Pc voor universeel gebruik [1000]

Pagina: 1
Acties:

• bits
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-12-2023
Beste medetweakers.

Mijn moeder wil eindelijk een nieuwe pc kopen (ik ben nog minderjarig.. .helaas 8) ) en nou moest ik 'maar eens rondkijken'.
Dat heb ik dan ook gedaan, en ik heb bij CD-Rom-land (zaakje bij ons in de buurt, altijd goeie service en keurige prijs. Daarom nu ook weer) een pc samengesteld. Zie ook www.cdromland.nl of de shopsurvey

Budget: Ca € 1000,- (kan wat lager uitvallen) plus eventuele eigen bijdrage...
Doel: Van alles! Gamen, foto-bewerken, dingen uittypen, véél multitasken (Photoshop, Firefox, WLM en WMP 11 staan zeg maar standaard al open, en daar komt nog wel eens wat bij).

Met het oog op het budget, heb ik een pc samengesteld bestaande uit:
  • Kast: Q-tec LE-MD / X-Gear Plutona / X-Gear Mundo (Inclusief voeding, afhankelijk van of X-Gear voedingen wat zijn (en hoeveel watt natuurlijk), anders komt er een Coolermaster 380Watt bij) Processor: Intel Core 2 Duo E6300 (1.86 ghz, maar wordt natuurlijk [u]ge-OC'ed[/u]) Mobo: Asus P5VD2-MX Geheugen: 2x 512 MB DDR2, PC4200, DDR533 Videokaart: Asus EN7600 Silent/HTD 256MB HD: 2x Samsung HD080HJ (SATA, 80 GB) in RAID 0 Monitor: 2x Benq FP71G (2 schermen werkt erg lekker, ondervind ik op deze computer :9 ) DVD: Asus 16x/48x Retail black (lees) en NEC ND-4571 Black (schrijven) Speakers: Trust SP-2200 (hecht ik niet zoveel waarde aan... als het maar werkt :P) TB+Muis: Ik heb hier nog een Logitech Dekstop Deluxe liggen, die ik ga gebruiken voor deze pc, en de Logitech Internet Keyboard Pro en de Logitech MX518 gaan naar de nieuwe...
Graag zou ik jullie mening hierover hebben!

Dank u! _/-\o_

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Je kan het net zo duur maken als je zelf wilt.
Je geeft aan dat je ook wilt gamen dus dat is de grootste investering.

Mijn ouders kochten ruim een jaar geleden een pc compleet met tft scherm etc. voor 699 euro en later nog een printer voor een leuk prijsje.

Er word met dat ding:
geinternet,cds gebrand,fotos uit camera gehaald en bekeken en wat simpele spelletjes.
Tevens wat gebruik voor msn en skype met wat familie.

een flinke harde schijf is wel een must voor fotobewerking en gamen.
orienteer jezelf eens in de pricewatch en als je goedkoper uitbent probeer dan nog eens wat van de prijs af te praten.

computer voor alle werkzaamheden

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kast: Q-tec LE-MD / X-Gear Plutona / X-Gear Mundo (Inclusief voeding, afhankelijk van of X-Gear voedingen wat zijn (en hoeveel watt natuurlijk), anders komt er een Coolermaster 380Watt bij) -> Denk ook even aan Efficiency & Stilte.

Processor: Intel Core 2 Duo E6300 (1.86 ghz, maar wordt natuurlijk ge-OC'ed) -> Bij OC'en vervalt je garantie. Boxed CPU's van Intel hebben 3 jaar garantie; Stock's geen. Wat voor koeler ga je nemen?

Mobo: Asus P5VD2-MX -> Ken ik niet; maar is dit wel een goede OC'er? OC'en is erg mobo gevoellig

Geheugen: 2x 512 MB DDR2, PC4200, DDR533 -> Erg weinig voor als je zoveel open hebt

Videokaart: Asus EN7600 Silent/HTD 256MB -> Silent klinkt goed; maar vergeet niet dat je met OC'en nogal veel hitte maakt dus goede case-fans zul je nodig hebben.

