Ati x1800 XL - Fan stopt soms zomaar met werken

Pagina: 1
Acties:

• RaptorRVL
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-07 14:51
Ik heb een nogal raar probleem hier.
De fan op mijn X1800 XL stopt soms zomaar met werken.
Ik gebruik wel ATI Tray Tools om mijn fan op een hogere snelheid te laten werken want ik vind dat de kaart nogal warm wordt bij de standaard instelling.

Het is alleen wel erg vervelend om soms tijdens het gamen ineens te zien dat de kaart 110 graden heet is en soms ook als de computer een tijd heeft staan idlen dan is de temperatuur ineens vreselijk hoog.
Als ik dan de fan snelheid wil aanpassen dan reageert de kaart ook nergens meer op en alleen een reboot helpt dan nog.

Natuurlijk is het de vraag of dit komt door Ati Tray Tools of de kaart zelf. En zijn de fan snelheden misschien ook via een bios mod aan te passen oid?
En zijn er eventueel meer mensen met dit probleem? Erg gezond kan het in ieder geval niet zijn volgens mij :)

ps: ik heb al aardig wat gezocht maar kon hier niks over vinden. En als jullie liever een topic als deze in 1 groot ATI topic willen hebben dan hierbij mij excuses en voel je vrij de post te verwijderen :)

[ Voor 11% gewijzigd door RaptorRVL op 13-09-2006 10:00 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:13

Outerspace

Admin General Chat
Deinstalleer die ATi Tray Tools en trek je kast eens open. Dan kan je zelf zien als de fan werkt of niet :)
En je zou ook eens kunnen kijken met Speedfan als je temp omoog gaat, want misschien zit er wel een bug in. Of je voelt zelf even aan je kaart.

Wauw, een sig!

• RaptorRVL
Dat de kaart te heet is dat had ik al even gecheckt. En mijn vinger voelde inderdaad iets van over de 100 graden :) (ouch!). De fan stond ook helemaal stil.

Ik heb alles nu al een tijdje draaien zonder ati tray tools en het is even afwachten of de fan er nu ook mee stopt. Soms gebeurde het een paar keer op een dag, en dan weer dagen zonder problemen.
Het is alleen wel jammer, want ik zou graag toch zelf de fan speed in willen stellen. De kaart begint nu pas wat harder te blazen boven de 70 graden. Ik zie dat liever wat eerder gebeuren :)

edit: het gebeurde trouwens ook met het gebruik van ATItool om de fanspeed te veranderen.

[ Voor 7% gewijzigd door RaptorRVL op 13-09-2006 12:09 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:13

Outerspace

Admin General Chat
Als ik het zo dus lees ligt het dus wel aan de ATi TrayTool. Zou je misschien nog wat kunnen testen met Rage3D Tweak?

Wauw, een sig!

• SteAlthmAn
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb zoiets ook meerdere keren gehad, met een 1900xt overigens. Het lijkt alsof hij de 'fan-waardes' als het ware 'omdraait', als hij bij 80 graden op 70% hoort te draaien, gaat ie naar 30%, 80% word 20% etc.
Probeer volgende keer eens de fanspeed op 0% te zetten, misschien gaat ie dan naar 100% als jij hetzelfde probleem hebt.

[edit]
Ook met ATT, vergeten erbij te melden :)

[ Voor 7% gewijzigd door SteAlthmAn op 13-09-2006 12:34 ]

Nikon D200 + Nikkor 18~70mm / Tamron 90mm / Sigma 70-300mm & 150mm
C2D-6300 | Asus P5W DH Deluxe | Kingston 2x1GB DDR667 | Ati Radeon X1900XT

• RaptorRVL
Outerspace schreef op woensdag 13 september 2006 @ 12:12:
Als ik het zo dus lees ligt het dus wel aan de ATi TrayTool. Zou je misschien nog wat kunnen testen met Rage3D Tweak?
Nouja, met ATT en met ATI Tool. Weet niet of ze dezelfde code ergens gebruiken. Het blijft vaag :) Ik zal eens testen met Rage3D Tweak.

En dat van die omgedraaide waardes zal ik ook eens proberen, klinkt wel interessant :)
Pagina: 1