100MBit hub en twee 100MBit netwerkaarten= 100MBit Full Duplex??

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:22

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Klopt dat??

Ik kan dus autosensing instellen, 100MBit, of 100MBit full duplex...

Nu weet ik dat het laatste het snelste is, maar kan dat ook zomaar aan beide kanten ingesteld worden?? Of wil een 100MBit hubje gewoon zeggen dat je ook maar 100MBit verbinding hebt??

BDW 2PC's op een 4poorts 100MBIt only hubje van accton.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Er zijn maar heel weinig hubs (alleen een aantal duurdere types) die full-duplex doen. Maar gewoon een keer proberen, als het niet werkt dan weet je het zeker :)

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Bas
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Bas

aka BannieMove

Wat houdt full duplex eigenlijk in bij netwerkkaarten. Is dit gebonden aan 100Mbit of kan dit ook bij 10Mbit?

Bas

Tjielp... een vogel.

Verwijderd

full duplex = zowel verzenden als ontvangen op zelfde moment.

deze term is niet aan 1 bepaalde techniek gebonden, denk aan telefoon: da's ook full duplex

• Bas
  • Niet online

Bas

aka BannieMove

Ik heb een office connect 10Mbit. Kan ik deze op full duplex zetten?

Bas

Tjielp... een vogel.

Verwijderd

Dit is inderdaad een verwarrende materie.

Je hebt maar een keus, dat is puur 100 Mbit. Met een hub kun je niet Full-Duplexen, dit is namelijk alleen te doen via een switch.

Klein stukje uitleg:

Normaal heb je te maken met Half-Duplex. Dit maakt gebruik van collision detection van de pakketjes die de diverse netwerkkaarten uitzenden. Er kan alleen worden gezonden OF ontvangen. Als er een collision plaats vind, zal de zendende netwerkkaart een "x" tijd wachten (x=random gekozen waarde) en het vervolgens weer proberen. Dit gebeurt dus, omdat er meerdere machines op een hub tegelijkertijd staan te brullen (broadcasting). Op het moment dat een netwerkkaart iets stuurt, gaat hij tegelijkertijd luisteren of er collisions zijn. Daarom is zenden en ontvangen tegelijkertijd niet mogelijk. (Daarom Half Duplex).

Dan heb je ook Full Duplex, waarbij je de hub vervangt door een switch. Wat gebeurt er nou in de switch, die "switched" zo snel heen en weer bij het doorsturen van gegevens, dat het lijkt (en dat is in principe voor een hele korte periode ook zo) dat er een vaste verbinding is tussen de twee netwerkkaarten. Er kunnen dan geen collisions plaatsvinden, want er wordt niet via broadcasten gewerkt. Collision detection is dus ook uitgeschakeld. Bij Full Duplex is het dan ook zo dat er tegelijkertijd gezonden en ontvangen kan worden... Dit is uiteraard sneller, maar een switch kost dan ook wel meer dan een hub... (al valt dat de laatste tijd wel mee).

Eh... Hopelijk komt het goed over. Ik heb dit soort dingen perfect in mijn hoofd zitten, maar vind het altijd moeilijk om het goed over te brengen op anderen. Als je het niet snapt, hoor ik het wel.

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb op mijn Chello netwerkkaartje(3com) Forced full-duplex staan, is dat goed of niet??

ID7T GTX. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)

Verwijderd

Het probleem dat jij zou kunnen ondervinden is dat jouw netwerkkaart niet goed kan uitvogelen wanneer er een pakketje vanwege een collision op het Chello netwerk niet aangekomen is.
Je kunt hem beter op Half Duplex zetten, qua performance schiet je er natuurlijk al helemaal niets mee op, want wat is die 1,5 Mbps van Chello nou tegenover de 10 Mbps die dat kaartje zowiezo al aankan?

Ik heb een keer meegemaakt dat het collision lampje op mijn hub continue aanstond, en dat de verbinding naar een pc errug traag was. Bleek dat de netwerkkaart van die PC op Full Duplex stond. De collision detection stond uit, vandaar dat hij niet wist dat er collisions waren en maar door bleef pompen. De pakketjes zorgden dus weer voor collisions tussen de andere PC's. Iets om over na te denken!

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-08 21:12

Crusader

Arc Nature

Roy@work schreef:
Dit gebeurt dus, omdat er meerdere machines op een hub tegelijkertijd staan te brullen (broadcasting)
en
Er kunnen dan geen collisions plaatsvinden, want er wordt niet via broadcasten gewerkt
Ik heb de indruk dat je niet precies weet wat een broadcast is. Als meerdere machines tegelijk op een hub data staan te versturen/ontvangen, dan is dat nog geen broadcast. Evenmin worden collisions veroorzaakt door broadcasts.
Een broadcast is (in tegenstelling tot de unicast, die het meest op een netwerk voorkomen) een pakketje dat naar alle op het netwerk aanwezige machines wordt verstuurd. Een unicast wordt naar slechts één adres verstuurd. Broadcasts worden bijvoorbeeld door servers gebruikt om hun services te adverteren, of door een client die via DHCP een IP adres wil verkrijgen.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• Bas
  • Niet online

Bas

aka BannieMove

Ik hoor het al, ik kan het dus beter op half-duplex 10Mbit laten staan! :) Thanxs voor jullie moeite.

Bas

Tjielp... een vogel.

Verwijderd

Ik heb het dan ook wel heel erg simpel geprobeert uit te leggen... Er is in de vertaling inderdaad wel wat verloren gegaan... Maar ja. :'(
Dat ik niet weet wat het is, is onzin... :)

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-08 21:12

Crusader

Arc Nature

Dat ik niet weet wat het is, is onzin...
Daarom schreef ik dat ik de indruk kreeg, niet dat het zo is ;) ;)

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Pagina: 1