PC voor (lieve) zus

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ben de laatste dagen bezig geweest met het bijeenzoeken van de verschillende componenten om een pc te bouwen voor m'n zus.

Ze heeft allerlei grootse plannen hoe die pc in te zetten, maar ik vermoed dat het blijft bij e-mail, internet, office, films, muziek en foto's gemaakt met haar digitale camera. Meer dan het corrigeren van rode oogjes zal het niet worden dus vermoedelijk geen photoshop. Volgend jaar zal vermoedelijk gebruik gemaakt worden van Office 2007 en Windows Vista.
En ook géén games, dat interesseert haar werkelijk géén moer. Overklokken is ook niet relevant.
De meest intensieve bezigheid die ik verwacht is gehannes met 4 mb grote foto's uit haar camera. + dat deze computer lang mee moet gaan. De computer tot voor een jaar nog in gebruik is een Windows 95 machine met iets van een 100 mhz sjipje erin. Duurzaamheid is dus gewenst.

Wel een punt: het geluid dat de pc produceert, en het uiterlijk van de kast.

De esthetica dicteerde aldus dat de kast in kwestie de Antec P150 wordt:

Afbeeldingslocatie: http://i2.tinypic.com/2jahvtd.jpg

Een uitstekende kast, goede reviews waaronder één op Silent PC Review En de rubber demping van de hd's in deze kast van Antec is natuurlijk helemaal toppie, zeker omdat er ook nog fans voorgeplaatst kunnen worden.

Een Antec voeding van 430 watt wordt meegeleverd.

Zelf had ik een microAtx in gedachten. Klein, hanteerbaar en relatief betaalbaar mede dankzij geintegreerde graphics in de microAtx mobo. Een eventuele videokaart kan indien nodig later toegevoegd worden. (mocht ze zich toch gaan interesseren voor games :P )
Idd, grote kast voor een microAtx, maar goed, de microAtx kastjes die ik voorstelde, een hele reeks, vielen niet in de smaak.

En bij de Mobo beginnen de dilemma's:

Ik heb twee opzetjes gemaakt. Let op, de prijzen zijn nog slechts richtprijzen.

1.
AMD Athlon 64 3500+ 35 Watt
(bij Salland Automatisering)

Mobo =
Asus M2NPV-VM - firewire/hdtv +/- 83 euro
of
GigaByte GA-M51GM-S2G +/- 76 euro (

Geheugen = Kingston 1024MB DDR2 (2x512) PC4200 533Mhz CL4 Dual Channel Kit (KVR533D2N4K2/1GB) +/- 90 euro
volgens de QVL (PDF)

Koeler = Arctic Alpine 64 (éénvoudig koelertje van 8 euro, maar stiller dan de stockkoeler volgens Frosty Tech.
- Weinig AM2 koelers te vinden.

2.
Intel Core 2 Duo (Allendale), E6300

Mobo =
Asus P5B-VM, Retail +/- 127 euro - QVL
of
Intel Desktop Board DG965OT +/- 143 euro
of
Asrock ConRoe945G-DVI, Retail +/- 70 euro Lovende review op AnandTech géén Firewire ;(

Geheugen = heb hetzelfde in gedachten als bij de AMD: Kingston 1024MB KVR533D2N4K2/1GB +/- 90 euro

Koeler = CNPS9500 AT +/- 38 euro

Verder voor beide systemen:

DVD = NEC AD-7173, ATAPI/E-IDE, Zilver, OEM +/- 35 euro (zilverkleurig voor de kast hé)
Harddisc = Samsung Spinpoint, 250 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA300 +/- 76 euro

en aan dit alles moet een mooi 21 inch beeldscherm komen te hangen. Bv een Acer AL2051ws +/- 480 euro, of één van de nieuwe Samsungs. Overigens was zus ook erg gecharmeerd van een 28 inch Samsung (als ik het me goed herinner) die we in een winkel hebben bekeken. Die was 1000 euro, maar ik vermoed dat er dan wel een videokaartje bij mag.

2 enigzins verschillende systemen waarbij de prijs van de Intel pc afhankelijk van de gekozen mobo zo'n 55 (Asrock) tot 125 (Intel) euro duurder wordt.
voordeel systeem AMD 35 Watt: zuinig en naar ik vermoed eenvoudig fluisterstil te krijgen.
voordeel systeem Intel Core 2 Duo: sneller.

Het geheel moet een flink aantal jaren meekunnen, en onder het motto, goedkoop is duurkoop, mag het ook wel ietsje meer kosten. Vandaar de Intel mobo.
Ik kan over bv die Intel mobo's nauwelijks iets vinden aan reviews. Of eigenlijk afgezien van wat losse opmerkingen helemaal niets. Wat is een verstandige keuze? Op de website van Intel bij dit moederbord zie ik de nodige "issues" opgesomd. Beter toch een Asus? Maar deze Intel straalt kwaliteit uit:
klik:
Afbeeldingslocatie: http://img15.imagevenue.com/loc427/th_89043_dg965ot_lg_122_427lo.jpg

En als ik het dan heb over duurzaamheid. Wat te beginnen met BluRay en HDDVD.

Oh, en tot slot zag ik op het forum van Anandtech een officieel bericht dat eind deze maand er een review moet verschijnen met verschillende microAtx moederbordjes. Mischien leuk om in de gaten te houden.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Wat betreft die zalman koeler, ik weet niet of de kast een raampje heeft, maar zo nee, dan is die LED optie een beetje overkill

Verder vind ik die kast heel veel iPod achtig uitstralen, niet echt my kind of thing :P Maar gelukkig valt er over smaak niet te twisten *O*

[ Voor 36% gewijzigd door Fairy op 12-09-2006 21:56 ]

• debeer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-01 08:10
Is die koeler ook te koop zonder led dan?

debeerzietzevliegen.nl

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

debeer schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 21:56:
Ja hoor

http://www.mycom.nl/Produ...n_CNPS9500-AT/120150.aspx

[ Voor 17% gewijzigd door Fairy op 12-09-2006 21:58 ]

• debeer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-01 08:10
aha bedankt, vind em zonder led mooier :)

debeerzietzevliegen.nl

• Amrit
  • Niet online
Fairy schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 21:55:
Wat betreft die zalman koeler, ik weet niet of de kast een raampje heeft, maar zo nee, dan is die LED optie een beetje overkill

Verder vind ik die kast heel veel iPod achtig uitstralen, niet echt my kind of thing :P Maar gelukkig valt er over smaak niet te twisten *O*
Mmm, goed punt. Dan beter deze:
http://www.zalman.co.kr/e...view.asp?idx=193&code=009

• frankvdtillaart
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-08-2025
Hele kleine opmerking om te beginnen: een koeler met LED in het Intel systeem? Arctic Freezer 7 Pro koelt ook fantastisch, en is nog goedkoper ook (onder de 30 euro).

