Toon posts:

[XP] CPU meer dan 50%

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wellicht is deze vraag al eens eerder gesteld, maar ik kon het niet vinden in de search.

Na een herinstallatie van Windows XP en met het uitzetten van alle onnodige processen blijft het Windows Taakbeheer aangeven dat de CPU voor ongeveer 50% gebruikt worden (getal schommelt tussen de 45% en 60%). Bij het starten van programma's schiet dit even naar 100% om dan af te zakken naar 60%/70%.

De processen laat zien dat de Niet-actieve systeemprocessen tussen de 94 en 99 CPU gebruiken (afhankelijk van processen zoals firefox.exe en explorer.exe, etc).

Het gaat om een Intel P4 2,8 Ghz processen met HT op een net nieuw geinstalleerde Windows XP Pro met alle updates.

Heeft iemand enig idee waar dit aanligt? Is dit wellicht standaard? Of zit er toch een probleem in mijn systeem.
Tips, trucs, suggesties zijn meer dan welkom.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Doe eens Ctrl Alt Del. Kijk dan eens bij Performance hoeveel de CPU echt bezig is.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:26
Het lijkt er op dat je HD in PIO en niet in UDMA overdrachtsmodus staat. Ga naar Apparaatbeheer/Device Manager. Bekijk dan de Eigenschappen/Properties van het IDE kanaal waar je HD op aangesloten is. Onder het tabblad geavanceerd kun je zien in welke overdrachtsmodus de HD staat.

Staat deze in PIO kies dan de optie Installatie ongedaan maken en reboot. Nu zal Windows opnieuw de HD gaan instellen.

Ik ga ervan uit dat je niet de HD kabel voor de herinstallatie gewisseld hebt en per ongeluk van een 80 naar een 40 aderig IDE kabel bent gegaan.

Verwijderd

Topicstarter
Het kan niet aan IDE draaien aangezien mijn beide HDD's op SATA draaien.
@Pilatus: daar heb ik de gegevens ook vandaan: schommelend tussen 48% en 60% maar gemiddeld 50/52%

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2006 17:56 ]

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Het lijkt erop dat een apparaat voor interupts zorgt. Heb je insteek kaarten / usb apparaten aangesloten aan je systeem (zoals modem/wlan)?

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

misschien een idee om process explorer van sysinternals eens te installeren?

daar kan je veel meer mee zien, dan de windows task manager.

Verwijderd

Topicstarter
Er zit momenteel 1 USB muis (logitech MX500) aangesloten, 1 Webcam (creative webcam NX Pro), 1 PDA (compaq) iPAQ 3970 en 1 verlengkabel (waar niets op aangesloten is).
Verder zit er op PCI aangesloten: 1 TV kaart, 1 netwerkkaart (3Com), 1 Wlan kaart (e-tech), 1 creative Soundplaster pro 5.1
Op AGP Asus FX900 videokaart.
Op een compoort een IRDA adapter voor de Afstandsbediening horende bij de TV kaart (Pinnacle)

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:56

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Jij hebt een logitech. Laat dat nou de muis zijn waar ik ook problemen mee heb qua software. Om de zoveel tijd gaat hij in 1 keer een load geven. Volstrekt willekeurig. Ik heb nog geen tijd gehad om het op te lossen. Maar heb het tijdelijk gedaan echt lomp. Gewoon Itouch afsluiten. ( heb een MX700 desktop)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:48
Zit wel lekker vol :P Als je nou eens alle niet belangrijke apparatuur eruit gooit, en dan kijken hoe de CPU bezigheden dan zijn, als dat minder is, ga je een voor een alles inbouwen, en als je CPU chart dan ineens uitschieters heeft, weet je in iedergeval waar je het probleem verder moet zoeken

Interpolis, glashelder!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 17:55:
Het kan niet aan IDE draaien aangezien mijn beide HDD's op SATA draaien.
@Pilatus: daar heb ik de gegevens ook vandaan: schommelend tussen 48% en 60% maar gemiddeld 50/52%
Probeer eens alle processen die je niet nodig hebt te stoppen. Dus ff Firefox Winamp en dat soort dingen stopppen. Als het goed is zal bij het stoppen van 1 bepaald proces het CPU gebruik zakken.

Ik vind dat het er op lijkt dat 1 ding roet in het eten gooit.

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 16:44
Heb je dit probleem ook in Windows Safe mode?

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 18:06:
[...]

Probeer eens alle processen die je niet nodig hebt te stoppen. Dus ff Firefox Winamp en dat soort dingen stopppen. Als het goed is zal bij het stoppen van 1 bepaald proces het CPU gebruik zakken.

Ik vind dat het er op lijkt dat 1 ding roet in het eten gooit.
Dit heb ik uiteraard gedaan. Echter ten tijde van het typen van mijn probleem had ik uiteraard Firefox open. Ik ga i.i.g. de proces explorer proberen. Ik heb ook een hoop items gevonden in mijn startup die echt onnodig zijn. Mocht ik er alsnog niet uitkomen, dan trek ik weer aan de bel.
(NU maar hopen dat XP niet weer begint te zeuren over activatie.)

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Bij je processen kan je volgens mij gewoon zien welk programma het is dat zoveel load trekt, dus post ff welk progje dat is :).

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Eén voor een de apparaten uit je systeem halen (usb en pci), dan zal je waarschijnlijk op een gegeven ogenblik geen nutteloze cpu usage hebben. Succes.

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb uiteindelijk mijn DVD-rom CD-RW en Floppy drive weggehaald. Toen was er geen CPU-load meer. In de Process Explorer kwam een proces naar voren dat iets doet met IDE (ben helaas de naam weer kwijt). Ik ga er of later op de avond of morgen weer mee verder, want na 2 en een half uur owehoeren ben ik er eerst goed flauw van.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:26
Als je wel eens game speelt check eens op de aanwezigheid van Starforce copieerbeveiliging: http://www.glop.org/starforce/ .

Bekijk eens de additionele drivers die bij HD en ATAPI devices zijn geinstalleerd. Lees mijn reactie in deze draad als leidraad: http://forums.viaarena.co...px?catid=6&threadid=72216 .

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-03 14:10
Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 17:42:

De processen laat zien dat de Niet-actieve systeemprocessen tussen de 94 en 99 CPU gebruiken (afhankelijk van processen zoals firefox.exe en explorer.exe, etc).

.
dat is heel normaal hoor :)

als ik bij ''processen'' kijk, schommelt ''niet actieve systeemprocessen' ook tussen de 93, en 99% dat is altijd zo...(bij iedereen neem ik aan)

bij ''prestaties'' echter, schommelt het cpu verbruik maar tussen de 0% en 1%

of schommelt het dáár juist tussen de 50% en 60% bij jou ??

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-03 14:10
al opgelost ?
Pagina: 1