HD: 2x Samsung HD080HJ (SATA, 80 GB) in RAID 0 -> Maak wel regelmatig backups; op www.storagereview.com kan je wat HD cijfers zien.

Monitor: 2x Benq FP71G (2 schermen werkt erg lekker, ondervind ik op deze computer :9 ) -> TFT's werken anders dan CRT's. Heb je ervaring met TFT's? Ghosting voor games & Max Kleuren voor kleurenweergave zijn erg van belang en een goede overall TFT is vaak duur.

Voor de rest kan je misschien iets specifieker zijn wat je verwacht en wat je ermee wilt gaan doen. Gamen is erg algemeen (oude spellen van 10 jaar terug hebben geen 7600 nodig).

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Oke, schrap alvast maar die Q-Tec voeding en ga gelijk voor die CoolerMaster 380W. Waarom? Zoek maar een paar ProductSurveys over Q-Tec ;)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Verwijderd

Denk dat je pc nog een tijdje mee moet gaan en voor gamen zit je imo wat aan de lage kant. Blijf je met WinXP verder werken is dat geen probleem maar voor een WinVista systeem vind ik het wat aan de krappe kant.

De CPU die je uitgezocht hebt is een andere core dan bijvoorbeeld de 6700 en presteert ook veel lager. De videokaart is een budget kaartje imo en zal geen lang leven hebben met aankomende games. Misschien wachten totdat de eerste DX10 kaarten uitkomen, waardoor de huidige in prijs zullen zakken en je dus een wat zwaardere kaart kan nemen. Hangt er ook een beetje vanaf wat voor games je speelt en of je hoge of lage kwaliteit prefereert.

Maar goed, dat is mijn visie nu Vista voor de deur staat, want ik zit te wachten op de eerste DX10 kaarten die het hardwarematig supporten. Onder Vista draait wel DX9/8/7 maar via een emulatie. Persoonlijk vind ik 1 gig aan de krappe kant, zelfs onder XP draai ik al met 2 gig standaard, grote bewerkingen etc.

Verwijderd

hey Joel ;)

Als behuizing is een Q-Tec LE-MD wel goed genoeg (heb hem zelf ook 8) )
is wel el-Cheapo dus wel andere voeding (TAGAN!! Vraag onze grote vriend btw :p (nicky) )

als ik jou was zou ik ej oude graka nog even houden tot er 'echte' DX10 kaarten zijn
waarom? omdat je 6600 nog wel redelijk meekan, en als je vista wil gaan draaien en gamen, dan is een Dx10 kaartje over paar maanden wel handing ;)

Geheugen: ik zou beter voor 2x 1gb pc 4200 gaan, Kost weinig meer,en is beter voor bv BF2, en als vista komt, idem ;)

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Als je toch een andere voeding neemt kan je dan niet beter een kwaliteit kast kopen zonder voeding en dan een losse voeding of een kwaliteit kast met voeding (antec sonata 2 heeft men t op GoT vaak over)?

• bits
Sorry voor de late reactie... mijn moeder was weer eens niet van de computer af te slaan... dat is dus ook de reden waarom ik die nieuwe pc wil!

@Edwin: Eerlijk gezegd denk ik dat die 160 wel genoeg zal zijn... momenteel zit ik met 80 gb nagenoeg hetzelfde te doen, en daar heb ik nog een ruime 20 gb over!

@Tweakernummer: Daarom wou ik dus ook weten of X-Gear voedingen redelijk zijn... anders ga ik voor de Coolermaster (als dat geen efficiency is!).
Het wordt de boxed CPU... standaard koeler? Ik was niet van plan om die krengen zo ver te overclocken dat ze 60 graden worden... dat durf ik niet :P
Mobo: En daarom zet ik dus ook heel braaf erbij dat het allemaal van www.cdromland.nl af komt :)
Momenteel doe ik het met 512 MB... werkt redelijk, maar meer is handig... Probleem is wel (voor mij tenminste) dat 2 GB 200 euro kost... en dat wordt wel heel erg veel eigen bijdrage :P
Ik zat trouwens wel te twijfelen tussen de 6600GT en de 7600... maar de 7600 werd aangeraden (door die zaak..) omdat die meer features heeft
Ja, ik heb ervaring met TFT schermen... Ik heb hier 2x Acer AL1715 staan. Links staan jullie, rechts staat msn, WMP en excel met mijn lijste van computer onderdelen (showoff ;))

Wat games betreft: Games als Call of Duty 2, Halo 2 (wanneer hij uitkomt) en ik zou heel graag Ghost Recon: AW willen spelen (heb maar 512 mb ram nu..)

