Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Persoonlijke ontwikkeling als arbeidsvoorwaarde

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Deze post is afgesplitst van Wat verdient een ICTer gemiddeld? (deel 2)

Omdat het hier over inkomens gaat en ik het nog niet zozeer voorbij heb zien komen, vroeg ik me af of de werkgever ook doet aan zogenaamde persoonlijke ontwikkelplannen en deze ook actief met de werknemer uitvoert?
Bij mijn werkgever wordt ik per jaar gevraagd naar mijn doelstelling over ca. 3 jaar en hoe ik deze denk te halen. Daarbij wordt dan actief een planning gemaakt om me over 3 jaar op dat punt te krijgen. Denk aan (interne) opleidingen, tijdelijk andere werkzaamheden (als dit uitkomt en wordt betaald door de klant) en... een beloning (oplopend tot een bruto maandsalaris, deze wordt wel extra belast tot 42%) op het eind van het jaar als ik de planning voor dat jaar heb 'gehaald'.

Zelf zie ik dit als een groot voordeel. Groter zelfs dan laptop/gsm van de zaak, waar je toch niets mee doet als je zelf een mooie pc hebt staan c.q. maar weinig privé mag bellen.

Deze post is niet bedoeld om een discussie op te starten, maar ik zie in dit topic veel mensen die zich afvragen 'of ze het wel goed voor elkaar hebben'. Voor mij zou bovenstaand ook meetellen als 'inkomen', ook al zou ik dan een wat lager salaris in geld hebben. De baas investeert, waardoor mijn toekomst beter kan worden vastgelegd, wat zichzelf dus ook in de toekomst weer gaat terugverdienen in salaris.

[ Voor 3% gewijzigd door een moderator op 12-09-2006 13:09 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-11 15:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Tja, mijn werkgever vergoed ook alle curcussen / studieboeken en examens voor mij. Alleen deze doet dat zonder een POP (Persoonlijk OpleidingsPlan). Ook wordt er qua werkzaamheden rekening gehouden met mijn wensen, daar hoef ik geen afspraken op papier over te maken met mijn werkgever....

Ik vind het een beetje vreemd dat je bereid bent om genoegen te nemen met minder salaris, om maar opleidingen te mogen doen. Een beetje detacheerder doet hier standaard al aan.

Wie bepaald eigenlijk of jij je planning voor een bepaald jaar gehaald hebt? En wat voor gevolgen heeft dit als "men" vindt dat je niet genoeg hebt laten zien?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Question Mark schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 13:36:
Tja, mijn werkgever vergoed ook alle curcussen / studieboeken en examens voor mij. Alleen deze doet dat zonder een POP (Persoonlijk OpleidingsPlan). Ook wordt er qua werkzaamheden rekening gehouden met mijn wensen, daar hoef ik geen afspraken op papier over te maken met mijn werkgever....

Ik vind het een beetje vreemd dat je bereid bent om genoegen te nemen met minder salaris, om maar opleidingen te mogen doen. Een beetje detacheerder doet hier standaard al aan.

Wie bepaald eigenlijk of jij je planning voor een bepaald jaar gehaald hebt? En wat voor gevolgen heeft dit als "men" vindt dat je niet genoeg hebt laten zien?
Ik zeg ook absoluut niet dat ik genoegen neem met minder salaris voor een POP! :*) Ik wilde alleen zeggen dat mensen met een minder salaris met POP, de POP mee kunnen nemen in een vergelijking met GoTTers met hoger salaris (zonder POP).

Aan het begin van het jaar worden doelstellingen (opleidingen, meer kennis opdoen van product X/vakgebied) opgezet die ik dan aan het eind van het jaar moet halen. Dit kan je zo moeilijk voor jezelf maken als je wilt. Aan het eind van het jaar wordt gekeken of de doelstellingen zijn gehaald (heb je de opleiding gedaan? Heb je kennis opgedaan van dat bepaalde product/vakgebied?).
Als "men" vindt dat ik niet genoeg heb laten zien, loop ik m'n bonus mis, maar dit kun je voorkomen door je doelstellingen beter op te stellen/te onderbouwen, zodat het moeilijker weerlegt kan worden.

Een POP vind ik daarnaast wel prettig om voor beide partijen 'verplichtingen' vast te leggen, zodat geen van beide er een loopje mee gaat nemen. Zo voorkom je dat er gouden bergen worden belooft waar vervolgens niks van terechtkomt. Ook vind ik het prettig om zo 'een stok achter de deur' te hebben en dat ik mezelf blijf ontwikkelen in mijn vakgebied.