Een iets grotere opmerking over het geheel, en waarom ik voor bepaalde onderdelen zou kiezen.

Als toekomstgericht een belangrijke eis is, dan denk ik aan de volgende zaken:
- Dual core, steeds meer programma's zullen hiermee overweg kunnen, maar belangrijker: alles voelt (en blijft) soepeler aan (voelen).
- Virtualization, nu nog onbelangrijk, maar er komt in OSen steeds meer support, en ivm veiligheidsmogelijkheden zou dit wel eens heel belangrijk kunnen worden (ik verwacht dat vanaf over 18 maanden dat we het er regelmatig over zullen hebben)
Editje: Duh bedoel ik virtualization. :)
- Veel geheugen, uiteindelijk is dat bij oude systemen vaak de bottleneck.

Die eerste twee punten hebben mij/m'n vriendin doen besluiten voor de Core 2 Duo E6400 te gaan. Prijsverschil met E6300 zeker de moeite waard. Prijsverschil naar E6600 (die 2MB extra cache maakt volgens reviews vrij weinig uit), op een PC van ~1000 euro is ook niet de moeite waard.

Wat betrefd veel geheugen: koop een moederbord met minimaal 4 RAM sloten, waar samen 4 tot 8 Gb geheugen in kan. Op dit moment 1 Gb erin is ruim voldoende voor de voorgestelde taken (Dual channel uiteraard), upgraden naar een 3e en 4e lat is dan geen probleem (extra geheugen is makkelijker dan bv andere processor, en zeker zo effectief in de meeste gevallen).

En om het leuk te maken kun je voorstellen om er een RAID systeem in te hangen. Maar da's overkill (en belangrijker: brengt ook weer complicaties met zich mee), en zeg ik waarschijnlijk alleen omdat dat net in mijn nieuwe systeempje zit. ;)

Toevoeging:
- Geheugenkaart reader? Bv. Apacer 15-in-1 voor 13 euro...
- Moederbord: AsRock ConroeXfire-eSata2, volgens enkele reviews óók extreem stabiel, weinig overclok-opties, en met Firewire, voor ~85 euro...
(ps. weer zo'n opmerking: die AsRock zit ook in mijn systeem, en geen hardware matige problemen met m'n vele Raid-uitprobeerselen en windows her-installaties gehad.)

[ Voor 11% gewijzigd door frankvdtillaart op 13-09-2006 10:39 ]

Happy Blessings <3

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-02 21:15
debeer schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 21:56:
Ja, dat scheelt weer iets van 5 euro ofzo. Wees gerust, als je 'm niet kan krijgen, die met led presteerd gelijk...

Anyways, de meest gehoorde klacht over die asrockbordjes is dat ze niet over te klokken zijn, en dat vind je toch niet belangrijk. Verder gebruiken ze een ietwat verouderd chipset, in tegenstelling tot bijv. de Asus en Intel.

Ik zou wel eerder de intel nemen. Die krijg je ook best stil, en het is net weer iets beter toekomstgericht(=duurzaam)

[ Voor 14% gewijzigd door doeternietoe op 12-09-2006 22:03 ]

Verwijderd

Ga voor de X2 4200+ niet duur en zeer krachtig. + Leuk overklokkertje.
+ nog zeer stabiel ook. :)

• Amrit
  • Niet online
Fairy schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 21:55:
.................

Tja, ik had zelf een voorkeur voor een Antec Solo. Dezelfde kast in feite, maar dan in het zwart. Maar wit past beter in haar interieur, dat was haar argument en daar heeft ze ook wel gelijk in.

De Antec Solo wordt overigens geleverd zonder voeding. Daarvoor had ik de veelgeroemde Seasonic S12-430, 430 Watt voor in gedachten
http://www.silentpcreview.com/article226-page1.html

• Amrit
  • Niet online
De Zalman Led fan is gedumpt voor één zonder led.

• Amrit
  • Niet online
RedSoniq schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 22:01:
Hele kleine opmerking om te beginnen: een koeler met LED in het Intel systeem? Arctic Freezer 7 Pro koelt ook fantastisch, en is nog goedkoper ook (onder de 30 euro).

Een iets grotere opmerking over het geheel, en waarom ik voor bepaalde onderdelen zou kiezen.

Als toekomstgericht een belangrijke eis is, dan denk ik aan de volgende zaken:
- Dual core, steeds meer programma's zullen hiermee overweg kunnen, maar belangrijker: alles voelt (en blijft) soepeler aan (voelen).
- Visualization, nu nog onbelangrijk, maar er komt in OSen steeds meer support, en ivm veiligheidsmogelijkheden zou dit wel eens heel belangrijk kunnen worden (ik verwacht dat vanaf over 18 maanden dat we het er regelmatig over zullen hebben)
- Veel geheugen, uiteindelijk is dat bij oude systemen vaak de bottleneck.

Die eerste twee punten hebben mij/m'n vriendin doen besluiten voor de Core 2 Duo E6400 te gaan. Prijsverschil met E6300 zeker de moeite waard. Prijsverschil naar E6600 (die 2MB extra cache maakt volgens reviews vrij weinig uit), op een PC van ~1000 euro is ook niet de moeite waard.

Wat betrefd veel geheugen: koop een moederbord met minimaal 4 RAM sloten, waar samen 4 tot 8 Gb geheugen in kan. Op dit moment 1 Gb erin is ruim voldoende voor de voorgestelde taken (Dual channel uiteraard), upgraden naar een 3e en 4e lat is dan geen probleem (extra geheugen is makkelijker dan bv andere processor, en zeker zo effectief in de meeste gevallen).

