Auto's openbreken zonder schade

Pagina: 1
Acties:
  • 1.257 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vele media hebben het al gemeld:
Criminelen blijken een nieuwe nog onbekende techniek toe te passen voor het inbreken in auto's. In Stadskanaal is de afgelopen weken op die wijze in zo'n 30 auto's ingebroken. De elektrische deurvergrendeling werd geopend zonder de auto te beschadigen. De politie staat voor een raadsel en onderzoekt welk apparaatje de dieven hebben gebruikt.

De inbraken vonden plaats in auto's van diverse merken. De Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) zegt bezorgd te zijn ''dat er kennelijk een apparaat is uitgevonden waarmee de elektrische vergrendeling van auto's kan worden geopend''
Bovenstaande Quote komt van Fok

Weet hier iemand meer van. Voornamelijk ben ik vanzelfsprekend geinteresseerd om welke merken het gaat. Ik kan hier niets over vinden, maar er werd wel geproken over een beperkt aantal merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:16
Tegenwoordig zie je natuurlijk steeds meer van die alarmen die je met een afstand- bediendinkje kan uitzetten en vaak kan je dan zelfs de deuren ontgrendelen met zo'n ding. Dus al kan je zoiets nabootsen, dan ben je inderdaad snel binnen zonder de auto echt 'open te breken'.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

PWM schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 10:55:Weet hier iemand meer van. Voornamelijk ben ik vanzelfsprekend geinteresseerd om welke merken het gaat. Ik kan hier niets over vinden, maar er werd wel geproken over een beperkt aantal merken.
De meest gestolen auto van Nederland zal er vast wel tussen zitten dus als ik correct gok heb jij er dan ook last van, je had een VW toch ;) (ik ook dus join the club :P)

Ik ben verder geen expert, maar is dit niet al oud nieuws? Gewoon de frequentie zoeken waarmee zo'n auto geopend wordt en klaar is kees?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Ze hebben een kastje, die de frequentie opneemt als jij je auto losklikt. Dat kastje kunnen zij weer gebruiken als je er later weer parkeert, dan is het een kwestie van klikken en zij hebben dan je deur los.

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-05 19:56

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

En afluisteren natuurlijk,

elk signaal wat je stuurt kan worden opgevangen. Aangezien er in je afstandsbediening alleen een zender zit en geen ontvanger, is er geen 2 weg verificatie protocol aanwezig, als jij kunt opvangen wat er verstuurd word, en je zend dit onbewerkt weer door, tja dan gaan de deuren open.

Wanneer de gestuurde code (lijkt mij tenminste dat je een code stuurt) ook nog eens iets te maken heeft met de key-pair uitwisseling van je startonderbreker, dan ben je natuurlijk dichtbij het omzeilen hiervan

Beste film ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-06 11:48

Beugelfles

I love rusty spoons

PWM schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 10:55:
Vele media hebben het al gemeld:

[...]

Bovenstaande Quote komt van Fok

Weet hier iemand meer van. Voornamelijk ben ik vanzelfsprekend geinteresseerd om welke merken het gaat. Ik kan hier niets over vinden, maar er werd wel geproken over een beperkt aantal merken.
De qoute komt van Fok, is hij ook al opgedoken op andere nieuwswebsites? Als je Nederland bang wil maken dan doe je dat door te zeggen dat dieven alle electrische deurvergrendelingen open kunnen maken.

