zijn er 'slechte' wireless-routers?

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DeRRudi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-02 17:01
Hi all,

Ik heb een internet verbinding en wil graag een wireless router achter mijn ethernet modem hangen.
Nu zijn er legio aan routers en merken te vinden in veel verschillende prijs klasses.
Kan ik zomaar gaan kijken naar de goedkoopste? (liefst 100+ mbit) of maken de merken echt nog veel verschillen?

Groeten Rudi

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-03 21:58
Ik heb een Sitecom router, en hij werkt perfect, zelfs op zolder heb ik nog vol signaal terwijl dat ding in de meterkast hangt.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:49

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Natuurlijk zijn er nog steeds verschillen onderling, ik denk dat een simpele goedkope noname router echt wel wat slechter is dat een Linksys of 3com router ;) Kijk dus eerder naar een merkrouter :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ikzelf heb een smc routertje/AP De grootste bottleneck zal voor zo'n ding zijn het routeren van het verkeer als je hem gewoon als bridge wil gebruiken (dus niet routeren) tussen wired en wireless dan maakt het denk ik weinig uit.

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Hier een sweex ding ( :( ) en qua bereik en instelmogelijkheden toppie, alleen het internet vliegt er nog wel is uit (1 a 2 keer per dag oid) als je veel aan het connecten bent, oftewel veel p2p-programma's gebruikt.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

gebruik je dan ook de routingfunctie van dat ding? dus kabeltje in WAN poort naar je ADSL/Kabelmodem

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Er zit wel kwaliteitsverschil in, maar niet zoveel als sommige je doen geloven!

Het enige waar je op moet letten is paar honderd connecties met bijv p2p. Maarja wie gebruikt er nou p2p ;)

Voor het gewone huis/tuin en keuken internetwerk werken alle goedkope merken ook prima.

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Modem zit er ook ingebouwd, vergeten te zeggen :+ En niet goed gezien in TS.

Anyway, ik zou gewoon voor een degelijk merk gaan, en dus niet besparen, en een sweex kiezen ;) Linksys, 3com zijn goeie merken, zoek een wireless router, check het internet nog een beetje voor reviews of er misschien toch nog veelvoorkomende problemen mee zijn, je snapt wat ik bedoel :)

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

als je wil routeren goed merk kiezen wil je bridgen dan voldoet IMHO een smc tje ook

• djexplo
  • Laatst online: 21-12-2025
Er zit inderdaad verschil tussen, vooral over hoe je pakketjes kan routeren.
- Let er b.v. op dat VPN pakketjes worden ondersteunt, dit zijn namlijk afwijkende pakketjes. (zie GoT)
- Kijk naar het aantal connecties wat de router aankan.
- Kijk of de externe antenne draaibaar is (te richten valt).
- Één of twee antennes? (twee antennes werkt beter bij meerdere laptops...)
- Routeren, b.v: kan je een port alleen routeren naar één computer of naar meerdere?
- Kan je op de router een usb-apparaat aansluiten? (b.v. handig voor printer of externe harddeschijf)
- Firewall? , en zo ja wat zijn de mogelijkheden
- Mac adres filtering beschikbaar?
- Wep of Wpa beveiliging.
etc..

[ Voor 5% gewijzigd door djexplo op 12-09-2006 13:36 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• DeRRudi
Iemand dan ervaring met een US Robotics router? zag de volgende: http://data.icecat.biz/pdf/346392-5078.pdf en die leek wel ok. kan ook printer delen, dat is wel handig bij ons thuis. Maar een merk dat ik zelf verder niet ken.

• sjonie100
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-10-2025
Kijk ook eens naar Zyxel, goedkopere onder de professionelen.

• djexplo
  • Laatst online: 21-12-2025
DeRRudi schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 13:35:
Iemand dan ervaring met een US Robotics router? zag de volgende: http://data.icecat.biz/pdf/346392-5078.pdf en die leek wel ok. kan ook printer delen, dat is wel handig bij ons thuis. Maar een merk dat ik zelf verder niet ken.
De specificaties zijn in iedergeval 100% oke... (veel opties).

