Laptop voor Grafische Programma's

Pagina: 1
Acties:
  • 456 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Thors_Hammer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-02 18:52
Hallo,

Ik heb mij hier net geregistreerd omdat ik er met alleen oude topics lezen niet uitkwam.
Ik moet namelijk voor mijn zus een laptop samenstellen/uitzoeken, maar ik kan nergens een echt geschikte laptop vinden.

Informatie
Mijn zus studeert bouwkunde aan de TU/Delft en gaat dit jaar afstuderen op restauratie/renovatie, om aan het project te werken heeft ze een ruimte gehuurd samen met een studiegenoot.
Haar huidige computer (PIV 2,4 Ghz, 512 MB en 60 GB harde schijf) voldoet niet meer om de programma's die ze vaak naast elkaar gebruikt (Maya, Autocad en Photoshop) te draaien.
Ook wil ze (begrijpelijk) de computer 's nachts niet in die ruimte laten staan en wil ze er ook thuis en eventueel bij onze ouders aan kunnen werken.
Het moet dus een laptop worden.
Het liefst moet de laptop onder de 1300 euro blijven, maar als een iets duurdere veel beter is dan is dat geen probleem.

Eisen
processor
Omdat ze al die programma's vaak naast elkaar gebruikt lijkt mij een dual-core processor nodig en aangezien de core duo processoren momenteel de beste prijs-kwaliteit verhouding hebben lijkt mij dit een goede keus.
Alleen weet ik niet welke geschikt zou zijn (1,66/1,7/1,83 Ghz).

scherm
Om al die programma's die naast elkaar draaien goed te kunnen zien is een 17" scherm volgens mij het beste, ook omdat ze haar huidige pc scherm (15" tft) te klein vindt.
Mobiliteit is niet het belangrijkste, omdat ze dus vooral van die ruimte naar haar huis (5 minuten fietsen) zal reizen.

geheugen
Omdat ze met grote bestanden werkt lijkt mij 2 GB ook nodig, zeker met het oog op de toekomst. Alleen is dat nog wel nodig ivm de dual core processor?

Opslag
Een harde schijf van 100 Gb (meer mag natiirlijk alrijd) lijkt mij een goede keus, omdat ze met 60 GB op haar huidige pc duidelijk te weinig heeft.
Ik zie alleen vooral 5400 rpm schijven, maar zou een 7200 rpm schijf nodig zijn of merk je van dat verschil niet heel veel in de praktijk?

Grafische kaart
Een geïntegreerde kaart lijkt mij niet echt geschikt en de TU raadt Nvidia kaarten aan omdat Ati kaarten problemen kunnen geven met Maya. Is dit ook echt zo?
Maar is dan een Go 7300 geschikt of is een zwaardere kaart beter?

Laptops
ik vond het heel lastig om de juiste laptop te kunnen vinden omdat je vaak in het begin al moet kiezen voor een serie of type en ik weet helemaal niet welk merk, laat staan welke serie/type goed zou zijn.
De laptops die ik wel vond (oa uit de pricewatch) misten allemaal wel iets, of ze hadden wel 2 GB maar een geïntegreerde kaart of een 120 GB harde schijf maar dan 4200 rpm of alles was goed maar dan zat er maar 512 mb geheugen in. :?

Een paar die mij geschikt lijken zijn:

Acer Notebook Aspire 9412WSMi_2048

* Intel Core Duo processor T2300 1.66GHz (FSB: 667MHz)
* Microsoft Windows XP Media Center Edition SP2
* 17" WXGA+ CrystalBrite
* 2048MB DDRII RAM (2x 1024)
* 120GB HDD (5400rpm)
* Super Multi DVD-RW Double Layer
* 6-cell LiIon
* 56K modem
* Gigabit Lan & Wireless 802.11a/b/g
* 128MB Nvidia GeForce 7300
* SPDif
* BT
* 5-in-1 card reader
* 1.3MP Orbicam