En als het echt zo makkelijk is, wat kan je er dan tegen doen?

offtopic:
het woord hoax komt in me op

[ Voor 4% gewijzigd door Beugelfles op 12-09-2006 11:07 ]

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Of je steelt een automatische deur vergendeling uit iemands broek zak, je drukt op de knop en je ziet meteen welke auto je moet hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

grolschbeugel schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 11:06:
Niets. Als ze je auto echt willen hebben zal een echte autodief het echt niet tegenhouden.
offtopic:
het woord hoax komt in me op
Waarom? Theoretisch is het dus best mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoZe
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:36
www.nu.nl schrijft dit:
Mogelijk nieuwe methode auto-inbraken

Uitgegeven: 11 september 2006 17:13
STADSKANAAL - In het Groningse Stadskanaal hebben de afgelopen weken zeker dertig auto-inbraken plaatsgevonden waarbij waarschijnlijk gebruik is gemaakt van een nieuwe inbraakmethode. Het ging om voertuigen met elektrische deurvergrendeling die zonder sporen van braak werden geopend. Dat heeft de politie maandag bekendgemaakt.

Volgens een politiewoordvoerder hebben de inbrekers verschillende merken en typen auto's geopend. "We staan voor een raadsel. Braaksporen zijn niet aangetroffen en ook getuigen missen we", aldus de woordvoerder.

Agenten onderzoeken of er apparaten op de markt zijn, waarmee auto's met elektrische deurvergrendeling kunnen worden geopend.

[ Voor 80% gewijzigd door MoZe op 12-09-2006 11:15 ]

VAO: K'nex Big Ball Factory 63045

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79417

Een klasgenoot van me kon het zelfs

Een PDA met IR (ontvanger), wat freeware en klaar. Signaal oppikken met PDA, door de software halen en weer uitzenden. Hij kon idd de auto met zn PDA opmaken (eigen ogen gezien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
grolschbeugel schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 11:06:
[...]

Sleutel gebruiken in plaats van een afstandbediening ;) Sowieso is zo'n afstandbediening toch overbodige luxe, want je loopt toch naar je auto toe en nu blijkt dat het nog eens gevaren met zich mee zou kunnen brengen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:15

JT

VETAK y0

Anoniem: 79417 schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 11:16:
Een klasgenoot van me kon het zelfs

Een PDA met IR (ontvanger), wat freeware en klaar. Signaal oppikken met PDA, door de software halen en weer uitzenden. Hij kon idd de auto met zn PDA opmaken (eigen ogen gezien)
Met IR een auto openen ? Zat vast nog wel een ander stukje hardware bij.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Hahn schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 11:16:
[...]
Sleutel gebruiken in plaats van een afstandbediening ;) Sowieso is zo'n afstandbediening toch overbodige luxe, want je loopt toch naar je auto toe en nu blijkt dat het nog eens gevaren met zich mee zou kunnen brengen ook.
Nee een sleutel is feil-loos :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000

JT

VETAK y0

Ik heb mijn auto in 30 seconden zonder sleutel en zonder schade open.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:41
JT schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 11:20:
[...]

Wat oudere auto´s met AB maken volgens mij nog wel gebruik van IR. Dan zie je ergens (vaak in de buurt van de binnenspiegel) ook een IR-ontvanger zitten. Je moet ook redelijk dicht bij de auto staan voordat hij open gaat, althans in vergelijking met nieuwe auto´s waarbij 10tallen meters geen enkel probleem is.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:50
JT schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 11:20:
[...]

Hoeft niet :) De 106 van mijn moeder gaat ook via IR. Een vorige Mercedes van mijn vader ook.

Die laatste heb ik nog een keer met mijn horloge open gemaakt. Ik had zo'n Casio met tv-afstandsbediening erin. Sleutel erbij, op leer modus, code kopieëren en ik kreeg de auto open \o/
dat lukte maar 1x, dus of er nu een algoritme achter zat of dat de auto onthield welke codes al gebruikt waren weet ik niet, maar open was hij...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
De opties zijn al genoemd, erg makkelijk.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoZe
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:36
Paul Nieuwkamp schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 11:43:
[...]
Hoeft niet :) De 106 van mijn moeder gaat ook via IR. Een vorige Mercedes van mijn vader ook.

