M-audio revo 5.1 kraakt

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• fanaticjk
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-09-2006
Ik heb een probleem met m'n M-audio revolution 5.1 geluidskaart; bij het afspelen van mp3's, films of spellen kraakt het geluid ontzettend. Het is geen continue gekraak, soms duurt het even voordat het begint en tussendoor houdt het soms ook weer even op, maar het grootste gedeelte van de tijd kraakt het. Daarnaast gebeurt het soms dat als het kraakt, je de mp3 of film even stopt en weer start het kraken weer even weg is. Het kraakt zowel op m'n 5.1 surround set, als op de hoofdtelefoonaansluiting als op een ander setje boxen dat ik geprobeerd heb, het ligt dus niet aan de boxjes of kabeltjes, het moet een software of driver probleem zijn.

Ik heb ook een tv-tuner kaart die via de line-in is doorgelust naar de revo. Als ik tv kijk met Intervideo WinDVR 3 (maar ook met de Terratec cinergy software) dan kraakt het vreemd genoeg niet. Als ik in WinDVR (of andere tv-software) wil opnemen dan neemt ie geen geluid op, maar ik weet niet of dat misschien een apart probleem is.

Ik heb al allerlei instellingen geprobeerd, ik heb de drivers opnieuw geinstalleerd, ik heb op de m-audio website gekeken (maar dan staan feitelijk alleen maar algemene tips voor windows instellingen), maar tot nu toe werkt niks.

Als het niet kraakt vind ik het geluid prima, dus ik zou het zonde vinden om een andere geluidskaart te nemen, maar ik weet niet meer waar ik het moet zoeken. Ik heb ook gegoogled, maar ben nog geen goede oplossing tegengekomen. Iemand enig idee?

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:04
- Probeer verschillende versies van de drivers.
- Stop de kaart eens in een of twee andere PCI-slots.

^ Wat hij zegt.

• .zolder
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-07-2025
Ik heb de 7.1 versie. Hij is single-duplex daarom kan je je eigen output niet opnemen. Daarnaast kraakt mijne ook als ik via de input geluid ernaar stream en tegelijkertijd met wave-out een mp3'tje afspeel. 1 tegelijk is echter geen probleem voor mij. Deze kaart heeft nogal veel CPU nodig voor line-in op de een of andere manier.

[ Voor 13% gewijzigd door .zolder op 12-09-2006 19:46 ]

• fanaticjk
Er is maar 1 versie van de drivers, dus er valt niet veel uit te proberen.
Het is geen opnemen van de eigen output, de output komt van de tv-tuner, het is gewoon opnemen van de line-in, dat zou gewoon moeten kunnen. Het kraken heeft niks te maken met input streamen en mp3 afspelen tegelijk, gewoon alleen een simpel mp3tje afspelen kraakt ie al. En CPU kracht zou het probleem niet mogen zijn, heb een AMD 3700+. Bedankt voor de tips, maar dit is het nog niet.

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:42
Probeer echt eens een ander pci slot zoals Z-Dragon al voorstelde. Ik heb zelf ook een M-audio revolution 5.1 die eerst ook tamelijk kraakte. Na het wisselen van pci slot, kraakt ie nu alleen nog bij hoge schijfactiviteit, bv defragmenteren.

Kijk eens met msinfo32.exe bij hardwarebronnen ---> conflicten/delen welke apparaten de IRQ delen met de m-audio. Een ander pci slot geeft vaak een andere indeling.

(Heb je toevallig een moederbord met een SataRaid controller van Silicon Image?)

Ik heb wat geprobeerd met pci latency settings in de bios en met het pci latency tool van guru3D.com, dat hielp allemaal niet. Misschien werkt het bij jouw wel?

Op zich is het teleurstellend dat een kwa geluidskwaliteit uitstekende kaart, dit nadeel weer heeft.

mountainbiker

• fanaticjk
Ik heb de kaart in een ander pci-slot gezet, maar geen verandering. Nu in het nieuwe slot deelt ie een irq met m'n videokaart, maar in het oude slot had ie een eigen irq, dus daar zit het niet in.

Mijn moederbord is een Asus A8N-SLI premium, maar de sataraid controller is uitgeschakeld.

Met pci latency heb ik nog niet gerommeld, ik kan op guru3d.com ook niet direct het tooltje vinden dat je noemt. Heb je misschien een linkje ofzo waar ik kan vinden wat in dan precies met de pci latency zou moeten doen?

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:42

mountainbiker

Verwijderd

Het ding kan ook gewoon ouderwets kapot zijn. Schijnt zich volgens de audiofielen op head-fi weleens te uiten met gekraak en -zoem.
Pagina: 1