€ 1247.50 (incl. BTW) bij 4launch

Toshiba Notebook Satellite P100-202
* Display: 17", WXGA+ Resolutie 1440x900
* Intel Centrino Duo
* Processor: Mobile Intel Core Duo T2300 (1.66Ghz)
* Bussnelheid: 667Mhz
* L2 Cache: 2MB
* Geheugen: 512MB DDR2 PC4300 (max 4GB)
* Videokaart: nVidia GeForce Go 7600 128MB DDR2 VRAM PCI-e
* Harddisk: 80GB
* Optische drive: 8x DVD-/+RW Dual Layer
* Modem 56K V.90
* LAN 1000Mbit
* WLAN 54Mbit
* 1x PCMCIA II, VGA-Out, Microfoon-in
* 4x USB2.0
* 1x Firewire
* TV-Out: S-VHS
* 1x Express Card slot
* 5 in 1 Card Reader
* Microsoft Windows XP Media Center Edition
* Afmetingen: 394x275x29,8-41,9mm
* Gewicht: 3,2kg

€ 1315.50 (incl. BTW) ook bij 4launch

Acer Laptop Aspire 9412AWSMi_GF
Processor Intel Duo Core T2250 (1.73GHz)
Chipset Intel 945PM Express
Geheugen 2 x 1024MB DDR2
Schermgrootte 17" WXGA, 1440 x 990
Video nVidia GeForce Go 7300 128MB
Harde schijf 120 GB
Diskettestation 5-in-1 card reader
Infrarood Nee
Modem 56 Kbps
LAN 10/100/1000 Mbps
Wireless lan IEEE 802.11b/g
CD / DVD DVD-RW/DVD DUAL
USB 4 x USB 2.0
FireWire Nee
Audio Audiosysteem met 2 ingebouwde speakers.
Toetsenbordindeling VS Internationaal
Software Microsoft Windows XP Home Edition
Afmetingen 400 x 295 x 39.9 mm
Bluetooth Nee

€ 1245,00 bij Salland

Welke van deze is het beste? Of moet ik toch voor een dell gaan? Als jullie ergens een betere laptop zien wil ik het graag weten.

Alvast bedankt voor de informatie. :)

Verwijderd

Ik heb 2 weken geleden deze gehaald: (ik woon in frankrijk, gekocht in Carrefour, dus het is een frans keyboard, maar misschien heeft medion gelijkaardige te koop in nederland)

Medion MD95921
review in frans

prijs 1199 EUR incl BTW
120 GB HDD, 5400rpm
centrino duo processor T2300E (1.66GHz)
2GB Ram
nVidia GeForce Go 7400 met 256MB Ram
17" widescreen

prachtig ding, compleet stil - geeft geen kick als ik opstart of zware programmas draai
Misschien dat Medion Nederland iets gelijkwaardigs aanbiedt?

• Thors_Hammer
Ik begin liever niet aan een medion laptop, mijn ervaring met de medion pc van mijn ouders was nou niet bepaald positief.

Hoe meer ik nu aan het zoeken ben hoe meer die laatste Acer mij wel een goede laptop lijkt, alleen vraag ik mij nog af of die core duo op 1,73 Ghz wel genoeg is. :?

