Core Duo Laptop veel te warm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Bendtner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-06 12:11
Hallo. Ik ben de trotse eigenaar geworden van een Acer Asire 5671AWLMi laptop. Prima dingetje en draait lekker. Alleen merkte ik van begin af aan al dat ie eigenlijk best wel warm aanvoelde, zeker aan de rechter (onder)kant. Ik neem aan dat daar de cpu zit. Dus heb ik al verscheidene programma's gedownload om de temperaturen uit te kunnen lezen. (Everest, mobmeter, speedfan etc.) En allemaal geven deze idle temperaturen aan van boven de 70(!) graden celcius voor de cpu. Dit lijkt me niet goed te zijn... Ik ben bang dat dit schadelijk is, wat denken jullie hiervan? De rest van de temps (hdd enzo) lijken wel in orde. Het gekke is dat als ik een game oid opstart dat dan pas de fan (hard) aan gaat... Ik ondervind voor de rest geen rare dingen zoals vastlopers of BSODs.

P.S: dit model van Acer hoort uitgerust te zijn met de T2050, ik heb er echter een T2300 inzitten (o.a gecheckt en verified met Cpu-Z. Zou die warmte hier in kunnen zitten? Dus dat de koeling van dit model laptop niet gebouwd is op die hogere cpu oid?).

Edit: In de bios heb ik maar bar weinig opties; alleen een wachtwoord en iets van quickboot ofzo:P. De CPU zat in de laptop toen ik deze nieuw heb aangeschaft. Acer heeft hem er dus ingezet.

Na een nacht te hebben uitgestaan is de cpu na het opstarten (idle) 56 graden...

[ Voor 11% gewijzigd door Lord Bendtner op 13-09-2006 07:15 ]

Better, Best, Bendtner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuisman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-05 02:09
Ik weet dat er laptop zijn die pas beginnen te coolen bij 75 graden! Maar soms is het ook in te stellen in de bios, dat de fan altijd aan moet blijven, of pas wordt getriggered bij x graden (om minder geluid te maken dus). Zoek eens in je bios, misschien staat daar wat bij. Heb je zelf die cpu erin gezet, of heeft Acer dat gedaan?

[ Voor 11% gewijzigd door Shuisman op 12-09-2006 23:06 ]

• Lord Bendtner
Een bescheiden *kickje*.. :/

Better, Best, Bendtner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Bendtner
Niemand? ;(

Better, Best, Bendtner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05 14:42
Mailen naar Acer met je vragen over graden/instellingen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Core Duo's worden vrij warm. Niets vreemds aan, ook niet schadelijk. Kom maar terug als je tegen de 100 zit ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Bendtner
Ik had al gegoogled naar de maximum allowed temps voor een Core Duo; deze bleken inderdaad bij de 100 graden te liggen. Het is ook niet zo dat de laptop uitvalt, maar laptops van mijn vrienden met een andere cpu worden een stuk minder warm..

Better, Best, Bendtner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

Nou, ik vind die temperaturen niet zo best. Ze zijn vergelijkbaar met mijn Inspiron 9100, maar die heeft serieus waar een 3.4GHz Prescott! (+100W TDP :P) Bij mij is de CPU idle zo'n 58-62 graden, stressed zo rond de 75-77 graden.

Ik denk niet dat de Core Duo ontworpen is om ook 75 graden te worden, met zijn TDP van slechts ~35W. Als de laptop echt warm aanvoelt aan de onderkant dan zal er best wel iets mis kunnen zijn met de koeling. Misschien zijn de sensors brak of niet goed afgesteld, waardoor de fan niet altijd op de juiste snelheid draait.

Goud is geen geld

Pagina: 1