Toon posts:

[XP/2003/Linux] 3 windowsen en een kubuntu op 1 systeem*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er al enkele dagen mee aan het sukkelen en heb er al verschillende bronnen (google, altavista,ihj,...) op geraadpleegd maar jammer genoeg zonder resultaat.

Ik heb 3 verschillende windowsversies die ik zou willen draaien op mn pc samen met een kubuntu.
De 3 windowsen (2000, xp en server2003) krijg ik op de pc en ze werken alledrie maar van zodra ik op de 4de partitie linux zet werkt er nog maar 1 windowsversie en de linux.
De xp en 2003 vertikken het dan om nog op te starten

Iemand een idee?

Alvast bedankt

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Laat je Kubuntu Grub niet in de MBR kloten maar genereer een bootsector, en neem die op in de Windows bootmanager.

http://www.prosig.com/protor/kbase/NT-Linux-boot.html

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
probleem is dat 1 windows (of de nt of de xp of de 2003) het wel samen doet met linux.
Maar ik zou dus 4 OSen op 1 pc willen zetten (3x windows en 1 linux)
het zit zo dat ik momenteel een pc cursus volg waar we met die 3 windowsen werken (en om thuis te oefenen wil k ze alledrie op mn pc) en de linux wil k voor mezelf

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat kan dus ook.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
ik zal het eens testen zoals hier beschreven staat

• djangoster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-08-2024

djangoster

Mista D

Ik heb dit al een keer gedaan met een vergelijkbare opstelling:
Linux redhat
Windows XP
Windows 2000

De juiste volgorde van installeren is in jouw geval waarschijnlijk zo:
Win2000
WinXP
Win2003server
Ubuntu

Maak voor allemaal wel een aparte partitie!
Als het goed is corrigeert Ubuntu automatisch de bootloader.

Wanneer bovenstaande allemaal niet werkt, heb je er al aan gedacht om alles virtueel te installeren?
Bijvoorbeeld met VMware of Virtual PC van Microsoft?

[ Voor 6% gewijzigd door djangoster op 12-09-2006 21:27 . Reden: Nog een foutje ontdekt na het poste ]

<--Een vreemde één in de bite--> Life is not as easy as most people live it....

Verwijderd

Topicstarter
ik heb al gehoord van virtual machine op linux maar kan je daar dan ook 3 windowsen op zetten?
de oplossing van backslash heeft jammer genoeg niet geholpen (ofwel heb ik wat fout gedaan)

ik had wel de suse 10.1 als linuxversie genomen eerst, maar met kubuntu heb k al iets meer ervaring.
Ik zal eerst eens proberen om de 3 windowsen opnieuw te instaleren en nadien de kubuntu er achter te zetten.
ik hoop dat het me lukt (heb op 4 dagen tijd mn pc al 8 keer geformateerd voor dit op te proberen lossen, en ik begin de foramtschermpjes beu te raken :p )

• djangoster

djangoster

Mista D

hahaha okej!

maar is het voor jou niet makkelijker om gewoon winXP te installeren met daarop de rest allemaal virtueel? In plaats van op linux virtual machine te installeren... Ik weet niet wat de specs zijn van je systeem? als je een Gig geheugen erin hebt zitten is het echt wel te doen!!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn specjes:
Intel Pentium 4, 2800 MHz (21 x 133)
768 MB (PC2700 DDR SDRAM)
120GB Hd

kan je op een winxp virtueel winNT, win server2003 en kubuntu laten draaien?
Dan had ik hier graag wel wat info over

• djangoster

djangoster

Mista D

oke... Ik dat moet opzich wel lukken... Het enige is: waarschijnlijk kan je geen 3 virtuele besturingssystemmen naast elkaar laten draaien, maar 1 of 2. Dat houd niet in dat je ze niet allemaal kan installeren! Begrijp je wat ik bedoel?
Samengevat:
XP installeren op je disk
binnen XP, VMware of iets van vergelijkbare aard (VMware is minder zwaar dan Microsoft Virtual PC In VMware installeer je de rest van de besturingssystemen. Dan heb je ook geen gezeur met booten enz..

Ik zou zeggen: Try it ;) het is niet zo moeilijk als het installeren van 4 besturingssystemen naast elkaar. En ook nog draaiend!