• Thors_Hammer
Ik zie nu een HP Pavilion dv8373 voor €1.357,00

Processor Intel Core Duo T2400
Besturingssysteem Microsoft Windows XP Home
Service Pack Microsoft Windows XP Service Pack 2
Taal OS NL/UK
Processorsnelheid 1,83 GHz
Cache (L2) 2 MB
Front Side Bus 667 MHz
Chipset Intel 945PM
Geheugen 1 GB
Geheugentype DDR2
Schermgrootte 17.1 inch Wide
Schermtype BrightView
Harde schijf 160 GB
Geheugenkaartlezer SD / MMC / MS / MS PRO / XD
Optische drive DVD+/-ReWriter (Dual Layer) Lightscribe
Grafische kaart NVIDIA GeForce Go 7600
Videogeheugen 256 MB
Shared memory Nee
Interface PCI Express x16
TV-out S-Video
Geluidsweergave 2-kanaals
TV-tuner Nee
Radio-tuner Nee
Ingebouwde webcam Nee
LAN 100 Mbps
Draadloos netwerk 54 Mbps
Type draadloos netwerk 802.11 A/B/G
Modem 56 Kbps
Bluetooth 740 Kbps
USB 2.0 4x
Firewire (1394a) 1x
SP/DIF Ja
ExpressCard/54 1x
Toetsenbord-layout VS-indeling | QWERTY
Muis Nee
Afstandbediening Ja
Office software Microsoft Office Works Suite 2005
DVD-software Cyberlink DVD Play
Brand-software Sonic Record Now!
Anti-virussoftware Norton Internet Security 2006 (trial)
Overige software HP Photosmart Premier
Type accu 8 cell Li-Ion
Extra Full-size notebook met numeriek gedeelte
Garantie 2 jaar
Type garantie Pick-Up & Return
Product code RG021EA#ABH

+ 1,83 Ghz processor
+ 160 GB harde schijf (2 keer 80)
+ NVIDIA GeForce Go 7600
- 'slechts' 1 GB geheugen

Is die 100 euro het verschil in processor/harde schijf/viedokaart t.o.v het geugen waard? Of heeft die laatste Acer meer waar voor zijn geld?

• hetnet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-12-2021
Thors_Hammer schreef op woensdag 13 september 2006 @ 17:42:
Ik zie nu een HP Pavilion dv8373 voor €1.357,00

+ 1,83 Ghz processor
+ 160 GB harde schijf (2 keer 80)
+ NVIDIA GeForce Go 7600
- 'slechts' 1 GB geheugen

Is die 100 euro het verschil in processor/harde schijf/viedokaart t.o.v het geugen waard? Of heeft die laatste Acer meer waar voor zijn geld?
Hp is veel steviger gebouwt, degelijker, net hoe je het wilt noemen.
Geheugen kun je erbij zetten, nu of in de toekomst.

Verwijderd

ze studeerd bouwkunde in Delft? dan mag ik toch aannemen dat ze de afdeling Technisch Ontwerp en Informatica kent? Op hun site staat een link naar een overzicht met tips mbt de aankoop van een computer en het gebruik van Maya. en JA als TOI zegt dat maya met radeon kaartjes niet zo flex loopt kan je dat maar beter voor waarheid aannemen, waarom zou er poep op de site staan? Verder kan ze natuurlijk ook altijd even langskomen bij deze afdeling, dr zijn zat mensen die dr daar kunnen helpen. Maar om haar een tripje naar kabinet 6.05 te besparen kan ik hier ook wel wat tips geven:

17" laptop? NOOIT doen. Veel te groot, log en onpraktisch. Koop dan liever een 15", en een tweede monitor. Wat vond ze te klein aan 15" ? Ik draai op mn 15" laptop 1600*1200, en ik heb nergens last van. In mijn optiek is een hoge resolutie vele malen belangrijker dan een groot scherm. Bij 17" laptops vraag ik me altijd af waarom je niet een gewone pc zou nemen......

Verder moet ze de simpele vraag beantwoorden, hoe 3D-ig is ze? Als ze bijna geen Maya draait, en na dr afstuderen waarschijnlijk dat nooit meer zal doen, is het niet de moeite om te investeren in een laptop met een dure grafische kaart.

Voor AutoCAD en Photoshop heb je voornamelijk processor-kracht, werkgeheugen en een snelle HDD nodig. Maar dit is vrij generieke informatie die uit tal van topics te halen is.

Core Duo is een must, waarbij de processor snelheid weinig relevant is. Ik was de week een presentatie aan het maken, en had Maya aan het renderen, en was aan het illustatoren, photoshop, premiere en firefox stonden open. En nergens last van, alles draaide soepel, geen blanked-out schermen etc.

