SCSI RAID-0 performance

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mxhans196
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-02 10:37
Eigenlijk een vervolg op:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1120642///srcu32
maar ik vond die alweer te oud om te schoppen.

Nog één keer de SCSI raid0 performance problemen.
Na allerlei fora gelezen te hebben en door eigen ervaring ben ik er inmiddels wel achter dat de oudere SCSI160-raid kaarten (in mijn geval de INTEL SCRU32) allemaal niet zo best presteren als het gaat om doorvoersnelheid in raid-0. Eigenlijk vind ik het wel schandalig dat zo'n (destijds) dure kaart niet vooruit te branden is terwijl hij nu toch in een echt 64bit-66Mhz slot geplaatst is.
Ik heb al van alles geprobeerd (bios instellingen, kabels, ander PCI-X slot enz.) maar krijg de kaart niet boven de 80Mb/s maximaal (HDTACH of IOmeter), waarbij het zelfs niets uitmaakt of er twee of drie U320-10k schijven aanhangen. Eén enkele schijf begint bij 70Mb/s en haalt gemiddeld zo'n 50Mb/s, twee of drie schijven in Raid-0 beginnen bij 80Mb/s en halen gemiddeld zo'n 70Mb/s.
Ik heb ook nog wat oudere 9G-U160-10k schijven die in een single opstelling zo'n 25Mb/s halen. Als ik er daarvan 2 in raid0 plaats, zie ik keurig een (bijna) verdubbeling van de doorvoersnelheid.

Nu heb ik niet de punica (er voor over) om zo'n dure LSI-megaraid-2x (of soortgelijke) te gaan aanschaffen voor mijn hobby peeceetje, maar ik kwam deze tegen:

LSI 21320-R (Alléen Raid-0 of Raid-1) http://www.lsilogic.com/f...a320_scsi_sales_sheet.pdf
Is wel betaalbaar, maar zou het moeite waard zijn om die nog één keer te proberen of stoot ik dan weer m'n hoofd met een slecht presterende kaart?

Verdere info:
mobo: SuperMicro P4SCT (3x 64bit-66Mhz PCI-X)
proc: P4-3Ghz socket 478
vid: AGP
geh: 2x512Mb Kingston
aangesloten schijven:
3x36G SCSI U320-10k
2x9G SCSI U160-10k
SATA 250G Seagate

P.s.
Bestaat er een progje waarmee ik kan zien of de PCI-X kaart daadwerkelijk op 64bit en 66Mhz werkt? Sisoft Sandra laat alleen zien dat de sloten "66Mhz capable" zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 13-09-2006 18:53 . Reden: Layoutverneukende link gefixt. ]

Deze tekst niet lezen !

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Toch vind ik het wel raar, ik had op m'n elite 1600 toch best goeie performance, 2 schijven in raid 0 zo rond de 120-140 mb per seconde, en met 4 schijven ging het naar de 200 toe. Dit was u160 en op 2 kanalen. Toch werd die ook ingehaald door nieuwere sata schijven.

Iometer is eigenlijk al een veel betere benchmark dan atto/hdtach/hdtune, maar verwacht daar niet scores zoals in atto.

Post eens een ATTO screenshot ( atto met de 32mb setting, en je controller op write through, direct IO, normal read ahead (of vergelijkbaar) )

Als je wilt investeren moet je bedenken of het je waard is. Grote kans dat 1 nieuwe raptor of 2 sata schijven je meer snelheid zullen geven dan wat je nu hebt. Al zijn die 3 36gb schijven redelijk recent, welk type is dat precies?

Die LSI kaarten zijn trouwens best ok, al heb ik alleen software raid op zo'n soort kaart gedraaid, wat trouwens erg goed liep. (Er staat trouwens "fibre channel" in je linkje?)

[ Voor 31% gewijzigd door maratropa op 13-09-2006 12:05 ]

specs

• mxhans196
- Ook van die Elite 1600 heb ik hier wel wat klachten gelezen waar nog geen oplossing bij stond. Daarom zal ik zo'n kaart niet zomaar kopen.
- Screenshots zal ik vanavond ff doen (ik zit nu niet thuis).
Ook de exacte typeaanduidingen van de schijven zal ik dan even opzoeken.
Uit m'n hoofd:
2x Seagate Cheetah U320 36GB 10k 68pin
en 1x Maxtor Atlas IV 36GB 10k 68pin

Ik weet niet waar dat fibre_channel in het linkje op slaat.

Deze tekst niet lezen !

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:55
21320-R ruilen voor een MegaRaid 320-1?