En om het leuk te maken kun je voorstellen om er een RAID systeem in te hangen. Maar da's overkill (en belangrijker: brengt ook weer complicaties met zich mee), en zeg ik waarschijnlijk alleen omdat dat net in mijn nieuwe systeempje zit. ;)

Toevoeging:
- Geheugenkaart reader? Bv. Apacer 15-in-1 voor 13 euro...
- Moederbord: AsRock ConroeXfire-eSata2, volgens enkele reviews óók extreem stabiel, weinig overclok-opties, en met Firewire, voor ~85 euro...
(ps. weer zo'n opmerking: die AsRock zit ook in mijn systeem, en geen hardware matige problemen met m'n vele Raid-uitprobeerselen en windows her-installaties gehad.)
d:)b

Alle genoemde microAtx mobo's hebben als het goed is 4 geheugensloten. Was tot dezelfde conclusie gekomen, en heb een goedkopere Intel mobo daarom afgevoerd. Die had maar 2 geheugensloten.

Geheugenkaart reader, goed idee, maar dat wacht ik nog even af. Ik kan me nu niet precies herinneren wat voor een memorycard ze in haar fototoestel heeft, en of die nu met Firewire werkt of met USB. Dat moet ik nog even vragen.

Raid, wel aan gedacht, maar dan had ik wel RAID-1 in gedachten. Maar ivm met diefstal ofzo kan ze beter dvd-tjes branden of een externe harddisc voor Backups.
Verder blijft het afwachten wat het wordt met die Hardisc/flash geheugen combo's van Samsung voor de brute prestaties.

AsRock ConroeXfire-eSata2, ingevoerd in m'n excel-sheet. Zal hem uitpluizen. Alleen moet ik dan wel een grafische kaart toevoegen.

Visualization? Mmm, dat moest ik nog maar eens bestuderen dan :$

(overigens ben ik zelf volgend begin jaar aan de beurt voor een nieuwe pc, dus deze orientatie komt goed van pas ;) )

• Amrit
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 22:04:
Ik heb ook nog een opzetje met idd een AMD X2, zei het dan de 3800. Ik heb eigenlijk twee uitersten tegenover elkaar gezet. Welke cpu uiteindelijk gekozen wordt kan dan op het laatste moment beslist worden.
Wat ik me afvraag is hoeveel warmte en dus geluid deze cpu's zullen afgeven. Vandaar ook de zeer zuinige 35 Watt AMD 3500 die ik noemde. Er is ook een X2 3800 35 Watt variant, maar dan betaal je 380 euro voor deze cpu, en dat is mij veels teveel.

:)

Verwijderd

Amrit schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 22:31:
[...]

Ik heb ook nog een opzetje met idd een AMD X2, zei het dan de 3800. Ik heb eigenlijk twee uitersten tegenover elkaar gezet. Welke cpu uiteindelijk gekozen wordt kan dan op het laatste moment beslist worden.
Wat ik me afvraag is hoeveel warmte en dus geluid deze cpu's zullen afgeven. Vandaar ook de zeer zuinige 35 Watt AMD 3500 die ik noemde. Er is ook een X2 3800 35 Watt variant, maar dan betaal je 380 euro voor deze cpu, en dat is mij veels teveel.

:)
Daarom zei ik ook X2 4200+ die dingen worden helemaal niet heet.
Uiteraard is een Zalman koeler wel aan te raden. Want al heb je nog zo'n koude cpu :P als de fan aangaat en hij ratelt heb je er nog niets aan. :D

Heb voor mijn eigen zus vorige week een X2 4200+ gekozen. :)

Best toevallig. :>

Wil je d'r mening vragen? liefzusje@hotmail.com :+

[ Voor 4% gewijzigd door een moderator op 13-09-2006 22:30 . Reden: Emailadres onleesbaar gemaakt voor spiders. ]

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Amrit schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 22:25:
Visualization? Mmm, dat moest ik nog maar eens bestuderen dan :$
Ik denk dat er Virtualization bedoeld werd :)
Maar dat is geen punt om een bepaalde proc mee te kiezen eigenlijk, want dat wordt ondersteund door alle AM2 procs, (bijna) alle Core2 procs, en de meeste Pentium D's...
Verwijderd schreef op woensdag 13 september 2006 @ 09:07:
Heb voor mijn eigen zus vorige week een X2 4200+ gekozen. :)

Best toevallig. :>

Wil je d'r mening vragen? <mailadres> :+
_O- bezorg jij je zusje even een lading spam van hitsige GoTters...

[ Voor 28% gewijzigd door John_Glenn op 13-09-2006 09:23 ]

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-01 07:38
Nog geen week lid, en nu al een 'perfecte' TS. *O*

Als je Vista wilt gaan draaien, zou ik een videokaart erbij kopen. Lieftst minimaal een 68xx serie van nVdidia of de 8x0 serie van Ati. Volgens mij heeft dat moederbord van jou een onboard grafische kaart waarmee Vista volgens mij niet lekker (lees vlotjes zonder haperingen) zal werken

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

gideon82 schreef op woensdag 13 september 2006 @ 09:25:
Als je Vista wilt gaan draaien, zou ik een videokaart erbij kopen. Lieftst minimaal een 68xx serie van nVdidia of de 8x0 serie van Ati. Volgens mij heeft dat moederbord van jou een onboard grafische kaart waarmee Vista volgens mij niet lekker (lees vlotjes zonder haperingen) zal werken
Ik zou wachten met het kopen van een videokaart voor Vista tot Vista er is ;) (dus een kaart met DX10 ondersteuning tegen die tijd erbij kopen indien nodig).

Als je zus zo voor de looks gaat waarom niet bv een Shuttle, lekker compact ?