• Jurryt
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-01 21:23
17" laptop? NOOIT doen. Veel te groot, log en onpraktisch. Koop dan liever een 15", en een tweede monitor. Wat vond ze te klein aan 15" ? Ik draai op mn 15" laptop 1600*1200, en ik heb nergens last van. In mijn optiek is een hoge resolutie vele malen belangrijker dan een groot scherm. Bij 17" laptops vraag ik me altijd af waarom je niet een gewone pc zou nemen......
Even hier op reageren. Ik vind persoonlijk dat je voor vormgeven juist WEL een 17" boven een 15,4"/15" moet doen. Buiten dit, is het ook echt je eigen voorkeur. Ik werk liever achter een groot beeldscherm, dan een klein beeldscherm (met misschien wel hogere reso)

Ikzelf heb de HP Pavilion dv8373ea met 2 gig ram, en het bevalt mij uiterst prima alszijnde vormgever. Het is onzin dat het 'lastig is om hem te verplaatsen'. Het is net zo gemakkelijk als de 15,4"(die maar 4 cm kleiner is)

Als ik je een notebook mag aanraden die voor jouw meer dan super is, is het de HP Pavilion dv8373ea. (€1339,- bij Qplaza)

Core Duo T2400
1024 MB ram
Geforce go 7600 256
160 HDD (5400)
17" widescreen 1440x900

Zelfs het design van de notebook is mooi.
Ik heb hem zelf geupgrade naar 2 gig ram ipv 1 gig.

/Edit: Eigenlijk net wat Thors Hammer zegt.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Al aan een DELL Inspiron 9400 gedacht ?

• Thors_Hammer
Bedankt voor je reactie.

De reden dat ze geen gewone pc wil hebben heb ik uitgelegd in de TS ("Ook wil ze (begrijpelijk) de computer 's nachts niet in die ruimte laten staan en wil ze er ook thuis en eventueel bij onze ouders aan kunnen werken."), dat jij nooit een 17" laptop zou nemen is natuurlijk prima, maar andere mensen kunnen een andere mening hebben. :)

Een 15,4" laptop met een resolutie van 1600 x 1050 (of 15" met 1600 x 1200) zou eventueel ook kunnen, maar ik ben alleen een dell 6400 tegengekomen en die had alleen Ati kaarten (of een geïntegreerde kaart).

Ik zie nu ook een zepto laptop voor € 1.367,31, deze heeft weliswaar geen 1600 x 1050, maar voor de rest wel goede specs (processor, geheugen + videokaart).

100271 15.4" WXGA+ Crystal clear (2425W)
130121 2048MB (2x1024) DDR2 PC5300 - 667MHZ
120606 1.83 GHz Intel® Core™ Duo T2400
140019 80GB 7200omdr. SATA Hitachi
150122 DVD-RW Dual Layer brander (Sony)
260025 Intel® PRO/Wireless 3945ABG 54Mbit
170000 Specificeer (wanneer u de order bevestigt)
250319 High Performance batterij voor 2x25W - 9 Cell
300203 24 maanden gar. (6 maanden op batterij)
nVidia Geforce Go 7600 256MB graphics

Het wordt alleen maar lastiger. :?

[edit]
WiLLoW_TieN schreef op woensdag 13 september 2006 @ 22:52:
Al aan een DELL Inspiron 9400 gedacht ?
Ja, alleen voor vergelijkbare specs als die Hp Pavillion ben je dan gelijk 200 euro meer kwijt en wil je er een nvidia kaart erin zetten dan kan je alleen een kaart van 300 euro kiezen, waardoor het al 500 euro meer wordt.

