Toon posts:

Kapotte chipset cooler en CPU cooler, PC crashed

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem, mijn pc viel al een tijdje om een vage reden elke keer uit. Vandaag werd het echt teveel want hij deed het een halfuur achter elkaar. Ik dacht dat het misschien wel eens aan de cooler kon liggen en heb deze gedemonteerd om er vervolgens coolpasta in te doen. Ik had wat moeite met monteren en heb met de schroefdraaier wel een keer het moederbord geraakt.

Alles wel gemonteerd wil ik opstarten, maar nu start hij dus niet meer op. De chipset cooler draait niet en de CPU cooler gaat de hele tijd aan en uit. Dan start hij weer op
en na 5 seconden stopt hij weer met draaien en ga zo maar door. Het lampje van de mobo brand wel.

Is mijn mobo dood? Is de CPU misschien ook kapot door de eerdere uitvallen?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 22:42:
Ik heb een probleem, mijn pc viel al een tijdje om een vage reden elke keer uit. Vandaag werd het echt teveel want hij deed het een halfuur achter elkaar. Ik dacht dat het misschien wel eens aan de cooler kon liggen en heb deze gedemonteerd om er vervolgens coolpasta in te doen. Ik had wat moeite met monteren en heb met de schroefdraaier wel een keer het moederbord geraakt.

Alles wel gemonteerd wil ik opstarten, maar nu start hij dus niet meer op. De chipset cooler draait niet en de CPU cooler gaat de hele tijd aan en uit. Dan start hij weer op
en na 5 seconden stopt hij weer met draaien en ga zo maar door. Het lampje van de mobo brand wel.

Is mijn mobo dood? Is de CPU misschien ook kapot door de eerdere uitvallen?
Als je met een schroevendraaier op je mobo heb zitten raggen heb je idd wel kans dat ie kapoet is ;)

Heb je al gekeken of je toevallig een printspoor doorgehakt hebt, of, erger nog, een compleet onderdeel weggevaagd hebt?

En een cooler demonteren hoeft niet, als ie goed draait dan draait ie goed. Alleen hoogstens ontdoen van stof.

Wat voor moederbord was het?

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 14:24
Dit heb ik ook *ooit* gehad, maar dan zonder het verwijderen van de cpufan.

Probeer eens een ATX reset van je bios (stroomkabel eruit, biosbatterij eruit wippen en 20 seconden de powerswitch inhouden), en je ATX stekker van je mobo eraf en weer erop.
Na enig geklooi werkte mijn systeem weer.

Verwijderd

Welke pc? Als het je AMD 1,2 @ 1,33 is dan kan het best dat je je core "gecruched" hebt met het onhandig terug zetten. Bij die P4 zal het wel meevallen.

Verwijderd

Topicstarter
Heb een amd xp3000 en een gigabyte GA-7VAX moederbord.

Het hoekje van de CPU is wel een heeeel klein beetje afgebrokkeld. Maar bij een kapotte CPU draaien de CPU cooler en de chipset cooler dan ook niet meer?

Verwijderd

Topicstarter
Heb bios reset geprobeerd, maar ik houd hetzelfde probleem :(

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:47

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Een cpu cooler is meerstal passief omdat die kleine fans het meestal naat 6 tot 12 maanden het begeven. De CPU cooler draait meetsal wel door, tenzei een kogellager is stuk.

Kijk eens of een wat condensatoren bol of uitgelopen zijn. Als dat zo is kun je deze vervangen als je goed bent met een soldeerbout, anders een nieuw mobo zoeken.

De coolers horen (bijna) altijd te draaien ook als je cpu defect is. Als je core afgeblokked is, is dat niet goed. Had ik ook met een amd 1.2, maar draaide toch redelijk roed.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Roman schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 23:23:
Een cpu cooler is meerstal passief omdat die kleine fans het meestal naat 6 tot 12 maanden het begeven. De CPU cooler draait meetsal wel door, tenzei een kogellager is stuk.

Kijk eens of een wat condensatoren bol of uitgelopen zijn. Als dat zo is kun je deze vervangen als je goed bent met een soldeerbout, anders een nieuw mobo zoeken.

De coolers horen (bijna) altijd te draaien ook als je cpu defect is. Als je core afgeblokked is, is dat niet goed. Had ik ook met een amd 1.2, maar draaide toch redelijk roed.
Condensatoren waren ook mijn eerste gedachte. Maar goed, TS heeft vermoedelijk z'n bord verder gesloopt inmiddels ;)

Het bord is idd wel eentje uit de probleem-generatie en de symptonen lijken er wel op...

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
DJSmiley schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 23:32:
[...]

Condensatoren waren ook mijn eerste gedachte. Maar goed, TS heeft vermoedelijk z'n bord verder gesloopt inmiddels ;)

Het bord is idd wel eentje uit de probleem-generatie en de symptonen lijken er wel op...
7VAX is KT400, echte probleemtijd was toch meer het KT133 tijdperk.

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-03 17:18
Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 23:06:

Het hoekje van de CPU is wel een heeeel klein beetje afgebrokkeld. Maar bij een kapotte CPU draaien de CPU cooler en de chipset cooler dan ook niet meer?
zolang het mobo stroom krijgt gaan de koelers wel draaien voor de rest zal ie bar weinig doen.

maar een hoekje van de cpu af ? dat heb ik in al mijn jaren nog nooit te nimmer gezien. volgens mij ben je wel erg hardhandig met je systeem om gegaan ( no offence). mijn advies koop een nieuw mobo / cpu / koeler en laat het door iemand in elkaar zetten die het iets makkelijker voor elkaar krijgt..

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

• Marck21
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11-2011
Ik dacht dat het misschien wel eens aan de cooler kon liggen en heb deze gedemonteerd om er vervolgens coolpasta in te doen.
Hier ontgaat mij sowieso het nut van. Wat was je precies van plan voordat je begon te sleutelen?

Asus A7V880 | AthlonXP 2500+ | Sapphire 9800 PRO | 2x256MB Kingston HyperX & 2x512MB Twinmos SpeedPremium | 80 GB SATA | 160 + 80 GB IDE

Pagina: 1