Upgrade PC voor school ivm crash oude PC

Pagina: 1
Acties:

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
Hoi y'all,

Misschien hebben jullie het wel gelezen in mijn CiP topic ([CiP] Burning Heart), maar mijn oude PCtje heeft er na een paar jaar trouwe dienst de brui aan gegeven.
Ondertussen ben ik er achter dat mijn oude vertrouwde Asus A7N8X Deluxe bordje naar de eeuwige jachtvelden is.

Omdat ik toch echt een PC nodig heb vanwege mijn opleiding HBO Informatica zal ik wat nieuws moeten gaan aanschaffen.
Aangezien je nergens meer een goed brand name nForce2 Ultra400 plankje meer kan kopen zit ik zo ongeveer vast aan een gloednieuwe PC.
Of in ieder geval: een vervangend binnenwerk.

Mijn doelstelling ondertussen is om het zo goedkoop mogelijk te houden, maar wel te zorgen voor upgradebaarheid. Stilte is ook een eis. (ik was sowieso al aan het modden om de boel zo stil mogelijk te maken ;) )
Verder hoeft het geen super performance PC te zijn ofzo, maar ik speel hier en daar wel eens een spelletje. Een beetje power mag dus best, maar niet ten koste van de prijs/stilte/energieverbruik.
Het belangrijkste is dat ik mijn werk voor school er op kan doen. Daar voor moet ik in dit semester beginnen aan Object Oriented Programmeren in Java dmv de software "BlueJ".
De komende semesters schijn ik aan de slag te moeten met C++ e.d. (aldus mijn 2de jaars collega's)
Verder moet ik er op kunnen werken in Office en ofcourse internet/mail/chat.

Wat ik nog heb:
LG 52x CDROM Speler (IDE)
BenQ DW1640 DVD+/-RW/DL brander (IDE)
Maxtor 80GB IDE + Maxtor 160GB IDE (deze worden wel vervangen ivm stilte)
Samsung Syncmaster 753s 17" CRT scherm
Altec Lansing 2.1 Speakers
Logitech UltraX keyboard en Logitech optical muis
Een systeemkast ( :+ duhh )
Printer en een scanner

Wat ik nieuw aan wil schaffen:
AMD Athlon64 X2 EE 3800+ AM2 (199 euro)
Asus M2N-E moederbord (95 euro)
2 reepjes G.E.I.L 512MB DDR2-6400 RAM (69 euro p.s.)
Sapphire ATI Radeon X1600XT 256MB GDDR3 (125 euro)
2 stuks Samsung Spinpoint 160GB SATA schijven (59 euro p.s.)
Tagan 380Watt voeding (59 euro)
Coolermaster XDream K641 cooler (9,90)
Totaal: 743,90 excl transport
(prijzen aldus Alternate.nl)

Waarom?
De Athlon64 X2 EE is erg energie efficient. slechts 65Watt maximaal tegen 89Watt van de non-EE versie. Lekker zuinig dus, wat terug te zien is in de energierekening en te horen aan de geluidsproductie. Is wel 80 euro prijsverschil... Verder denk ik van deze CPU dat die voldoende rekenkracht heeft. Zeker vanwege de Dualcore zal die nog wel even verder kunnen, aangezien steeds meer applicaties worden ontwikkeld voor gebruik met 2 of meer cores.

Het moederbord heb ik gekozen vanwege upgradebaarheid. AM2 is de toekomst en nauwelijks duurder dan S939. Ook bied het AM2 platform ondersteuning aan DDR2 geheugen, wat weer interessant is met mogelijke toekomstige CPU's (huidige schijnen er weinig profijt van te hebben).
Daarnaast issie mooi zwart (sja, mod he...) en fanless. Ook de chipset staat me wel aan, nl een nVidia nForce 570 Ultra. Geen SLI maar dat heb ik ook niet nodig. Verder wel veel connectivity mogelijkheden. Enige nadeel is de enkele IDE controller. Mijn oude HDD's kunnen er dus niet aan.
Niet dat dat zo'n probleem is. Die plaats ik tijdelijk in een USB case om ze leeg te pompen naar de PC zodra die staat.

Het geheugen twijfel ik nog een beetje over.
Aangezien de huidige AMD chips nog niet zoveel profijt hebben van DDR2 vraag ik me af of het nuttig is om DDR2-800 (PC2-6400) te nemen. Zal ik een paar tientjes besparen en DDR2-533 of DDR2-667 nemen, of heeft dat merkbare impact op het systeem? aka: is het die paar tientjes waard om sneller RAM te nemen?
Wat ik me ook afvraag is of het AM2 platform ook DualChannel ondersteunt, en of het dus slim is om voor 2 repen te gaan ipv 1 reep van 1GB.

