2 weg luidsprekers

Pagina: 1
Acties:
  • 389 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:15
Een 2 weg speaker is een speaker met 2 luidsprekers(logisch) Maar mijn vraag is,worden de middentonen nou samen met de hoge tonen door een luidspreker weergeven,of worden de middentonen samen met basstonen door een luidspreker weer gegeven. En verschilt per type en merk heel erg,of gebruiken ze hier bijna allemaal het zelfde systeem voor?

Verwijderd

Ligt aan de filter en wat je als middengebied beschouwd.

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:15
Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 19:24:
Ligt aan de filter en wat je als middengebied beschouwd.
bijvoorbeeld 200 - 2000 hz ( is een normaal middengebied toch)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-12 15:36

voodooless

Sound is no voodoo!

Nu maak je je vraag niet meer algemeen natuurlijk ;) 200 Hz wordt nooit door een tweeter gedaan. Over het almeen geldt gewoon mid/bass door woofer, rest door tweeter.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10 16:24
Een speaker heeft een crossover of een scheidingsfilter. Dit filter zorgt ervoor dat het gehele signaal in tweeën (gezien bij een tweeweg) wordt gedeeld. Dit filter is niet als in: Een tweeweg filter, maar deze zijn er in alle combinaties die er zijn. Voor jouw vraag is de crossover frequentie en de helling van het filter van belang. De frequentie wordt namelijk niet zomaar in tweeën gesneden, maar ze krijgen allebei een afval. Deze afval wordt dus de helling genoemd, in een formaat als "x"dB/Octaaf.

Jouw vraag is dus niet als algemeen te beantwoorden, maar bij een tweeweg zal de scheidingsfrequentie rond de 2000 tot 3000 Hz liggen (uiteraard zijn er uitzonderingen), en gezien je vorige reactie zal de basspeaker dan het meeste doen. :P

edit:
Hoi Deepspace :w

[ Voor 4% gewijzigd door Seers op 12-09-2006 20:31 ]

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-12 20:30

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik heb hier bijvoorbeeld een stel wharfedale diamond 3 2-weg speakers staan waarbij de crossover bij 5000 hz ligt. (dome tweeters)
En mij KEF center speaker is gecrossed op 2800 hz.

Scheelt dus inderdaad per speaker. En hangt dus voornamelijk af van de gebruikte drivers in de box.
deepspace schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 20:28:
Nu maak je je vraag niet meer algemeen natuurlijk ;) 200 Hz wordt nooit door een tweeter gedaan. Over het almeen geldt gewoon mid/bass door woofer, rest door tweeter.
En dus om het verhaaltje nog wat clompeter te maken, maar waarschijnlijk wist je dat wel:
bij 3-weg wordt dan weer de mid/bass verdeeld over twee drivers/speakers.

[ Voor 44% gewijzigd door bartvl op 12-09-2006 20:39 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

Let wel, een 2-weg systeem is niet noodzakelijk beperkt tot 2 luidsprekers. er bestaan voorbeelden genoeg waar bvb een hogetoner (tweeter) gecombineerd wordt met 2 laag-middenluidsprekers (maakt dus totaal 3 LS). Dit even ter verduidelijking.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 20:39:
Let wel, een 2-weg systeem is niet noodzakelijk beperkt tot 2 luidsprekers. er bestaan voorbeelden genoeg waar bvb een hogetoner (tweeter) gecombineerd wordt met 2 laag-middenluidsprekers (maakt dus totaal 3 LS). Dit even ter verduidelijking.
Een 2.5 ook wel genoemdt toch?

Ingeval heb je verschillende scheidings filters. Van actieve tot passive vorm. Van strak gesneden tot erg smooth overlappende. Als je er nieuwsgierig bent en echt de tijd wilt nemen hoe het in elkaar zit kan ik je de boeken van Tom Misner aanraden. Deze meneer is een van de eerste personen die zeg maar de creative audio gebeuren en hogere wiskunde en natuurkunde van audio/geluid/acoustique bundelde tot een leerproces oftwel in studieboeken en zelfs zijn eigen scholen om audio engineur te kunnen worden.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

volgens mij is het zo dat bij 2,5 weg de tweeter niet begrenst is aan de onderkant en dus zijn hele halbare gebied zal weergeven. bij een normale 2 weg is hij beperkt door het filter
Pagina: 1