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-03 08:06
Ik heb iig altijd veel last gehad met goedkopere routers.
Meestal problemen met de beveiliging (en dan in combinatie met ontvangst enzo)
Linksys routers altijd in 5 min geinstalleerd gekregen, met die andere liep dat door troubleshooten vaak op naar een uur ofwel meer.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-03 16:19
Goedkopere routers:
- Beperkt in bereik
- Minder stabiel (wbt routerfunctie icm p2p enz)
- Minder mogelijkheden kwa instellingen (mn beveiliging enz)

Ook A-merken zijn niet altijd alles: Linksys werkt prima, maar bv de WRT54G v5 is weer een enorm zuigding.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

mijn SMC ondersteunt WPA icm radius dus ach weinig instellingen weet ik zo net niet :p
moet ik toch eens gaan proberen denk ik zo

• Robthebest
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:20
DJSmiley schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 15:14:
Goedkopere routers:
- Beperkt in bereik
- Minder stabiel (wbt routerfunctie icm p2p enz)
- Minder mogelijkheden kwa instellingen (mn beveiliging enz)

Ook A-merken zijn niet altijd alles: Linksys werkt prima, maar bv de WRT54G v5 is weer een enorm zuigding.
v7 ook

• DeRRudi
:) bedankt voor de vele reacties! k ga voor de US Robotics MAXg router.

Maakt het verder nog uit of ik voor de USB-dongles ga of de PCI-kaarten? Alle pc's beschikken over USB2.0

Thanx

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:14

remy007

Broodje Bakpao Helmond

DeRRudi schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 15:43:

Maakt het verder nog uit of ik voor de USB-dongles ga of de PCI-kaarten? Alle pc's beschikken over USB2.0

Thanx
Ik zou voor PCI gaan, omdat usbdongels makkelijk te jatten zijn ;)

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
DeRRudi schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 15:43:

Thanx
Wat je zelf wil. Ik heb liever PCI, omdat ik dan geen USB capaciteit en poorten verspil. De kwaliteit zal redelijk hetzelfde zijn.

Edit: Als je niet veel verstand hebt van PC's en dan vooral het hardwarematige aspect ervan - USB is voor een leek véél makkelijker aansluiten dan een PCI kaartje.

[ Voor 16% gewijzigd door rodie83 op 12-09-2006 15:48 ]

Verwijderd

Veel plezier er mee !
Volgens snoept USB dongel wat van je cpu waardoor ik eerder voor PCI kaart zal kiezen. Al heeft USB dongel ook zijn voordelen want een anthene achter je computer kast is niet zo handig. En zo USB dongel kan je overal in pluggen.

• DJSmiley
rodie83 schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 15:47:
[...]

Wat je zelf wil. Ik heb liever PCI, omdat ik dan geen USB capaciteit en poorten verspil. De kwaliteit zal redelijk hetzelfde zijn.

Edit: Als je niet veel verstand hebt van PC's en dan vooral het hardwarematige aspect ervan - USB is voor een leek véél makkelijker aansluiten dan een PCI kaartje.
Nadelen van PCI kaarten:
- Slechter bereik: antenne zit vaak in een kast, tussen de kabels
- Werkt niet in oudere systemen, PCI 2.2 is voor de meeste 54g kaarten verplicht, dus op P3 systemen soms problemen

• DarthPlastic
  • Laatst online: 07-01 19:29
Een tijdje geleden was het ongeveer algemeen bekend dat Linksys vrijwel de beste te noemen was, ze zijn geen echt thuismerk zoals Sitecom, zijn stabiel en betrouwbaar, en bovendien heel snel.

Deze formule voor de WRT54G sloeg aan en o.a. Asus kocht het design.

Nu de nieuwere WRT's er zijn waar een structurele ontwerpverandering is gemaakt (die zeer negatief is uitgepakt) is de stabiliteit enorm gedaald, wat natuurlijk flink balen is.

Zoek je een gewone router die stabiel werkt dan raad ik de WRT54GL aan, dit is nog een versie die gebaseerd is op het oude ontwerp.

Je kan ook een Asus-router nemen uit de WL-500g-serie, die zijn ongeveer hetzelfde als een WRT54GL en hebben daarnaast ook een of meerdere USB/USB2-poorten.

Het is ook leuk dat je er alternatieve firmare zoals OpenWRT/DD-WRT etc. op kunt zetten, speel er eens mee, je kan er veel extra's mee bereiken (zoals een web/fileservertje zelfs 8))

De kaartjes: Probeer allemaal hetzelfde merk te kopen, Asus of Linksys zal wel gemengd kunnen worden, maar probeer het niet veel gekker te maken aangezien elke fabrikant tegenwoordig wel zijn eigen extra's heeft waar andere merken routers niet goed tegen kunnen :/

Goede kaarten zijn bijvoorbeeld de Linksys WMP54G (PCI), de Asus WL-138 (PCI), de Asus WL-167g (USB) of voor notebooks de onverslaanbare WL-100g.
Perfect spul hoor :)

[ Voor 19% gewijzigd door DarthPlastic op 12-09-2006 15:56 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
DJSmiley schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 15:50:
[...]