Die laatste heb ik nog een keer met mijn horloge open gemaakt. Ik had zo'n Casio met tv-afstandsbediening erin. Sleutel erbij, op leer modus, code kopieëren en ik kreeg de auto open \o/
dat lukte maar 1x, dus of er nu een algoritme achter zat of dat de auto onthield welke codes al gebruikt waren weet ik niet, maar open was hij...
Klasgenoot van mij kon dat ook idd met zo'n horloge. Veel scooter-alarmen werkten in die tijd ook via IR -> feest in het fietsenhok!

Maar tegenwoordig werken bijna alle systemen met RF, wat een groter bereik heeft. Nadeel is dus dat derden dit signaal ook van grotere afstand kunnen oppikken.

VAO: K'nex Big Ball Factory 63045

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

ik weet dat het vroeger idd makkelijk kon bij IR modellen, maar dacht dat het inmiddels allemaal wel systemen waren met 'rollende codes' waarbij je niet de opgenomen frequentie weer af kon spelen omdat het code nummer elke keer veranderd..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:12
Vraag me toch echt af of dit zomaar kan.
Onlangs toevallig ontdekt dat als ik mijn mijn AB de auto ontgrendel, en dan mijn 2de sleutel wil gebruiken om de auto te starten er helemaal niks gebeurd.
Ik moest echt de sleutel gebruiken waarmee de auto geopend is om hem te kunnen starten.
Volgens mij zit er dus wel degelijk ergens een controle. En dit was dan nog maar een simpele Nissan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Eigenlijk heeft dit bericht geen nieuwswaarde aangezien de politie, althans de nationale recherche, hiervan op de hoogte is.

Voor elke auto is er een masterkey verkrijgbaar om de auto te starten, inclusief meest nieuwe modellen,
openen kan zonder moeite als je een afstandsbediening hebt, niet alleen makkelijk voor jou, maar ook voor een crimineel.
Pincode om de auto te starten kan worden omzeild, maar ik ken maar weinig mensen die het ding aan hebben staan.
Zogeheten locks voor je lichtmetalen velgen liggen vaak kant en klaar ind de auto, of het is een "standaardlock" die een willekeurige garage ook heeft.
etc
etc

Verrast nee,
ik denk alleen dat mensen met een dure auto een illusie armer zijn, want dit kan allang al.

edit; Overigens een troost, bepaalde type alarms zijn nog problematisch, daar wordt gebruikt gemaakt van een combinatie met oa gps, maar die zijn te overzien.

[ Voor 9% gewijzigd door Iblies op 12-09-2006 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Fire69 schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 12:17:
Vraag me toch echt af of dit zomaar kan.
Onlangs toevallig ontdekt dat als ik mijn mijn AB de auto ontgrendel, en dan mijn 2de sleutel wil gebruiken om de auto te starten er helemaal niks gebeurd.
Ik moest echt de sleutel gebruiken waarmee de auto geopend is om hem te kunnen starten.
Volgens mij zit er dus wel degelijk ergens een controle. En dit was dan nog maar een simpele Nissan.
En autodieven stelen natuurlijk ook altijd auto's met behulp van sleutels..? Het gevaarlijkste punt voor een autodief is de auto openkrijgen. Als dat heel makkelijk en zonder schade kan, dan is het daarna alleen wat draadwerk (oid) en weg is je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Iblies schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 12:18:

Zogeheten locks voor je lichtmetalen velgen liggen vaak kant en klaar ind de auto, of het is een "standaardlock" die een willekeurige garage ook heeft.
ik heb eigenlijk geen idee waar de mijne liggen, ik hoop in de auto, anders heb ik een probleem bij een lekker band.. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Hahn schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 12:19:
[...]

