ik zou eerst een keus maken tussen of het een probleem is dat je om gebruk te maken van een ander besturingssysteem opnieuw moet opstarten
is dit geen probleem, of alleen maar handig, dan zou ik het niet virtueel doen. het levert wat extra probleempjes op, en werkt natuurlijk niet zo snel als gewoon een echte installatie.
ik gebruik ook linux naast windowsen, en eb er tijdens het installeren voor gekozen om de bootloader niet in het MBR te zetten( zeg maar de bootsector van de eerste partitie/ begin van de harde schijf) maar in de bootsector van de partitie te zetten waar linux ook is geinstaleerd.
in het mbr staat eigenlijk alleen programmacode, die na het bios wordt uitgevoerd. dus als je het bios kun vertellen dat hij de code in die andere bootsector moet gebruiken ben je klaar voor linux, doe je dit in de partitietabel door de linux partitie actoef e maken dan is het afhankelijk van de configuratie van grub, welke andere windowsen er in het lijstje staan waaruit je kunt kiezen
je zegt dus dat je na installatie nog maar 1 windows kunt kiezen. waarschijnlijk is dat dan de laatste windows installatie, of de windows installatie op de eerste partitie.
dit betekent dus dat enkel de mogelijkheid ontbreekt om op te starten. of heb ik dat niet goed begrepen?
je kunt het bios nog op een derde manier vertellen welke bootsector hij moet gebruiken en dat is op de manier waarop windows dat doet. dit staat in boot.ini aangegeven. en wordt via een aar dll bestanden op je scherm getoond na dat het bios de besturing van de pc heeft overgedragen aan het operatings sytem in de actieve partitie.
je voegt hiervoor in het juiste boot.ini bestand ( of alle boot.ini bestanden op alle drie de windows pc's dus een optie toe om linux op te starten.
daar verwijs je dan naar een bestand dat een kopie bevat van de programmacode in de bootsector van de linuxpartitie, waar jij dus de bootmanager ( grub) hebt laten instaleren.
dit doe je onder linux die bootsector te kopieren naar een bestand, dat je vervolgens bij de boot.ini op de partitie, in de hoofddirectorie zet.
olgens mij is dat ook wat er eerder al werd aangedragen. op die manier kan linux niet je bootloader en zo voor windows in de soep laten draaien, en kan (hopelijk) elke windows versie geinstalleerd worden zonder de andere reeds geinstaleerde windowsversies te beschadigen. ik neem aan dat dat kan omdat die allemaal van 1 fabrikant komen ;-)
dus ik zou voor die optie gaan als ik jou was. grub is ook maar gemaakt voor de gemakkelijke mens, die het liefst automatisch alle inux versien, ( en liefst ook noag alle andere Osén) in 1 bootloader wil kunnen zetten, zonder na te denken. helaas zijn er soms toch andere manieren iets handiger, maar minder uitgebreid. zoals dat is als je met Windows moet werken ;-)