Maar ik heb hetzelfde probleem hoor. Maar mocht je intresse hebben. Enige wat ik draai is Raid 0 over 2x 18 + Raid 1 over 2x 18GB en neem aan dat de 21320-R dit ook doet. Heb zelf een 68pins uitgangspoortje nodig aan de achterkant en gebruik de 64MB cache, exotische Raid foefjes en Raid 5 niet.

Mocht het wat zijn, gegevens zijn openbaar.

[edit]
Als zo'n 21320-R je meer dan 125 euro kost, is het een slecht ruil voorstel. Zo duur zijn die 320-1's niet meer merk ik op.

[edit2 benchjes]
2x 18GB 15K.3 raid 0 @ MegaRaid 320-1 HW Raid
HDtach 2.7 - RA - 5.8ms
HDtach 2.7 - RBS - 18.0MB/s
HDtach 2.7 - max - 58.3MB/s
HDtach 2.7 - min - 31.1MB/s
HDtach 2.7 - gem - 42.9MB/s

Maar Atto Write/Read
72944 / 136465 KB/s

[ Voor 33% gewijzigd door Hardware Junk op 13-09-2006 13:22 ]

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• maratropa
  • Niet online
sowieso een beetje uitkijken met de prijzen, in de v&a zijn ze belachelijk hoog :) Op ebay koop je een 320-2E met 128mb en BBU voor 225 dollar, en dat is de snelste U320 raid kaart zo'n beetje. Een 320-1 is echt geen 300 meer waard, meer iets van 50-75 ofzo. @hardwarejunk, meer dan 100 iig niet iid.

[ Voor 7% gewijzigd door maratropa op 13-09-2006 13:35 ]

specs

• Hardware Junk
Je kan overdrijven. 320-1 is ~125 euro waard. Meer dan 100 zou ik er niet voor over hebben.

Dus geen 50-75 euro. Zijn idd wel overpriced. 250-300 euro zijn ze echt niet waard 2e hands.

Verwijderd

Dat die elite 1600 bij een iemand zo goed presteerd vind ik ook knap, bij mij kwam de afgeleide dell variant ook voor geen mm vooruit, heb em vervangen door een intel srcu42x en die was supersnel (zelfde als een megaraid 320-2x) zeker met bbu en 512mb geheugen.
2e hands helemaal niet duur, ik heb mijne ondertussen alweer verkocht wegens geen pci-x sloten meer...

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:30

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb jaren geleden ook een Elite 1600 gehad en die presteerde voor zijn tijd gewoon erg goed. De STR zat met write-back cache enabled op zo'n max 130MB/s, wat natuurlijk niet echt fantastisch is maar daar hadden alle intelligente SCSI RAID-adapters van die tijd last van. Dankzij de cache waren de real world prestaties wel goed.

Tegenwoordig zijn er veel snellere (SATA-)harde schijven en RAID-controllers op de markt en je moet je dan ook serieus afvragen of het nog zin heeft om te investeren in SCSI. Voor 200 euro koop je ook twee 36GB Raptors, die stiller zijn dan 10K SCSI-schijven en beter presteren. Als ik jou was zou ik je SCSI-spullen verpatsen en RAID 10 met vier Raptors gaan draaien op een onboard SATA-controller.

De LSI Logic 21320-R is gewoon een standaard SCSI-controller met RAID 1 en RAID 0 firmware. Hij heeft geen cache en voegt dan ook weinig/geen performance toe in vergelijking met software RAID. Ik heb de RAID 0 firmware wel eens gebruikt op een Tekram Ultra320 SCSI-controller met dezelfde LSI Logic-controller als de 21320-R. Die had toen als probleem dat de write-back cache van de harde schijven werd uitgeschakeld waardoor de prestaties beroerd waren. Als dat bij de 21320-R nog steeds het geval is zou ik er met een grote boog omheen lopen. Je hebt er niets aan.

• mxhans196
Hardware Junk,
ik heb (nog?) geen 21320-R, maar zie die kaart bij diverse on-line winkeltjes nieuw voor prijzen rond de 160 euri. (Zal wel weer niks zin voor dat geld.)
Een LSI 320-1 of 320-2 wordt het ook niet. Als ik alle fora en Femme moet geloven, moet het toch minstens een 320-2x of dergelijke zijn, welke nieuw zo'n 600-700 euri kosten.

CATSCIT
waar vind jij een SRCU42x of een 320-2x voor weinig? Ik heb het nog niet echt gevonden op marktplaats,ebay,speurders of dergelijke. Blijkbaar weet men echt wel wat ze in handen hebben en is de vraagprijs flink hoog.