Nadelen van PCI kaarten:
- Werkt niet in oudere systemen, PCI 2.2 is voor de meeste 54g kaarten verplicht, dus op P3 systemen soms problemen
De antenne zit bij mij gewoon aangesloten op het "afdekplaatje" van de kaart en zit dus gewoon aan de achterkant van mijn kast, maar absoluut niet erin. Ik wist niet dat er ook kaartjes waren waarbij de antenne aan de binnenkant van je kast zit :? Verder geld hetzelfde voor mensen met een kast waar alleen USB ingangen aan de achterkant zitten. Achterkant van de kast is nooit geniaal bereik - een voordeel kan wel zijn dat een USB dongle heel simpel te verlengen is met een USB verlengsnoer naar een plek waar de ontvangst beter is.

Wat betreft PCI 2.2, nuttige info :)

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:24
DJSmiley schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 15:50:
[...]

Nadelen van PCI kaarten:
Op het eerste punt vind ik nogal vreemd, de atenne steekt bij de meeste kaarten juist uit de kast. Gezien het feit dat de kast een kooi van faraday is.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:47
Koop aub echt geen linksys, hun producten zijn zoals Darthplastic aanhaalde ingrijpend gewijzigd waardoor ze bijzonder slecht presteren. De huidige WRT54G.v5 en hoger zijn verschrikkelijk slecht. Tomshardware trapt deze router finaal de grond op in: http://www.tomsnetworking...really_is_a_lousy_router/

Mijn favoriet blijft in het algemeen Draytek alleen het prijskaartje is er wel naar! Een goed alternatief is anders de WRT54G.L versie deze is wel van linksys maar hierop kun je een gemodificeerde firmware opzetten waardoor je een toprouter krijgt.

• DJSmiley
Termi schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 15:54:
[...]

Op het eerste punt vind ik nogal vreemd, de atenne steekt bij de meeste kaarten juist uit de kast. Gezien het feit dat de kast een kooi van faraday is.
Goed, ik zei het misschien verkeerd. Uiteraard steekt de antenne wel buiten de behuizing uit. Ik doelde meer op het feit dat een computerkast vaak in een buro/kast op zich staat. (wat de vrije bereikbaarheid niet ten goede komt)

Wat betreft de linksys: WRT54G v2-v4 is prima, de WRT54GL ook. De v5/6/7 zuigen zoals gezegd.

[ Voor 8% gewijzigd door DJSmiley op 12-09-2006 16:14 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Draytek is inderdaad zeker een top-merk op het prijsniveau van de consumentenmerken. Dat ze een tikje duurder zijn is over het algemeen echt te verantwoorden als je kijkt naar de kwaliteit en het lage aantal problemen met de producten.

Wat ik je trouwens af wil raden zijn de goedkope 3com wireless routers. Die werken prima en degelijk maar het bereik heeft daardoor wel wat in moeten boeten in vergelijking tot bijvoorbeeld een Linksys en Draytek.

• DarthPlastic
  • Laatst online: 07-01 19:29
Miki schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 16:08:
Koop aub echt geen linksys, hun producten zijn zoals Darthplastic aanhaalde ingrijpend gewijzigd waardoor ze bijzonder slecht presteren. De huidige WRT54G.v5 en hoger zijn verschrikkelijk slecht.
Idd, dat zei ik ook al in mijn verhaal :) maar met de WRT54GL is niets aan de hand, die werken prima :)
Mijn favoriet blijft in het algemeen Draytek alleen het prijskaartje is er wel naar!
Met Draytek heb ik geen ervaring, maar ik hoor er vaak wel positieve dingen over, dus dat zou idd ook een goede keus zijn.

Toch wil ik nogmaals Asus aanhalen, de TS kan hier namelijk een USB-HDD of memorystick aanhangen welke vanzelf gedeeld kan worden, en ze zijn even stabiel als een Linksys WRT54GL :)
De nieuwste telg van Asus, de WL-700g, heeft een 160GB-schijf en kan vanzelf downloaden :) (volgensmij waren ook torrents mogelijk ermee :))

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:10
Miki schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 16:08:
Koop aub echt geen linksys, hun producten zijn zoals Darthplastic aanhaalde ingrijpend gewijzigd waardoor ze bijzonder slecht presteren. De huidige WRT54G.v5 en hoger zijn verschrikkelijk slecht. Tomshardware trapt deze router finaal de grond op in: http://www.tomsnetworking...really_is_a_lousy_router/

Mijn favoriet blijft in het algemeen Draytek alleen het prijskaartje is er wel naar! Een goed alternatief is anders de WRT54G.L versie deze is wel van linksys maar hierop kun je een gemodificeerde firmware opzetten waardoor je een toprouter krijgt.
DJSmiley schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 16:12:
[...]