@Parabellum: Ik weet nog niet zeker of ik over wil schakelen op Vista... beetje prijzig vooralsnog. Ik wil eigenlijk een goeie snelheids/kwaliteits-verhouding, dus zo snel mogelijk maar wel hoge kwaliteit (Halo ging vlekkeloos en zag er mooi uit, maar dat was niet zo'n intensief spel). Ik had het btw wel over de 7600 en niet over de 6700 he! Maar zo'n DX10 kaart komt wellicht pas over een jaar uit (ietsje minder...) en dat duurt toch wel even... :P

@TweaXXor: Kost weinig meer?!!? Heb jij 100 euro voor me over? :P
En mijn goeie vriend Sebas loopt me weer eens de duurste onderdelen aan te smeren... Budget!! :P

Nogmaals: Is een X-Gear voeding goed? Of dan toch maar een Coolermaster?
7600 Silent, 7600GT of dan maar de 6600? (PCI-E btw)
Is een C2D E6300 goed? Of kan ik beter gewoon een PD 805 kopen en die 1ghz overclocken? (voor alle mensen die geen zin hadden om het bij te houden, zie dit topic: De Pentium D 805, de nieuwe overklokkoning? )

Verwijderd

Uuuuuhhhhh, ik had het over de Intel Conroe E6700 ;) En de DX10 kaarten van Nvidia worden deze maand verwacht, uiterlijk volgende maand. En je wil een goeie snelheids/kwaliteits-verhouding, dat moet je niet met 1000 aan budget verwachten nu er veel dingen op release staan. Wel kun je over een maand aardige price drops verwachten als de nieuwe kaarten er zijn ;)

De E6300 van Intel is een Allendale core en de E6700 is een Conroe core. Overigens presteert de Allendale core beduidend minder dan de Conroe, ook qua overklokken, voor zover ik in benchmarks heb gezien.

http://techreport.com/reviews/2006q3/core2/index.x?pg=1

http://www.intel.com/products/processor/index.htm

Overigens, veel gamers willen straks toch wel de nieuwe games spelen met DX10. Natuurlijk kan een DX9 kaart ook wel een DX10 spel aan, maar op een lagere snelheid van zowel de CPU als de GPU. Persoonlijk kijk ik oa. uit naar de Crysis engine, maar er zijn al meer games die bijna af zijn en draaien met de DX10 features. Ik bekijk het zelf altijd zo, als ik nu iets aan moet schaffen en ik ben met een iets ruimer budget beter af dan w8 ik liever even, ipv. nu hals over kop iets aan te schaffen. Velen zeggen altijd dan wel, mjah, dan kun je wel blijven wachten, maar dit is wel een wezenlijke power upgrade qua hardware. Blijft altijd afwegen :) En Vista, ach, moet toch wel op je pc terecht kunnen komen voor een leuk prijsje. Heb nooit voor windows betaald maar altijd een origineel exemplaar gekregen, denk omdat ik altijd zoveel nieuwe hardware kocht ;) Maar lees even de links door, belangrijk voor je keuze denk ik.