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-02 20:06

he jammer ik alle posts vlug door gelezen en het volgens mij nog niemand zien zeggen :p

iig heb je als je vista wil gaan draaien echt wel een betere vid nodig dan die onboard dingen. al ga je dan niet gamen oid. zolang je geen vista gaan draaien gaat het nog wel lukken. ex collega van me had die ingebouwde vista benchmark gedaan en kreeg zijn systeem een 3. met 2 gb ram een amd X2 4400. 300 GB hdd enzo. enige wat er scheelde was dat er maar een ati x800 kaart in zat. goede vid is een must voor vista.

voor de rest zou ik ook voor het amd systeem gaan als ze tot nu toe nog met een win 95 pc deed word het zoiezo giga veel sneller. het verschil tussen een amd en intel duo core gaat ze met chatten en surfen echt niet merken heb ik het idee ;) al die postings dat een x2 makkelijker overcloaked lijkt me in dit geval niet echt relevant ;)

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

TgR_KILLER schreef op woensdag 13 september 2006 @ 09:42:
iig heb je als je vista wil gaan draaien echt wel een betere vid nodig dan die onboard dingen. al ga je dan niet gamen oid. zolang je geen vista gaan draaien gaat het nog wel lukken. ex collega van me had die ingebouwde vista benchmark gedaan en kreeg zijn systeem een 3. met 2 gb ram een amd X2 4400. 300 GB hdd enzo. enige wat er scheelde was dat er maar een ati x800 kaart in zat. goede vid is een must voor vista.
Was dat niet gewoon omdat er bepaalde nieuwere DirectX features gewenst zijn? Of omdat er weinig geheugen op die kaart zat misschien? Volgens mij gaat het meer om feature-set dan om brute gpu-kracht. Zo ingewikkeld zijn die transparante schermpjes ook weer niet. Heb zelf nog geen hands-on ervaring met Vista, maar kan me voorstellen dat de nieuwere integrated-graphics chipsets voldoende DirectX ondersteuning bieden voor Vista? NVidia adverteert bijvoorbeeld dat hun GF6150 klaar is voor Vista Premium, als je er genoeg RAM in steekt.

• TgR_KILLER
Zal idd meer om features gaan dan bruute kracht. maar wat kracht is toch wel gewenst en de meeste onboard vids hebben ook bar weinig geheugen of ze eten je hele ram weer op.

heb het zoiezo niet op onboard vids :p

zelf ook geen hands on ervaring met vista maar wat ik dus van die collega hoorde is dat een x800 het compleet niet makkelijk trekt. en zoiezo een pc die nog jaaaren mee moet. zou ik toch wel een beetje een vid in duwen. wie weet wat in de toekomst met de pc gaat gebeuren. en dan heb je mss wel de kracht nodig. als een windows 95 bak 7/8 jaar meegaat moet deze t ook wel moeten kunnen ;)

maar met het oog op goedkoop kan je voor nu altijd de keuze op onboard houden.. tegen de tijd dat vista uitkomt altijd nog upgraden.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

Die mac wannabe zooi van vista werkt met shader model 3, minimaal GF 6*** of ati x1*** kaart dus voor volledige h/w ondersteuning (geen ati x*** serie!)

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:26

rapture

Zelfs daar netwerken?

Duurzaam? Ik zit te denken aan een onderhoudsvrij pantserbak dat je niet kapot kan krijgen. Of is het in de zin van upgradebaarheid?

Je zus heeft jarenlang op een Pentium 1 met Windows 98 gewerkt en wil nu iets meer. Wilt ze wel die Vista grafische rommel wel, dat vraagt evenveel systeemeisen als de zwaarste game van dit moment? Dus geen gamerssysteem en Vista gaan moeilijk samen. Bovendien doet Windows XP SP2 alles wat het moet doen.

Ik zou eerder een bewezen Socket 939 systeem bouwen met DDR 1, eerder richting een budgetsysteem kijken. Deze is al "erg veel sneller dan een Pentium 1".

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

rapture schreef op woensdag 13 september 2006 @ 11:19:
Wilt ze wel die Vista grafische rommel wel, dat vraagt evenveel systeemeisen als de zwaarste game van dit moment?
Zie de post van Cio, net boven de jouwe. Volgens mij zit je ernaast ;)
Als een systeem acht jaar mee moet gaan (niet eens onrealistisch), moet je er ook rekening mee houden dat je misschien een keer naar een nieuwer OS zal moeten (al is het maar omdat de beveiligingsupdates daar beter van zijn).
Ik zou eerder een bewezen Socket 939 systeem bouwen met DDR 1, eerder richting een budgetsysteem kijken. Deze is al "erg veel sneller dan een Pentium 1".
Volgens mij is dat niet goedkoper dan een AM2 systeem met DDR2, zie de pricewatch. Ook hier moet je gewoon een beetje met de tijd mee willen gaan.

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:51
Verwijderd schreef op woensdag 13 september 2006 @ 09:07:
Wil je d'r mening vragen? <email adres> :+
D'r is al een opmerking over gemaakt, maar je wil ECHT niet een volwaardig email adres op een forum zetten. Zoekmachines zoals google kunnen dit indexeren en mensen die op zoek zijn naar emailadressen voor spampraktijken kunnen het emailadres makkelijk vinden. Je kan best een email adres er neer zetten, maar zorg dat het er 'onopvallend' uit ziet.

Zoals dit:

liefzusje [AT] hotmail [DOT] com

Alleen mensen die actief dit topic lezen snappen wat hier bedoeld wordt.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

rapture schreef op woensdag 13 september 2006 @ 11:19:

Je zus heeft jarenlang op een Pentium 1 met Windows 98 gewerkt en wil nu iets meer. Wilt ze wel die Vista grafische rommel wel, dat vraagt evenveel systeemeisen als de zwaarste game van dit moment? Dus geen gamerssysteem en Vista gaan moeilijk samen. Bovendien doet Windows XP SP2 alles wat het moet doen.
Ik denk dat ze die grafische rommel juist wilt. Zijn lieve zusje :P heeft niet voor niets een kast uitgezocht die in te delen is in de categorie: eye-candy. (Is natuurlijk een smaakkwestie, maar het is geen grijze sweexkast :) )

Daarnaast wilt ze een groot scherm, wat natuurlijk ook erg mooi is, dus ik denk dat juist de niet-tweakers (de huis, tuin en keukengebruikers dus) aero in vista willen gaan gebruiken, want die "zien" die verbeterde beveiligingsissues niet, maar wel dat de vensters transparant zijn.

Oftewel, neem zeker een Dual Core CPU en zorg voor genoeg geheugen. Over je videokaart: Gebruik nu gewoon even lekker de onboard en kijk wat voor mooie budgetkaart er op de markt is na de releas e van vista. Dat gaat je een hoop geld schelen.

Verwijderd

Luuk1983 schreef op woensdag 13 september 2006 @ 11:34:
[...]