De videokaart heb ik gekozen omdat het opzich een videokaart uit de nieuwste generatie is, maar wel goed betaalbaar. Deze kaart is de goedkoopste X1600XT die ik kon vinden. De rest was ongeveer een tientje duurder.
Beetje prijs/performance verhouding dus. Mocht iemand iets beters weten dan dit voor een lagere prijs, ik houd me aanbevolen.

Op gebied van hardeschijven denk ik dat mijn keuze voor zichzelf spreekt. Overal waar ik kijk worden Spinpoint schijven aangemerkt als de stilste op de markt. Daarnaast denk ik aan 2x 160GB ruim voldoende te hebben (ik draai nu met 1x 160+1x 80 en heb ruimte over).
2 Schijven is ook gekozen om een beetje veilig te zitten als 1 van de 2 crasht.

Omdat mijn oude voeding waarschijnlijk net wat te weinig juice levert, een 24pins ATX plug mist en ook geen SATA power connectors heeft, heb ik meteen maar even gekeken naar een andere voeding.
Tagan staat vaak goed te boek, en 380Watt lijkt me voldoende voor mijn systeem.
Uiteraard is een krachtiger model tegen dezelfde of een lagere prijs ook een optie, maar daar zal ik nog even naar opzoek moeten. Iig geen rommel zoals Sweex, Qtec, etc etc, maar dat spreekt denk ik wel voor zich...

Als laatste heb ik nog een appart koelertje op de lijst. Een heuse XDream K641 voor AM2.
Hij staat bij alternate.nl als erg stil aangegeven, en kost ook nog lekker weinig :)
Mocht het ding toch lawaai geven, dan heb ik nog wel een andere fan liggen om em stiller te maken.
Asus Fancontrol zal ook wel het nodige helpen.

Mocht iemand nog aanmerkingen hebben of goede suggesties: dump ze hier :)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Als je zelfs al je hd's te luid vindt, moet je ms ook op zoek naar een stillere kast. Wat voor kast heb je nu? Misschien moet je ook waterkoeling overwegen, fans maken nu eenmaal lawaai :). Of bedoel je dat het gekraak van de hds te luid is? In dat geval rubbertjes gebruiken bij montage :).

Verder ken ik niet alle sofware die je nodig gaat hebben, maar is een dual core dan een vereiste? Wel leuk voor de toekomst, maar misschien niet helemaal nuttig (bewaar het geld voor een toekomstige upgrade bijv.). Hou ook de conroe in je achterhoofd, deze geeft eigenlijk veel meer snelheid voor je geld.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
die EE AMD gebruikt volgens mij meer dan een core 2 duo e 6300, terwijl die net iets goedkoper is en een stuk beter is.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
De HDD's zijn van oudere DiamondMax series, die zijn gewoon luid. Spinpoints heb ik pas nog gehoord en dat scheelt gewoon enorm.
Daarnaast zal ik voor het nieuwe mobo gewoon aan de SATA moeten omdat er maar 1 IDE controller op dat bord zit, en ik mijn CD en DVD ook nog aan moet sluiten.
De kast die ik ga gebruiken is een Compaq Deskpro EP. Lekker dik staal. Resoneert niet zo snel.
Die ben ik dan ook aan het modden op het moment.

Dualcore is idd geen vereiste, maar wel interessant met het oog op de toekomst. Daarnaast EE alleen verkrijgbaar als X2 CPU.

Conroe heb ik al wel naar gekeken maar dies nog ff een beetje duur op het moment.
Prestaties er van zijn wel heel lekker tho, en ook nog net zo zuinig als een X2 EE, hoewel ik niet weet hoe het met Intel CPU's zit t.o.v. Cool'n'Quiet.

edit: het voornaamste is dat ik gewoon krap bij kas zit (kan het zelfs niet eens betalen, het wordt voor me voorgeschoten) en toch wel enigzins een beetje snelheid wil hebben. Spelletjes zijn echt niet het belangrijkste. Bij lange na niet zelfs.
Met mijn oude AthlonXP 1700+ met GF4 Ti4200 kon ik opzich draaien wat ik wou, hoewel ik wel uitkijk naar UT2007, begin volgend jaar. Daar voor zou ik sowieso gaan upgraden, maar nog niet nu.
Ik moet nu wel omdat ik mijn oude systeem niet goedkoop kan herstellen.

edit2: hmm de E6300 is idd wat goedkoper... die had ik nog niet gezien (alleen de E6400)
misschien dat ik daar nog wat leuks mee kan, mits ik een mobo kan vinden dat mijn wensen past.

edit3: misschien ben ik kippig, maar bij alternate staat bij geen van de S775 planken onder de 100 euro (van een respectabel merk, interessante chipset en de correcte bussnelheid) geen enkele die Conroe ondersteunt?
Een Conroe nemen kinda defeats the purpose dan... wordt het alleen maar duurder van.