En autodieven stelen natuurlijk ook altijd auto's met behulp van sleutels..? Het gevaarlijkste punt voor een autodief is de auto openkrijgen. Als dat heel makkelijk en zonder schade kan, dan is het daarna alleen wat draadwerk (oid) en weg is je auto.
Nee, blijkbaar doen ze het met behulp van AB's :P Ik wilde maar zeggen dat er toch ergens een controle inzit.
Het zou me echt zwaar verwonderen dat zo een AB telkens dezelfde code uitstuurt naar je auto.
Dat zal wel met een algoritme versleuteld worden. Anders was dit soort diefstallen wel al veel vroeger bovengekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Fire69 schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 12:30:
[...]

Nee, blijkbaar doen ze het met behulp van AB's :P Ik wilde maar zeggen dat er toch ergens een controle inzit.
Het zou me echt zwaar verwonderen dat zo een AB telkens dezelfde code uitstuurt naar je auto.
Dat zal wel met een algoritme versleuteld worden. Anders was dit soort diefstallen wel al veel vroeger bovengekomen
Het is al jarenlang bekend,
vraag een willekeurige sleutelmaker naar een masterkey, of denk je dat ze je auto gaan molestreren als je je sleutel kwijt bent. VW bied het zelfs aan als service 8)7 . Je moet vooral denken dat je slot uniek is als er 2 mln wagens van de band gerold zijn.
Vraag iedereen die een keer beveiliging heeft gelopen hoeveel sleutels hij heeft voor en pand met 200 deuren.

http://www.jetkeys.com/homepage.htm
en nog meer van die vage sites.
Denk eens aan de klopmethode om een willekeurig huisdeurslot te openen. Methodes bestaat allang...
Veiligheid is een illussie, moet een gemiddelde tweaker toch wel weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Of je neemt zo'n plastic strip die altijd om pakken kranten en dergelijke zitten. ff tussen de rubbers door drukken en je trekt zo die pennetjes omhoog. Geen schade, niets geen electronica, maar wel deur open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:00

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Tja, het is allemaal maar fictie; ik zie 2 of 3 weken geleden nog een of andere hoge pief op TV in het nieuws met trots een nieuw nederlands paspoort met een chip erin tonen. Om zijn woorden moest ik heel hard lachen: "Vanwege de geavanceerde versleutelings techniek is het onmogelijk om dit paspoort na te maken" :+ ... Eigenlijk moest ik ervan huilen.
Ik geef het 2 maanden en dan woorden de eerste valse paspoorten met valse (en goed werkende) chip al weer afgeleverd.

Voor wat betreft alles wat zonder draadje communiceerd:
(dus optisch (IR), radio signalen, Wifi, C2000/P2000 ... noem maar op)
Als *iemand* het *echt* wil; dan is het kraakbaar / afluisterbaar. Mensen die dit niet inzien leven in de Efteling.

Nog een verhaaltje van vroeger toen ik op de MTS in Utrecht zat: (jaar of 13 geleden)
Ik had zo'n HP pocket pc (lx ... nogwat) daarop zat een IR interface en een handig dos programmatje. M'n pa kreeg destijds een nieuwe auto, voor het eerst had ie een auto met (IR) afstands bediening. Toen hij die dag niet oplette, 'leerde' ik de code in mijn HP pocket pc.
Op het moment dat hij de auto wilde laten zien en 'm open wilde doen zei ik; ach pa, ik maak 'm wel open. *klik* auto open. Blik van m'n pa: :?

[ Voor 26% gewijzigd door remco_k op 12-09-2006 13:24 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 14:29

Mx. Alba

hen/die/zij

Iblies schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 13:00:
Veiligheid is een illussie, moet een gemiddelde tweaker toch wel weten ;)
Check. Je auto moet gewoon minder makkelijk te openen zijn dan de auto ernaast, dan zit je al vrij goed ;) Maar als ze er echt in willen, komen ze er echt wel in.

Afstandsbediening is wel handig. Je kan de deuren openen zonder zo lastig je sleutel uit je zak te halen en het sleutelgat te zoeken enzo... Maar er zit één groot nadeel aan. Ze hoeven maar je sleutels te rollen, de parkeerplaats op te lopen, en op het knopje te drukken, en voilà, de auto die bij de sleutel hoort begroet je met een vrolijke bliepbliep en lichtsignalen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Ik zal ook nooit begrijpen wat mensen zou interressant vinden aan het op afstand ontgrendelen van je auto.

