DVD Audio speelt 2.0 af ipv 5.1

Pagina: 1
Acties:

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-02 08:20

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Topicstarter
Misschien een beetje een complex verhaal, maar ik hoop dat jullie kunnen helpen:

Ik speel een DVD Audio af in PowerDVD 6 Deluxe. Het signaal wordt volgens de info Packed PCM 5.1 met 4500-5000Kbps via de S-Pdif van mijn Audigy2 ZS naar mijn Sony STR-485e receiver gestuurd. Daar worden echter maar 2 van de 6 kanalen verwerkt. Hoe kan dit?

Meer info:
• PowerDVD 6 Deluxe ondersteunt DVD Audio met een frequentie van 96kHz en het geluid gaat direct naar de S-Pdif.
• In de instellingen van de Audigy 2 ZS (THX-setup) heb ik gekozen voor 5.1 luidsprekers op digitale uitvoer op 96kHz.
• De Sony STR-485e receiver ondersteunt sample frequenties tot 96kHz en dit wordt ook ontvangen echter in 2.0 indeling.

In de Luidspreker-instellingen van de Audigy2-drivers hoor ik bij de luidsprekertest ook geen testgeluid uit het mid en links- en rechtsachter komen. Het lijkt me dus dat het hier softwarematig ergens fout gaat. Hebben jullie hier ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/af5c3b27bb0dceebd6869c2ec83968ed/full.gif

Verwijderd

jfeelders schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 16:49:
Misschien een beetje een complex verhaal, maar ik hoop dat jullie kunnen helpen:

Ik speel een DVD Audio af in PowerDVD 6 Deluxe. Het signaal wordt volgens de info Packed PCM 5.1 met 4500-5000Kbps via de S-Pdif van mijn Audigy2 ZS naar mijn Sony STR-485e receiver gestuurd. Daar worden echter maar 2 van de 6 kanalen verwerkt. Hoe kan dit?

Meer info:
• PowerDVD 6 Deluxe ondersteunt DVD Audio met een frequentie van 96kHz en het geluid gaat direct naar de S-Pdif.
• In de instellingen van de Audigy 2 ZS (THX-setup) heb ik gekozen voor 5.1 luidsprekers op digitale uitvoer op 96kHz.
• De Sony STR-485e receiver ondersteunt sample frequenties tot 96kHz en dit wordt ook ontvangen echter in 2.0 indeling.

In de Luidspreker-instellingen van de Audigy2-drivers hoor ik bij de luidsprekertest ook geen testgeluid uit het mid en links- en rechtsachter komen. Het lijkt me dus dat het hier softwarematig ergens fout gaat. Hebben jullie hier ervaring mee?

Je maakt een denkfout! DVD-Audio wordt alleen digitaal ondersteunt als het device een MLP decoder aan boord heeft. Kortom: je Sony receiver zal de Advanced Resolution dus NIET digitaal weergeven, maar slechts de stereo PCM (in jouw geval in cd-kwaliteit) afspelen.
Wil je van de volledige Advanced Resolution 5.1 gebruik maken, dan zul je:
1. 3 paar analoge interlinks moeten aansluiten OF
2. Een receiver/amp gebruiken met MLP decoderchip erin (zoiets als Denonlink etc). Maar dat ondersteunt je SB dus niet, aangezien het geen UTP aan boord heeft.

• jfeelders

jfeelders

Topicstarter
Maar waarom wordt het 2.0 signaal dan wel op 96kHz afgespeeld (DVD Audio standaard) en waarom werkt de 5.1 luidsprekertest ook niet op de achter- en centerkanalen?
Een gewoon 5.1 DTS-signaal wordt wel goed doorgegeven, maar natuurlijk wel op 44.1kHz...

Volgens mij is PowerDVD de audio-device die de MLP decoder aan boord heeft en dat signaal dan vervolgens digitaal doorgeeft via de S-Pdif. Mijn receiver is dan enkel nog een DA-converter en signaalversterker...

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:05

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jfeelders schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 18:30:
Maar waarom wordt het 2.0 signaal dan wel op 96kHz afgespeeld (DVD Audio standaard) en waarom werkt de 5.1 luidsprekertest ook niet op de achter- en centerkanalen?
Een gewoon 5.1 DTS-signaal wordt wel goed doorgegeven, maar natuurlijk wel op 44.1kHz...

Volgens mij is PowerDVD de audio-device die de MLP decoder aan boord heeft en dat signaal dan vervolgens digitaal doorgeeft via de S-Pdif. Mijn receiver is dan enkel nog een DA-converter en signaalversterker...
Omdat audio-dvd in principe analoog uitgestuurd wordt... En blijkbaar niet gedecodeerd wordt door je computer...