[ Voor 14% gewijzigd door Thors_Hammer op 13-09-2006 23:57 ]

Verwijderd

Jouw antwoord op je probleem:
ASUS: AS5672WLMib_2048
http://www.acer.be/acereu...txParam=nl&crc=1977763591

Of wanneer je van mening bent dat acer een slecht merk is (voor 130 euro extra heb je 3jaar garantie) dan ga je voor een HP 8378ea
http://h10010.www1.hp.com...41-12435696-77685983.html

de hp is een mooier design en heeft een iets groter scherm 17' tegenover 15.4 voor de acer, maar het prijsverschil is ook €200

Ik ben zelf ook op zoek naar een laptop waar ik mee kan gamen en ongeveer jouw wensen en het enige wat me tegen houdt de acer te kopen is dat ik graag dezelfde laptop als die acer zou heben maar met de T7200 ipv de T2300 die er in zit...

kijk ook eens op de topics hier, daar staan de goede winkels waar je aan goede prijzen laptops kan kopen zoals laptops4u compal zenpo,...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2006 00:25 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:26

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op woensdag 13 september 2006 @ 20:30:
ze studeerd bouwkunde in Delft? dan mag ik toch aannemen dat ze de afdeling Technisch Ontwerp en Informatica kent? Op hun site staat een link naar een overzicht met tips mbt de aankoop van een computer en het gebruik van Maya. en JA als TOI zegt dat maya met radeon kaartjes niet zo flex loopt kan je dat maar beter voor waarheid aannemen, waarom zou er poep op de site staan? Verder kan ze natuurlijk ook altijd even langskomen bij deze afdeling, dr zijn zat mensen die dr daar kunnen helpen. Maar om haar een tripje naar kabinet 6.05 te besparen kan ik hier ook wel wat tips geven:
ATI maakt meer DirectX-gerichte kaarten en nVidia maakt meer OpenGL-gerichte kaarten. Elk vorm van serieuze 3D of serieuze game op OpenGL (professionele graphics) draait ipv op DirectX (uitgevonden als een grootse patch op de logge Windows 95 om te kunnen concurreren met DOS, tot en met 1997 was games voor DOS (Earth 2150, Privateer reeks,...) maken interessanter dan voor Windows maken). nVidia's slogan heeft idd gelijk, dat hun kaarten draaien zoals het hoort, ook de driver support was merkbaar beter.
17" laptop? NOOIT doen. Veel te groot, log en onpraktisch. Koop dan liever een 15", en een tweede monitor. Wat vond ze te klein aan 15" ? Ik draai op mn 15" laptop 1600*1200, en ik heb nergens last van. In mijn optiek is een hoge resolutie vele malen belangrijker dan een groot scherm. Bij 17" laptops vraag ik me altijd af waarom je niet een gewone pc zou nemen...
Wordt de laptop rondgesleurd, indien ja, dan zou ik 17" eerder afraden. De tijdperk van 7kg 17" Acer-laptops is ondertussen ook voorbij, tegenwoordig weegt een 17" Dell-laptop slechts 4kg.
Voor AutoCAD en Photoshop heb je voornamelijk processor-kracht, werkgeheugen en een snelle HDD nodig. Maar dit is vrij generieke informatie die uit tal van topics te halen is.
Photoshoppen is afhankelijk van hoe zwaar ze fotosoept, ik doe het graag met 55MB-tiff's, zij ook? Of zijn het maar 4MB-jpeg's?
Core Duo is een must, waarbij de processor snelheid weinig relevant is. Ik was de week een presentatie aan het maken, en had Maya aan het renderen, en was aan het illustatoren, photoshop, premiere en firefox stonden open. En nergens last van, alles draaide soepel, geen blanked-out schermen etc.
Dualcore is erg handig, zolang er voldoende ram voorzien wordt.

Ik ga ff doorverwijzen naar mijn topic over een laptopkeuze: [MCT laptop 2006] Keuze tussen 3 Dell laptops Daar kan je inspiratie opdoen, MCT'ers zijn nogal heavy-laptop-gebruikers.