Dat het misschien nodig kan zijn als er een hoosbij is waarbij elke seconde telt, ala,
maar voor de rest :? Je moet er sowieso heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Erheen, ja. Maar een sleutel uit je zak vissen en in het sleutelgat steken is wat anders. Ik heb een aantal keren auto's gehuurd met afstandbediening en ik moet zeggen dat het wel handig was. Mijn eigen auto heeft centrale vergrendeling maar alleen vanaf de bestuurdersdeur, soms zou ik wel willen dat ik met een druk op de knop op afstand alles open kon doen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Laatst online: 08-06 18:11
D'r zijn idd bepaalde masterkeys in de omloop die algoritme's héél makkelijk kunnen leren.

Ze zien iemand parkeren, pakken het signaal op, software op die masterkey doet wat berekeningen en klaar. Ik had voor 2 weken geleden nog een duitse site die claimde elke auto open te kunnen maken die CV had. Ben alleen de URL kwijt |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Little Bear
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom dan geen DRM in autosleutelontgrendelingssignalen? :o

Life is simple, make choices, don't look back...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Het maakt toch niet uit hoe je het signaal verzend, of die gencryped is, of DRM, of wat dan ook.

Zo gauw je het signaal kunt emuleren, ben je binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4Skunk
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-02 14:30

D4Skunk

Kind of Blue

Daarom moet er bij mij, vanaf het moment dat er een deur geopend wordt, binnen de 5 minuten een code ingegeven worden, of de motor blokkeert.
De dief kan dus netjes vertrekken, maar zal wel na enkele minuten serieus i/d problemen komen, als er vanalles begint te biepen...
100% effectief zal het wel niet zijn, maar elke extra beveiliging ontmoedigt de dieven een beetje meer. ('t moet natuurlijk nog praktisch blijven ook he ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Iblies schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 13:56:
Ik zal ook nooit begrijpen wat mensen zou interressant vinden aan het op afstand ontgrendelen van je auto.

Dat het misschien nodig kan zijn als er een hoosbij is waarbij elke seconde telt, ala,
maar voor de rest :? Je moet er sowieso heen.
Al eens gezien hoeveel oudere auto's (zonder AB dus) helemaal bekrast zijn rond het sleutelgat? Verkeerd mikken doet iedereen wel eens, zeker in het donker, en dan heb je dus op termijn zo'n leuke motiefje op je deur staan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:49
1 woord: wardriven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:25

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

soepkip schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 11:05:
En afluisteren natuurlijk,

elk signaal wat je stuurt kan worden opgevangen. Aangezien er in je afstandsbediening alleen een zender zit en geen ontvanger, is er geen 2 weg verificatie protocol aanwezig, als jij kunt opvangen wat er verstuurd word, en je zend dit onbewerkt weer door, tja dan gaan de deuren open.

Wanneer de gestuurde code (lijkt mij tenminste dat je een code stuurt) ook nog eens iets te maken heeft met de key-pair uitwisseling van je startonderbreker, dan ben je natuurlijk dichtbij het omzeilen hiervan
Ik heb ooit een "masterclass" (klinkt duurder dan dat het is) over cryptografie gevolgd op de Radboud Universiteit. Ook eens gehad over de beveiliging van deze autosystemen. Zei konden niet aangeven hoe het daadwerkelijk werkte, aangezien de autofabrikanten geen informatie over het systeem gaven. Maar ze gaven wel aan dat het over het algemeen toch wel een twee-weg systeem is. Op die manier heb je namelijk niet genoeg om simpelweg het gestuurde signaal van de AB uit de lucht op te vangen en te kopieren, maar moet er ook een verificatie plaatsvinden, die alleen mogelijk is als je daadwerkelijk over de originele autosleutel beschikt.