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-02 20:06
ik zou ok nog eventjes wachten op de volgende geforce serie maar goed die kosten dan ook meteen VEEL geld. en meestal worden eerst de topline kaarten uitgebracht. ik heb zelf na een paar maanden na release een XFX 7800 GT koste me ook 350 euro. maar als je echt goed wilt gamen zou ik toch nog wachten zeker met het oog op nog 3 jaar. of mischien nu een dikke kaart minstens een 7800 kopen dan kom je ook nog wel vooruit. ik heb me in begin dit jaar ook ff in de schulden gestoken ( niet letterlijk ) en upgrades voor 800 euro gekocht. mobo / tt cooler / amd 64 3700+ (oc'd naar 2.5 ghz) en een xfx 7800 GT. kost op dat moment veel maar kan wel jaren vooruit.

dus mijn advies of koop nu een wat duurdere dikke kaart. of ga nog even vooruit met je 6600 als die ook pci-e is zou ik die nog ff houden. kan je op dit moment nog wel mee gamen en koop dan over een jaartje ofzo een dikke vid.

voor de rest niet veel aan te merken op je systeem. maar wat je voor videokaart ook gaat doen. Als je voor een 7800 of de nieuwe serie gaat.. denk wel even aan je PSU.. de minimale eis van mijn vid is al 350 watt. uit me hoofd stond in het boekje voor de 7900 serie iets van 400 watt. om dan nog maar niet te spreken over de toekomst. voedingen zijn niet zo super prijzig iig even bij een leverancier gekeken en zelfs met 500 watt blijf je onder de 100 euro.

zelf heb ik al 4/5 jaar een ennermax 460 watt voeding. werkt nog altijd perfect en heeft al in 4 pc's gezeten enige wat na al die tijd nog altijd mee over gaat :p

uiteindelijk advies. ga op een pc die jaren mee zou moeten niet bezuinigen op cruciale dingen ;) geef liever 1x wat meer uit voorkomt dat je het in de toekomst alsnog moet doen en dan dubbel zoveel kwijt bent.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

• bits
Oke!
Dus, als ik gewoon deze config aan houdt, maar ipv de 7600 een 6600 (GT hebben ze niet in PCI-E) pak (mijn ouwe is AGP, en dan kan ik op allebei beetje gamen 8) ). Of bevelen jullie dan toch de ATi X1600Pro aan? http://www.cdromland.nl/?...=producten&prodnum=172850,
een C2D E6600
en een Coolermaster 380Watt voeding (ik heb eigenlijk nog geen antwoord op mijn vraag over de XGear voedingen...)

Totaal: 1127 (dat wordt dus veel eigen bijdrage :+ )

Later dan misschien nog een DX10 kaart... Hoewel ik vermoed dat deze pc er pas rond oktober daadwerkelijk gaat komen, en de DX10-kaarten van NVidia dan al uit zijn (las ik net..)

Nog iets vergeten?

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

jnolten schreef op woensdag 13 september 2006 @ 09:54:
Oke!
Dus, als ik gewoon deze config aan houdt, maar ipv de 7600 een 6600 (GT hebben ze niet in PCI-E) pak (mijn ouwe is AGP, en dan kan ik op allebei beetje gamen 8) ). Of bevelen jullie dan toch de ATi X1600Pro aan? http://www.cdromland.nl/?...=producten&prodnum=172850,
een C2D E6600
6600GT is prima in PCI-e uitvoering verkrijgbaar? :?
http://tweakers.net/price...riceMin=0&priceMax=&land=

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Nano2009
  • Laatst online: 02-02 22:07
jnolten schreef op woensdag 13 september 2006 @ 09:54:
*knip*

en een Coolermaster 380Watt voeding (ik heb eigenlijk nog geen antwoord op mijn vraag over de XGear voedingen...)

*knip*
Ik heb zelf 1,5 jaar geleden een Xgear kast gekocht met voeding en heb daar een jaartje mijn computer op gedraait [p4 3 ghz 6800 gt 1 gb kingston hyper x] zonder ook maar 1 probleem er mee te hebben gehad [had btw ook de p4 oc naar 3.8 ghz].

Maar omdat ik toch neit helemaal zeker was of die voeding dit systeem wat ik nou heb aankon heb ik toch maar een nieuwe gekocht. :)

De xgear gebruik ik nou nog steets in mijn 2e systeem en nog steets zonder problemen [heb wel ooit een keer de fan moeten vervangen].