Goed, ik zei het misschien verkeerd. Uiteraard steekt de antenne wel buiten de behuizing uit. Ik doelde meer op het feit dat een computerkast vaak in een buro/kast op zich staat. (wat de vrije bereikbaarheid niet ten goede komt)

Wat betreft de linksys: WRT54G v2-v4 is prima, de WRT54GL ook. De v5/6/7 zuigen zoals gezegd.
Mischien een domme vraag , maar hoe onderscheid ik de v5 v6 enzo voort van de wel goede v4 ????
Of is dan een GL een betere keus ??? omdat je dan zeker weet dat je een goed hebt ???

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Verwijderd

het WAREN flutdingen, als jullie nu eens allemaal de nieuwste Fw erop zetten desbetreffend

1.01.1 voor de V5(www.linksys.com)
7.00.3 voor de V7(linksys betafiles)

dan zullen jullie zien dat het nu wel werkt.. en goed

Verwijderd

edit

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2007 14:20 ]

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04-2025
DarthPlastic schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 15:54:
Een tijdje geleden was het ongeveer algemeen bekend dat Linksys vrijwel de beste te noemen was, ze zijn geen echt thuismerk zoals Sitecom, zijn stabiel en betrouwbaar, en bovendien heel snel.

Deze formule voor de WRT54G sloeg aan en o.a. Asus kocht het design.

Nu de nieuwere WRT's er zijn waar een structurele ontwerpverandering is gemaakt (die zeer negatief is uitgepakt) is de stabiliteit enorm gedaald, wat natuurlijk flink balen is.

Zoek je een gewone router die stabiel werkt dan raad ik de WRT54GL aan, dit is nog een versie die gebaseerd is op het oude ontwerp.

Je kan ook een Asus-router nemen uit de WL-500g-serie, die zijn ongeveer hetzelfde als een WRT54GL en hebben daarnaast ook een of meerdere USB/USB2-poorten.

Het is ook leuk dat je er alternatieve firmare zoals OpenWRT/DD-WRT etc. op kunt zetten, speel er eens mee, je kan er veel extra's mee bereiken (zoals een web/fileservertje zelfs 8))

De kaartjes: Probeer allemaal hetzelfde merk te kopen, Asus of Linksys zal wel gemengd kunnen worden, maar probeer het niet veel gekker te maken aangezien elke fabrikant tegenwoordig wel zijn eigen extra's heeft waar andere merken routers niet goed tegen kunnen :/

Goede kaarten zijn bijvoorbeeld de Linksys WMP54G (PCI), de Asus WL-138 (PCI), de Asus WL-167g (USB) of voor notebooks de onverslaanbare WL-100g.
Perfect spul hoor :)
Linksys de beste?
Ik vind linksys klote.
Ik heb veel ervaring met Sweex, Sitecom, Edimax en Linksys.
De linksys interface vind ik onoverzichtelijk en erg onduidelijk.
Ook is het zo dat mijn Sweex routertje, instellingen kan onthouden totdat je reboot.
Linksys wil vaak (vast niet alle modellen) per instelling direct rebooten.
De netwerkkaartjes van linksys vind ik ook bagger. De software is voor een leek niet fatsoenlijk uit te zetten, om WZC te gebruiken.

Allemaal hetzelfde merk?
Onzin, imho.
Alle normale merken zijn lid van de WiFi Alliance, en zullen dus compatible met elkaar moeten zijn.
Er zijn wel uitzonderingen natuurlijk, maar erg weinig.
Wel is het zo dat fabrikanten pre-N technologie hebben. Die vallen dus niet onder een standaard en kunnen dus afwijkend zijn. MiMo SuperG MAX-G, van die dingen.
Zowiezo redelijke onzin omdat het geen grote verbeteringen brengt in de maximale datadoorvoer.

Ook zou ik de keuze maken voor PCI-kaartjes, met een externe antenne, die je er gewoon op kan schroeven. USB dongle worden nogwel eens erg heet, kunnen afbreken en je USB-poort beschadigen.

Dus voor je keuze: Ik zou een Edimax nemen, een simpele.
Voordelen: Sweex en Sitecom zijn ook Edimaxen, met alleen een andere interface en CD.
Liever bij de bron blijven dan.
Edimax heeft ook twee jaar fabrieksgarantie. (Dit weet ik trouwens niet van de andere merken,.iemand?)
Linksys ben ik dus geen fan van, zoals hier boven staat. Ook vind ik de support matig. Weinig kennis. Lijkt wel HP!
Edimax heeft, imho, de beste prijs/prestatie verhouding voor de huis-tuin-keuken-markt.

Actions speak louder than words

Pagina: 1