Verwijderd

kijk eens bij de dell XPS lijn ;)

• Thors_Hammer
Allemaal bedankt voor jullie reacties. :)
Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 00:23:
Jouw antwoord op je probleem:
ASUS: AS5672WLMib_2048
http://www.acer.be/acereu...txParam=nl&crc=1977763591

Of wanneer je van mening bent dat acer een slecht merk is (voor 130 euro extra heb je 3jaar garantie) dan ga je voor een HP 8378ea
http://h10010.www1.hp.com...41-12435696-77685983.html

de hp is een mooier design en heeft een iets groter scherm 17' tegenover 15.4 voor de acer, maar het prijsverschil is ook €200

Ik ben zelf ook op zoek naar een laptop waar ik mee kan gamen en ongeveer jouw wensen en het enige wat me tegen houdt de acer te kopen is dat ik graag dezelfde laptop als die acer zou heben maar met de T7200 ipv de T2300 die er in zit...

kijk ook eens op de topics hier, daar staan de goede winkels waar je aan goede prijzen laptops kan kopen zoals laptops4u compal zenpo,...
Jammer dat die eerste laptop een Ati kaart heeft (die er dus niet in moet zitten) en dat die 2e te duur is.
rapture schreef op donderdag 14 september 2006 @ 00:39:
[...]
ATI maakt meer DirectX-gerichte kaarten en nVidia maakt meer OpenGL-gerichte kaarten. Elk vorm van serieuze 3D of serieuze game op OpenGL (professionele graphics) draait ipv op DirectX (uitgevonden als een grootse patch op de logge Windows 95 om te kunnen concurreren met DOS, tot en met 1997 was games voor DOS (Earth 2150, Privateer reeks,...) maken interessanter dan voor Windows maken). nVidia's slogan heeft idd gelijk, dat hun kaarten draaien zoals het hoort, ook de driver support was merkbaar beter.

[...]
Wordt de laptop rondgesleurd, indien ja, dan zou ik 17" eerder afraden. De tijdperk van 7kg 17" Acer-laptops is ondertussen ook voorbij, tegenwoordig weegt een 17" Dell-laptop slechts 4kg.

[...]
Photoshoppen is afhankelijk van hoe zwaar ze fotosoept, ik doe het graag met 55MB-tiff's, zij ook? Of zijn het maar 4MB-jpeg's?
Ze werkt (niet alleen in phyotoshop) met grote bestanden, dus idd meer in de richting van 10tallen MB's dan enkele. ;)
[...]
Dualcore is erg handig, zolang er voldoende ram voorzien wordt.

Ik ga ff doorverwijzen naar mijn topic over een laptopkeuze: [MCT laptop 2006] Keuze tussen 3 Dell laptops Daar kan je inspiratie opdoen, MCT'ers zijn nogal heavy-laptop-gebruikers.
Het zijn allemaal mooie laptops, alleen zit in de 6400 een Ati-kaart en zijn de Precission en Xps (hoe mooi ze ook zijn) te duur.

Verwijderd

Thors_Hammer schreef op woensdag 13 september 2006 @ 23:50:
Bedankt voor je reactie.

De reden dat ze geen gewone pc wil hebben heb ik uitgelegd in de TS ("Ook wil ze (begrijpelijk) de computer 's nachts niet in die ruimte laten staan en wil ze er ook thuis en eventueel bij onze ouders aan kunnen werken."), dat jij nooit een 17" laptop zou nemen is natuurlijk prima, maar andere mensen kunnen een andere mening hebben. :)
Jurryt schreef op woensdag 13 september 2006 @ 22:49:
[...]

Even hier op reageren. Ik vind persoonlijk dat je voor vormgeven juist WEL een 17" boven een 15,4"/15" moet doen. Buiten dit, is het ook echt je eigen voorkeur. Ik werk liever achter een groot beeldscherm, dan een klein beeldscherm (met misschien wel hogere reso)
Ja mensen, |:( open deur ! Natuurlijk is dat mijn mening, er staat zelfs "in mijn optiek". Maar als je aan mensen gaat vragen wat voor een laptop jij (of je zus) moet nemen kan je dit soort meningen verwachten.

