Toon posts:

NTSC VHS > DVD > Lelijke beeldlijnen onderop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag.

Ik heb van een NTSC band uit Canada het beeld opgenomen via een Lite-On DVD-recorder die NTSC + Pal ondersteunt. Omdat NTSC minder beeldlijnen heeft heb ik nu als ik de DVD afspeel ongeveer 15% storend beeld aan de onderkant van de TV. De rest is gewoon perfect opgenomen.

Nu wil ik graag deze storingslijnen vervangen door een continue zwarte balk (wil ze niet wegknippen, dan vervomt het beeld). In deze zwarte balk kan ik eventueel later ondertitel zetten.

Maar is er een tutorial of programma waarmee ik de video in 1 keer kan voorzien van deze zwarte balk? Dan is die storing zeg maar niet meer zo storend.

Ik hoor het graag

Verwijderd

Topicstarter
Zou dit met Virtualdub kunnen???

Iemand?

• .Tom
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-01 14:00
Weet niet of het kan met Virtualdub, maar met Pinnacle zal het vrijwel zeker kunnen. Gewoon een titel maken als zwarte balk en dat dan helemaal over de video zetten.

Daarna kunnen er titels onder gezet worden, al is het wel wat knip en plak werk zal worden.

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-10-2025
Kijk in Virtualdub eens naar de 'Fill' filter. Daarmee kun je een blok van willekeurige grootte over je video maken, gevuld met een specifieke kleur.

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:44
Ooit van 'cropping' gehoord?

/Edit
Sorry, ik ben chagerijnig en zal m'n post even aanvullen :)

Met de cropping feature kun je je beeldmateriaal 'bijsnijden'
Meestal geef je hierbij marge op (in pixels) die er links, rechts, boven en onder bijgesneden dient te worden.

Dit is volgens mij de enige en juiste manier om dit probleem op te lossen.
Zo maar een gekleurd vlak erover plakken is in mijn ogen prutswerk.

De cropping functie is verkrijgbaar bij uw betere video capturing of editting pakket.
Meestal kun je de cropping waarden opgeven tijdens het caputeren of tijdens het transcoderen naar een ander videoformaat.

Op een televisie zul je de beeldlijnen die jij beschrijft normaalgesproken niet zien. Als je het videosignaal echter digitaliseert dan capture je alle beeldlijnen, ook de beeldlijnen die normaal niet zichtbaar zijn.

Als je het materiaal wat jij hebt gecaptured exporteert worden de inactieve beeldlijnen onderdeel van de actieve beeldlijnen en zal er op een monitor of een normale TV dus rotzooi te zien zijn.
Actieve beeldlijnen

Een televisie- of videobeeld bestaat uit beeldlijnen. Een televisiebeeld in PAL is bijvoorbeeld opgebouwd uit 625 beeldlijnen, waarvan 576 zichtbaar. De zichtbare lijnen worden actieve beeldlijnen genoemd. De niet zichtbare lijnen (interframe) zijn nodig om een nieuw beeld te ontvangen of om bijvoorbeeld informatie voor Teletekst te genereren.
The NTSC format—or more correctly the M format (see broadcast television systems)—consists of 29.97 interlaced frames of video per second. Each frame consists of 484 lines out of a total of 525 (the rest are used for sync, vertical retrace, and other data such as captioning).

[ Voor 172% gewijzigd door Kokkers op 15-09-2006 00:12 ]