Verwijderd

Topicstarter
en als k dat doe dan kan k via xp in mn 2000 of 2003 of linux komen ook dan?
vmware en eender welke soot virtualisatie is compleet nieuw voor mij, maar ik ga het vanavond zeker eens uittesten.
Ik laat het wel weten f het is gelukt ;)

(is vmware iets gratis of moet je ervoor betalen?)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:04

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op woensdag 13 september 2006 @ 10:28:
en als k dat doe dan kan k via xp in mn 2000 of 2003 of linux komen ook dan?
vmware en eender welke soot virtualisatie is compleet nieuw voor mij, maar ik ga het vanavond zeker eens uittesten.
Ik laat het wel weten f het is gelukt ;)

(is vmware iets gratis of moet je ervoor betalen?)
Je draait dan bijvoorbeeld XP en je start dan VMWare. Die maakt een virtuele PC binnen jouw draaiende OS en daarin kan je een ander OS starten dus.
VMWare is tegenwoordig gratis.
http://www.vmware.com/download/server/
Ik denk dat als jij die virtual machines (dat zijn maar een paar bestanden per VM, alles wordt daarin verpakt) op een centrale plek opslaat en je VMWare server op alle OS'en installeert op elk OS 1 van die andere OS'en kunt draaien, en dat is natuurlijk helemaal leuk. :)
(is het nog te volgen??)

Trouwens, je kunt van veel Linux-distro's (en vele andere OS'en) kant-en-klare virtual machines downloaden (kijk op de site van vmware). Dat scheelt jou een hoop tijd want elk OS moet je anders zelf gaan installeren onder VMWare.

[ Voor 11% gewijzigd door Cyphax op 13-09-2006 10:58 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Topicstarter
ik heb vmware draaiende gekregen en het loopt best goed.
ik zit echter met 1 probleempje en dat is als ik in ubuntu zit dat hij dan als ik sudo intyp voor de updates of eender wat hij een paswoord vraagt, maar ik heb nergens een paswoord moeten ingeven. als ik het blanco laat dan zegt hij dat het niet juist is.
dus hoe "reset" ik dat?
heb al op verschillende ubuntu forums ervoor gekeken maar zonder resultaat

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
De user die je aanmaakt krijgt sudo rechten. Dat betekent dat je onder dat account met je password van dat account (tijdelijk) de rechten krijgt van super user ("super user do"). Root is standaard disabled, dus moet je wel via die user werken.
Maar het antwoord op je vraag: gewoon je user password :+

Verwijderd

Topicstarter
ik heb geen userpaswoord of een user aan moeten maken (denk dat dat aan vmware ligt ofzo) dus moet dat op een of andere mannier nog ingesteld worden, maar hoe?

Verwijderd

Topicstarter
heb het gevonden, de standaard user en pass zijn beide ubuntu bij de vmware installation en heb het gevonden om hem te veranderen.

toch bedankt voor de hulp

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:31

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

nog een kleine note .. kweenie wat je met die windows' en Ubuntu wilt gaan doen, maar binnen VMware is er nog geen 3D ondersteuning. Dus 3D versnelde spellen alleen op je hoofd-OS :)

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• joggie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-02-2025

joggie

Wie niet gek is, is saai

Voor het probleem wat je hebt of had, is het gebruiken van bijvoorbeeld VMWare inderdaad het meest makkelijk.

Wanneer je het op de manier deed hoe je het eerst wou, maakt de volgorde waarop je het installeerd in principe niks uit. Stel nou dat je eerst Kubuntu installeerd, dan zet deze een bootloader in je MBR (GRUB waarschijnlijk, maar dat weet ik niet zeker). Wanneer je hierna een windows installeerd, gaat deze alleen ook in je MBR schrijven, waardoor het lijkt alsof je je linux kwijt bent. Alleen is dit natuurlijk niet zo.

Wanneer je dan een linux resque cd gebruikt, dan detecteerd deze je linux partitie en waarschijnlijk ook je installatie. Van hieruit kun je dan gewoon je GRUB opnieuw instellen, aanpassen en opslaan.

Zoals je ziet is dit wel wat veel werk, dus het zou het makkelijkst zijn om zoals hier al eerder gezegd werd om eerst je windows te installeren, en daarna je linux. Wanneer je namelijk in het installatie process zit, zal de linux installatie de windows installaties vast herkennen en zelf aanpassen in de bootloader. Of hij dit ook voor meerdere windows versies doet, weet ik niet, maar dit kun je achteraf wel weer aanpassen.

Het voordeel van het gebruik van een vritualisatie pakket is dat je alle OSen tegelijk zou moeten kunnen draaien (als je hier genoeg geheugen voor hebt) en het dus makkelijker is om even snel te switchen zonder dat je je pc uit hoeft te doen.

Het nadeel is echter zoals eerder gezegd werdt onder andere het gebruik van 3D versnelling. Maar aangezien het voor school was, zul je hier waarschijnlijk niet veel last van hebben.

Nog een voordeel is denk ik dat je niet je harde schijf in vele partities hoef tin te delen. Je kunt je virtuele partitie gewoon op een cdtje branden ofzo wanneer je deze een tijd niet nodig hebt.

In ieder geval, was je denk ik goed op weg en ook goed geindigd.