En natuurlijk is er ook een masterkey die de sloten open kan maken, en ik denk dan ook dat er in dit geval dus "gewoon" sprake is van zo'n key.

Deze tekst is puur gebaseerd op informatie die me 2-3 jaar geleden naar het hoofd is gegooid. Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Schade ten gevolge van foutieve informatie in deze tekst kan niet verhaald worden op de auteur van deze tekst.

(aanvullingen en verbeteringen van deze tekst zijn altijd welkom)

[ Voor 10% gewijzigd door bartvl op 12-09-2006 15:05 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.B.
  • Niet online
Het is ook een 2weg systeem, want bij de meeste autos gaat er als het signaal niet goed ontvangen wordt door de auto cq de sleutel geen terugkoppelijk krijgt een rood lampje op de afstandsbediening knipperen. (ervaring met VW en Mercedes (HUF afstandsbedieningen)

HUF sleutel zoals VW ze gebruikt Je ziet linksboven het lampje zitten.

[ Voor 30% gewijzigd door P.B. op 12-09-2006 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Ik heb ook begrepen dat bij een afstandsbediening van de Touran uitgeschakeld wordt als er na drie keer drukken op de knop er geen respons is van de auto. En dat de sleutel "ulocked" (vaag in deze context :P) wordt als je de sleutel in het sleutelgat omdraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Over andere elektronische onderbrekingssystemen gesproken, het schijnt dat in Citroëns een totaalonderbreker zit die getriggerd wordt als er een ongeluk is. Het probleem is alleen dat hij soms bij een fikse hobbel ook denkt dat er een ongeluk is geweest. "vroem*baf*pruttel - stil" :/ :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip

soepkip

Duncan schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 15:32:
Het is ook een 2weg systeem, want bij de meeste autos gaat er als het signaal niet goed ontvangen wordt door de auto cq de sleutel geen terugkoppelijk krijgt een rood lampje op de afstandsbediening knipperen. (ervaring met VW en Mercedes (HUF afstandsbedieningen)

HUF sleutel zoals VW ze gebruikt Je ziet linksboven het lampje zitten.
Dan heb je niet op zitten letten,
Alleen de startonderbreking is een 2-weg communicatie, dit gebeurt pas wanneer je je sleutel in het contactslot zet.(met fysiek contact)

Voor het openen van de CV is het eenweg communicatie, alleen de zender/sleutel zend, de auto ontvangt

Beste film ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
soepkip schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 15:47:
Alleen de startonderbreking is een 2-weg communicatie, dit gebeurt pas wanneer je je sleutel in het contactslot zet.(met fysiek contact)

Voor het openen van de CV is het eenweg communicatie, alleen de zender/sleutel zend, de auto ontvangt
Deze soepkip hoeft vandaag nog niet verwerkt te worden ;)
Bij het contactslot zit inderdaad een antenne welke deel uitmaakt van een 2-weg communitie tussen de startonderbreker en de ECU. Voor de deuren niet. Dat is gewoon 1-weg communicatie.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-05 22:58
Maar het is voor afstandsbedieningen wel iets met rollende codes, dat hij alleen bij één van de codes die op de sluitcode moeten volgen opengaat. En niet op een eerdere code, of dezelfde code.
Dat geeft je een redelijk beperkt tijdwindow om hem te openen. Als crimineel dan.
Je moet namelijk de sluitcode opvangen en daaruit de volgende zien te genereren, voordat de auto weer een keer open gedaan wordt. Want dan kan je weer van voor af aan beginnen ;)

[ Voor 27% gewijzigd door cryforhelp op 12-09-2006 16:39 ]