Bij een vroegere werkgever kwam het meer dan eens voor dat ik een opleiding wilde doen, deze volledig zelf moest regelen en voorschieten (of het werd me afgeraden, omdat 'het niets voor mij was' a.ka. de tijd die ik aan de opleiding besteedde kon ik beter declarabel zijn), waarna ik wel vriendelijk werd verzocht om de resultaten kenbaar te maken. Je snapt dat daarna ook de uurlonen voor de klant omhoog gingen (mijn salaris op het eind van het jaar niet natuurlijk). Vervolgens moest ik nog zien dat ik m'n centen terugkreeg, wat soms een hoop ergernis en stress met zich meebracht (aka door de mallemolen en doorgezaagd worden of er wel reden was om de opleiding te vergoeden).

Dat laatste heb ik altijd vreemd gevonden, omdat werkgevers de opleidingen van de werknemers toch kunnen aftrekken in de administratie? Daar ben ik niet zo goed in thuis.

Ik weet ook dat bovenstaande ook weer een extreme situatie is, maar nu (met POP) weet iedereen waar die aan toe is.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2006 14:00 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 13:51:
[...]
Ik zeg ook absoluut niet dat ik genoegen neem met minder salaris voor een POP! :*) Ik wilde alleen zeggen dat mensen met een minder salaris met POP, de POP mee kunnen nemen in een vergelijking met GoTTers met hoger salaris (zonder POP).
Oh, maar dat begrijp ik ook wel :)

Mijn eerste werkgever (Yacht, destijds nog Randstad Automatiseringsdiensten) had hetzelfde principe. In praktijk kwam het erop neer dat medewerkers hun POP zo laag mogelijk probeerde te stellen, dus eenvoudig te realiseren, om op deze manier maar de gekoppelde bonus binnen te slepen.

Op die manier functioneert een POP dus niet....

Maar... wat als je qua opleidingen halverwege het jaar al voldaan hebt aan je POP, en je geeft aan dat je meer wilt doen? Je loopt gewoon kans dat deze dan geweigerd wordt, omdat deze buiten de gemaakte afspraken valt.

Mijn huidige werkgever kent mij erg goed, en weet dat hij mij niet hoeft te stimuleren om opleidingen en examens te doen. Bijna alle opleidingen doe ik middels zelfstudie, ik plan zelf mijn examens in en laat de rekening rechtstreeks naar mijn werkgever sturen. Dit jaar al 9 examens gedaan, en nooit een klacht gehoord over rekeningen oid...

Waar zou ik dan een POP voor nodig hebben?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Een opleiding voegt (als het goed is) daadwerkelijk iets toe aan je ontwikkeling, waardoor je meer waard word. Doelen kan je hier prima bij stellen: over 1 jaar heb je certificaat x en y, over twee jaar ook z, etc.

Ik zou eerder salaris 'inleveren' voor een opleidingstraject dan voor een auto.

In het pedagogische wereldje heb je overigens de zogenaamde werkervaringsplekken, waarbij je uitbetaald wordt in cursussen. Voordeel is dat je in no-time een NVO of GZ registratie hebt, waardoor je als starter _iets_ meer kans op een baan als ortopedagoog hebt. Zelf de registratie halen kost ongeveer 15.000 euro. Nadeel is wel dat je een jaar zonder geld zit.

Erg krom systeem overigens, als je bedenkt dat iedereen die een jaar of 10 geleden als pedagoog of psycholoog werkt de registratie voor nop kreeg...

[edit]@hierboven:

Zoals in elk systeem moet het wel van twee kanten komen natuurlijk. Je opleidingsdoel expres te laag stellen is net zoiets als je omzet- of verkooptarget te laag inzetten. Als je halverwege 't jaar klaar bent en meer wil doen, had je ook je target wat hoger kunnen zetten.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2006 14:12 ]

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Opleidingen maken mij inziens gewoon deel uit van je werk, behalve als het veel tijd (cq geld) gaat kosten, vb voor langere periode een (halve) dag in de week.
Dan zou er wel iets tegenover moeten staan.

Maar simpele cursus van vb 2 dagen, wat werk thuis (pakweg 16 uur) en een dag voor certificering, zou echt door je baas betaald moeten worden. Ja, je krijgt wat, maar je geeft ook, tijd die je thuis spendeert is ook niet gratis.

