DarthPlastic schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 15:54:
Een tijdje geleden was het ongeveer algemeen bekend dat Linksys vrijwel de beste te noemen was, ze zijn geen echt thuismerk zoals Sitecom, zijn stabiel en betrouwbaar, en bovendien heel snel.
Deze formule voor de WRT54G sloeg aan en o.a. Asus kocht het design.
Nu de nieuwere WRT's er zijn waar een structurele ontwerpverandering is gemaakt (die zeer negatief is uitgepakt) is de stabiliteit enorm gedaald, wat natuurlijk flink balen is.
Zoek je een gewone router die stabiel werkt dan raad ik de WRT54GL aan, dit is nog een versie die gebaseerd is op het oude ontwerp.
Je kan ook een Asus-router nemen uit de WL-500g-serie, die zijn ongeveer hetzelfde als een WRT54GL en hebben daarnaast ook een of meerdere USB/USB2-poorten.
Het is ook leuk dat je er alternatieve firmare zoals OpenWRT/DD-WRT etc. op kunt zetten, speel er eens mee, je kan er veel extra's mee bereiken (zoals een web/fileservertje zelfs

)
De kaartjes: Probeer allemaal hetzelfde merk te kopen, Asus of Linksys zal wel gemengd kunnen worden, maar probeer het niet veel gekker te maken aangezien elke fabrikant tegenwoordig wel zijn eigen extra's heeft waar andere merken routers niet goed tegen kunnen
Goede kaarten zijn bijvoorbeeld de Linksys WMP54G (PCI), de Asus WL-138 (PCI), de Asus WL-167g (USB) of voor notebooks de onverslaanbare WL-100g.
Perfect spul hoor

Linksys de beste?
Ik vind linksys klote.
Ik heb veel ervaring met Sweex, Sitecom, Edimax en Linksys.
De linksys interface vind ik onoverzichtelijk en erg onduidelijk.
Ook is het zo dat mijn Sweex routertje, instellingen kan onthouden totdat je reboot.
Linksys wil vaak (vast niet alle modellen) per instelling direct rebooten.
De netwerkkaartjes van linksys vind ik ook bagger. De software is voor een leek niet fatsoenlijk uit te zetten, om WZC te gebruiken.
Allemaal hetzelfde merk?
Onzin, imho.
Alle normale merken zijn lid van de WiFi Alliance, en zullen dus compatible met elkaar moeten zijn.
Er zijn wel uitzonderingen natuurlijk, maar erg weinig.
Wel is het zo dat fabrikanten pre-N technologie hebben. Die vallen dus niet onder een standaard en kunnen dus afwijkend zijn. MiMo SuperG MAX-G, van die dingen.
Zowiezo redelijke onzin omdat het geen grote verbeteringen brengt in de maximale datadoorvoer.
Ook zou ik de keuze maken voor PCI-kaartjes, met een externe antenne, die je er gewoon op kan schroeven. USB dongle worden nogwel eens erg heet, kunnen afbreken en je USB-poort beschadigen.
Dus voor je keuze: Ik zou een Edimax nemen, een simpele.
Voordelen: Sweex en Sitecom zijn ook Edimaxen, met alleen een andere interface en CD.
Liever bij de bron blijven dan.
Edimax heeft ook twee jaar fabrieksgarantie. (Dit weet ik trouwens niet van de andere merken,.iemand?)
Linksys ben ik dus geen fan van, zoals hier boven staat. Ook vind ik de support matig. Weinig kennis. Lijkt wel HP!
Edimax heeft, imho, de beste prijs/prestatie verhouding voor de huis-tuin-keuken-markt.