Femme,
Ik ben inderdaad bang dat SCSI z'n langste tijd gehad heeft bij mij. Maar ik heb express een nieuw mobo gekocht met 64bit sloten om het SCSI een beetje op gang te helpen.
Die 21320-R maar vergeten en net zolang de markt afstruinen tot er een betaalbare SRCU42x of 320-2x voorbij komt. Die Raptors zijn toch ook niet zo goedkoop en lees hier en daar dat je de oudere (gebruikte) raptors ook niet moet hebben.

Deze tekst niet lezen !

• Hardware Junk
Inderdaad, oude Raptors moet je niet hebben. Ben zelf conservatief en meteen ook SCSI freak. Ik moet helaas bekennen dat de nieuwere Raptors beter presteren dan mijn SCSI setje.

Reden voor mij SCSI te nemen, ik draaide hiervoor 3x 160GB Sata Raid 0. Dit was best snel maar evensnel als de 2x 36GB daarvoor in Raid 0 waren. Ik vind het persoonlijk vervelend om vanaf een meuk array ook je systeem te booten. Heb liever allemaal kleine schijfjes. Helaas dat ze op Sata geen 18GB 15K's maken, maar weer over gegaan naar SCSI. Echter vind ik mijn 320-1 nou echt een stuk minder presteren dan een firmware oplossing. Zoals Femme zegt. De vorige eigenaar van de 320-1 heeft hele snelle resultaten weten te behalen. Dit door de HW Raid te vergeten en SW Raid te gebruiken. Je kan er niet vanaf booten, toch is het voor < 45 euro een leuke oplossing als je een standaard U320 controller plaatst.

Atto dendert wel door maar zou een vertekend beeld kunnen geven ivm cache. Blijft er voor mij HDtach over als vergelijking. Waar ik eerder op 120MB/s zat met 2x 36GB 15K U160 op een 20320, red ik dat zeker niet met 3x 18GB 15K U320 op een 320-1. Dit terwijl 2x 73GB Raptors zo rond de 140MB/s zullen gaan zitten. Gezien de goede ervaring met de 20320-IS en ik door een 20320-IT niet afhankelijk ben van de 320-1, zou ik maar al te graag willen ruilen :) Gezien tegenhangende en fluctuerende ervaringen, zou ik dan zelfs nu niet een 21320-R aanraden, maar dus gewoon naar Sata te gaan. Of je moet er eentje 2ehands kunnen scoren voor < 75 euro. Kan je het in elk geval eev later naast de Raptors draaien ;)

Ik hoop zef dat ze binnenkort betaalbare SAS controllers op de markt gaan brengen op PCI-X of PCI-E 1x (max 4x). Want echt superieur zijn de 10K Rapters ook weer niet tov de hedendaagse 15K SAS schijven.

• maratropa
  • Niet online
Of je koopt 2 raptors, en die zet je later op een pci-x areca sata kaartje ofzo. Heb je nog wat aan je 64 bits :)

Ata is op de desktop opgeklommen tot de snelheid van scsi, en gaat er in de gevallen van de raptor soms overheen... Ik denk ook wel eens om naar raptors te gaan, maar ik kwam op ebay heel cheap een 320-2e tegen....dus blijf ik nog er nog even bij :)

(Je zou deze kerel
http://search.ebay.com/_W...frppZ25QQsassZmayrhsiehtw
of deze kerel
http://search.ebay.com/_W0QQfgtpZ1QQfrppZ25QQsassZkscsi

eens kunnen mailen en vragen of ze een goedkope 320-2x hebben liggen. Ik heb bij de 1 een 320-2e en bij de ander een BBU gekocht, en ze sturen allebij snel op. Soms hebben ze hele goeie deals)

[ Voor 32% gewijzigd door maratropa op 13-09-2006 15:46 ]

specs

• mxhans196
Heeft ff geduurd, want ik moest ook nog wat foto's van de woensdagavond plaatsen op de site van m'n cluppie.

Hier de beloofde screenshots en gegevens.
Atto op 3x36G 10k SCSI (= hetzelfde als 2x36G)
http://www.mccholland.nl/atto-3x36g.gif
HDtach:
http://www.mccholland.nl/hd-tach-3x36g.gif

Gegevens HD's:
2X Seagate Cheetah ST336607LW (36Gb)
1x COMPAQPCATLAS10K3_36_WLS (36Gb)

( Sorry dat ik hier even de webruimte van m'n club gebruik. Ik kon het even nergens anders kwijt. Weten jullie gelijk waarom m'n pc budget beperkt is.)

Deze tekst niet lezen !

• maratropa
  • Niet online
het zijn dus 2 10k.6' en en blijkbaar 1 10k3? (ipv 4) Die 10K3 is sowieso geen snelheidsmonster meer ( mijn eerste scsi schijfje :) )

Heb je die 2 10k.6'en wel eens met z'n 2en in raid 0 gehad zonder die maxtor. Ook nog een compaq met misschien vage firmware? Je hebt kans dat die compaq het er niet beter op maakt iig.
Hang ze eens met z'n 2en in raid 0, ben wel benieuwd naar de scores. Als dat kan iig, je OS staat er op?