Klinkt krenterig, maar je werkt om te leven,
als je naast je baan ook nog een (korte) studie moet doen die je deels in je vrije tijd moet uitvoeren en dan ook nog voor moet betalen 8)7 . Moet wel van twee kanten komen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 14:09:
Ik zou eerder salaris 'inleveren' voor een opleidingstraject dan voor een auto.
Juist! Iedereen (me included) wordt gek gemaakt met een laptop/gsm/auto van de zaak. En er wordt ook flink mee gepronkt door de werknemers om te laten zien hoe goed ze het hebben (niet iedereen uiteraard!). Maar persoonlijk heb ik niks aan die gsm, omdat daarvoor het prive-tegoed ontoereikend is, voldoet m'n privé pc ook prima (en is zelfs beter en mag ik aanpassen/modden/vernaggelen naar eigen zin) en zou ik prive genoegen nemen met een representatieve auto die betrouwbaar van A naar B kan rijden (dus veel minder luxe dan een lease-auto). Een lease-auto is dan in verhouding nog wel 'goedkoper', maar toch.

Zoals je kan zien vind ik de laptop/gsm/auto als arbeidsvoorwaarde of lokkertje een beetje een dooddoener of wassen neus. Ik heb veel meer aan een gedegen toekomstplan, waar ik maar ook de baas profijt van kan hebben, zodat ik kan groeien in mijn vak.

@lblies:

Ik werk ook om te leven, niet andersom. Maar je wilt wel bijblijven in de ontwikkelingen (en dat gaat hard in de ICT). Daarom is het soms noodzakelijk om ook buiten werktijd om wat aan studie te doen.
Certificeringen etc gaan onder werktijd, interne cursussen als communicatievaardigheden/kennisoverdracht waar zo'n beetje alle collega's bij betrokken zijn gaan meestal buiten werktijd.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2006 14:48 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 14:09:
Zoals in elk systeem moet het wel van twee kanten komen natuurlijk. Je opleidingsdoel expres te laag stellen is net zoiets als je omzet- of verkooptarget te laag inzetten. Als je halverwege 't jaar klaar bent en meer wil doen, had je ook je target wat hoger kunnen zetten.
Met als risico dat je het niet haalt en je bonus misloopt...

Een POP is bedoeld als leidraad voor je carriëre-verloop. Zowel qua opleidingen als opgedane werkervaringen, met een bepaald einddoel. Beide partijen maken hier afspraken over en deze worden jaarlijks herzien.

Wat ik niet goed begrijp is dat men (extra) beloond wordt voor het behalen van je POP. Je neemt als werkgever dan bewust het risico dat men de POP extra laag gaat inzetten, puur om de bonus te halen. Terwijl iedereen weet dat als je in de detachering (of welke "hogere" functie dan ook), dat je moet blijven werken aan je ontwikkeling en groei. Wil je dit niet? --> Exit dus. Of denk ik nu te simpel?

Even mijn mening samengevat:

Ik vind het uitstekend wanneer een werkgever zich actief bemoeid met het sturen en stimuleren van groei van werknemers. Denk bij groeien aan zaken als werkervaring, opleidingen, certificeringen, etc.

Ook de werknemer zal dit moeten willen, en zal ook bereidt moeten zijn om dit deels in privé-tijd te doen. Uiteindelijk levert dit hem aan het einde van het jaar salarisverhoging op.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Iblies schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 14:32:
Klinkt krenterig, maar je werkt om te leven,
als je naast je baan ook nog een (korte) studie moet doen die je deels in je vrije tijd moet uitvoeren en dan ook nog voor moet betalen 8)7 . Moet wel van twee kanten komen.
Opleidingen doe je voor jezelf. Ik heb voor mijn huidige baan geen opleidingen meer nodig, dus doe ik naast mijn werk opleidingen (op eigen kosten) voor mijn toekomst. Logisch toch?