Hoop dat je er wat aan hebt :)

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-02 20:06
mja dan zullen ze die vid niet bij cd-rom land hebben. zou dan toch echt overwegen om ergens anders een 6600 GT te halen.. de GT is wel echt sneller als de 6600.. koop anders.. als het toch tijdelijk is wil je naar een dx10 kaart in de toekomst. een 7300 GT ofzo voor 80 euro.

anderzijds wat ik bovenin ook al zei.. komen straks de nieuwe kaarten uit betaal je daar wel zwaaaar veel geld voor. en ze launchen meestal de eerste maanden alleen de top end kaarten. en die er iets onder zitten.. toen ik deze kocht waren er ook alleen nog de 7800 en 7900. ( mijn kaart kost nu ook dik 100 euro minder ofzo 7 maanden verder )

anyway. of ik zou nu nog bijna niks uitgegeven aan een vid. en gewoon en echt budget kaartje kopen. zodat je iig wat kan gamen. of koop nu een 7800 GT ofzo ben je duurdere uit kan je voorlopig wel vooruit voor een jaar of 2/3. en kan je daarna altijd nog een next gen vid kopen die tegen die tijd ook wat in prijs zijn gezakt.

@ post onder mij.. halo 2 op de pc ?.. lees overal dat je minstens vista nodig hebt om halo 2 te spelen. dus hoe kan t dan uit zijn :p

[ Voor 9% gewijzigd door TgR_KILLER op 13-09-2006 10:30 ]

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Verwijderd

jnolten schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 22:42:
Sorry voor de late reactie... mijn moeder was weer eens niet van de computer af te slaan... dat is dus ook de reden waarom ik die nieuwe pc wil!

@Edwin: Eerlijk gezegd denk ik dat die 160 wel genoeg zal zijn... momenteel zit ik met 80 gb nagenoeg hetzelfde te doen, en daar heb ik nog een ruime 20 gb over!

@Tweakernummer: Daarom wou ik dus ook weten of X-Gear voedingen redelijk zijn... anders ga ik voor de Coolermaster (als dat geen efficiency is!).
Het wordt de boxed CPU... standaard koeler? Ik was niet van plan om die krengen zo ver te overclocken dat ze 60 graden worden... dat durf ik niet :P
Mobo: En daarom zet ik dus ook heel braaf erbij dat het allemaal van www.cdromland.nl af komt :)
Momenteel doe ik het met 512 MB... werkt redelijk, maar meer is handig... Probleem is wel (voor mij tenminste) dat 2 GB 200 euro kost... en dat wordt wel heel erg veel eigen bijdrage :P
Ik zat trouwens wel te twijfelen tussen de 6600GT en de 7600... maar de 7600 werd aangeraden (door die zaak..) omdat die meer features heeft
Ja, ik heb ervaring met TFT schermen... Ik heb hier 2x Acer AL1715 staan. Links staan jullie, rechts staat msn, WMP en excel met mijn lijste van computer onderdelen (showoff ;))

Wat games betreft: Games als Call of Duty 2, Halo 2 (wanneer hij uitkomt) en ik zou heel graag Ghost Recon: AW willen spelen (heb maar 512 mb ram nu..)
die was toch al uit ? :O :S

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Halo 1 voor de PC: 10/10/03
Halo 2 voor de PC (Vista only?): volgend jaar
Halo 3 voor de PC (Vista only): volgend jaar (hopelijk)

Voor de PC is ie nog niet uit dus.

Overigens: nieuws: PC-versie Halo 2 alleen beschikbaar voor Windows Vista maar ja of dit waar is weet je nooit totdat het spel uitkomt.

Wat betreft de 7600 GT vs 6600 GT: http://www23.tomshardware...=540&model2=529&chart=196

Je ziet dat de 7600 GT 2x zo snel is als de 6600 GT.

Kijk voor de grap ook eens bij de Oblivion 4 benchmarks; dat is een nieuwer spel: http://www23.tomshardware...=540&model2=529&chart=204

Je ziet dat bij die benchmarks pas een 7800 GTX / x1900 XT (512 MB) het spel lekker draait; maar deze kaarten zijn dan wel +/- 100 euro duurder dan de 7600 GT.

[ Voor 48% gewijzigd door TweakerNummer op 13-09-2006 13:05 ]

Pagina: 1