Joggie ;)

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
ik zou eerst een keus maken tussen of het een probleem is dat je om gebruk te maken van een ander besturingssysteem opnieuw moet opstarten
is dit geen probleem, of alleen maar handig, dan zou ik het niet virtueel doen. het levert wat extra probleempjes op, en werkt natuurlijk niet zo snel als gewoon een echte installatie.

ik gebruik ook linux naast windowsen, en eb er tijdens het installeren voor gekozen om de bootloader niet in het MBR te zetten( zeg maar de bootsector van de eerste partitie/ begin van de harde schijf) maar in de bootsector van de partitie te zetten waar linux ook is geinstaleerd.

in het mbr staat eigenlijk alleen programmacode, die na het bios wordt uitgevoerd. dus als je het bios kun vertellen dat hij de code in die andere bootsector moet gebruiken ben je klaar voor linux, doe je dit in de partitietabel door de linux partitie actoef e maken dan is het afhankelijk van de configuratie van grub, welke andere windowsen er in het lijstje staan waaruit je kunt kiezen

je zegt dus dat je na installatie nog maar 1 windows kunt kiezen. waarschijnlijk is dat dan de laatste windows installatie, of de windows installatie op de eerste partitie.

dit betekent dus dat enkel de mogelijkheid ontbreekt om op te starten. of heb ik dat niet goed begrepen?

je kunt het bios nog op een derde manier vertellen welke bootsector hij moet gebruiken en dat is op de manier waarop windows dat doet. dit staat in boot.ini aangegeven. en wordt via een aar dll bestanden op je scherm getoond na dat het bios de besturing van de pc heeft overgedragen aan het operatings sytem in de actieve partitie.

je voegt hiervoor in het juiste boot.ini bestand ( of alle boot.ini bestanden op alle drie de windows pc's dus een optie toe om linux op te starten.

daar verwijs je dan naar een bestand dat een kopie bevat van de programmacode in de bootsector van de linuxpartitie, waar jij dus de bootmanager ( grub) hebt laten instaleren.
dit doe je onder linux die bootsector te kopieren naar een bestand, dat je vervolgens bij de boot.ini op de partitie, in de hoofddirectorie zet.

olgens mij is dat ook wat er eerder al werd aangedragen. op die manier kan linux niet je bootloader en zo voor windows in de soep laten draaien, en kan (hopelijk) elke windows versie geinstalleerd worden zonder de andere reeds geinstaleerde windowsversies te beschadigen. ik neem aan dat dat kan omdat die allemaal van 1 fabrikant komen ;-)

dus ik zou voor die optie gaan als ik jou was. grub is ook maar gemaakt voor de gemakkelijke mens, die het liefst automatisch alle inux versien, ( en liefst ook noag alle andere Osén) in 1 bootloader wil kunnen zetten, zonder na te denken. helaas zijn er soms toch andere manieren iets handiger, maar minder uitgebreid. zoals dat is als je met Windows moet werken ;-)

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
bij een werkende linux installatie waarbij je al zeker bent dat je de bootloader in de bootsector van de linux patitie hebt gezet, hoef je alleen de regel met het kopieer commando (dd if=... etc) uit te voeren, maar dan moet je wel opletten dat je naar de juiste bootsector verwijst, en het bestand in de juiste directorie opslaat)

let daarbij op wat voor partities je hebt.

stel je hetbt al drie primaire partities met windows, en een extended partie met daarin logische partities, dat de extende partitie /dev/hda4 is, en derhalve geen paritie met data is, maar alleen logische partities heeft ( /dev/hda5 en verder. heb je ook een linux swap partitie aangemaakt dan is die vaak eerder gemaakt dan de linux partitie, en in het voorbeeld geval hierboven zou de swap partitie dus /dev/hda5 zijn, en de linux partitie /dev/hda6
maar omdat je al kennis hebt genomen van ubuntu en suse mee, ik aan dat je dat partitie gedoe wel onder de knie het en ook begrijpt wat het dd commando doet ?

ik weet niet hoe je ubuntu hebt geinstalleer maar volgens mij is het niet met elke cd mogelijk om de bootloader in de bootsector op te slaan, en heb je dus niet destandaard ubuntu cd nodig, maar die andere...

• Marezathus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-07-2024
Ik draai op mijun WindowsXP via VMware Kubuntu.
Alleen is het scherm van Kubuntu te groot voor mijn scherm.
Weet iemand hoe ik dat kan veranderen?

Marezathus

• GeniusJennis
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:33
Marezathus schreef op zondag 05 november 2006 @ 21:17:
Ik draai op mijun WindowsXP via VMware Kubuntu.
Alleen is het scherm van Kubuntu te groot voor mijn scherm.
Weet iemand hoe ik dat kan veranderen?
Wat dacht je ervan om de resolutie (in kubuntu, die zoals ik het lees in vmware draait) wat lager te zetten.

[ Voor 64% gewijzigd door GeniusJennis op 05-11-2006 21:27 ]

Specs: http://specs.tweak.to/14067

Pagina: 1