D'r is al een opmerking over gemaakt, maar je wil ECHT niet een volwaardig email adres op een forum zetten. Zoekmachines zoals google kunnen dit indexeren en mensen die op zoek zijn naar emailadressen voor spampraktijken kunnen het emailadres makkelijk vinden. Je kan best een email adres er neer zetten, maar zorg dat het er 'onopvallend' uit ziet.

Zoals dit:

liefzusje [AT] hotmail [DOT] com

Alleen mensen die actief dit topic lezen snappen wat hier bedoeld wordt.
Dit is ook GEEN serieus email adres.
vandaar ook dat clowntje ;)

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

John_Glenn schreef op woensdag 13 september 2006 @ 11:29:
Zie de post van Cio, net boven de jouwe. Volgens mij zit je ernaast ;)
Als een systeem acht jaar mee moet gaan (niet eens onrealistisch), moet je er ook rekening mee houden dat je misschien een keer naar een nieuwer OS zal moeten (al is het maar omdat de beveiligingsupdates daar beter van zijn).
Acht jaar, de Pentium 1 met Windows 95 heeft bijna 8 jaar gedraaid. Windows 95 is naar huidige normen nogal onstabiel en lek, maar er werd in het verleden niet eens gedacht aan een upgrade naar bv Windows 2000 dat stabieler is.

Zo te zien is de overstap naar Windows XP SP2 is een grote verbetering en de huidige gebruikers willen niet meer (tenzij als ze voor transparante vensters en andere eye-candy kiest).

Upgradebaarheid is niet altijd vereist, meestal blijft men een bepaald systeem met een bepaalde OS gebruiken totdat het volledig op is. Eens iets goed draait, dan blijft men meestal ervan af.

De overstap naar een oude Duron of ander toestel dat een tweaker afschrijft, is een goede zet. Als ze perse een nieuw systeem nodig heeft, geef dan een vast budget zodat we een systeem kunnen samenstellen.

Ik zou richting een zuinige en stille systeem met Athlon 64 3500+ kijken. Iets minder specs, wel meer degelijkheid/kwaliteit voor je geld samenstellen.

[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 13-09-2006 14:10 ]

• Amrit
  • Niet online
Woei, een hoop reacties! om te beginnen: iedereen bedankt voor de moeite _/-\o_

eens kijken ............

• Amrit
  • Niet online
rapture schreef op woensdag 13 september 2006 @ 14:03:
[...]
Acht jaar, de Pentium 1 met Windows 95 heeft bijna 8 jaar gedraaid. Windows 95 is naar huidige normen nogal onstabiel en lek, maar er werd in het verleden niet eens gedacht aan een upgrade naar bv Windows 2000 dat stabieler is.

Zo te zien is de overstap naar Windows XP SP2 is een grote verbetering en de huidige gebruikers willen niet meer (tenzij als ze voor transparante vensters en andere eye-candy kiest).

Upgradebaarheid is niet altijd vereist, meestal blijft men een bepaald systeem met een bepaalde OS gebruiken totdat het volledig op is. Eens iets goed draait, dan blijft men meestal ervan af.

De overstap naar een oude Duron of ander toestel dat een tweaker afschrijft, is een goede zet. Als ze perse een nieuw systeem nodig heeft, geef dan een vast budget zodat we een systeem kunnen samenstellen.

Ik zou richting een zuinige en stille systeem met Athlon 64 3500+ kijken. Iets minder specs, wel meer degelijkheid/kwaliteit voor je geld samenstellen.
Het budget, mja, dat heeft ze me niet gegeven. Ze heeft me gevraagd te kijken wat een mooie pc zou zijn voor haar, en afgewacht waarmee ik aankwam. De prijs van de pc zonder beeldscherm en toetsenbord/muis varieert tussen de 600 en 720 euro. Met beeldscherm en muis/toetsenbord varieert de prijs tussen de 1200 en 1300 euro En daar was ze zeker over te spreken als ik het goed inschat.

Degelijkheid/kwaliteit. Valt daar iets aan op te merken? Ik neem aan dat de mobo's van Asus, Gigabyte en zeker die van Intel tot de betere standaard behoren.

Ik zou eventueel een Seagate kunnen nemen ipv van een Samsung.

Verder zou ik het liefst een Thermalright koeler nemen, zo'n xp120 met een Papst fan erop. Maar die dingen worden dan echt duur. Daar kun je dan minstens drie Artics Freezers van aanschaffen.

Vista, afwachten uiteraard, maar die optie is zeker relevant, mits het wat wordt met die OS.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
ik zou in ieder geval voor die AMD processor gaan:

- Een core 2 duo is nogal zwáár overkill voor dat soort taken... Sinds wanneer heeft internet + msn al zo'n cpu nodig :?
- Amd heeft cool & quiet... Ik verwacht dat de pc een hele tijd zal gaan idle'en waardoor cool & quiet in werking treed... de naam ervan zegt genoeg lijkt me.
- Een core 2 duo is pas vanaf 200 euro ofzo verkrijgbaar, terwijl je die 3500+ al voor zo'n 80 piek hebt.

en nog iets wat niet met de cpu te maken heeft, de gpu:

- Nvidia kaart, want die heeft purevideo, voor als ze ooit nog eens dvd's wil kijken ^_^
- Ati's slurpen heel wat stroom hehe })

maargoed; dat was mijn korte mening er over <+:)

ps: je hoeft niet zo te slijmen in je topic titel O+ ik neem aan dat je zus toch niet op GoT leest :P :D

[ Voor 8% gewijzigd door Avalaxy op 13-09-2006 22:02 ]

• miliomiliano
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-02 19:29
Wat betreft de wensen van jouw zus, zou ik een iMac kopen. Zijn ongelovelijk duurzaam, zeer stabiel en kunnen heel goed met foto's omgaan... Misschien wel handig om dan een mac te kopen met zo'n conroe...

