij je brom. Het hier als 2e set ook een dvd20 met een avr 5500 staan en het bevalt me prima (gekozen omdat HK redelijk veel stroom naar de speakers kan leveren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Laatst ook last van gehad, ik had een bromtoon toen ik radio via line-in wilde opnemen.
Dat had ik opgelost door de aarde van de versteker aan de kast van m'n pc te koppelen via een simpel kabeltje.
Even een kabeltje tegen beide kasten houden (niet de verf uiteraard) en kijken of die dan weg is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:47
MikeyMan schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 16:53:
Yepz... AVR is uit dezelfde serie als de 2000, maar dan simpeler...

Als je een 2ehands 8500 te pakken kunt krijgen ;)

Wil ik hem wel ruilen tegen mijn 7000 :D
Als je een AVR7000 of AVR8500 tweedehands kan kopen, meteen doen!
Ze zeggen dat de AVR7000 zo'n beetje de beste is uit de serie vanwege de enorme voeding en vermogensreserve. Ik heb zelf ook een AVR7000 en dat ding is iets van 26 kilo schoon aan de haak en is helaas erg diep. Past bijna in geen enkele kast... :)
Qua geluid is er niets beters in deze prijsklasse en de ingebouwde Burr-Brown D/A-converters zijn zeer muzikaal en een stuk beter dan wat er in menige CD/DVD-speler zit.
Misschien dat de nieuwe Denons uit het hogere segment ze kunnen evenaren, who knows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JazzySOB schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 00:12:
[...]
Als je een AVR7000 of AVR8500 tweedehands kan kopen, meteen doen!
Ze zeggen dat de AVR7000 zo'n beetje de beste is uit de serie vanwege de enorme voeding en vermogensreserve. Ik heb zelf ook een AVR7000 en dat ding is iets van 26 kilo schoon aan de haak en is helaas erg diep. Past bijna in geen enkele kast... :)
Qua geluid is er niets beters in deze prijsklasse en de ingebouwde Burr-Brown D/A-converters zijn zeer muzikaal en een stuk beter dan wat er in menige CD/DVD-speler zit.
Misschien dat de nieuwe Denons uit het hogere segment ze kunnen evenaren, who knows.
Eindelijk iemand die dezelfde heeft... Nog geen problemen met het ding gehad?

Wel een vet apparaat iig... Alleen spijt dat ik geen 8500 heb gekocht... Had ze toch tegen inkoopprijs, en het prijsverschil was dus niet zo groot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

ik had eerst ook de avr7000. alleen tja uuuh hij pastte dus echt niet op de plek waar hij moest komen...dus toch maar voor de 5500 gegaan. Ach als 2e set prima maar toch wel jammer.

Een ding baal ik wel van. Als ik hem ook maar een minuut van de stroom af heb ben ik mijn speaker instellingen kwijt. dit sux mega! (heb al gezocht naar backup batterij maar helaas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MikeyMan schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 22:40:
Je gaat van een paar 760i's naar een setje...? Daar ga je in iedergeval spijt van krijgen...Kun je je stereo en surround setup niet combineren?
Nee, ik zal iets duidelijker zijn. Mijn huidige speaker-setup is een rommeltje. Als fronts gebruik ik de Mission 760i (boekenplankmodel) en als rears heb ik Eltax Symphony 4.4 Mini, ik heb nog geen center en sub. Ik heb gekeken naar een kant- en klare surroundset (bijv. JBL) maar mijn voorkeur gaat uit naar losse speakers die ik per deel aan kan schaffen (dus eerst fronts, dan rears, center en als laatste sub).

Aangezien de 760i's wat sleets worden (klein deukje in één conus, hoor je niks van), zoek ik goede vervanging. De 760i's kunnen dan naar een apart setje dat ik gebruik om af en toe een elpeetje op te zetten. :)

Nou begrijp ik natuurlijk dat zelf luisteren het beste is, maar een beetje hulp in de juiste richting (goede ervaringen) is gewenst zodat het lijstje van te beluisteren speakers wat korter kan. Ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mjah, bedoel te zeggen dat een 760i een erg goede speaker is... En dat je dat niet zomaar gaat evenaren met een eltax setje... Ik zou dus zelf gewoon een paar goede rearspeakers kopen (mocht het budget beperkt zijn) of anders de 760s als rear gebruiken en voor wat meer geld betere fronts kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het budget ìs inderdaad beperkt. :)

Op zich kunnen de 760i's wel als fronts, maar dan denk ik wel dat ik voor achter óók nog een set 760i's tweedehands op de kop moet tikken zodat ik een beetje gebalanceerd geluid heb. Of heb je een suggestie voor rears?

En àls ik de Missions als rear ga gebruiken, wat matcht er dan bij als frontspeaker?

De reden voor het vervangen is het 'deukje' in de tweeter van één 760i. Ik hoor het nu niet, maar vraag me af in hoeverre dit een probleem gaat worden, evenals de impedantie van 6 Ohm terwijl de H/K 8 Ohm wil. Het kan geen kwaad bij normaal gebruik, maar zoals eerder gezegd loop ik liever geen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Impendantie maakt niet zoveel uit... Voor zover ik weet kunnen alle h/k's 4 en 8 ohm aan... Dus 6 zal geen probleem zijn... Als het slecht gaat klinken, staat het spul te hard; is het devies...

Een tweede set 760's op de kop tikken is inderdaad een idee... (zorg dan wel voor een i, aangezien dat nogal wat verschik _kan_ maken).
Mooier is natuurlijk een vloerstaander uit dezelfde serie...

Dat deukje in de conus maakt opzich niet zoveel uit... Je zou eventueel kunnen proberen deze er met een stofzuiger -voorzichtig- uit te halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MikeyMan schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 13:25:

Mooier is natuurlijk een vloerstaander uit dezelfde serie...

Dat deukje in de conus maakt opzich niet zoveel uit... Je zou eventueel kunnen proberen deze er met een stofzuiger -voorzichtig- uit te halen...
Hm, die tip met de stofzuiger is nog best een goed idee! Heb destijds geprobeerd het deukje er met de hand uit te krijgen en dit ging al erg goed. Aangezien er nog geen 'vouwen' in de conus zitten, ga ik de stofzuiger zeker hanteren (op laagste stand).

Weet jij welke typenummers die vloerstaanders hadden? Zaten die ook in de 76x-reeks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ongetwijfeld dat die ook in die reeks gezeten hebben... Hoewel dat niet zo heel erg veel uitmaakt... Een andere serie uit ongeveer dezelfde tijd zal veelal een vergelijkbare sound hebben...

http://www.marktplaats.nl...&rotid=5026-40279-15698-4
ofzo...

ow; kijk eens:

of:

net iets beter dan je huidige speakers, en ook van de i serie... wat zoals gezegd wel wat uit kan maken...

Of als vloerstaander:

of :

Hoewel bij die laatse er drivers vervangen zijn, en de "upgrade" dus waarschijnlijk eerder een downgrade is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als ik op de links klik, krijg ik alleen maar de 753 te zien. Is dat je suggestie of ging er iets mis met knippen en plakken? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Denk het laatste... Maar je moet maar eens zoeken op mission... Staan ook een paar 76xi versies te koop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb inderdaad even gekeken net. Er staan inderdaad wat 760i's te koop. Ik wil ook niet te groot gaan en wat betreft 2dehands speakers zeker niet teveel geld uitgeven.

Maar zeker bedankt voor de suggestie om ook eens naar ouder materiaal te kijken! Op die manier kan ik wellicht de kosten in de hand houden maar de boel wèl gestaag uitbreiden. :)
Pagina: 1