Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Pensioenfonds(en) achterhaalbaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Even een vraagje aan de eventuele mensen die kennis over pensioenen hebben (zelf nou niet bepaald de leeftijd om daar erg veel vanaf te weten, maar moet e.e.a. uitzoeken).

Is het mogenlijk om ergens uit te vinden bij welke werkgevers er allemaal pensioen afgedragen is en indien dit gedaan is aan welke pensioenfondsen dit gebeurd is?

Dit omdat veel mensen natuurlijk in hun jongere jaren nog wel eens van baan hoppen en tegen de tijd dat ze pensioengerechtigde leeftijd bereiken natuurlijk niet meer al deze baantjes onthouden hebben, laat staan nog precies weten wie er pensioen afdroeg en aan welk fonds dit dan was.

in het concrete geval gaat het dus niet over mij als ik zo oud ben, maar over mensen die nu die leeftijd bereikt hebben, of in ieder geval naderen. En ik kan me voorstellen dat het "vroegah" allemaal wat anders geregeld was t.o.v. nu waarbij zo ver ik weet elke werkgever en -nemer (vanaf bepaalde leeftijd dan) pensioen moet opbouwen.

Het probleem is dus niet enkel dat er niet bekend is bij welke fondsen er allemaal pensioen opgebouwd is, maar ook nog dat niet alle baantjes uit de jongere jaren meer herrinerd worden (nogal logisch, ook flink gedeelte via uitzend e.d.)
Dus bij voorkeur zou er iets moeten zijn die dat bij gehouden heeft , misschien de belastingsdienst ofzo?

Ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen, google wil in ieder geval geen goede vriend zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2006 16:52 ]

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Vaak is het zo dat je in je jonge jaren helemaal geen pensioen opbouwt,
verder ligt het er ook in welke sector je gewerkt hebt.

Sommige sectoren kennen geen algemene CAO, betaalt de werkgever (vrijwel) niets, en gaat het puur op vrijwillige basis. Pensioen opbouwen als je voor het uitzendbureau hebt gewerkt is ook een vrij nieuw fenomeen.

Verder hoef je je niet echt zorgen te maken,
als tijd wordt om uitgekeerd te worden,
dan mogen de pensioenfondsen het adres navragen bij de overheid om te kijken waar je woont.

En als je denkt dat het wel makkelijk zou zijn geweest om alles overzichtelijk bij elkaar te hebben,
heb je helemaal gelijk in,
probleem is dat pensioenfonds een bedrag vragen voor de administratieve kosten :'(

Zou me eerder drukmaken over en een mogelijk pensioengat.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik al in de TS zei gaat het niet over mij. Het gaat over m'n vader welke de pensioenleeftijd naderd en voor zo'n 15-20 jaar (vanaf wanneer hij tot nu bij hetzelvde pensioenfonds zat) van alles en nog wat heeft gedaan (leger/uitzendburea/direct in dienst bij bedrijven) maar niet precies meer weet hoe en wat. Ik kan mij niet voorstellen dat in die 15 jaar nergens pensioen is opgebouwd en dit lijkt me de moeite waard uit te zoeken.

Toekomstmuziek over centrale pensioenadministratie ben ik voor mezelf blij mee, maar heb ik nu weinig aan om het voor m'n vader uit te zoeken

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2006 17:32 ]

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Leger is bij het www.abp.nl ,
maar of die daar iets heeft opgebouwd? Waarschijnlijk heeft hij zijn diensplicht vervuld oid en ik durf niet te zeggen of te zeggen of er dan pensioen werd opgebouwd.

Uitzendbureau + pensioen = nieuw fenomeen

verder kun je misschien achterhalen in welke sectoren hij gewerkt heeft,

Metaal,
http://www.bpmt.nl/portal...dad=portal&_schema=PORTAL

bouw;
http://www.bouwpensioen.nl/

en zo ga je het rijtje af.

Verwijderd

Topicstarter
dat is idd een oplossing die te proberen valt. Ik kan me niet voorstellen dat dit soort gegevens niet achterhaalbaar zijn. M'n vader weet het zelf niet en zelf was ik er ook niet bij :+ dus dat maakt het lastig. Dus daar blijf ik naar op zoek, mocht iemand tips hebben :)

Daarnaast hoop ik dat een pensioenexpert (je hebt overal experts van, dus ook wel een mannetje van de pensioenen) misschien een oplossing is. Maar daar teveel geld aan spenderen schiet natuurlijk z'n doel voorbij. En GoT is gratis :p

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2006 18:00 ]

Verwijderd

m'n oude buurman was (ook) zo'n 12-ambachten-13-ongelukken type
die heeft gewoon een privé-detective ingehuurd om zichzelf door te lichten. anderhalve week later had hij een compleet overzicht, en de factuur was nog geen 200 euro :P

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 18:02:
m'n oude buurman was (ook) zo'n 12-ambachten-13-ongelukken type
die heeft gewoon een privé-detective ingehuurd om zichzelf door te lichten. anderhalve week later had hij een compleet overzicht, en de factuur was nog geen 200 euro :P
serieus? en kwam daar nog wat bruikbaars uit?
Als het voor zo'n dective binnen anderhalve week te doen is, moet dat voor mij toch ook wel te doen zijn? De tijd dat prive-detectives maffiosie waren is geloof ik al ruime tijd voorbij..
Voor 200 euro lijkt me dat iig geen weggegooid geld. Zelfs al vind je maar een 10tje per maand extra terug , dan heb je dat binnen 2 jaar ook al weer terug.

