Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

RS422 op RS485 aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 647 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Is dat zondermeer mogelijk?

Ik heb gelezen dat RS422 wel backwards compatibel is met RS485 maar bij RS485 staat niet vast hoeveel draden er gebruikt worden.

Zijn dit er 4 voor zenden en ontvangen is het dan mogelijk om deze rechtstreeks op RS422 aan te sluiten mits ik de goede connector heb?

Afbeeldingslocatie: http://www.ibsjapan.com/RS422.GIF
RS422

Afbeeldingslocatie: http://www.ibsjapan.com/RS485.GIF
RS485

Ik kan eigenlijk alleen maar converters vinden van RS232 -> RS422 / RS485. Daardoor kreeg ik het idee dat het zonder al te veel moeite zou moeten kunnen om de 2 laatstgenoemde zonder problemen op elkaar aan te sluiten.
Hier kan ik helaas maar bijster weinig info over vinden. Ik zag in ieder geval niets wat echt uitsluitsel gaf. :/

Hellup! :P

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Bij RS422 kan je full duplex werken, dus zenden en ontvangen op hetzelfde moment. Als de RS422 kant dit doet kan je niet zonder meer beide aan elkaar knopen, dan heb je een buffer nodig (vb een PICje programmeren, die de data van beide kanten ontvangt, en dan op trager tempo doorzend), en het zal veel werk zijn om alles werkende te krijgen.
Als er half duplex gewerkt wordt, dus ofwel zenden ofwel ontvangen, dan kan je het wel relatief simpel aan elkaar knopen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Er bestaat een RS485 variant met een 4 draads aansluiting.
Daar kun je ongestraft meerdere ontvangers (RX) op een zender (TX) aansluiten.
De software moet er dan voor zorgen dat er arbitrage plaatsvindt. (Niet allemaal tegelijk praten)
Hetzelfde is van toepassing voor te andere data-richting.

Als het goed is, dan is RS422 alleen een hardware layer en gebruikt RS485 dezeldfe hardware, uitgebreid met een software addressering.
(Dit wordt zo onder meer in een machine van BT gebruikt.)

Guus Assmann

Verwijderd

Topicstarter
Er word word een directe verbinding opgezet tussen rs422 en rs485.
In de gevallen dat rs485 een 4draads aansluiting heeft zou ik die zonder problemen op rs422 aan moeten kunnen sluiten?
En als de rs422 verbinding half duplex werkt zou het dus ook zonder al te veel problemen moeten kunnen zo te zien?