Edit: http://store.apple.com/Ap...ID?mco=899BECBF&nclm=iMac

Gaat tot 24 inch, alhowel die wel duur is, maar de hele comp zit in het beeldscherm. Mijn vader heeft een oud model van de 20 inch, en ik kan je zeggen dat die er al geweldig uitziet _/-\o_

[ Voor 45% gewijzigd door miliomiliano op 13-09-2006 22:17 ]

Gigabyte B550 Aorus Pro, AMD Ryzen 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC 10G, G.Skill DDR4 3600C16D-32GTZNC (2x16GB), Samsung 980 Pro

Verwijderd

Een apple is wel ONTIEGELIJK duur TOV een zelf samengesteld systeem. Zelfs Dell heeft errug mooie systemen voor een degelijke prijs (@TS: Misschien dat ze een Dell wil? Alhoewel die kasten er niet uit zien natuurlijk, en er staat nog eens in koeienletters DELL op :+ )

• Amrit
  • Niet online
Ik vat verschillende opmerkingen maar even samen voor de leesbaarheid.
Thanks :$ :7 Maar ik volg Tweakers al een geruime tijd, en het was me al opgevallen dat het een wat serieuzer forum is. Wat ook de reden is dat ik uberhaupt aanwezig ben. Dus heb ik meteen maar op mijn manier m'n best gedaan.

Meerdere opmerkingen over Vista en de grafische chip.
Mijn idee was zoals anderen hier ook adviseren om idd voorlopig de grafische chip die aanwezig is in de microAtx te gebruiken, en te zijner tijd, bij een upgrade naar Vista bijvoorbeeld, te kijken hoe dat uitpakt. en dan kan indien nodig een grafische kaart toegevoegd worden. Voordeel is ook dat zo'n kaart dan helemaal up-to-date is.

Vista. tja, drukbesproken onderwerp :+ Ik wil de optie in ieder geval open houden. Persoonlijk heb ik m'n twijfels over het nut van Vista, ben zelf ook niet zo gesteld op al die toeters en bellen.

Afbeeldingslocatie: http://xs106.xs.to/xs106/06373/pr-scr.jpg.xs.jpg

http://interfacelift.com/...ort=ratings&w=1680&h=1050

En XP sp2 is zeker een prettige OS, géén klachten hier. Al weet ik natuurlijk ook niet beter.
Maar wie weet zitten er toch de nodige aantrekkelijke elementen in. er schijnen geavanceerde energiebesparings mogelijkheden in te zitten. En zo'n hybride harddisc is ook wel interessant. En ik kan altijd even de beta installeren op de pc van zus ;)

AMD, Dual Cores.

Het grappige is dat m'n zus welliswaar internet heeft op haar werk, maar veel meer dan e-mail is dat ook niet.
Voor haar is dit alles (internet, multimedia) dus eigenlijk helemaal nieuw, en het zou me niet verbazen als ze eenmaal aan de gang gaat met een pc dat ding nog best intensief gaat gebruiken. Mischien koopt ze nog eens een filmcameraatje, een oud plannetje, en dan is dual core vermoedelijk wel prettig.
Als ik het goed begrijp dan valt het energieverbruik/warmteontwikkeling van de X2's en Core 2 Duo's wel mee, en de meerprijs ten opzichte van een standaard Athlon 3500 is dan niet echt significant.
De Athlon 3500 EE 35 Watt is overigens iets duurder dan een X2 3800, namelijk 158 euro. Maar die cpu was vooral in gedachte voor gebruik in cominatie met een kleine kast.
Ik denk dat we idd maar voor een Dual Core moeten gaan.

Shuttle.

Tja, de bedoeling is dat de pc gewoon op de vloer komt te staan, en dan maakt het niet zoveel uit. En zo'n ATX kast is wel zo flexibel wat betreft onderdelen.
Maar ik zal het toch eens gaan bekijken, zal wat reviews etc opzoeken.

liefzusje@hotmail.com ----> :+ <-----

ik had al zo'n vermoeden 8)

[ Voor 0% gewijzigd door een moderator op 13-09-2006 22:30 . Reden: Emailadres onleesbaar gemaakt voor spiders. ]

• Amrit
  • Niet online
leonpwner1 schreef op woensdag 13 september 2006 @ 21:59:
..............

ps: je hoeft niet zo te slijmen in je topic titel O+ ik neem aan dat je zus toch niet op GoT leest :P :D
hee, dat was om een originele topic titel te hebben, je moet toch wat :Y)

• Amrit
  • Niet online
miliomiliano schreef op woensdag 13 september 2006 @ 22:07:
Wat betreft de wensen van jouw zus, zou ik een iMac kopen. Zijn ongelovelijk duurzaam, zeer stabiel en kunnen heel goed met foto's omgaan... Misschien wel handig om dan een mac te kopen met zo'n conroe...

Edit: http://store.apple.com/Ap...ID?mco=899BECBF&nclm=iMac

Gaat tot 24 inch, alhowel die wel duur is, maar de hele comp zit in het beeldscherm. Mijn vader heeft een oud model van de 20 inch, en ik kan je zeggen dat die er al geweldig uitziet _/-\o_
Apple stond ook aanvankelijk op haar wenslijstje, en dan eigenlijk de laptops.

Maar Apple is duur, en laptops nog duurder. Maar wat vooral het bezwaar is zijn al die systemen waar alles in één zit. Zo'n iMac is in feite hetzelfde concept als een laptop, alles in één kast. En met dergelijke constructies heeft mijn directe familie slechte ervaringen, lees; reparatiekosten.
Een zelf samengestelde pc is wel zo flexibel. Ventilatortje kapot? 3 minuten werk. Harddisc erbij, 5 minuten werk. etc.

• Amrit
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 september 2006 @ 22:20:
Een apple is wel ONTIEGELIJK duur TOV een zelf samengesteld systeem. Zelfs Dell heeft errug mooie systemen voor een degelijke prijs (@TS: Misschien dat ze een Dell wil? Alhoewel die kasten er niet uit zien natuurlijk, en er staat nog eens in koeienletters DELL op :+ )
Dell? mwaaoh, liever niet, en ook geen Hewlett Packard ofzo. Dan liever een samengestelde computer van een computershop. Met Dell & co loop je ook tegen merkcomponenten aan. Laat staan dat dell volgens mij Btx systemen bouwt, met hele eigen koel-oplossingen.

Én, én, het uiterlijk inderdaad. Ik geloof dat het deze kast moet en zal worden. Ik durf er in ieder geval niet meer over te beginnen :X

edit:
endless schreef op woensdag 13 september 2006 @ 22:44:
offtopic:
Gebruik de [afbeelding] knop als je je bericht wilt aanpassen of bijvullen.. ;) Anders krijg je een hele rij met jouw posts en kick je het topic steeds.
mm, inderdaad, ziet er een beetje stom uit zo...