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 14:34:
...
@lblies:

Ik werk ook om te leven, niet andersom. Maar je wilt wel bijblijven in de ontwikkelingen (en dat gaat hard in de ICT). Daarom is het soms noodzakelijk om ook buiten werktijd om wat aan studie te doen.
Certificeringen etc gaan onder werktijd, interne cursussen als communicatievaardigheden/kennisoverdracht waar zo'n beetje alle collega's bij betrokken zijn gaan meestal buiten werktijd.
Het zou bepaalde branches sieren als ze een x-aantal dagen krijgen waarbij je mag bijscholen. Bij recht is dat heel gebruikelijk, het zou je werkgever alleen schaden als je niet een beetje up-to-date bent.
Bij de belastingdienst is dat ook gebruikelijk en zelfs de mogelijkheid om je Master te gaan halen als je alleen bachelor hebt.
Belastingdienst betaalt opleiding, alleen je krijgt de vrije dag die je nodig hebt niet uitbetaald.
Lethalis schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 15:02:
[...]

Opleidingen doe je voor jezelf. Ik heb voor mijn huidige baan geen opleidingen meer nodig, dus doe ik naast mijn werk opleidingen (op eigen kosten) voor mijn toekomst. Logisch toch?
Ik doel meer op bijscholing en extra dimensies van je werk leren. Bij mijn bijbaantje bij AH-DC ben ik principe een coordinerend magazijnmedewerker,
maar ik vb een willekeurige NTI-cursus plukken die relevant is in het distributieproces, en dat mag vanalles zijn, en dat kan vanalles zijn, alleen twee eisen,
je moet het halen voordat je aan de volgende begint en het mogen alleen cursussen zijn. Iets meer alleen in overleg.

Als je op eigen houtje een nieuwe studie begint, ben je verder ook vrij in, maar daar heeft je werkgever weinig mee te maken denk ik.

Verwijderd

Question Mark schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 14:50:
[...]
Met als risico dat je het niet haalt en je bonus misloopt...

Een POP is bedoeld als leidraad voor je carriëre-verloop. Zowel qua opleidingen als opgedane werkervaringen, met een bepaald einddoel. Beide partijen maken hier afspraken over en deze worden jaarlijks herzien.

Wat ik niet goed begrijp is dat men (extra) beloond wordt voor het behalen van je POP. Je neemt als werkgever dan bewust het risico dat men de POP extra laag gaat inzetten, puur om de bonus te halen. Terwijl iedereen weet dat als je in de detachering (of welke "hogere" functie dan ook), dat je moet blijven werken aan je ontwikkeling en groei. Wil je dit niet? --> Exit dus. Of denk ik nu te simpel?
Ja, je denkt te simpel. Neem een willekeurige sales-, consultant- of managementpersoon. Werken allemaal met targets. Vaak targets in euro's, maar soms ook in andere eenheden: HRM-manager met het terugdringen van ziekteverzuim met x% ofzo. Dat is niets anders dan het stellen van een certificaat of diploma als target.

En overal neemt de werkgever bewust het risico dat er te laag ingezet wordt. :P

Voordeel van een target waarbij je jezelf ontwikkeld is dat 't je niet meer 'afgepakt' kan worden. In elke volgende baan heb je er (in meer of mindere mate) wat aan. Daarom vind ik het niet heel gek als je (een deel) in je eigen tijd doet. Moet natuurlijk niet de spuigaten uitlopen, maar daar is iedereen het wel over eens geloof ik.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2006 16:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 16:50:
[...]

En overal neemt de werkgever bewust het risico dat er te laag ingezet wordt. :P

Voordeel van een target waarbij je jezelf ontwikkeld is dat 't je niet meer 'afgepakt' kan worden. In elke volgende baan heb je er (in meer of mindere mate) wat aan. Daarom vind ik het niet heel gek als je (een deel) in je eigen tijd doet. Moet natuurlijk niet de spuigaten uitlopen, maar daar is iedereen het wel over eens geloof ik.
Enne, een beetje werkgever gaat echt niet akkoord met 1 communicatiecursusje per jaar hoor. Zelf moet ik dus minimaal 3 communicatiecursussen (o.a. ook conflicthantering etc.) en ca. twee vakgerelateerde cursussen (waarvan ook met certificering).

Daarbij moet ik natuurlijk ook niet teveel hooi op de vork nemen, want naast de POP-bonus, is er natuurlijk ook nog een declarabel-bonus. Teveel opleidingen onder werktijd (en hoofdzakelijk bankzitten) kan je dus deze laatste kosten.

Zelf als werknemer wil je dus niet te hoog inzetten, maar ook niet te laag (als je er serieus mee bezig bent), doordat je kennis dan gaat achterlopen.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2006 17:20 . Reden: typo ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik denk dat jullie me niet helemaal begrijpen. Kijk nog eens naar mijn eerdere post en dan met name de "samenvatting" van mijn mening. (en da's net het stuk wat niet gequote wordt):

Ik ben helemaal voor ontwikkeling en groei van een medewerker en vindt het super dat een werkgever zich hier actief mee bemoeid. En ja, ook ik ben veel (privé) tijd kwijt met studies. Dat hoort nou eenmaal bij je functie... Klaar.