[ Voor 38% gewijzigd door McKaamos op 12-09-2006 21:04 ]

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-02 08:49
ik zou voor DDR667 gaan, het duurt nog wel evne voordat AMD profijt heeft van 800 (al is dat slechts mijn opinie)

~ Mijn prog blog!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
therat10430 schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 21:19:
ik zou voor DDR667 gaan, het duurt nog wel evne voordat AMD profijt heeft van 800 (al is dat slechts mijn opinie)
Dan zou ik de verschillende reviews er nog maar eens op na lezen.
AM2 processoren beginnen juist beter te presteren bij DDR2/800MHz dan hun S939 broertjes. Als er 1 soort proc is die DDR2/800 nodig heeft, is het de AM2 wel.

Verwijderd

hello_moto schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 20:47:
die EE AMD gebruikt volgens mij meer dan een core 2 duo e 6300, terwijl die net iets goedkoper is en een stuk beter is.
Zou de E6300 alleen nemen als je wil OCen.
De E6300 ondanks veel beweringen hier is @ stock speeds ronduit TRAAG :|
Synthetisch nee, maar praktisch ja. Tis een hele leuke cpu maar je moet hem wel Ocen.

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:18
1 Intel Core 2 Duo E6300 (S775, 1,86GHz, 1066MHz FSB, 2MB Boxed) € 189
1 ASRock ConroeXFire-Esata2, 945P (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA I... € 85
1 512MB x 2 (1GB) PC5400 DDR2, CL4 (Corsair TWIN2X1024-5400C4) € 112
(niet bij Alternate)
1 XFX GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) PV-T73G... € 139
2 Samsung SpinPoint P80 160GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ) € 59
1 Tagan TG380-U01, 380W (ATX) € 59
1 Coolermaster XDream K641 cooler € 10

Totaal € 712

De Core 2 Duo is te vergelijken met een AMD X2 4200+. Zoals blijkt hoef je dus geen schrik te hebben dat het te duur wordt...

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Guess that settles it then...

Misschien dat een 1GB DC kit goedkoper is dan 2 losse reepjes, maar dat vogel ik nog wel even uit.
Ik weet ondertussen nl dat het mobo DualChannel lust.

Ik ga gewoon voor het AMDtje, omdat dat minder kosten meebrengt.
CPU is misschien een tientje duurder, maar het moederbord is des te goedkoper, en voldoet beter aan de primaire en secundaire eissen ;)

edit: en toen was er net weer een message :P
Anyway, Asrock heb ik nou niet echt een hoge pet van op, en de rest van de moederborden zijn allemaal duurder.
Maargoed, fair is fair, als je voor dat Asrock bord gaat ben je net ietsjes goedkoper uit, maar ik ben dus niet gecharmeerd van Asrock...

[ Voor 27% gewijzigd door McKaamos op 12-09-2006 22:20 ]

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:18
LievenD schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 22:16:
1 Intel Core 2 Duo E6300 (S775, 1,86GHz, 1066MHz FSB, 2MB Boxed) € 189
1 ASRock ConroeXFire-Esata2, 945P (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA I... € 85
1 512MB x 2 (1GB) PC5400 DDR2, CL4 (Corsair TWIN2X1024-5400C4) € 112
(niet bij Alternate)
1 XFX GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) PV-T73G... € 139
2 Samsung SpinPoint P80 160GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ) € 59
1 Tagan TG380-U01, 380W (ATX) € 59
1 Coolermaster XDream K641 cooler € 10

Totaal € 712

De Core 2 Duo is te vergelijken met een AMD X2 4200+. Zoals blijkt hoef je dus geen schrik te hebben dat het te duur wordt...
edit: misschien moet je wel een andere koeler nemen, aangezien die Coolermaster voor AM2 is zoals je zelf aangeeft...

@tankeriv: hoe kom je daaraan, dat een E6300 aan stock speed ronduit traag is?
Nooit met een XT aan 8 MHz gewerkt zeker? En daarbij, 15 jaar geleden was die nog zo traag niet (omdat de programma's toen heel wat lichter waren).