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Mx. Alba schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 15:40:
Over andere elektronische onderbrekingssystemen gesproken, het schijnt dat in Citroëns een totaalonderbreker zit die getriggerd wordt als er een ongeluk is. Het probleem is alleen dat hij soms bij een fikse hobbel ook denkt dat er een ongeluk is geweest. "vroem*baf*pruttel - stil" :/ :D
eerste klopt, 2de nognooit van gehoord...

zijn het niet toevallig allemaal VAG auto's? > http://forum.fok.nl/topic/866623

[ Voor 8% gewijzigd door Rev! op 12-09-2006 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Rev! schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 16:43:
Bij mij "op het dorp" zijn er drie mensen die dat een keer direct of indirect hebben meegemaakt. Flinke hobbel (maar dan ook echt een FLINKE hobbel) en alles viel uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Rev! schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 16:43:
[...]

zijn het niet toevallig allemaal VAG auto's? > http://forum.fok.nl/topic/866623
Is het niet een soort safety systeem waar de benzineleiding afgesloten word om brandgevaar te beperken.. zoiets heb ik een keer gehoord..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
cryforhelp schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 16:38:
Maar het is voor afstandsbedieningen wel iets met rollende codes, dat hij alleen bij één van de codes die op de sluitcode moeten volgen opengaat. En niet op een eerdere code, of dezelfde code.
Dat geeft je een redelijk beperkt tijdwindow om hem te openen. Als crimineel dan.
Je moet namelijk de sluitcode opvangen en daaruit de volgende zien te genereren, voordat de auto weer een keer open gedaan wordt. Want dan kan je weer van voor af aan beginnen ;)
Zoek eens op "oem transponder key".

PR-managers maken het vaak mooier dan het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105758

Doet me denken aan de tijd dat de meeste fietsen nog zo'n simpel slot hadden die je kon openen met zo een blik opener ding waar vaak vis in zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.B.
  • Niet online
soepkip schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 15:47:
[...]

Hoe kan het dan dat als de deuren succesvol geopend worden dat er geen rood lampje brandt, maar als ze niet succesvol geopend worden, als je bijv. binnen zit, dat er dan wel een rood lampje brandt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Mx. Alba schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 16:46:

Bij mij "op het dorp" zijn er drie mensen die dat een keer direct of indirect hebben meegemaakt. Flinke hobbel (maar dan ook echt een FLINKE hobbel) en alles viel uit...
Doet me denken aan het soorgelijk probleem genaamd TOS :( Daar zijn veel ongelukken mee gebeurd in het begin ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

TOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
De meeste sleutels die momenteel gebruikt worden, zijn 1-weg communicatie. 2-weg communicatie wordt gebruikt in nieuwere systemen. (Vooral de gadget systemen zoals keyless entry)

De encryptie die door fabrikanten wordt toegepast in de 1-weg communicatie systemen is erg eenvoudig. Dit komt doordat de gebruikte chips in de sleutels, meestal wordt er gebruik gemaakt van een SOC met daarin een erg kleine uC, die heeft niet de capaciteit voor ingewikkelde encryptie.

Dit vond ik nog over het onderwerp:
http://rfidanalysis.org/DSTbreak.pdf
http://rfidanalysis.org/

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip

soepkip

-DarkShadow- schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 20:05:
De meeste sleutels die momenteel gebruikt worden, zijn 1-weg communicatie. 2-weg communicatie wordt gebruikt in nieuwere systemen. (Vooral de gadget systemen zoals keyless entry)
En daarom hebben die systemen ook een kleinere radius.

Ik herinner me trouwens een artikeltje van een tijdje geleden (welke ik niet meer terug kan vinden) dat er een zwak punt zat in de transponder communicatie tussen de key en startonderbreker.
bij het X aantal maal pollen van een key (kan x keer per miliseconde) kon er een patroon worden ontdekt waardoor het kraken van de key pair een stuk eenvoudiger werd. Hierbij moet je voorstellen dat je binnen 3 tot 5 minuuten de beveiliging omzeilt hebt. voor een autodief een eeuwigheid, maar je hebt hem wel onbeschadigt, en kunt een blanco key programeren

Beste film ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

3 tot 5 minuten valt wel mee hoor. Je hoeft alleen maar "onopvallend" zo lang in de buurt van iemand te staan die zo'n sleutel op zak heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002

Wom

Ik kan me een verhaal herinneren van een werknemer van de Opel fabriek in Antwerpen (of was het nu Gent.. ) dat ze daar een hele serie hadden die per abuis met één afstandsbediening te openen was. Schijt dat er een klein hondertal aan auto's erop reageerde.