Mocht je hier wat meer info hebben, dan hoor ik dat graag :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2006 18:25 ]

Verwijderd

pff, veel info heb ik ook niet, volgens mij had hij er gewoon één uit de gouden gids gepikt.

en nee, het zijn geen criminelen. maar ze hebben meestal wel een vriendje bij de fiscus :P
hij kreeg gewoon een compleet overzicht van alle banen (met allerlei gegevens zoals pensioenzut) die hij ooit gehad heeft.

Verwijderd

Topicstarter
dat is wel ideaal zeg.. die ga ik zeker onthouden!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Valt pensioen niet onder levensverzekeringen (anders wel verzekering met uitkering bij leven)? www.verbondvanverzekeraars.nl
U heeft geen polis (meer) ...
Het kan ook zijn dat u er zeker van bent dat u uw ouder(s)/partner hebt horen praten over een levensverzekering, maar dat u daarvan na overlijden geen polis kunt vinden. In dat geval is het mogelijk een onderzoek te laten instellen bij levensverzekeraars die bij het Verbond zijn aangesloten. Een formulier daarvoor kunt u aanvragen bij het Verbond van Verzekeraars, sector Levensverzekeringen, postbus 93450, 2509 AL Den Haag.
http://www.dnb.nl

LinkedIn WoT Cash Converter

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-11 15:48

Richard

Kuru Kuru Kururin

Ik kan me herinneren dat jaren geleden op televisie dikke geldbedragen weggegeven werden in een soort van "show" ze zochten toen i.o.v. pensioenfondsen bepaalde personen (welke niet meer traceerbaar waren) om alsnog hun pensioen uit te kunnen geven. Uiteraard wisten ze in die show de volledige naam, geboortedatum+plaats & bedrijf waar het geld afgehouden werd van het loon.

Enfin, ik blijf het gevoel houden bij dit soort instanties, dat als je er zelf niet om vraagt, ze echt niet aan komen bellen: "Goh, je krijgt nog wat pensioen van ons" Ik denk dat de topicstarter er goed aan doet dit voor zijn pappie uit te zoeken.

* Richard zoekt nog even verder naar de naam van die show

Edit: Ik kan het echt niet meer vinden, ondanks dat been ik via google wel op een ander programma (met linkje) gekomen, echter gaat dat over een programma waar mensen juist afvragen of ze nog pensioen tegoed hebben, precies dezelfde situatie als de Pa van de TS:

http://www.curatoren.nl/fo/nieuws.php?id=2086

[ Voor 18% gewijzigd door Richard op 12-09-2006 20:05 ]

20*350ZO45°

• Donde
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 05:57
Je kunt het proberen bij het UWV(voorheen was het de GAK). Meestal hebben die een historie waar je allemaal hebt gewerkt.

Zo kwam ik er laatst achter dat ik ooit(12 jaar geleden!) eens ergens 1 dag heb gewerkt als inpakker, terwijl ik dat allang was vergeten.

Hebben stelt niets voor als je niet zelf iets bent.

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 13:24

Eijkb

Zo.

Wellicht iets voor de politiek om dit te versimpelen. Ik ben nu 30 en heb bij 5 verschillende bedrijven pensioen opgebouwd en het is maar de vraag ofdat ik al die papieren nog heb. Qua administratie ben ik nogal lui :+ Maar goed, ik heb hun betaald dus vind ik dat ik recht heb op het feit dat ze maar op zoek gaan naar mij als ik later pensioen geniet... Durf te wedden dat er niemand belt... zo werkt dat nu eenmaal tegenwoordig. Dus: Alles centraal registreren o.i.d. zodat iedereen bv. op basis van zijn sofinummer dit kan navragen bij de overheid ofzo.

.

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:45

hneel

denkt er het zijne van

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Eijkb schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 20:39:
[...]Maar goed, ik heb hun betaald dus vind ik dat ik recht heb op het feit dat ze maar op zoek gaan naar mij als ik later pensioen geniet... Durf te wedden dat er niemand belt... zo werkt dat nu eenmaal tegenwoordig. Dus: Alles centraal registreren o.i.d. zodat iedereen bv. op basis van zijn sofinummer dit kan navragen bij de overheid ofzo.
Pensioenfondsen hebben inzage in de GBA, dus ze vinden je wel. Bovendien moeten ze hun eigen polis nakomen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Pagina: 1