[ Voor 53% gewijzigd door Amrit op 13-09-2006 22:49 ]

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
offtopic:
Gebruik de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif knop als je je bericht wilt aanpassen of bijvullen.. ;) Anders krijg je een hele rij met jouw posts en kick je het topic steeds.

[ Voor 17% gewijzigd door endless op 13-09-2006 22:45 ]

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-02 11:17
Als je nu nog met een 100 MHz pc werkt boeit een VGA kaart die vista niet 100% kan echt niet.

En X1600 kaart gaat prima werken met vista.

Verder ben ik geen Intel fan dus ik zou een AMD 3800+ X2 aanraden. Maar de 6300+ heeft iets betere peformance maar dat platform is nog wat nieuw dus iets meer KANS op problemen.

Verder zou ik de Artic Freezer Pro cooler nemen en niet de zalman. Heb ze hier bijde en de Artic is 2c cooler veeeeeel stiller en minder dan de helft van de prijs.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Amrit
  • Niet online
Astennu schreef op woensdag 13 september 2006 @ 22:49:
Als je nu nog met een 100 MHz pc werkt boeit een VGA kaart die vista niet 100% kan echt niet.

En X1600 kaart gaat prima werken met vista.

Verder ben ik geen Intel fan dus ik zou een AMD 3800+ X2 aanraden. Maar de 6300+ heeft iets betere peformance maar dat platform is nog wat nieuw dus iets meer KANS op problemen.

Verder zou ik de Artic Freezer Pro cooler nemen en niet de zalman. Heb ze hier bijde en de Artic is 2c cooler veeeeeel stiller en minder dan de helft van de prijs.
Die Artic freezer, daarvan las ik wel dat bij sommigen dat klipje op de kunststof frame van de cpu afgebroken was. Ik vind uberhaupt de bevestiging van koelers om het AM2 platform er nogal onbenullig uitzien, zeker met die mega-koelers van tegenwoordig.
Of overdrijf ik nu?

verder wel zeer positieve reacties gezien over die koeler, en een zeeer competitieve prijs :o

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Al die koelers altijd... heb in de pc van mijn pa gewoon de boxed koeler op zijn Athlon64 gemonteerd. Hij doet ongeveer wat jij ook noemt; met name email verwerken. Die machine, met een Athlon64 2800+ op S754, komt dus haast nooit van de 1000MHz af (gebruikt Cool 'n Quiet...). En dus komt de fan ook nooit echt op toeren (regeling via Asus QFan). Tsja, en dan is de boxed koeler ook al heel stil :)

Enne... die Antec P150 is inderdaad veel te mooi!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 22:04:
Wat zegt ie nou :) Wat simpel office werk en wat rode oogjes weghalen, dan heb je geen vette dikke X2 4200+ nodig :9

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik zit met een dergelijke vraag, en hier is hoe ik heb geredeneerd. Duurzaam vat ik hier op als 'toekomstvast': PC verouderen vaker dan dat ze doodgaan. Je moet je er niet te veel van voorstellen, met socket wissels om de 2 jaar, maar als je er nog een leuke 'mid-life upgrade' uit kan slepen zou dat leuk zijn.

Daarom zou ik zeker voor Core 2 gaan. AMD zit aan het einde van hun architectuur, daar valt niet veel meer uit te persen. Core 2 begint net, levert een hoop per euro en per watt en zal nog wel een stuk kunnen groeien op de huidige socket. Kan je nu een intappertje nemen, en over een paar jaar voor een habbekrats upgraden. Als betaalbaar zou ik daarom ook wat sneller geheugen kiezen dan noodzakelijk.
Virtualization lijkt me voor dit type gebruiker nog verre toekomst. En als je er ooit aan begint zal je toch willen upgraden. Een keer VMware op een te lichte machine en je bent genezen.

GPU power moet je pas kopen als je het nodig hebt, die prijzen bewegen zo snel. Nu kopen voor de behoefte over 2 jaar is geld weggooien. Dus wachten tot ze Vista wil, of toch veeleisender wordt. Wel even checken of onboard gpu de resolutie van het scherm bij kan benen. En eigenlijk wil je een DVI aansluiting, geen analoog, ook effe naar kijken. Hele grote LCD's betekenen hoge resolutie betekenen dure video kaarten met de power en de dubbele DVI. Heb je toch nu wat power nodig dan is de Gigabyte 7600 GT een leuke stille middenklasser.

Schijf: Samsung is traditioneel de stilste. Heb hier een 250 GB, en moet naar het hd ledje kijken om te checken of-ie wel wat doet. De nieuwe Maxtors schijnen ook heel stil te zijn. Denk niet dat het veel uitmaakt. Snelheids verschillen zijn ook niet groot.

Cardreader: gewoon zo'n tig-in-een ding nemen. Kost niet veel, en je weet toch niet wat de volgende camera / telefoon / whatever nodig heeft.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Amrit schreef op woensdag 13 september 2006 @ 21:51:
Het budget, mja, dat heeft ze me niet gegeven. Ze heeft me gevraagd te kijken wat een mooie pc zou zijn voor haar, en afgewacht waarmee ik aankwam. De prijs van de pc zonder beeldscherm en toetsenbord/muis varieert tussen de 600 en 720 euro. Met beeldscherm en muis/toetsenbord varieert de prijs tussen de 1200 en 1300 euro En daar was ze zeker over te spreken als ik het goed inschat.
Nu weten we in welk prijsklasse dat we moeten rekenen.
Degelijkheid/kwaliteit. Valt daar iets aan op te merken? Ik neem aan dat de mobo's van Asus, Gigabyte en zeker die van Intel tot de betere standaard behoren.
Je kan bv voor een Gigabyte mobo met passief gekoelde chipset kiezen, daar zit geen kleine fan erop, wat er niet op zit kan ook niet kapot gaan.
Ik zou eventueel een Seagate kunnen nemen ipv van een Samsung.
De nieuwe Seagate Barracuda 7200.10 serie heeft een nieuwe onbewezen technologie aanboord, lange termijneffecten van de huidige implementaties van perpendicular recording weten we nog niet.
Verder zou ik het liefst een Thermalright koeler nemen, zo'n xp120 met een Papst fan erop. Maar die dingen worden dan echt duur. Daar kun je dan minstens drie Artics Freezers van aanschaffen.
Artic Freezers koelen goed en stil.
Vista, afwachten uiteraard, maar die optie is zeker relevant, mits het wat wordt met die OS.
Maak wel duidelijk dat overbodige eye-candy meer systeemeisen oplevert. Beetje zoals een wagen upgraden met discotheekmuziekinstallatie, neon, koelkast voor het bier,... En achteraf tot conclusie komen dat je wagen 50% meer brandstof verstookt en traag rijdt wegens extra kg's en extra belasting op de motor (extra alternators installeren om het boeltje van stroom te voorzien).