Dit overigens geheel terzijde.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-04 16:51
Moderne auto's hebben een AB op 2.45Ghz (zelfde als wifi en bluetooth). Er is inderdaad geen 2-weg communicatie. maar het algoritme wat erin verwerkt is zorgt ervoor dat iedere key maar 1 keer kan worden gebruikt. Je AB gebruikt iedere code dus ook maar 1 keer. De auto en de AB zijn gesynchroniseerd, maar de auto accepteerd ook de volgende 10 of 20 codes in de reeks, dit is voor het geval dat je je AB (perongeluk) indrukt buiten het bereik van je AB.

Na 20 keer je AB buiten bereik te hebben ingedrukt zal je AB dus een code uitzenden die jouw auto niet zal accepteren. In dat geval zal je gewoon je deuren met een sleutel open moeten maken.

Afhankelijk van het merk en type is er een procedure om de AB en auto weer te synchroniseren, vaak gaat dat zelfs automatisch.

Conclusie, alle moderne auto's met CV op afstand hebben dit systeem of beter, je kan een code wel onderscheppen, maar zodra die eenmaal is verstuurd kan je de code niet meer gebruiken. De enige fout in het systeem is dat als jij een code onderschept die niet aankomt bij de auto, dan kan je die opnieuw uitzenden binnen het bereik van de auto. In de praktijk is dat echter zeer omslachtig om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

LeonM schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 21:33:
...De enige fout in het systeem is dat als jij een code onderschept die niet aankomt bij de auto, dan kan je die opnieuw uitzenden binnen het bereik van de auto. In de praktijk is dat echter zeer omslachtig om te doen.
Maar ik neem aan dat in dit geval als de echte AB de auto wel weer open krijgt, de code's daarvoor komen te vervallen, dus dat de volgende dag de auto niet open te krijgen is met de opgevangen code?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Uiteraard.

• Iblies
Wom schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 21:16:
Ik kan me een verhaal herinneren van een werknemer van de Opel fabriek in Antwerpen (of was het nu Gent.. ) dat ze daar een hele serie hadden die per abuis met één afstandsbediening te openen was. Schijt dat er een klein hondertal aan auto's erop reageerde.

Dit overigens geheel terzijde.
Zoals ik aangaf,
zoek eens op "oem transponder key". Krijg je een leuk rijtje.

Er wordt altijd een afweging gemaakt tussen veiligheid en kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:18
ik heb wel eens iemand op fok horen zeggen dat je veel VAG auto's openkrijgt met een tennisbal, omdat het slot ook met een stoot lucht open gaat

dus, snee ter grote van het slot in de bal, snee op het slot en in de bal knijpen. Het zou heel goed broodje aap kunnen zijn ook, maar als het waar is is het wel stumperig van VAG ( O+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Dat lijkt me dus niet kunnen hè Catch22 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimrod|IA
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

Mijn auto is vrijdag ook gestolen in maastricht. Ik had hem net 13 dagen :-(. Ford orion uit 1990.
Alarm zat er ook op, maar de batterij van de zender stond nog in bestelling, dus nog geen alarm aan kunnen zetten. Alles afgesloten en de volgende morgen was ie weg :-(.

>Systeemspecs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Heel vervelend maar dat is nog geen reden om dit topic te kicken. Het heeft er niet de schijn van dat het bovenstaande probleem in jouw geval op gaat ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.