Ik gebruik al vele jaren intensief een laptop, ideaal concept, je voelt je veel vrijer. En ik heb gewoon uit ervaring gezien dat 15" (bij voorkeur 4:3) een veel praktischer formaat is. Hij past in vliegtuigen mooi op het tafeltje, zelfde geldt voor de ICE-treinen. Je neem hem makkelijker even mee naar vergaderingen, waar hij dan niet meteen je hele uitzicht blokkeerd. En 17" is ook niet een formaat dat je ff te voorschijn tovert als je in een publieke ruimte, ff op je schoot je foto's wil checken.
De feiten over 15"blijven, hij is lichter en kleiner, dus gewoon prettiger handteerbaar, je sjouwt wel ff 40 cm laptop mee bij die 17" bakbeesten.
Mijn IBM T60p is 2.6 kg, en dat is soms al zwaar aan je shouder als je lang moet lopen. De gemiddelde 17" is vaak 4 kg. Dat is echt niet meer praktisch te noemen.
Plus dat het grote scherm vaak voor een dramatische batterij tijd zorgt, dus in mijn optiek is 17"niet meer een laptop te noemen, maar hoogstens een verplaatsbare (= anders als mobiel) dekstop vervanger.

Wat is nou de ontzettende meerwaarde van een 17"laptop? dat iets grotere scherm zorgt voor een flinke afname in parktisch gebruik en mobiliteit. En als vormgever is JUIST een hoge resolutie van belang (toolbars in je scherm, scherp beeld etc) en niet een groot beeld formaat, als iets te klein voor je is dan kan je toch altijd inzoomen (CTRL + / - in photoshop/illustrator :)).

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:53

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 09:53:
[...]

[...]

Ja mensen, |:( open deur ! Natuurlijk is dat mijn mening, er staat zelfs "in mijn optiek". Maar als je aan mensen gaat vragen wat voor een laptop jij (of je zus) moet nemen kan je dit soort meningen verwachten.

Ik gebruik al vele jaren intensief een laptop, ideaal concept, je voelt je veel vrijer. En ik heb gewoon uit ervaring gezien dat 15" (bij voorkeur 4:3) een veel praktischer formaat is. Hij past in vliegtuigen mooi op het tafeltje, zelfde geldt voor de ICE-treinen. Je neem hem makkelijker even mee naar vergaderingen, waar hij dan niet meteen je hele uitzicht blokkeerd. En 17" is ook niet een formaat dat je ff te voorschijn tovert als je in een publieke ruimte, ff op je schoot je foto's wil checken.
De feiten over 15"blijven, hij is lichter en kleiner, dus gewoon prettiger handteerbaar, je sjouwt wel ff 40 cm laptop mee bij die 17" bakbeesten.
Mijn IBM T60p is 2.6 kg, en dat is soms al zwaar aan je shouder als je lang moet lopen. De gemiddelde 17" is vaak 4 kg. Dat is echt niet meer praktisch te noemen.
Plus dat het grote scherm vaak voor een dramatische batterij tijd zorgt, dus in mijn optiek is 17"niet meer een laptop te noemen, maar hoogstens een verplaatsbare (= anders als mobiel) dekstop vervanger.

Wat is nou de ontzettende meerwaarde van een 17"laptop? dat iets grotere scherm zorgt voor een flinke afname in parktisch gebruik en mobiliteit. En als vormgever is JUIST een hoge resolutie van belang (toolbars in je scherm, scherp beeld etc) en niet een groot beeld formaat, als iets te klein voor je is dan kan je toch altijd inzoomen (CTRL + / - in photoshop/illustrator :)).
Ik neem mijn 4 kilo wegende Dell ook niet in een schoudertas mee, maar in een backpack, wat veel praktischer is. Op die manier is het heel goed te doen. Mijn voordeel: Het grote scherm doet 1900*1200 resolutie waardoor ik zeeën van ruimte heb. 2gb geheugen, 7200rpm schijf en een Nvidia 7800GTX videokaart.

Nadeel aan Dell is idd dat ze naderhand niet zo goedkoop zijn als ze lijken, en de bouwkwaliteit is voor dit model iig niet voldoende. Ik weet niet of de latitude's het beter doen. Ik zou nu eerder voor een HP kiezen, of Toshiba.