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:30
Dat je geen center en rear krijgt bij de test klopt. Je moet eigenlijk de speaker instellingen op 2.1 zetten omdat er toch niet meer dan 2.1 via digitaal verstuurd wordt, behalve bij een dolby of dts signaal.
Bij mijn audigy is het zo dat er altijd 96khz op mijn receiver komt ook met mp3. Ik heb ik de creative software voor 96khz gekozen en nu geeft mijn receiver altijd aan: stereo 96khz of direct 96khz.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-02 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Receiver kan vermoedelijk geen MLP decoden, en de audigy kan de data niet over spdif sturen. Dus software doet dat voor je (PowerDVD), en die maakt er gewoon een 96 Khz PCM signaal van dat ie wel via SPDIF kan versturen.

Enige mogelijkheid is om het analoog te doen (of de DD/DTS track selecteren op de DVD audio).

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:30
Via de dvd-audio player van creative kan het ook, maar dan krijg je al gelijk een waarschuwing dat het signaal alleen over de analoge kanalen wordt verstuurd.

• jfeelders

jfeelders

Topicstarter
Dat is een tegenvaller. Je zou verwachten dat bij een dergelijke kwalitatief hoge geluidsdrager er ook mogelijkheden geboden worden om het signaal zo lang mogelijk digitaal en dus schoon te houden... Softwarematige DVD Audio-spelers hebben dus wel de mogelijkheid om het signaal te lezen, maar behouden de indeling niet...

Op de Creative-support-site staat het inderdaad:

Note: DVD-Audio cannot be played back via digital speakers.

De Audigy2 maakt er dus inderdaad een linear PCM stream op 96kHz van. Jammer...

[ Voor 24% gewijzigd door jfeelders op 12-09-2006 22:09 ]

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:24
Is het niet zo dat je drive gewoon geen DVD-A ondersteunt en daarom alleen het redbook audio 2.0 signaal kan lezen, zoals elke CD/DVD drive? Ik heb nog nooit van een PC drive gehoord die een SACD/DVD-A loopwerk had.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

DVD-A is gewoon een DVD, niks meer, niks minder. SACD is een heel ander verhaal.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

deepspace schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 22:33:
DVD-A is gewoon een DVD, niks meer, niks minder. SACD is een heel ander verhaal.
Mjah, maar over het algemeen spugen dvd-a spelers ook het signaal analoog uit...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

MikeyMan schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 23:43:
Mjah, maar over het algemeen spugen dvd-a spelers ook het signaal analoog uit...
Ja, logisch, want met MLP kunnen de meeste receivers toch niet veel mee beginnen.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:32

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 17:15:
[...]
Je maakt een denkfout! DVD-Audio wordt alleen digitaal ondersteunt als het device een MLP decoder aan boord heeft. Kortom: je Sony receiver zal de Advanced Resolution dus NIET digitaal weergeven, maar slechts de stereo PCM (in jouw geval in cd-kwaliteit) afspelen.
Wil je van de volledige Advanced Resolution 5.1 gebruik maken, dan zul je:
1. 3 paar analoge interlinks moeten aansluiten OF
2. Een receiver/amp gebruiken met MLP decoderchip erin (zoiets als Denonlink etc). Maar dat ondersteunt je SB dus niet, aangezien het geen UTP aan boord heeft.
Inderdaad. Ik heb mijn Pioneer 767i ook analoog aangesloten. Digitaal ondersteund de DVD-A standaard alleen de iLink (Firewire) en dan alleen aan apparaten die copy-protection ondersteunen. Anders gaat ie ijskoud de stereo downmix afspelen.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

deepspace schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 23:51:
[...]

Ja, logisch, want met MLP kunnen de meeste receivers toch niet veel mee beginnen.
Ja, maar is daarmee uit te sluiten dat computer drives geen dvd-a lezen?

• jfeelders

jfeelders

Topicstarter
Met de juiste software (Creative DVD Audio, PowerDVD Deluxe, WinDVD) kan je van elke computer DVD-drive Audio DVD's lezen. Zonder de software kan de drive nog steeds de DVD lezen, maar de informatie kan niet ge-decode worden...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

MikeyMan schreef op woensdag 13 september 2006 @ 00:03:
Ja, maar is daarmee uit te sluiten dat computer drives geen dvd-a lezen?
Wie heeft dat uitgesloten dan :? Met je juiste software die MLP in lisentie hebben kan het gewoon.

• jfeelders

jfeelders

Topicstarter
Wat ik me dan nog wel afvraag: hoe is het digitale signaalpad? Als de 96kHz informatie eerst door de Audigy2 standaard wordt gedowngrade naar 48kHz en dan voor de S-Pdif weer wordt geupgrade naar 96kHz heb ik natuurlijk helemaal niets aan de Audio DVD... Jullie enig idee?
Pagina: 1