Toon posts:

Laptop harde schijf in USB case werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 294 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik de harde schijf van mijn laptop vervangen heb door een nieuwe was ik van plan om de oude in een externe case te steken en die als grote USB 'stick' te gebruiken. Echter lukt dit niet...
Het gaat om een Toshiba MK1016GAP 2,5" IDE schijf, 10GB groot. De behuizing is een Sweex USB 2.0 / FireWire behuizing (ST001). Wanneer ik de harde schijf in de behuizing steek gaat er een blauw lampje branden en daarbij stopt het... De harde schijf draait niet en Windows detecteert niks. Als ik enkel de case eraan hang (dus zonder hd erin) dan detecteert Windows de case wel (maar daar stopt het bij :))

Wat heb ik al geprobeerd:
  • Aan andere USB case gehangen, geen resultaat
  • Enkel de spanning aan de harde schijf, geen resultaat
  • Jumpers (Master / Slave) op elke mogelijke plaats zitten zetten en zonder jumpers proberen, geen resultaat
De harde schijf werkt echter wél in de laptop waaruit hij kwam... Heb geprobeerd de nieuwe harde schijf (Travelstar) aan de USB case te hangen en daar doet hij het wel.

Ziehier datasheet van harde schijf: http://sdd.toshiba.com/lo...00BDD0000000100000000.pdf
Een zoektocht op google levert mij 1 nuttig resultaat op, zonder oplossing en een hele rits spam sites :/
Volgens mij is er ergens een pinnetje op die IDE connector die geactiveerd moet worden ofzo, maar welke :?

Verwijderd

Topicstarter
Tik ik hier die lap tekst, is het niet nodig :'(
Moest gewoon wat extra spanning aan de hub toevoegen door zo'n 5V adapterje :)

• Triple-S
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-03-2023
Tim,

Ik heb deze case ook gekocht en inderdaad, het is wat lastig om een hoge capaciteit en hoge rpm schijf aan de gang te helpen met alleen de USB kabel.
Kennelijk gebruikt alleen de electronica van het caseje al aardig wat stroom.
Ik moest zelfs downsizen in schijf :'(

Nu wil ik de Firewire aansluiting gebruiken alleen die gaat zonder stroom dus nooit werken.

Heb jij de ook de stroom aansluiting van de Case zelf al een keer gebruikt ?
En zo ja wat voor adapter heb jij gebruikt ? en wat is de + en de - poot ?

Triple-S

Verwijderd

Topicstarter
Triple-S schreef op donderdag 04 september 2008 @ 11:29:
Tim,

Ik heb deze case ook gekocht en inderdaad, het is wat lastig om een hoge capaciteit en hoge rpm schijf aan de gang te helpen met alleen de USB kabel.
Kennelijk gebruikt alleen de electronica van het caseje al aardig wat stroom.
Ik moest zelfs downsizen in schijf :'(

Nu wil ik de Firewire aansluiting gebruiken alleen die gaat zonder stroom dus nooit werken.

Heb jij de ook de stroom aansluiting van de Case zelf al een keer gebruikt ?
En zo ja wat voor adapter heb jij gebruikt ? en wat is de + en de - poot ?

Triple-S
Ik gebruik de case op dit moment met een Seagate 100GB Schijf. Werkt enkel op de FireWire aansluiting zonder extra stroom (Firewire kan meer stroom leveren dan USB). Met de USB-aansluiting maar op een heel beperkt gamma aan apparaten, op geen enkele laptop of desktop pc die ik thuis staan heb.

Een adapter voor direct in de case heb ik niet, omdat dat zo'n kleine connector is. Heb daar nog geen adapter voor gezien zelfs. Indien je toch via USB wil aansluiten, zal het enkel lukken via een powerered USB hub (USB hub met 5V adapter).

En anders moet je een andere behuizing kopen, dit geval trekt blijkbaar flink wat stroom :(
Succes! :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2008 12:14 ]

• Triple-S
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-03-2023
Ah, U gebruikt een kabel met de 6 pin FireWire 400 connector aan beide kanten.

Ik gebruik de 4 pin naar 6 pin FireWire 400 connector omdat mijn notebook geen 6 pin FireWire aansluiting heeft.

Ik ga wel op zoek naar een 5V adapter met het kleine connectortje en hopen dat die ook de stroom levert voor het FireWire gedeelte.

Thanks !