Als 15 inch grootbeeld niet groot genoeg is, en 17" breed te groot, probeer misschien eens een 15,4 breedbeeld model met een hogere resolutie. Goed hanteerbaar, en toch vrij ruim.

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-02 20:06
even de laatste posts gelezen. maar een 17" scherm heeft idd wel voordelen veel meer scherm ruimte en bij sommige laptops zit er ook een normaal numpad op het tobo. vind ik persoonlijk verdomt handig :p

over het gewicht gewoon een normale rugtas zoeken waar de 17" in past heb zelf ook een rugtas voor me laptop werkt perfect en dan valt 4 kg echt wel mee ( vergeleken met boekentassen van 10 kg :P )

tevens de mobiliteit en dat je in vliegtuigen enzo je laptop kan gebruiken met 15 niet met 17 is hier niet echt van toepassing denk. volgens mij ( als ik het me goed herrinner ) was een laptop alleen handig zodat op school + thuis + bij ouders gewerkt kon worden.. niet in vliegtuigen :p blijft altijd een persoonlijke voorkeur tho wat voor resolutie je wil gebruiken daar zal je toch de laptop op moeten kiezen.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

• Thors_Hammer
De resolutie is natuurlijk belangrijk, maar zoals ik al eerder zei zie ik voornamelijk 15" en 15,4" laptops met een resolutie die lager is dan die van de 17" laptops. Dus ze hebben niet alleen een groter scherm maar ook een hogere resolutie.
En wordt alles niet heel klein als je op een 15" scherm 1600 x 1200 draait?

• Jurryt
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-01 21:23
Thors_Hammer schreef op donderdag 14 september 2006 @ 12:10:
De resolutie is natuurlijk belangrijk, maar zoals ik al eerder zei zie ik voornamelijk 15" en 15,4" laptops met een resolutie die lager is dan die van de 17" laptops. Dus ze hebben niet alleen een groter scherm maar ook een hogere resolutie.
Daarom heb ik o.a. ook 17" en gewoon de reden dat ik liever achter een groot scherm werk dan achter een klein scherm.

Ik moet nog review schrijven over deze winkel(++ krijgt die van mij), maar hier heb ik HP Pavilion dv8373ea vandaan
http://www.qplaza.nl/pavilion-dv8373ea-p-168.html

€1339,- (Heb zelf moeten bijleggen voor 2 gig ram ipv 1, maar dat is geen probleem)

Verwijderd

thors hammer, het derde voorbeeld is een hele goede voor jou denk ik. alle vereisten zitten erin die jij wilt hebben, dus waar twijfel je nog over?

Nog even over dat scherm: ik heb hier ook erg lang over getwijfeld (17" of 15.4") maar uiteindelijk gaf de mobiliteit de doorslag. Ik ben best lang onderweg met dat ding, en de stap van 15.4 naar 17" is een erg grote. (dit scheelt doorgaans rondom 1 kilo, en vooral de diepte is zeker 5 cm meer). als je niet ver hoeft te reizen met dat ding beveel ik je een 17" aan, en anders een 15.4" met een hoge resolutie, dit komt dicht in de buurt bij een 17" scherm met normale resolutie.

• hetnet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-12-2021
Thors_Hammer schreef op donderdag 14 september 2006 @ 12:10:
Ik zit hier op een HP 15" en resolutie 1400 x 1050 vind dat erg fijn voor een 15".
En 1600 x 1200 das beetje teveel gevraagt voor 15 " volgens mij.
Zoals je zelf al zegt zouk een 17"nemen, je hoeft hem tenslotte niet zelf te tillen >:)
En die HP is heel stevig en niet te zwaar, ik wou um zelf ook maar vond hem in januarie van dit jaar te duur....... keb nu een HP NX6125 en bevalt prima HP krijgt van mij een 9+
We hebben ook een Acer 15,4" wide ..... dat vind ik maar slap ding en de resolutie is rond uit :(
Pagina: 1