Het enige waar ik "moeite" mee heb, is dat een werknemer beloond wordt voor iets waarvan ik vindt dat het bij zijn functie hoort. Waarom krijgt een werknemer een bonus voor het halen van wat certificaten? Ik vindt dat dit gewoon bij je werk/functie hoort.

Nogmaals: zowel mijn werkgever als ik weten allebei goed welke richting ik qua werkzaamheden/carriëre naar toe wil. Hier hoeven we verder geen afspraken over te maken. We zijn nu september, ik heb dit jaar middels zelfstudie 9 vakgerelateerde examens gedaan. Vorige week heb ik nummer 10 ingepland. Ook zonder een afspraak op papier lopen mijn studies wel. Waarom zou ik dan een POP op moeten gaan stellen?
Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 14:34:
[...]. Ik heb veel meer aan een gedegen toekomstplan, waar ik maar ook de baas profijt van kan hebben, zodat ik kan groeien in mijn vak.
Eens, alleen hoef ik geen POP zolang elk examen wat ik wil doen maar goedgekeurd wordt. Als ik ooit zou switchen van werkgever, dan is dit wel degelijk een eis die ik zou stellen.

[ Voor 39% gewijzigd door Question Mark op 12-09-2006 18:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Question Mark schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 18:39:
Ik denk dat jullie me niet helemaal begrijpen. Kijk nog eens naar mijn eerdere post en dan met name de "samenvatting" van mijn mening. (en da's net het stuk wat niet gequote wordt):

Ik ben helemaal voor ontwikkeling en groei van een medewerker en vindt het super dat een werkgever zich hier actief mee bemoeid. En ja, ook ik ben veel (privé) tijd kwijt met studies. Dat hoort nou eenmaal bij je functie... Klaar.

Het enige waar ik "moeite" mee heb, is dat een werknemer beloond wordt voor iets waarvan ik vindt dat het bij zijn functie hoort. Waarom krijgt een werknemer een bonus voor het halen van wat certificaten? Ik vindt dat dit gewoon bij je werk/functie hoort.

Nogmaals: zowel mijn werkgever als ik weten allebei goed welke richting ik qua werkzaamheden/carriëre naar toe wil. Hier hoeven we verder geen afspraken over te maken. We zijn nu september, ik heb dit jaar middels zelfstudie 9 vakgerelateerde examens gedaan. Vorige week heb ik nummer 10 ingepland. Ook zonder een afspraak op papier lopen mijn studies wel. Waarom zou ik dan een POP op moeten gaan stellen?
Niet iedereen is zo actief met zijn toekomst bezig. Ik weet het niet zeker, maar ik kan me voorstellen dat een POP stabiliteit geeft in de organisatie. In de zin van, werknemers op een bepaald niveau krijgen en houden. Zelf zie ik nog wel veel mensen in m'n vakgebied die het liefst van 9 tot 5 werken en daarna niets meer willen doen. Vooral voor deze mensen lijkt mij een POP een goede stimulans.
Voor jou is een POP eigenlijk ook niet nodig, zolang jij en je werkgever zich maar aan hun afspraken houden (zoals ook gebeurd).

De bonus kun je zeker tegendraads zien. En natuurlijk kan je rekenen op een salarisverhoging na het behalen van de certificaten X en Y. Maar daarnaast breng je de company met je opgedane kennis ook op een bepaald niveau, waardoor de kwaliteit van het bedrijf in zijn geheel toeneemt. Je helpt dus indirect mee het bedrijf op een hoger niveau te brengen. In die zin vind ik de bonus dus terecht.

• meelmark
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-02 13:26
ik ga starten met een traineeship, waarbij je twee jaar lang wordt ondersteunt met cursussen bij hmmm .. de baak geloof ik heet het. dus dan is het juist gericht op persoonlijke ontwikkeling.

ik heb er nog nooit van gehoord dat het als arbeidsvoorwaarde specifiek wordt opgenomen: meestal vind zoiets mondeling plaats.. ben benieuwd

[ Voor 43% gewijzigd door meelmark op 14-09-2006 16:59 ]

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

Pagina: 1