Dit terzijde, maar desondanks ben ik er zeker van dat een E6300 sneller is dan mijn haast 1 jaar oude Pentium D820.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
McKaamos schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 22:16:
Anyway, Asrock heb ik nou niet echt een hoge pet van op, en de rest van de moederborden zijn allemaal duurder.
Wat is er mis met Asrock dan :? Het zijn gewoon budget asus-moederborden, volgens mij niks mis mee :). Ik heb zelf ook een pctje in elkaar gezet met asrock mobo (s754 nog, maargoed), lekker alles onboard en werkt perfect :). Asrock is juist geschikt als je weinig geld hebt ;).

• Thunderhawk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-01 16:55
Koop je PC NIET bij Alternate, tenzij je geen waarde hecht aan garantie! (Check de Shop Survey voor Alternate)

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
waarom moet iedereen nou altijd zo zeiken over die stomme conroe... daar word ik gewoon zo strontziek van, laat mensen lekker kopen wat ze zelf willen :? 8)7

Verwijderd

leonpwner1 schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 16:08:
waarom moet iedereen nou altijd zo zeiken over die stomme conroe... daar word ik gewoon zo strontziek van, laat mensen lekker kopen wat ze zelf willen :? 8)7
omdat de conroe veruit de beste CPU is op dit moment ;)

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Verwijderd schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 16:36:
[...]

omdat de conroe veruit de beste CPU is op dit moment ;)
Wie zegt dat hij de beste CPU wil? De instapprijs voor een fatsoenlijke Core 2 Duo is nog altijd hoger dan die van een Pentium D of een Athlon X2. En die laatste, de X2 (3800+) is nog niet eens zo'n slechte CPU. Voor 150 euro kan ik zo gauw geen betere CPU vinden, hij kan namelijk nog prima een moderne videokaart bijhouden. Met een Arctic Freezer erop (of iets dergelijks) heb je het systeem nog mooi stil ook. En voor nog minder geld (ongeveer 125 euro) heb je al een tweekoppige Pentium D op 3GHz, wat imho een zeer onderschatte CPU is geworden.

[ Voor 10% gewijzigd door frankknopers op 16-09-2006 16:47 ]

Goud is geen geld

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

BredeP schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 21:23:
[...]

Dan zou ik de verschillende reviews er nog maar eens op na lezen.
AM2 processoren beginnen juist beter te presteren bij DDR2/800MHz dan hun S939 broertjes. Als er 1 soort proc is die DDR2/800 nodig heeft, is het de AM2 wel.
De geheugenbandbreedte van AM2 CPUs is gelijk aan die van s939 CPUs. Dus meer brandbreedte dan dat de CPU aankan is opzich overkill. X2 CPUs van beide sockets hebben een geheugenbandbreedte van 2x 3200 MB/s= 6400 MB/s, wat alleen gehaald kan worden bij een dual channel opsteling.

Dus 2 reepjes van pc3200 geheugen is wat dat betreft al afdoende. Het probleem is over het algemeen de latency van het geheugen. AM2 maakt eigenlijk niet echt winst tov s939. Je praat bij snelheidsverschillen over luttele procenten. De enige reden waarom je perse een AM2 zou kunnen nemen is de langere upgrademogelijkheid, omdat de socket nog langer in gebruik zal zijn.

Ik zie dus echt niet in waarom je veel geld uit wilt gaan geven aan DDR2 800.\
Frank_Knopers schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 16:45:
[...]

.........En voor nog minder geld (ongeveer 125 euro) heb je al een tweekoppige Pentium D op 3GHz, wat imho een zeer onderschatte CPU is geworden.
Maar dan praat je wel over een energievreter. Volgens mij zijn de X2 4200+ en de X2 4600+ de beste midrange CPUs voor de euro's die je betaalt. Ja, de Conroe's zijn de beste high end CPUs...

[ Voor 17% gewijzigd door Hann1BaL op 16-09-2006 16:49 ]

Verwijderd

leonpwner1 schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 16:08:
De TS vraagt toch om advies mbt zijn nieuwe systeem of niet? Lijkt me dan niet meer dan logisch dat mensen proberen te helpen en met alternatieven aan komen.... |:( Als ze alleen maar ja en amen zouden zeggen kan je het net zo goed niet vragen.... 8)7

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-02 14:10
je kan idd een core 2 duo nemen, is gewoon je eigen keuze ik ben ook van plan nieuwe pc aan te schaffen en koop ook een amd,
ik zou wel voor een ander moederbord gaan, er schijnt iets mis te zijn met die van asus iets me geheugen :S mij werd het iig aangeraden een ander merk te nemen.
het wordt nu deze MSI K9N Platinum misschien nogwel beter dan die van asus.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Je hebt toch eerst een Asus borjde gehad, Asrock zijn gewoon de goedkopere Asus bordjes omdat Asus zijn naam niet op goedkopere spullen wil plakken.
Pagina: 1