En hoe is je cache policy precies ingesteld? Stripe size?

specs

• mxhans196
Is inderdaad m'n plan om die twee exact gelijke schijven eens te proberen. Kan even duren, want ik ga nu dus weer m'n OS slopen.
Cache policy.... write-back-true .....ik heb al zoveel geprobeerd dat ik het niet meer weet.
ff ghosten = half uurtje ofzo....

Deze tekst niet lezen !

• maratropa
  • Niet online
Maar ik bedoel ook welke opties heb je allemaal om in te stellen? ;)

wacht je hebt alleen maar de read cache en de write cache die je allebij op on of off kan zetten niet?

[ Voor 43% gewijzigd door maratropa op 13-09-2006 23:58 ]

specs

• mxhans196
Toch niet helemaal hetzelfde, maar de top lijkt bij 80Mb/s (U2W ??) te liggen.

Atto op 2x36G 10k SCSI
http://www.mccholland.nl/atto-2x36g.gif
HDtach:
http://www.mccholland.nl/hd-tach-2x36g.gif

Instel mogelijkheden voor de kaart:
Afbeeldingslocatie: http://www.mccholland.nl/controller.gif

Deze tekst niet lezen !

• maratropa
  • Niet online
Die HD tach lijkt heel erg tegen een grens aan te komen ja..

Kun je die 2 testen nog eens doen maar dan met de cache en de delayed write uit?

Zie je ergens dat de transferrate ook daadwerkelijk op 160 zit?

[ Voor 18% gewijzigd door maratropa op 14-09-2006 09:36 ]

specs

• mxhans196
Bij het initialiseren (opstarten van de PC) geeft de bios van de controller aan dat alle schijven op U160 communiceren.
Verder testen kan ik vanavond pas weer. Moet nu toch echt even werken.
Bedankt zover.
C.U.

Deze tekst niet lezen !

• mxhans196
Alle schijven draaien volgens de controller op U160. Testen met de controller-cache uit maakt het zooitje nog een stuk trager (ca. 35-40Mb/s).
Ik stop er nu maar even mee. Ik blijf op twee schijven in raid0 draaien (drie is niet sneller) en kijk wel wat ik doe. Als er nog eens een andere (64bit) controller voorbij komt, raid of geen raid, ga ik nog wel wat proberen, maar ik ben het nu even zat.
Nog één dingetje:
Eén van mijn schijven laat "grown defects" zien. Hier 'groeit' dus iets wat niet goed is. Ik houd de komende dagen in de gaten of er nog meer 'groeit' want ik heb eigenlijk gelijk nu al het gevoel dat hij het raam uit mag...
Afbeeldingslocatie: http://ourworld.compuserve.nl/Jjpakkerman/Seagate2.gif
Wat denken jullie? Fout of kan hij nog gewoon mee?

Deze tekst niet lezen !

• maratropa
  • Niet online
Toch zegt die hdtach bench dat het niet helemaal ruk is. Hoe "voelt" de snelheid van de array trouwens?

Ik denk zolang de SMART status "good" is dat het wel goed is. Het raam is het laatste redmiddel :)

specs

• mxhans196
Tja, die HDtach geeft niet echt een slecht beeld, maar ik was weer aan deze sessie begonnen omdat het inderdaad niet goed 'aanvoelt'. Het was m'n bedoeling om het OS (XP) op de snelst mogelijke array te zetten (met de schijven die ik heb). Maar het opstarten van het systeem en progjes 'voelt' helemaal niet snel aan. M'n oude P3tje van vroeger met U2W SCSI en W2000 voelde altijd goed aan en heeft het daarom nog lang volgehouden.
HD-tach zoals het nu is met de 2 Seagate 36G schijven:
http://ourworld.compuserve.nl/Jjpakkerman/2xSeagate.gif
Erg piekerig (net als ik), zou dat ook nog iets met problemen met de config te maken kunnen hebben?
Ik wacht wel tot ik eens een andere 64bit controller in handen krijg. Heeft iemand nog iets in de aanbieding voor me?

Misschien spring ik zelf wel het raam uit..... werkt ook niet, ik zit op de begane grond.

Deze tekst niet lezen !

• mxhans196
Nog even:
P.s.
Bestaat er een progje waarmee ik kan zien of de PCI-X kaart daadwerkelijk op 64bit en 66Mhz werkt? Sisoft Sandra laat alleen zien dat de sloten "66Mhz capable" zijn.

Deze tekst niet lezen !

Pagina: 1