Kapotte HDD hangt bij backup

Pagina: 1
Acties:

• E-VecTz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-09-2022
Voor het geval dat deze topic al ergens staat, ik heb gezocht naar een topic die te maken had met " kapot harde schijf backup crash etc." en ik heb niks kunnen dat mijn specifieke vraag beantwoord.
Mocht deze topic reeds bestaan mijn excuses voor het openen van deze en een link zou ik wel waarderen :)

Ik heb afgelopen zomer om de een of andere reden mijn 160GB Maxtor DaimondMax Plus 9 om zeep geholpen, was gelukkig net geen 3 jaar oud en zat nog een week garantie op.

RMA aangevraagd, 90 dagen geldig dus dat gaf me weer 3 maanden extra maar ik moet nog steeds de data terughalen.

Nu heb ik een 320GB HDD gekocht en hier moet mijn backup op komen of iig de bestanden, maar wanneer ik begin te kopieren wanneer hij bij de verkeerde clusters terechtkomt hangt mijn hele windows.

Nu vraag ik me dus af of er een effectievere manier is om alles te kopieren dan om met de hand file voor file te kopieren en bij elke crash te rebooten om vervolgens die file over te slaan.

Zijn er hiervoor handige tools te krijgen waarbij hij niet crasht tijdens het kopieren of heeft iemand anders een oplossing hiervoor?

Verwijderd

Misschien n idea een van de linux live distros te proberen........knoppix bijv....lastig die dingen..suc6

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:27
Boot van een Linux CD of een USB stick (bijvoorbeeld RIP Linux op http://www.tux.org/pub/people/kent-robotti/looplinux/rip/) en kopieer de hele schijf met bijvoorbeeld "dd if=/dev/hdb of=/dev/hda bs=512 conv=noerror,sync" (lees de manpage daar even goed van na en tik dit niet klakkeloos over). Dit gaat nog steeds erg lang duren omdat de HD bij iedere kapotte sector zal proberen die tig keer opnieuw te lezen en te herstellen (wat misschien zelfs ook wel werkt), en let op dat kapotte sectors als nullen gekopieerd zullen worden, dus sommige bestanden zullen hoe dan ook stuk zijn (en dit moet je zelf nagaan). Let ook op dat als er kapotte sectoren zitten in de bestandsstructuur zelf er veel meer gegevens verloren kunnen gaan. Aan het eind heb je wel gered wat er te redden viel, en dat zal je voortaan leren goede backups te maken voor het te laat is. >:)

Dit kopieert trouwens wel alles, inclusief de partitiestructuur, dus het werkt eigenlijk alleen als je naar een compleet lege schijf kopieert en dan moet je die aan het eind nog formatteren als de capaciteit daarvan anders is dan je bronschijf. Hier heb je dus eigenlijk drie schijven voor nodig: de kapotte, je nieuwe bootschijf en een schijf om de kapotte naar te kopiëren. Als de partitiestructuur nog in orde is zou je dd ook moeten kunnen gebruiken om van partitie naar partitie te kopiëren met maar twee schijven, maar dat is trickier. Je kunt ook de partitietabel naderhand aanpassen, maar ook dat is tricky als je er niks van weet.

Je kunt ook wel kopiëren op bestandsniveau onder Linux, maar dat werkt niet per se veel beter dan onder Windows, en Linux kan ook nog niet echt naar NTFS partities schrijven, dus je moet dan naar een FAT32 partitie kopiëren. Hoe dan ook kan Windows zeker niet booten van de gekopieerde schijf, al was het maar omdat er systeembestanden stuk kunnen zijn.

Je kunt voorzichtig proberen te kijken hoe kapot de schijf is met een SMART tooltje (zoek op). Als daar niks dramatisch staat kun je proberen of de schijf de schade zelf kan repareren: "dd bs=512 if=/dev/hda of=/dev/null". Dit commando dwingt de schijf alle sectoren aan te spreken, en de firmware zal proberen de kapotte sectoren te kopiëren naar een niet-beschadigd deel van de HD of anders de sector permanent als "bad" te markeren. Hierna zou kopiëren ook al eigenlijk moeten werken, zelfs onder Windows. Daarvoor moet de situatie wel stabiel zijn en de schijf niet nog erger stuk gaan terwijl je bezig bent.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, anders kom ik wel even naar je toe om je te helpen. O-) Nou ja, dat zal wel niet gaan... ;) In ieder geval, de moraal is: Linux is your friend in dit soort gevallen, het loont zich zeker er wat tijd in te steken om het te leren, al is het maar voor noodgevallen.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• E-VecTz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-09-2022
Bedankt voor de reply :)

ik ga even kijken hoe ver ik kom, ik heb op dit moment eigenlijk alleen een 320gb hdd ter beschikking en hier staat windows al op en deze wil ik er ook op laten.

mocht deze methode geen uitkomst bieden voor mijn situatie dan zal ik het maar met de hand moeten doen en dan kijken wat er allemaal voor het laatst is aangepast waar waarschijnlijk de fouten zitten in de schijf.

wat ik wel vaag vind is dat ik met een andere schijf waarvan er clusters beschadigd zijn, als ik daar dan de gegevens van kopieer dan geeft hij bij de kapotte clusters aan dat deze niet zijn gevonden, maar bij mijn andere relevante schijf hangt mijn hele windows meteen

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:27
De ene schijfbeschadiging is de andere niet. Als de schijf de sector zelf al als "bad" gemarkeerd heeft zul je inderdaad gelijk een foutmelding terugkrijgen, maar anders probeert de schijf waarschijnlijk de kapotte sector te herstellen, en dat (maal 1000) is waarschijnlijk het "hangen" dat jij ziet.

Je kunt mijn "dd if=/dev/hda of=/dev/null" aanpak proberen; dit zou alle sectoren die echt niet meer gelezen kunnen worden als "bad" moeten markeren, zodat je de schijf daarna gewoon kunt aanspreken onder Windows. Als ook dat niet werkt is de electronica waarschijnlijk naar z'n grootje en valt er weinig aan te redden.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".