Is stroomverbruik, warmte en stilte ook van belang? Voor een student op kamers is het wenselijk dat je computer niet paar honderd euro's per jaar aan stroom verstookt.
* rapture heeft zijn stroomrekening van een workstation en een desktop gekregen, een kostelijk grapje.

[ Voor 6% gewijzigd door rapture op 14-09-2006 00:41 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 september 2006 @ 22:20:
Dat is gewoon niet waar :) Vroeger misschien, maar een iMac Core 2 Duo mét ingebouwde 17" TFT heb je tegenwoordig al vanaf 1000 euro. Dat doe je echt niet goedkoper als je zelf iets samenstelt, misschien marginaal.

Anyway, ontopic. Sowieso zou ik voor het Core 2 Duo systeem gaan en AMD links laten liggen. Werk zelf nog op een A64 3000+ hier maar S939 is gewoon uitgespeeld en AM2 is denk ik ook geen heel lang leven beschoren. S775 met een Core 2 Duo biedt gewoon een interessanter toekomstperspectief en een zeer goede prijs/prestatie verhouding.
Zijn de foto's waar je zusje mee werkt 4MB of 4MP? Het eerste is behoorlijk veel, het laatste niet.

Wat betreft de kast zou ik zeker ook de Antec Sonata II overwegen, deze is ook zeer stil (zie oa datzelfde Silentpcreview wat je aanhaalt) en er zit een goede, degelijke voeding in. En dat voor iets meer dan honderd euro :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2006 01:00 ]

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

TheekAzzaBreek schreef op donderdag 14 september 2006 @ 00:20:
.....Daarom zou ik zeker voor Core 2 gaan. AMD zit aan het einde van hun architectuur, daar valt niet veel meer uit te persen. Core 2 begint net, levert een hoop per euro en per watt en zal nog wel een stuk kunnen groeien op de huidige socket. Kan je nu een intappertje nemen, en over een paar jaar voor een habbekrats upgraden. Als betaalbaar zou ik daarom ook wat sneller geheugen kiezen dan noodzakelijk.
^^dat, gewoon zo goedkoop mogelijk een conroe platform kopen met dat budget, alles on-board, 2gb ram, antec phantom psu, 2x 120mm papst fan en een (semi) passieve CPU koeler

E6300 @ 180 euro
Goedkoopste degelijk mobo @ 80 euro
2x PC 5400 CL4 mem @ 180 euro max (nooit gedacht dat dit goedkoper zou zijn dan een DC kit)
6200 LE @ 25 euro. Ondersteund al shader model 3 dus kan je alle vista troep indien nodig gewoon gebruiken.
Semi-passieve voeding @ 150 euro geruisloos bij standaard gebruik.

leef je uit zou ik zeggen, schat het op 800 voor een volle kast, zonder toebehoren. Want er is vast wel iets wat je wil vervangen.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
ik weet niet of het al gezegt is maar:

Ik raad geen zalmancooler aan als je voor 100% zekerheid wil gaan.
Why?

Die fan die er in zit, zit er in.
Als deze out of balnce raakt (of iets mee gebeurt) kan je hem dus niet makkelijk vervangen.
Heb je een andere cooler waar je even een 12cm fan op kan schroeven ben je klaar.

Verder is de boxed cooler stil, ik heb zelf wc en alleen stille schijven (ben een beetje erg op dat gebied) maar ik vond die boxed cooler echt 100% mee vallen. (van mn 939 3500+ that is)

• TgR_KILLER
Over de koeler ja die is stock al aardig stil vorige week een systeem gebouwt met amd 64 3200+ en die koeler hoor je bjina echt niet :)

hou zoiezo van amd koelers. klote vastdruk dingen van s775 kost je je vingers :P

• Amrit
  • Niet online
Wederom bedankt voor alle reacties. d:)b

Ik heb twee opzetjes gemaakt/aangepast op basis van de AMD X2 en de Core 2 Duo, waarbij de AMD wat goedkoper is dan de Core 2 Duo.
1 gb geheugen, en voorlopig nog alleen op de grafische chip van de mobo.
Spreek m'n zus er volgende week over denk ik. Zij heeft verder een drukke full-time baan, dus lange uren zal de pc niet gebruikt worden. Energieverbruik is dus niet echt een thema, dat zal allemaal niet zoveel schelen.

Seagate perpendicular. Interessante techniek, maar ik mijdt het nog maar even. Eerst maar eens de kat uit de boom kijken wat die techniek betreft. Ik denk dat ik maar voor de Samsung ga, en ik zal haar "leren" dvd-tjes te branden voor backups.

Het enige is dat ik wat berichtjes heb gezien die beweren dat de Intel G965 chipset nogal wat problemen heeft. Mocht ze een voorkeur hebben voor de Core 2 Duo wachten we mischien nog even die test af die Anandtech belooft heeft.
Heeft ze een voorkeur voor de wat goedkopere AMD variant, dan gaan we gewoon bestellen (neem ik aan). Waarbij ik maar voor het Asus M2NPV-VM bordje kies. nVidia GeForce 6150 chipset en een DVI uitgang + ook nog eens Firewire.
En eventueel later nog eens een nieuwe videokaart, mocht dat gewenst zijn.

En ik rond het af met een Artic freezer koeler, daar kun je je ook geen bult aan vallen lijkt me, voor zo'n prijs.

Als ik zo alle reacties bekijk krijg ik de indruk dat vooral Vista "omstreden" is. de verschillen tussen Intel AMD zijn er wel, maar de één is ook wat duurder dan de ander, en ik betwijfel of in de praktijk het verschil in snelheid merkbaar is.

enfin, eerst maar eens haar reactie afwachten B)

ow, en de foto's zijn zo'n 4 mb groot. Best flink dus.
Pagina: 1